Gravid ved et uheld. Skal vi være nervøse? {{forumTopicSubject}}
Min mors kat er gravid og som vi kan regne ud vil katten føde engang i næste uge.
Hun er størrelsesmæssigt en meget lille kat. Hun blev gravidved første løbetid, ved et uheld!!
Min mor fandt hende da hun var meget lille. Så lille som hun var, er vi ganske sikker på, at hun aldrig rigtig har haft en kattemor.
Jeg synes engang jeg har hørt at små katte sjældent får så mange killinger - men er det rigtig?
Skal vi tage specielle forholds regler når hun ikke selv er blevet passet af en kattemor?
Andre gode råd i vil give?
Hendes brystvorter er meget tydelige og ungerne kan tydelig mærkes. Hun er meget kælen - men har egentlig altid været det så synes ikke rigtig hun har ændret den adfærd .
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
Ellers tror jeg du skal tage det helt roligt og se på sagerne når mislingerne kommer til verden
mar 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 5 Svar: 160
I kan:
Tage den til dyrlægen og få det gjort, hvis i kan nå det endnu, så bliver fostrene også fjernet.
Hvis i vælger at få dem:
1. Det er rigtigt at førstegangsfødende katte ofte ikke får så mange killinger og der kan også opstå flere komplikationer hos en førstegangsfødende kat.
2. Sørg for at have KMR hvis kattemor ikke har mælk nok, eller der opstår problemer med at die.
3. Ligeså snart kattemor har født killingerne skal i give hende p piller i en periode for ellers går hun i løb igen og kan finde på at forlade killingerne.
4. I skal være tilstede når hun skal føde - netop pga disse mulige komplikationer, hvis et kejsersnit er nødvendigt eller hvis hun bliver så udmattet i løbet af fødslen at hun ikke har kræfter til at slikke sine unger rene. Killinger bliver født med sådan noget (det ligner) en lille tynd plasticpose rundt om, det er ekstremt vigtigt at få fjernet denne hinde hurtigst muligt fra næse og mund så de kan få vejret. Hvis ikke kattemor har kræfter må i gøre det.
5. Sørg for at gøre en fødekasse klar i god tid inden fødslen så hun når at vende sig til den, sæt den et sted hvor hun kan være i fred og føle sig tryg. Respekter hvis hun alligevel vælger et andet sted - Prøv ikke at få hende til at skifte mening
6. Når killingerne er omkring 2,5-3 uger vil missemor højst sandsynligt flytte dem til et andet sted. Lad hende gøre det. Det er alm. instinkt for at beskytte killingerne.
7. Observer tæt at alt går godt i de første dage og at jeres kat kan tackle sine killinger - Nu i siger hun ikke selv har haft en kattemor - Jeg tror dog at de fleste katte kan finde ud af det alligevel. Men vær ekstra opmærksomme
Og sidste ting: Vær forberedt på at i kan risikere dødfødte killinger eller killinger som dør indenfor de første dage. Det er slet ikke sikkert det sker, tværtimod. Men det er rart at være forberedt på det værste - Så kan man kun blive positivt overrasket
Held og lykke.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 108
Vi glæder os helt vildt. Synes det er ret spændende selv om det nu ikke lige var meningen
mar 2012
aug 2011
Jeg sad begge gange ved katten og var der for hende - hun pev efter mig hvis jeg gik fra hende og var rigtig utryg. Det var så forfærdeligt! Denne gang kan vi glæde os, og det gør vi bestemt også! For denne gang kan vi glæde os over at katten skal føde. - dette er som skrevet en anden kat. Hende de havde en blev heldigvis neutralisere!!!
mar 2012
Denne gang er han forhåbentligt langt, langt væk? Så kan du tage revanche denne gang Marikka og gøre dit bedste for killingerne og mormis - Lægge din kærlighed i deres opvækst. Det lyder som om det har været nogle traumatiserende oplevelser - Også for dig.
aug 2011
Eksen er væk.
Missemor fødte i morges 3 sunde og raske killinger og hun er SÅ stolt. Så snart vi kommer ind til hende, vender hun maven i vejret så killingerne ligesom følger med vorterne. - ligesom om hun vil sige "se lige engang!" iha hvor er de altså nuttede!
Nu skal vi bare finde ud af kønnet så vi kan se hvilken min mor selv kan beholde
mar 2012
aug 2011
Jeg mener at have læst engang at grå katte (wishkat-grå) ofte er piger. Men er det måske en skrøne?
jun 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 8 Emner: 1 Svar: 170
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 15 Svar: 294
Folk vil hellere end gerne give 1300-1500,- for en huskat, når den har været hele turen igennem hos dyrlægen, det spare også de nye ejere for denne udgift..
Men endnu en gang TILLYKKE
Gravid ved et uheld. Skal vi være nervøse?