{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.178 visninger | Oprettet:

Snydt af Ragdoll opdrætter. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har lige købt mig en Han Ragdoll.
Zaki som i kan se på min profil

Jeg skulle betale 4000 for ham, og har aftalt at afbetale.
Betalte 1000 kr da jeg hentede ham, og fik af vide at begge forældre havde stamtavle..
Og min kæreste og jeg blev enige om at når vi her til den 1 skulle betale resten, så ville vi tage et kig på stamtavlerne.

Jeg tilspurgte så ejeren idag om det kunne lade sig gøre at vi fandt ud af noget mht at få tegnet hans stamtavle.
Hvor hun svarede tilbage at det ikke var muligt.
Kvinden havde fortalt os at begge forældre havde stamtavle men killingen havde ikke. derfor var prisen så høj som den var for en ragdoll u. stamtavle. simpelhent fordi forældrene havde.

Jeg får så afvide at hun aldrig havde sagt at forældrene havde stamtavle. hvilket jeg faktisk har beviser på hun har sagt.


Mit spørgsmål er. Skal jeg give ham tilbage, eller få en lavere pris på ham?
Jeg ved ikke helt selv hvad jeg skal gøre. føler mig self røvrandt.
og syns dælme det er dårlig opførelse..

MVH Sara


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snydt af Ragdoll opdrætter.
  • #1   8. okt 2012 Hvis det havde været en rigtig opdrætter havde den haft stamtavle, den skal nemlig ALTID følge katten

  • #2   8. okt 2012 Det gjorde den så ikke.
    Men jeg vil bare gerne have et par råd.
    Hun forsikre mig om at katten er ægte. har jeg mulighed for at få dette bekræftet :-)?


  • #4   8. okt 2012 Kun hvis hun vil lave stamtavle på katten, men det kræver jo hun er registreret opdrætter

  • #6   8. okt 2012 Prøv at læs denne afgørelse fra forbrugerstyrelsen . http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/oevrige-sager/Manglende-levering-af-stamtavle

  • #7   8. okt 2012 Jeg kunne derudover godt tvivle på at din "ragdoll" bliver semilanghåret. - han ser ikke ret racetypisk ud for mig at bedømme.


  • #8   8. okt 2012 Hvis du har bevis på at sælger har betroet dig at katten er ægte og med stamtavle, ja så tror jeg ikke at du har en dårlig sag. Også selvom du måske ikke har en kontrakt der siger sådan.. Sælger her vel i følge købeloven, oplyst dig forkert, og deraf er der "mangler" i salget.
    Jeg ville heller aldrig betale så meget for en kat uden stamtavle, og kan godt forstå at du gerne vil have et afslag i prisen. Øv hvor er det altså bare træls sådan noget, og det er bare så ærgerligt når man må lære det på den hårde måde - men det er jo nemt at være bagklog!


  • #10   8. okt 2012 Jo jo man kan vel godt sige du er blevet snydt, omvendt kunne du jo selv have insisteret på at se de tavler inden du hentede katten ved avleren hvis det virkelig havde så stor betydning for dig, hvis du har fået en sund,rask og dejlig killing med et godt væsen er det så ikke mere værd i sidste ende end at levere en killing du er glad for tilbage pga. penge - hvis du altså er blevet glad/knyttet til den.
    - dette er skrevet med et smil, så ikke hårdt ment på nogen måde, kan bare ikke finde de smiley knapper her på siden.
    Jeg synes der findes mange katte derude der er knap så sociale når det kommer til stykket, de river måske hvis man strejfer deres mave, eller bider når de pludselig ikke gider nusses mere, så hvis du er tilfreds med din killing synes jeg personligt ikke du skal levere den tilbage nu du har hentet den hjem - hvis du stod og skulle afhente killingen men havde fundet ud af det med tavlen, ville jeg sige som de andre - find en anden.
    jeg har givet 3500,- for min hund - i dag er han nærmest ubetalelig i mine øjne, for sådan er det jo med dyr vi bliver glade og knyttede til dem når først de er kommet indenfor i hjemmet
    Hvis din killing på en eller anden måde ikke lever op til forventningerne, udover en tavle du alligevel ikke kan bruge til noget, kan jeg så godt forstå du overvejer at returnere den.


