2.578 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Svinsk og løgnagtig opdrætter - ingen udhængning! Svinsk og løgnagtig opdrætter - ingen udhængning!

Hej alle.

Min veninde og hendes forlovede havde for nogen tid siden købt en skøn Maine Coon pige, som de holdt/holder meget af!
Der skete så desværre dét at katten efter nogen tid stak af under en ferie, og var væk i månedsvis, hvorefter den for nyligt var blevet fundet tæt på det sted den forsvandt.
På én eller anden måde får Kattenes Værn så fat i den, og kører den til en anden by, mange km. fra det sted hvor den blev fundet, og den bliver afleveret til en ven af opdrætteren, så vidt jeg har forstået.
Katten er chipmærket i opdrætteren's navn, og adressen blev aldrig ændret til min veninde's. Opdrætteren leverede aldrig stamtavlen til min veninde, men sagde at den kunne ses online. Det eneste der beviser at katten er min veninde's, er katten's sundhedsbog, som jeg har rådet hende til at beholde, til trods for at opdrætteren vil have den tilsendt.
Opdrætteren er begyndt at lyve om div. ting mht. katten, og nu siger hun også at hun ikke vil levere katten tilbage til min veninde, som har betalt for den for længe siden, samt undlader at besvare telefonopkald osv.
Min veninde er gået ned med en depression nu!
Nogle der ved hvad hun kan gøre for at få hendes kat hjem igen? Hvem kan man kontakte?
Jeg hænger ingen ud ved navne overhovedet, men beder om hjælp til at få løst dette herigennem.
Linket til denne tråd videresendes til min veninde.

Potekram herfra.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Svinsk og løgnagtig opdrætter - ingen udhængning!
  • #1   23. nov 2011 Det skal lige nævnes at da den stak af, var det min veninde der brugte penge, tid og kræfter, telefonopkald, ofrede en masse sved og tårer osv. for at finde hendes kat! Så vidt vides begyndte opdrætteren med det samme at svine min ulykkelige veninde til, efter den forsvandt, i stedet for selv at gøre noget for at hjælpe til med at finde den!
    Det er fandme (undskyld mit sprog) tyveri af værste skuffe at undlade at ville levere en kat tilbage til ejer, når den er betalt for!
    Skete det samme for mig, havde jeg skaffet advokathjælp og gået til medierne - med oplysning om navn og hele svineriet!

• #2   23. nov 2011 Har din veninde et bevis på at katten er hendes?

• #3   23. nov 2011 Som sagt ejer hun kun katten's sundhedsbog. Opdrætter har ikke leveret stamtavlen til hende, som hun havde burdet gøre fra starten! smiley
    Men min veninde har sundhedsbogen, som jeg bad hende beholde, til trods for at opdrætteren bad hende sende den. Hvilket jeg i øvrigt ikke kunne se hvorfor hun skulle gøre.

• #4   23. nov 2011 ejer = har

• #5   23. nov 2011 Din veninde har vel en kopi af salgs-/overdragelseskontrakten og en kvittering for betalingen?

• #6   23. nov 2011 Det skal jeg ikke kunne sige. Ihvertsfald har det hun har fortalt mig om vedkommende opdrætter lydt meget lusket. Og i og med at hun nu sidder i en depression, og knap orker at tale med nogen overhovedet, og jeg vil hjælpe hende, så skriver jeg herinde for at spørge hvad der kan gøres.
    Men aner ikke andet end det hun har fortalt mig, og at hun har sundhedsbogen. smiley

Potekram.

• #9   23. nov 2011 PS:
    Der er mange måske'er og ? i denne sag.

Måske havde opdrætteren på salgsdagen endnu ikke selv modtaget stambogen.
    Måske var killingen købt på afbetaling og stambogen derfor tilbageholdt (hvilket opdrætteren ikke må)
    Måske var der i kontrakten nogle punkter, som din veninde ikke har overholdt.
    Måske var katten i så misserabel tilstand (og måske drægtig), at opdrætteren ikke vil tilbagelevere den.

