Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bevis på at katte har følelser
  • #1   5. okt 2012 smiley

Ååårh stakkels misser

• Bettina L
    Bettina L Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
    #2   5. okt 2012 Åh, den video ville jeg slet ikke kunne holde ud at se på smiley smiley

• #4   5. okt 2012 Følelser hos katten eller ej...

Den bringer i hvert fald følelser frem i de fleste mennesker, med den måde den er bygget op på med musik

• #7   5. okt 2012 Tænkte nok det var den video, da jeg åbnede tråden og ikke så ordene "videnskabelig bevist og dokumenteret"..
    Og nej tror ikke den kat føler det samme som, det vi tillægger den.

• #8   5. okt 2012 årh stakkels misser. fik sq et par tåre frem der

• #24   6. okt 2012 Jeg vil nu også melde mig uenig her smiley Først i at "mennesker græder fordi vi er kede af det" nogle gør ja, men langt fra alle. Børn græder for at signalere at de mangler noget og da de ikke kan vise det på andre måder bliver denne metode brugt. Nogle mennesker fralærer denne egenskab med alderen, (her melder jeg mig som en af dem) det betyder ikke jeg umuligt kan blive ked, det betyder at når jeg er ked reagerer jeg ikke med tårer, derimod vil jeg hellere tale om det og løse problemet der gør mig ked. (og kender mange mennesker der er lige sådan)

Derudover betyder dette netop ikke at katten ikke kan være ked fordi den ikke kan græde, det betyder heller ikke at hvis den græder er den ked.
    Tårer opstår faktisk ofte af andre grunde. (også ved mennesker.) Ved mig personligt opstår tårer i forsvar mod f.eks. hård vind, eller hvis jeg bliver ekstremt frustreret og har brug for at afreagere på denne måde.
    Jeg er derudover også uenig med påstanden at tårer opstår ved dyr hvis de er syge. Det er en ud af omkring en milliard grunde til at tårer kan opstå. Dit dyr kan have øget production, irritation i øjet i form af et hår eller lign, det kan være vind der aktiverer en forsvarsmekanisme i kroppen, det kan være riiiigtig mange ting, og flest gange er sygdom altså ikke grunden. Så jeg synes det er meget irrelevant at relatere til at folk lader deres dyr gå syge.

Til emnet vil jeg også sige at jeg er meget enig i at dyr har følelser. Faktisk synes jeg det er egoistisk at tænke at ingen undtagen os selv kan føle noget.

• #26   6. okt 2012 Mennesker har alle dage haft travlt med at bortforklare, at dyr har følelser. Da jeg nægter at tro, at så mange mennesker kan være så uempatiske, at de vitterligt ikke i kan fornemme dyrs følelser, tror jeg at bortforklaringen har at gøre med, at de så bedre kan legitimere den skændige måde, som vi mennesker meget ofte behandler dyr på.

Selvfølgelig har andre pattedyr også følelser. Og hvorfor i alverden skulle de da ikke have det? :-S

Jeg vil ikke kommentere videoen med de to katte, for Felis har været der, så jeg har bare trykket enig.

Men lige et link lige til en video:
    http://www.youtube.com/watch?v=HOWnXJW9LjI

• #33   6. okt 2012 Uanset hvad, så kommer vores Minnie ALTID over til vores børn og gnider sig op af dem og skubber til dem, kæler med dem , når de er kede af det. McQueen er for det meste udenfor om dagen. Mickey gør det kun med Sarah. men det skyldes helt sikkert at Mathias græder højlydt og Sarah er "stille"

• #35   6. okt 2012 Solitære?

NÆÆ her bliver der leget på livet løs med naboernes. Nogle vil sikkert være det, men at skære alle over en kam...

• #37   6. okt 2012 Der er vi så uenige. det er klart at hvis man skal bruge en hel dag på at få mad, så er ressourcerne til andet små eller eksisterer ikke. Energien bruges på noget andet. det er dog ikke ensbetydende med at selskab af artsfæller ikke er noget de ikke vil eller ikke har brug for. Man er nødt til at bruge sin energi på det som er nødvendigt - det er klart, men det udelukker ikke behov for andet. Mændgen af energi er begrænset hos alle arter

• #39   6. okt 2012 Enespændere holder sig for sig selv og søger væk fra selskab fra artsfæller.