  • #16   8. okt 2012 Vi har ikke lavet kontrakt med opdrætteren. Dog er det ikke mig der har købt katten, men min kæreste som er 20. Min kat er en ragdoll hun, hvor stamtavler findes og jeg har set dem. Derfor syns vi det er lidt øv at hannen's forældre ikke har deres stamtavle som opdrætter har sagt. vi havde en forestilling om at på et tidspunkt udstille eller avle på dem. og jeg syns bestemt at han skal have stamtavle.. så vi er sikre på at vi har 2 1000000% ægte ragdolls. Men vi har haft problemer med at han har været lidt sky, og jeg skrev self til min kæreste da jeg fandt ud af dette med stamtavlerne. da han kommer over på mit arbejde, så er han self sur. og han har været lidt nede over at katten var så sky. han var sur over dette er kommet frem, men bagefter fortæller han med stor glæde, at han har fået lov til at kæle med ham, og at han spændte. Hvilket virkelig betød noget for ham. han er self træt af at stamtavlen ikke er der, men det er møg svært for ham at skulle give ham igen nu hvor katten endelig vil kæles med og spænder.
    Førhen hvor vi nussede ham, ville han bare væk. og spændene overhovedet ikke.


  • #17   8. okt 2012 Det passer ikke, den kan udstilles som huskat, men vil ikke få særlig høj placering

  • #18   8. okt 2012 Brin og,
    JO dne kan godt udstilles med ikke som Ragdoll,


  • #20   8. okt 2012 Sikke en træls situation. Kan godt forstå du er skuffet - men selv ville jeg heller ikke kunne nænne at levere ham tilbage. Dog vil jeg snakke et alvorsord med denne "opdrætter" omkring, at hun ikke får en krone mere for ham, og måske tale for at hun skal give nogle af jeres 1000 kr tilbage. 1000 kr er meget for en kat uden stamtavle..

    Jeg håber I kan lære noget af dette, så I næste gang finder en ordentlig registreret opdrætter og får en racetypisk Ragdoll.


  • #23   8. okt 2012 Jeg har snakket med diverse folk i familien og venner. alle mener at jeg burde beholde katten og ikke betale resten af pengene til opdrætteren.,

  • #24   8. okt 2012 Det ville jeg ikke gøre, du kan ricikere at blive meldt for tyveri

  • #27   8. okt 2012 I er helt sikkert blevet snydt, nogle dyre lærepenge at betale.
    En stamtavle SKAL ALTID følge katten/killingen, så hvis du/i ikke har stamtavle på den anden, så findes den sikkert heller ikke.
    Desværre sker der ofte det, at når der går mode i en race, kommer der også en del bybbere, som skynder sig at tjene en masse penge på købere, der ikke er inde i fx reglerne omkring stamtavler.
    Samtidig kan jeg også blive vred på de opdrættere der sælger fertile katte ud til gud og hver mand. Undlod man dette, ville der ikke være mange bybbere og ikke så mange der blev snydt.
    Jeg er også ked af at sige at jeg har meget svært ved at se at begge er 100% ægte. Men jeg håber da at jeg tager fejl, for jeres skyld.

    Jeg tror bare at i må erkende at i er taget ved næsen. Jeg håber at begge katte er sunde og raske, vaccinerede osv og at i bliver glade for dem alligevel.
    Hvis i på noget tidspunkt får tid og overskud til at opdrætte i fremtiden, vil jeg varmt anbefale jer at tage Felis Danicas opdrætter-kursus, finde en mentor og sammen med denne finde nogle egnede, sunde og raske avlsdyr.


  • #28   8. okt 2012 jeg har læst indlæggene her et par gange, og synes der er kommet rigtig mange gode forslag og råd til hvad I har af muligheder nu.

    Nu er jeg ragdoll opdrætter, og føler mig faktisk lidt stødt over at komme i samme bås som dem i har købt kat af. For i min verden er det ikke ragdoll opdrættere, og jeg skal lade være med at udtale mig om hvad de så er. For at være opdrætter skal man registreres i et hovedforbund. Dvs så binder man så også til nogle regler og vedtægter som skal følges for at beskytte fremtidige købere af ens katte. Så skal man hente stamtavler på alle ens killinger, det er en pligt, og stamtavlen skal altid følge katten.

    I kunne gøre jer selv en kæmpetjeneste og bruge lidt tid til at sætte jer ind i hvordan en ragdoll skal se ud, for det er der rent faktisk lavet en standard for, som er med til at hjælpe til at vi opdrættere arbejder i samme retning. Her er et link til nogen informationer: http://www.ragdollklubben.dk/pages/ragdoll/standarden.php


  • #29   9. okt 2012 Nu skal i jo selv sørge for at holde jeres egen sti ren, nu i beskylder ´´avleren´´ for at snyde, en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig, hvis i har bundet jer til at betale 4000,- for katten uden selv at have styr på dens tavle så må jeg sige i ikke selv er meget bedre end ´´avleren´´ hvis i løber fra den aftale
    At snyde/løbe fra en aftale om afbetaling af katten er slet slet ikke en mulighed i min verden, enten må katten returneres til ´´avleren´´ eller også må i betale det beløb som er aftalt for katten.
    Det andet er tyveri - så lad være med at gå den vej,- en masse bøvl, surhed og ballade samt risiko for selv at blive hængt ud på nettet osv osv er det virkelig 3000,- kr værd at gennemgå det - uanset ved hvem killingen så ender ?