• #12   23. nov 2011 jeg skal ikke kunne sige hvad der skal gøres, men jeg tænkte lige på noget *Mega* sagde:
    "Måske var katten i så misserabel tilstand (og måske drægtig), at opdrætteren ikke vil tilbagelevere den"

hvis katten har været bortløben i flere måneder, så kan køber vel næppe klandres for at katten var i dårlig stand!? Det må vel antages at være noget der er sket som følge af at katten har været væk og den derfor naturligvis ikke har fået det fodre/pleje som den ellers vil have fået.
    Jeg tvivler på at folk der køber racekatte er ligeglade med om den løber væk eller forsvinder.

Men jeg håber det lykkes at få løst problemet til alles bedste.

• #13   23. nov 2011 Jeg kender noget til sagen og var selv med til at efterlyse den forskellige steder.
    Katten var betalt og blev passet og plejet efter alle kunstens regler, den stak ud ved et uheld og det er jo altså en ting der kan ske, normalt kom den ikke ud.
    I denne her sag kan jeg ikke på nogen måde se at opdrætter kan tillade sig ikke at udlevere katten eller ikke udlevere stamtavle, det kalder jeg svindel.

• #14   23. nov 2011 Uha, det er jo en rigtig kedelig sag, som man desværre hører om en gang imellem. Er du sikker på at opdrætteren er registreret opdrætter ?, for så skal der være en salgs/købskontrakt på katten. Så burde fungere som en kvittering for katten. Jeg laver også en dags-dato ved siden af, selv om det ikke er nødvendigt, men så er alle hel-garderet. Jeg synes du skal spørge din veninde om hun har en kontrakt eller en konto-overførsel der beviser at hun har betalt for katten.
    I forhold til misligholdelse af kontrakt, så kan man som opdrætter ikke bare lige beholde katten. Så træder der altså nogle paragraffer i forhold til købeloven i kraft. Hvilket vil sige at der skal køres en sag. Den sag skal startes af opdrætter. Det andet er selvtægt.

• #15   23. nov 2011 Marianne N

Jeg ved at der er en kontrakt på katten.

• #17   23. nov 2011 Hvis der findes en kontrakt, er det måske en ide at forsøge og kontakte opdrætters klub, og høre om man kan få hjælp den vej igennem .

• #18   23. nov 2011 Kontakt sælgers/opdrætters klub.......lige med det samme. Ud over at det er forfærdeligt for din veninde. Ja så er der altså noget der hedder etik og moral......faktisk har vi etiske regler vi skal leve efter i Fife ....... noget jeg ikke kan se pågældende opdrætter gør i denne forbindelse.

Håber det bedste

• #19   23. nov 2011 Felis...du har ret. Men jeg er nødt til lige at gentage hvad Mega også skriver:

Det SKER altså at vi ikke når at modtage de stamtavler vi bestiller og er derfor nødt til at lade en kopi af rekvisitionen følge killingen i det nye hjem.

• #20   23. nov 2011 Min veninde spørger hvordan man finder ud af hvilken klub opdrætteren er medlem af? Jeg ved det faktisk ikke selv, så derfor ville jeg lige høre jer ad.

Potekram.

• #22   23. nov 2011 altså jeg mener da heller ikke at der SKAL være en kontrakt men en god opdrætter laver en for alles skyld.... skulle tavlen ikke være kommet så må man kunne fremvise kvittering på at den er søgt..... jeg tænker hvorfor skulle hun have sundhedsbogen hvis katten ikke er hendes ? det er vel bevis nok ?? ang. chippen det kan jo godt være at opdrætter har fået chippet katten fordi hun måske først selv har villet beholde den og så bagefter besluttet sig for at sælge.... der er jo DESVÆRRE stadig opdrættere osse registreret som snyder.

din veninde har vel navn og adresse på opdrætter så det er nemt nok, der er 4 klubber i dk : jyrak-racekatte-katteklubben og darak find tlf nummer på dem og ring til formanden i de klubber så vil i finde ud af hvor hun er medlem og sikkert osse kunne få et godt råd hvad i kan gøre..... pøj pøj med det.

• #24   23. nov 2011 Thomas, det er bestemt ikke ualmindeligt, at man chipper og registrerer sine killinger før salg. Det har jeg selv gjort i mange år.

• #25   24. nov 2011 I har ret, jeg har læst/oplyst forkert i forhold til kontrakt. Måske fordi det for mig er helt naturligt at der selvfølgelig skal forelægge en sådan ved salg og køb af racekat.

