{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.819 visninger | Oprettet:

Love omkring katteopdræt? {{forumTopicSubject}}

Ja, har jo siddet og læst på nettet omkring kattens pasning og pleje, samt katteopdræt, og falder så over et lovforslag omkring ''erhvervsmæssig opdræt'' af katte. Som jeg har forstået det er der tale om at folk med mere end 3 hunkatte som bliver brugt i avlen, skal have en speciel uddannelse for at have lov at avle mere end 2 kuld om året?

Er det mig der har misforstået noget eller? Hvor mange af jer har denne uddannelse og hvor kan man tage den henne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Love omkring katteopdræt?
  • #1   26. aug 2010 Hej Kristine

    Det er helt korrekt at der foreligger sådan en bekendtgørelse hos justisministeriet - vi afventer alle deres afgørelse på sagen.

    Heidi: Erhversmæssig opdræt er ikke lig med den økonomiske del af det.


  • #2   26. aug 2010 Den er ikke vedtaget endnu.. Men du kan jo læse mere om den inde på justitsministeriets hjemmeside.

  • #3   26. aug 2010 Fordi justitsministeriet ligger op til at det skal hedde er erhvervsmæssigt opdræt betyder det ikke at du kan blive momsregistrret - skattevæsnet vil stadig ikke momsregistrerer opdræt da det hos dem er hobby.

  • #4   26. aug 2010 Heidi: Er godt klar over at det er en dyr hobby. Var nu bare for at citere det jeg havde læst. Ville heller ikke kalde et opdræt med 2-5 kuld killinger årligt et erhverv, så det var ikke for at støde nogen.

    Til alle: Okay. Hvis jeg forstår jer ret er det altså ikke en gældende lov endnu, men at den risikere at blive vedtaget. Ret mig endelig hvis jeg har fået forkert fat i det.


  • #5   26. aug 2010 Nej du har helt ret, det er ikke vedtaget endnu. Det er stadig under behandling og det vil være et fåtal at opdrætterne der bliver berørt. En del af hørringen går osse på at man enten skal have besøg af dyrlæge eller som jeg husker det fødevarerkontrollen nogle gange årligt, hvilket man skal betale for. Hvis man altså har x antale fertile hunkatte og får x antal kuld om året. Jeg skriver X for jeg har hørt at der er uenighed/diskussion om det antal.
    Min bekymring vil gå på at hvis det bliver gennemført vil der være en del der vil trække sig ud af klubberne og starte som bybbere, på bekostning af kattene. Men jeg håber selvfølgeligt meget på at jeg tager fejl.


  • #6   26. aug 2010 Kristine: ja det har du ret i. Det er stadig et lovforslag- så er ikke vedtaget endnu.

  • #7   26. aug 2010 "Min bekymring vil gå på at hvis det bliver gennemført vil der være en del der vil trække sig ud af klubberne og starte som bybbere, på bekostning af kattene. Men jeg håber selvfølgeligt meget på at jeg tager fejl."

    Jamen loven vil jo gælde alle, ogsp ikke-registrerede opdrættere, så BYB-opdræt er da ikke fredet?

    Min bekymring vil nærmere være, at mange måske vil dreje nøglen om og stoppe med deres opdræt.. Hvilket jeg synes vil være en skam.


  • #8   27. aug 2010 Camilla, det har du helt ret i, men du får svære ved at holde øje med antal kuld og antal fertile katte når det ikke er under nogle regler. Selvfølgelig er det omtalte lovforslag osse regler, men tvivler meget på at de, der nu bliver sat til at holde styr på den eventuelle lov kan finde bybberne, der jo ikke er i noget forbund.
    Men lad os nu se hvad der sker og hvad der eventuelt bliver besluttet.

    Og ja, det ville være kedeligt at nogle stoppede pga den eventuelle lov. Det kan jeg kun give dig ret i.


  • #9   27. aug 2010 Ja, dem som er lettest at overvåge er naturligvis dem som er registrerede.

    Vi må se hvad det ender med, for bekendtgørelsen i dens nuværende form er nærmere til skraldespanden end til noget andet. Det er bare så tydeligt at dem som har skrevet den, ikke har den fjerneste viden om registreret katteopdræt.


  • #10   27. aug 2010 Camilla:
    argh, nu syntes jeg liiige du er grov mod dem der har lavet bekendtgørelsen ;o))
    Deres viden om katte er da stor.... En kat skal jo også "opstaldes" smiley :D smiley

    *hvis nogen skulle misforstå ovenstående, så er det meget ironisk ment*


  • #11   27. aug 2010 Haha, ja jeg må hellere bøje mig i støvet for "eksperterne" smiley

    Jeg ved da ikke hvad det er de tror om opdrættere, at man holder katte i bure og i særskilte staldbygninger?? Rædsomt.

    Det bliver sgu svært at få installeret det der afløb i stuegulvet, særligt når jeg bor på anden sal *GG*


  • #12   27. aug 2010 Haha.. Gad godt se underboens ansigt når du fortæller der lige skal være et nedløbsrør gennem deres køkken.. Fortæl mig hvorn det går- jeg har nemlig samme problem...

    Ej når man læser bekendtgørelsen, så prøv at bytte ordet "kat" ud med "ko". - så virker den pludselig meget mere fornuftig :s





Kommentér på:
Love omkring katteopdræt?

Annonce