645 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Gravid-pause Gravid-pause

Hej, jeg er ejer af to Maine Coon katte, en han og en hun, og det er meningen, at de to skal have killinger engang, når Duchess bliver gammel nok.
Jeg vil gerne have det sådan, at hun får et hold, når hun er ca. 1 år, men så efter det kuld, skulle hun jo også gerne have en lang pause for at komme til kræfter igen, og så er spørgsmålet så det, hvordan man lige gør det?
Jeg har nemlig læst, at p-piller til katte ikke er sunde for dem, så dem vil jeg helst ikke bruge, med mindre det er meget nødvendigt.

Er der nogen, der har nogle tricks, så min Duchess får sig en velfortjent pause, når vi engang kommer så langt?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gravid-pause
  • #1   24. jan 2011 Det er alt for tidligt for en MCO at få killinger når den er 1 år. Racen er ikke færdigudvokset i den alder.

• #2   24. jan 2011 Hvornår må de så få killinger?

• #3   24. jan 2011 1,6år er en god alder for en MCO smiley

• #4   24. jan 2011 mellem 1½ og 2 år ikke tidligere...

• #5   24. jan 2011 Jeg vil mene, at man godt kan parre når den er et år, for der går jo lidt tid med at være gravid. Jeg ville nok overvej det godt, da der er rigtig mange mco. Men har man en fertil han, må man give hunnen p piller eller skille dem af.

Det ændre jo ikke deres udvikling at blive gravid.

• #6   24. jan 2011 "Jeg ville nok overvej det godt, da der er rigtig mange mco."
    Maria P: Hvad mener du? Kan man ikke komme af med killingerne eller hvad?

• #7   24. jan 2011 Det kan godt være svært... Jeg var lige på gul og gratis i anden anledning, der er mange til salg........... og nu er det snart forår og så er der for alvor killinge boom

• #8   24. jan 2011 Diana, hvis du ikke har plads/råd til at beholde alle killinger i værste tilfælde skal du ikke få killinger.
    Der er rigtig mange MCO med/uden stamtavle, så det kan være svært at komme af med dem....

• #9   24. jan 2011 Årh, det vidste jeg ikke. Troede faktisk sagtens, man kan komme af med Maine Coon killinger.
    Men som sagt skal Duchess også først være parat til et kuld killinger, før der overhovedet sker noget.

• #10   24. jan 2011 Men hvor lang pause giver I egentlig jeres hunkatte efter hvert kuld?

• #11   24. jan 2011 Det kommer jo meget an på hvor mange killinger der kommer og hvor hurtigt hun er på toppen igen.

• #12   24. jan 2011 Reglerne inden for klubberne siger at man må få 3 kuld på 24 mdr, men jeg vil sige et kuld om året.

Som de andre siger, hvis du ikke kan beholde alle skal du lade være med at få killinger, det er ikke den bedste forretning med killinger smiley

• #13   25. jan 2011 jeg tror du skal undersøge det lidt nærmere Diana H. Der er rigtigt mange ting der skal tages højde for i forbindelse med avl. Og uanset race, så er det rigtigt svært at komme af med killinger og har været det i godt et års tid.
    I forbindelse med avl på MCO skal du osse være opmærksom på arvelige sygdomme. Det vil sige at både hankat og hunkat bør testes for disse sygdomme, så du ikke risikerer at sælge en killing der rent faktisk er meget syg. Så uanset om du har stamtavle eller ej på dine katte, så mener jeg at du er forpligtiget til at få kattene testet, når du påtænker avl og vidresalg. Jeg ved godt at langt de fleste der sælger MCO uden disse test, men det er selvfølgelig osse derfor de kan sælge den langt under den pris som en seriøs opdrætter af racen kan. Jeg er i den forbindelse hamrende ligeglad med om det er en registreret opdrætter eller om katten har stamtavle eller ej. Når man vælger at opdrætte/avle en race med arvelige sygdomme, i dit tilfælde MCO, har man et stort ansvar. Det er nemt at købe en parring til 1000 kr, men jeg vil æde min hat på at den hankat ikke er testet, er du heldig har den fået sine vacciner og måske en loppekur. Og samtidig aner du/man ikke om hvor tæt i familie de måske er. Mange af disse potentielt syge katte bliver solgt for mellem 1000 kr og 2500kr. Nogle af dem har fået et tjek ved dyrlægen, men det siger sådan set ikke ret meget når man taler om alvorlige genetiske sygdomme. Hvis man er så glad for racen, som man udtrykker bør man tjekke sine avlsdyr for det man ved kan været et problem. Alt andet er uetisk både overfor racen men osse overfor køberen, der ikke ved at det kan være et problem. Jeg kan kun sige at hvis du virkeligt ønsker at lave et kuld, så gør det rigtige. Men det koster penge at gøre det rigtigt, sikker derfor at mange ikke gør det.

Alt dette lyder måske hårdt, men jeg er bekymret over den lempfældige måde mange opdrætter/avler på deres katte. Det er ikke bare lige sådan at gøre. Der er så mange ting der kan gå galt. Jeg ved godt at katte har parret sig i flæng siden ruder konge var knægt, men når man vælger for katten, så skal man vælge med omhu og ikke bare fordi det er sjovt eller sødt og slet ikke fordi man tror man kan tjene på det, for det kan man IKKE, Det er heller ikke nogen grund til at avle på en kat bare fordi den er sød, det er alle katte.

Jeg vil give dig ret i at p-piller ikke er sundt, men det er et nødvendigt onde, hvis man har en kat man vil avle på. De er efter min mening bedre end at hunkatten skal have gentagende løbetider.

Kommentér på:
Gravid-pause

Annonce