Men når der nu er en kontrakt, bør sagen være ligetil i forhold til TS's veninde. Så ejer hun katten og opdrætter kan dermed IKKE beholde den. Gå til hendes klub og lad dem hjælpe.

• #26   24. nov 2011 Mega ja det var det jeg mente... og det med at de snyder skulle ikke forståes som at hænge sammen med Chipningen smiley sorry hvis det lød sådan....

jeg har snart hørt SÅ mange dumme undskyldninger omkring det med at tavlen ikke lige skal med og hvorfor der ikke skrives kontrakt.....

Men moralen i dette må jo være at man som køber skal ruste sig bedre inden køb både hvis det er ved reg. opdrætter eller alm. person med kat til salg..... vi kommer nok desværre aldrig dertil hvor verden er fyldt med ærlige mennesker smiley

• #27   12. dec 2011 Nu er det jo ikke min søde veninde Johanna det er sket for så lad hende ude af det personlige i diskussionen.
    Hun prøver og hjælpe mig.
    Opdrætter fik kolde fødder og tog katten retur på en meget uærlig måde.
    Ud fra news på hendes hjemmeside og billeder kan jeg se hun har haft katten længere end hun siger til mig.
    Har talt med kattens værn og hendes dyrelæge, som i øvrigt har nogle fejl og mangler del.. anbefaler man undgår maribo dyrelæge.. Om hun er en godkende opdrætter er svært og gennemskue da hun ikke er med i main coon klubben. hendes katte er udenlandske og hun har sin hjemmeside på engelsk nu.
    Hun opdrætter også hunde og har funden ud af det går op i kroner og øre for hende.
    Hun er total sammenarbejdsdygtig og er bleven snydt så groft.
    Den kontrakt jeg troede var reel viser sig være mangelfuld og intetsigende. fik aldrig en ægte stamtavle men en henvisning til hendes hjemmeside hvor den var. Vil sige jeg aldrig har købt racekat før og anede ik hvilke ting man skulle have med..
    Skulle nok have alarmeret mig hun kom hen til en station med katten og ikke hentede den hos opdrætter selv. hun tager ikke telefonen når jeg ringer og reagerer ikke på mails. har haft en del inde over sagen og kan ik komme vider før hun gør et udslag.. hvilket jeg ikke tror hun gør da hun jo har fået katten ærligt og pengene jeg i sin tid betalte. Politiet ryste på hovedet af mig og siger en sag om en kat ikke er så vigtig og de ikke har resurserne og tiden til det. Er så skuffet og sur. Ikke mindst ked af det da vi jo knyttede os til katten og vores egen savner en legekammerat. Hvis folk vil vide mere er de velkommen til skrive kommentere. Dog ønsker jeg ikke i svinder mine venner er blot prøvede og hjælpe.

• #28   12. dec 2011 "... Om hun er en godkende opdrætter er svært og gennemskue da hun ikke er med i main coon klubben. hendes katte er udenlandske og hun har sin hjemmeside på engelsk nu.

Hun er total sammenarbejdsdygtig og er bleven snydt så groft.
    Den kontrakt jeg troede var reel viser sig være mangelfuld og intetsigende. <b>fik aldrig en ægte stamtavle</b> men en henvisning til hendes hjemmeside hvor den var."
    - - -

Som jeg har svaret dig i pb, er opdrætteren medlem af og opdrætter under TICA og dér kan man i modsætning til opdrættere under Felis Danica nøjes med at rekvirere en såkaldt "grøn slip" til sine killinger. En stamtavle er således ikke et krav og en selvfølge.

Hvad angår udlevering af katten, kan du evt. kontakte TICA i Danmark om råd.