• #41   6. okt 2012 Om katte er solitære eller ej skal jeg lade være usagt. Her i huset oplever vi lidt forskellige situationer. Sylvester giver tydeligt udtryk for at han ikke ønsker de andre katte kommer for tæt på, de får en hvæsende advarsel, men alligevel kan han selv finde på at opsøge dem for at have en at sove op ad. Samtidig har vi så en familie situation, Rajah, hendes killing Niko og hendes bror Romeo. Det er ikke usædvanligt at se de tre ligge i en stor pels bunke og sove, men lige så tit det sker lige så tit sker det at de sover alene. Sylvester forsvarer også sit territorie udenfor med stor iver, han er en slagsbror og fremmede katte er ikke velkomne på hans område, men alligevel må naboens kat, som er hans ærkefjende, gerne færdes på hans område! Så om en kat er solitær eller ej ved jeg ikke men ud fra hvad jeg kan observere herhjemme vil jeg sige at katte har et komplekst forhold til andre katte, nogle gange er selskab godt andre gange ikke...
    Dette er vel også et udtryk for følelser... nogen gange er det rart at der er andre og sommetider er det bedst at være alene. Fremmede katte har ingen adgang, men naboens kat, som tit får bank, må gerne være i haven...

• #44   6. okt 2012 solitær er det modsatte af social
    solitær adjektiv

OPRINDELSE fra fransk solitaire 'ensom, eneboer' fra latin solitarius, af solus 'alene'

Betydninger

som ikke omgives af eller færdes sammen med andre lignende genstande, individer el.lign. bl.a. om planter og dyr
    SYNONYMER enlig fritstående

• #46   6. okt 2012 Jeg tror at det der går galt når der snakkes om dyr og følelser er at mange vil have at dyr skal have lige så komplekse følelser som mennesker.. Vi føler forskellige grader af sorg, glæde, vrede osv.. Hvor dyr udtrykker dem i en mere ren form. Jeg er af den overbevisning at dyr har følelser og kan give udtryk for dem, men det er ikke det samme som vores følelser.
    *Felis* Dit indlæg vil jeg godt støtte da jeg mener at du har helt ret. Selv de kloge forskere har måttet sande at dyr har følelser og føler sorg. Det bedste bevis på det er en elefant flok som har mistet et medlem.. det er bevist at hele flokken sørger over den der er død og at elefant mødre har svært ved at forlade døde unger. Samme opførsel er set hos bjerg gorillaer hvor man har set mødre bære rundt på deres døde unger i flere dage, efter ungen er død. Så jo dyr føler, men helt sikkert på en anden måde end os..

• #48   6. okt 2012 Jeg tror også at vi roligt kan slå en streg over forsøget på genoplivning

• #50   6. okt 2012 *Otto* Da der var tale om, om dyr har følelser er flok dyr vel også velkommen..
    Jeg mener så ikke at katte kun reagerer på tillært adfærd, for hvem har lært dem at føle sorg, glæde osv????
    Når jeg kommer hjem og mine katte hilser mig med miav, spinderi og gniden sig op af min ben, tager jeg det som et udtryk for glæde over at jeg igen er hjemme i "flokken" og at jeg bliver hilst velkommen..

• #54   6. okt 2012 Otto : "At en kat eller to går efte den blinde og gelejder den tilbage på sporet furudsætter at kattene ved at den er blind og at de ved at den ikke kan se. Men da de aldrig selv har oplevet at være blind kan de efter min bedste opfattelse ikke sætte sig ind i den situation."

Så det vil sige at mennesker der hjælper andre blinde mennesker...burde egentlig ikke gøre det, da vi ikke har været blinde og ikke kan sætte os ind i deres situation..?

Men undskyld nu sammenligner jeg det selvfølgelig også lige med andre pattedyr (ja os mennesker)..