• #29   12. dec 2011 takker for hjælpen og vil undersøge med Tica. Det er en rigtig kedelig sag. Det er en principsag ingen skal snydes, hvis hun ønskede katten retur kunne man jo have snakket ordenligt sammen om det smiley

• #30   12. dec 2011 Mette S vi har colourpoint-tabby creme og div andre pointede her i huset, men jeg er ikke sikker på hvad du mener ??? sorry smiley

• #31   12. dec 2011 Uha som jeg er glad for min race, der er ikke så meget tvivl om farver smiley

• #33   12. dec 2011 ok tak for oplysningen Camilla. forklarer lidt smiley ja må jo hive fat i både usa og tyskland da jeg ved hun har katte fra begge lande bare for se om hun er tilknyttet det ene eller andet. det er rigtig træls og skulle alt det igennem og intet er sikkert om man får katten igen, men syntes bare det er rigtig opførelse af opdrætter hvis hun ville have katten retur kunne hun have snakket med mig i stedet for det stunt. Men takker for ris og ros i denne debat.
    Og ja både køber og sælger kan være lige skyldige i dårlig oplevelser generelt.
    Hvis i har spørgsmål eller lig er i velkommen til kontakte mig. anser denne debat lukket nu. håber ingen andre vil opleve så dårlig en oplevelse. pas på hinanden der ude.

• #34   13. dec 2011 Mette s jo helt klart kan vi have problemer med at se hvad der er hvad, men hvis jeg ikke er helt sikker når de er 12 uger så bestiller jeg tavle udfra hvad jeg på det tidspunkt mener katten er og så må jeg jo bide i det sure æble og betale for at få det laver om hvis det viser sig anderledes smiley nu er det jo heller ikke det store problem ved kælekatte... tror ikke katten bliver mindre kælen af at der står tabby i dens tavle hvis det kun er et spøgelsesmønster.... hvis du forstår hvad jeg mener smiley

• #35   13. dec 2011 katten var ved overtagelse 9 måneder.

• #36   13. dec 2011 Mette den er jeg med på, men min holdning er at man ikke sælger en kat hvis tavlen ikke er søgt... og er den søgt ja så kan man jo få en kvittering på at den er søgt og betalt som man kan vise killinge køberen smiley og er katten 9 måneder er der vist ikke flere undskyldninger smiley

• #37   16. dec 2011 "Om hun er en godkende opdrætter er svært og gennemskue da hun ikke er med i main coon klubben. hendes katte er udenlandske og hun har sin hjemmeside på engelsk nu."

Ups, da! Jeg har ikke været medlem af Maine Coon Klubben i årevis; mine avlskatte er næsten uden undtagelse amerikanske importer, og før i tiden plejede min hjemmeside at være på engelsk.

Er det mon tegn på fusk?

/Pil - reg. opdrætter siden 1997 og efterhånden temmelig træt af at læse om "tegnene" på at der er "noget" galt...

• #38   17. dec 2011 Pil selvom jeg er reg opdrætter på 9 år kan jeg da godt forstå det er svært for alm mennesker udenfor katteverden at gennemskue hvad der er rigtig og hvad der er fusk....... måske var det bare en ide at man som køber tog en tjekker i klubberne inden man købte kat hvad man skal være obs på`???

• #39   17. dec 2011 Det er jeg enig i thomas og marlene, men der er bare ikke ret mange der i det hele taget ved ret meget om køb af racekat, den første gang. Jeg har bare efter min flytning, hvor jeg selvfølgelig er kommet i kontakt med nye mennesker, stødt på de første 10-15 personer/familier med kat, som ikke anede at der fandtes organiserede klubber for katte. Selv nogen der har race, dog uden stamtavle. De ved godt at det findes for hunde, men ikke for katte. Spørgsmålet er om vi, vores klubber med FD i spidsen, har været og er gode nok til at komme uden for vores egen verden. Det vi som opdrættere tager som en selvfølge, er det ikke for alle.

• #40   17. dec 2011 næ Marianne du har ganske ret.... vi " reklamere " ikke særlig meget for vores verden smiley det synes jeg godt FD og måske klubberne kunne blive bedre til og ja osse du og jeg måske ???

• #41   17. dec 2011 Ja jeg havde simpelthen ingen anelse om det, inden vi købte Hector - og det er også et godt stykke tid efter vi købte ham at jeg indså at det er en kæmpe verden det her smiley

• #42   18. dec 2011 Det hjælper efter min mening på PR problemet at man deltager i arrangementer der ikke kun er om katte, som f.eks. JYRAK deltager på Vild med Dyr messen i Fredericia med en stor udstilling, samt har været med på Herning Landsskue med en racefremvisning de sidste par år :o)