Selvfølgelig kan andre dyr tænke og føle og også katte.. Måske er vi den art der er mest intelligent..eller måske er det bare noget vi har bestemt vi er.. Dyr tænker og føler måske ikke på nøjagtig samme måde som os, men havde de ikke følelser og kunne tænke sig om hvad den lige skal gøre i situationer (og brug af instinkt), så ville de vel bare rende rundt og være total blanke...

• #58   6. okt 2012 Jeg synes det er morsomme måder folk vælger at opstille intelligens på smiley
    En jeg kender kom også med argumentet, at fordi hunde ikke kan vaske op eller tale er de uintelligente. Jeg synes det er morsomt, for hvis man så siger at mennesker ikke kan gø eller logre må vi vel være uintelligente, så siger folk at det er noget andet. Morsomme måder folk vælger at sammenligne ting på smiley
    Man kunne jo også vende den og sige, at en kat er ikke dum nok til at bygge en maskinepistol og myrde 30 andre katte, den er heller ikke dum nok til at lave en bil, der både forurener, myrder mennesker og dyr, og generelt intet godt bringer verden, andet end transport. Så alle ting kan vendes til hvor intelligent eller uintelligent man er smiley De ting vi mener gør os så smarte er jo ikke nødvendigvis en klog ting overhovedet. Vi mennesker kan bare godt lide tanken om at de valg vi tager er kloge smiley

• #60   6. okt 2012 Moaar - Jeg har ingen steder sagt at jeg kommenterer på dig?
    Jeg skriver det fordi felis nemlig tager den her **Hvis de er så kloge som du antyder så burde katte ikke blive kørt ned, katte burde ikke rende ind i den samme hund igen og igen og må flygte** op. Og ja, jeg synes det er en morsom bemærkning smiley

• #62   6. okt 2012 Jeg må vel synes en bemærkning er morsom hvis jeg føler for det? smiley Kan kun læse med mine øjne, og her fra ser det sådan ud. Om du synes om det eller ej smiley

• #63   6. okt 2012 Tigen er jo den. At mennesker gør -præcis- det samme. F.eks. hvis min kæreste siger "Husk nu for pokker at skylle glasset efter du har brugt det" så husker jeg det alivel aldrig. Ikke en eneste gang.
    Jeg -ved- jeg er hunde ræd for ud-stoppede fisk, og alivel går jeg altid ind i dem, selvom jeg ved de er der.
    Mennesker gentager -uffattelig- megen adfærd ;p Vi lærer ikke første gang, og synes det er underligt at forvente at katten så vil det.
    F.eks. også i skolen, selvom man som barn -ved- hvem ham bøllen er, og man -ved- man får tæv, går man altid lige ind i ham og så må man flygte igen. Hvorfor er hunden som er kattens bølle en anden slags bølle? Og hvorfor forventes katten at kunne bedre adskille sin bølle end et menneske?
    Og så er der også den med IQ. En IQ er som jeg ved det ikke en test på om hvordan du kan tænke anderledes, overhovedet! Den går ud på logisk tænkning. Det er derfor f.eks. mange gange aspergere scorer meget højt i IQ, fordi man er mere logisk tænkende end normalt (Jeg er selv en asperger)

Dette var en kommentar på dit indlæg smiley

• #65   6. okt 2012 De blinde kan ikke se, så vi hjælper dem... en blind kat kan ikke se, så en (flere) katte hjælper denne...

At katte ikke ville blive kørt over hvis de var kloge, kan jeg ik lige se noget i...mennesker som blir også kørt over...er de så dumme/uintelligente?

Vi kan vende alting om, og jeg tror aldrig vi blir enige i denne tråd, da der er utrolige mange måder at tolke intelligens og følelser på.. og heldigvis for det smiley

• #67   6. okt 2012 Otto :
    Hov glemte at skrive hvem det var til smiley

Gider ik gå det hele igennem mere, det kan ikke betale sig smiley

Men nej man skal ikke være enig, det er jo også derfor jeg skriver at der heldigvis er mange måder at tolke tingene på smiley
    For det ville da være ret kedeligt hvis alle var enige smiley

• #69   7. okt 2012 Moaar - Mig bevidst findes der faktisk ikke en vurdering på intelligens, altså man ved faktisk ikke hvordan sådan en skal blive målt. Så hvordan du kommer til den konklusion ved jeg ikke smiley

• #71   7. okt 2012 Moaar - Gennem mange års studier hvad?

• #73   7. okt 2012 Moaar - Synes bare det er underligt at der kommer en måling af intelligens som mig bevidst slet ikke eksisterer?

"Der findes mange definitioner og forståelser af ordet "intelligens". Nogle opfatter et menneskes intelligens som den totale sum af alle dets mentale egenskaber og færdigheder. Andre definerer det som evnen til at tænke abstrakt. Andre igen mener, at intelligens er et udtryk for i hvor høj grad man behersker de færdigheder som ens eget samfund ser op til."
    Altså, der er ekstremt mange vurderinger af hvad intelligens er, derfor kan man ikke rigtig sige eller måle hvem der er det eller ikke. (Kun efter personlig mening selvf)
    Informationen er taget fra Mensa.dk

Dette relaterer jeg til "Intelligens fordrer at man er i stand til at forestille sig tingene anderledes og agere ud fra det." som du siger.

• #76   7. okt 2012 Moaar - Tja det er bare hvad jeg kan se smiley Jeg kommenterer på det du skriver. Og jeg har ikke talt om IQ smiley IQ og intelligens behøver ikke nødvendigvis at have noget med hinanden at gøre. IQ er baseret på 1 område man kan være intelligent på.

• Cerize
    Cerize Tilmeldt:
    jun 2008

Følger: 1 Svar: 2
    #77   10. okt 2012 Pyha...
    Jeg så kun starten af den...
    Jeg bliver altid så ked af det, hvis jeg ser en død kat.

Har selv haft en kat der blev kørt ned...

Hun havde sig en rigtig god ven, der ofte kom forbi for at "lege" med hende.
    En nat var hun helt ustyrlig, fordi han gik rundt udenfor. Og da der ikke var mange timer til jeg skulle op og på arbejde blev hun lukket ud...

Hun kom desværre ikke hjem igen da jeg stod op... Og så fik jeg det bare rigtig skidt... Var sikker på at der var sket hende noget...
    Men jeg skulle på arbejde... Da jeg kørte hjem fra arbejde om eftermiddagen fik jeg en pludselig fornemmelse af, at jeg skulle køre en anden vej hjem... Ved godt at det lyder underligt... Men det er så sandt, som det er skrevet...

Inden jeg kommer til den lille landsby jeg boede i på daværende tidspunkt. Så jeg på lang afstand at hun lå i vejkanten...Jeg vidst bare, at det var hende...

Og da jeg kommer derhen ser jeg til min overraskelse at hendes bedste ven ligger i græsset ved siden af hende.
    Græsset var godt og grundigt lagt ned. Så han havde ligget længe der...

Jeg var selvfølgelig helt ude af den og bare græd og græd.... En flink mand kommer forbi og stopper op. Han hjælper mig med at få min døde lille kat ind i bilen. For hun skulle hjem og begraves...
    Jeg tog selvfølgelig også hendes ven med og fik afleveret ham til hans familie...

I mange dage og uger efter hendes død kom han hver dag og kaldte på hende... Det er følelser og ikke mindst venskab mellem to fremmed katte...

Familien flyttede fra området. Så om han fik det bedre vides ikke....

• #78   11. okt 2012 menneskers følelser er langt hen ad vejen også tillært.

• #80   11. okt 2012 Holder fuldstændig med Otto og Pedros moaar i denne sag ;.)

• #81   11. okt 2012 Ja jeg er også enig med Lena. Vikingerne var ikke brutale fordi alle var psykopater den gang ;p

• #82   1. nov 2012 hvis katte ikke har følelser, hvorfor kommer min kat så og nuser, når jeg fx græder? hvorfor kommer min kat ALTID og putter, når jeg er syg?
    jeg tror at mange dyr har en snert af medfølelse.. nok ikke på samme måde som os mennesker, men de har noget der minder om.. min kat kan osse fortælle mig, hvis jeg er ved at få migræne.. smiley

Kommentér på:
Bevis på at katte har følelser

Annonce