• #43   18. dec 2011 Det ligger der også store muligheder i at gøre Eva. Men jeg kunne godt tænke mig at klubberne eller FD kunne komme op af stolene og promovere racekatte, med hvad der tilhører, i medierne sådan som fx Dansk Kennelklub har været gode til. De har selvfølgelig også lang vej endnu, men flere er blevet mere bevidste om hvad det vil sige at købe fra et reg opdræt og hvad faldgruberne kan være. Jeg mangler i hvert fald at på klubbernes og FD's hjemmesider et kapitel om hvorfor man bør købe racekat med stamtavle og hvorfor man IKKE bør støtte op om lemfældig avl.
    Og ja, vi kan selv som opdrættere også blive bedre.
    I det hele taget trænger kattene som kæledyr til at få et løft op af rangstigen, måske især på landet, hvor jeg lige er flyttet til. Der findes stadig denne ligegyldige holdning til katte som sådan.

• #44   18. dec 2011 Marianne STORT SUK jeg er dybt enig.... jeg bor osse på landet.... men jeg mener faktisk osse vores politikere har et ansvar jeg kunne godt tænke mig vi fik dyrepoliti for så har ALLE dyr rettigheder smiley

• #47   19. mar 2012 mange tak for dine gode råd.
    det lokale politi ryster bare på hovede af mig smiley
    har snakket med kattens værn og forklaret min situation. de prøvede og hjælpe men kan ikke rigtig gøre noget end give mig de oplysninger de har.
    har forhørt mig med en advokat men desværre er det jo omhandlene en kat og der er andre regler end en hest, og venter på opdrætters træk lige nu.
    jeg har en hel bunke med papir om vores salg og den " aftale" vi indgik ved salget af katten.
    forhører mig lidt forskellige steder om der er nogen der har oplevet lign og hvad de gør/ gjorde. jeg har alle intentioner om melde hende for tyveri og kræve erstatning hvis jeg ikke får katten igen. jeg har derfor gemt alle sms mails fra opdrætter og billeder vi har og navne på div.
    er glad for du vil komme med dit "lange brev"
    syntes det flot der er folk som dig der kæmper vores fælles kamp for dyre politi hep på dig.
    har mest lyst til finde hende tage katten med hjem men så der jo regler der gør mig skurken smiley

• #48   20. mar 2012 Chanett - En stamtavle koster nu 200 kr (+20 kr i porto), men det er stadig ikke mange penge :o)

• #52   20. mar 2012 Chanett - Jeg har været med siden 2006 (og købte min første racekat i 2007), så meget har priserne ikke ændret sig :o) Det koster pt. 200 kr for en stamtavle fra killingerne er 0-3 måneder, 300 kr fra 3-6 måneder, og 500 kr fra 6-10 måneder. Efter 10 måneder kan der ikke længere søges om stamtavle.

Det koster 200 kr at få en ny stamtavle :o)

• #53   20. mar 2012 Men de plejede at koste 175 kr, så måske er det der du har de 75 kr fra? smiley

• #54   20. mar 2012 Jeg håber at Lone har henvendt sig til opdrætterens hovedklub.

Chanett K. din entusiasme er imponerende smiley Men Lone og hendes veninde har valgt at opdrætteren ikke skal hænges ud (se trådens overskrift) med det i mente, tror jeg ikke at de har lyst til at gå til medierne smiley

Mit håb , for Lone er; at opdrætterens hovedklub vil tage sig af sagen.

• #55   20. mar 2012 hun er ikke i de store danske klubber men med i tyskland og usa. hvilket gør det hele langsomt da mn skirver sammen
    har ikke med vilje nævn opdratteren da jeg ikke vil have en mediestorm der vender sagen mod mig, i ved stædige bange folk er utilregnedelige.
    jeg venter i spænding på hvad der sker. det er mere en principsag nu end kampen for få katten. det vil være rigtig dejlig men tror det ikke.

• #57   21. mar 2012 Nu er det så enkelt at man IKKE må nævne navne her på KG i den slags sager. Hvilket er meget godt, da man som regel kun kender sagen fra den ene part.
    Derudover mener jeg heller ikke at vores forum egner sig til udhængninger/advarsler, det hører hjemme i de respektive klubber og/eller som civilt søgsmål.

• #58   21. mar 2012 helt enig med Marianne.... der findes alternativer som køber må benytte sig af

Kommentér på:
Svinsk og løgnagtig opdrætter - ingen udhængning!

Annonce