  • #30   9. okt 2012 opdrætteren så alvoren i hvad der var sket. og hun er nu gået med til et afslag på prisen. skal her den første komme ud til hende med 1500 istedet for de 3000.

  • #31   9. okt 2012 Rikke,
    Avleren har jo bundet sig ved mundtlig aftale til at leverere en killing med stamtavle. Hvis sælger ikke kan leverere den lovede vare, er det sgu ikke snyd eller tyveri at ikke at betale den aftalte pris. smiley

    Sara, skønt at i fandt ud af det og beholder katten da i er blevet glade for hende, og hun nok blevet glad for jer og den anden mis. Så må i jo bare huske at hvis i vil have killinger på hende en gang så bliver de søde blandinger, ikke ragdolls. smiley


  • #32   9. okt 2012 for mit vedkommende kan en alm. huskat være lige så dejlig som en racekat. og jeg vil sige. at jeg syns det er lidt svinsk at tage 8000 for en ragdoll m. tavle. og bestemt at tage 4000 for en u. tavle.

  • #35   9. okt 2012 Jennie.
    Jeg er ikke avler eller inde i de regler, men opfatter det sådan at ´´køberne´´ troede der var tavle på killingens forældre, men det er da ikke det samme som at købe en killing med fuld åben tavle til avl i fremtiden for 4000,- En sådan Ragdoll er normalt dyrere end 4000,- så tror ikke det er der tvisten opstår.
    jeg læser det som om der burde være nogle papirer på killingens mor og far, det viser sig så nu at det er der ikke, men de nye ejere kan jo alligevel ikke ikke bruge dem til noget når tavlen på killingen ikke er søgt hjem fra ´´avlerens side´´, de har købt en ´´raceren´´ killing uden tavle, men beskylder nu ´´avler´´ for snyd fordi de ikke kan tjekke om killingen virkelig er raceren via forældrenes tavle - det med tavle avl i fremtiden på killingen er jo fuldstændig ligegyldig når tavlen på selve killingen ikke eksisterer og køber heller ikke er blevet lovet en tavle på selve killingen.
    - Ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget.


  • #36   9. okt 2012 Rikke, undskyld - det er mig der skal have nye briller...
    Havde fanget det som at det var killingen der skulle have stamtavle, men det var forældrenes tavle der ikke kunne fremvises.

    Og videre, 8000 for en fertil racekat (med tavle) er ikke dyrt! Det lyder faktisk til at vare ret billigt for en ragdoll...


  • #41   9. okt 2012 Lotte S - lige præcis - det er også min klare mening
    Jennie - Helt fint, kan være det er mig der trænger til nye briller en anden gang *GG*


  • #44   9. okt 2012 8000 for en racekat er dyrt, tjoh. Men hvorfor er det så ok at tage langt over 10.000-20.000 for en hund. Det kan folk langt bedre accepterer, set generelt. Ja det forstår jeg ikke helt, og mine dyrlæger i øvrigt heller ikke. Dette handler ikke om hvorvidt en kat med stamtavle er mere værd som kæledyr altså. Men nu snakker vi opdræt, der forbundet med visse fordyrende elementer i forhold til at hente en kat hos en tilfældig person. Langt de fleste opdrættere bruger mange penge på at indkøbe sunde og raske avlsdyr, derudover koster det at teste for forskelligt. Vaccinerer, parringer osv. Men dette emne har jo været oppe i forskellige tråde hundredevis af gange. Jeg går ud fra at når du har købt en ragdoll, med drømmen om at opdrætte, så har du vel sat dig minimalt ind i hvordan og hvorledes ? jeg går også ud fra at du har nogle tanker om hvorfor du nettop køber lige nøjagtig disse 2 osv.
    Så hvis du vil opdrætte og være seriøse, tage racen seriøst, så er der kun en måde, og det er at betale prisen for denne ekstremt dyre hobby. Opdræt er ikke bare at sætte 2 katte sammen. Der skal og bør være en overordnet mening med det.


  • #45   9. okt 2012 At give 8000 for en racekat med åben tavle er jo noget der hænger sammen med kvaliteten af det du får, og det du søger. Jeg har givet 22000 for en hund, for det var det hun kostede, og skulle være den der var med til at give noget specielt videre med hendes linier. Jo jo det koster altsammen.
    Vi har købt med tavle og neutralisering, og så er vi oppe på de 4000, men det har også noget at gøre med hvilke krav du selv stiller i forhold til race, opdrætter og hvad der følger med derfra....
    Men jeg synes ikke det er svinsk at tage 8000 for en racekat, men det er ko fin mening, og det kam der jo ikke ændres på.
    Men hvis du ville være seriøs, så havde du jo også gjort dit forarbejde bedre smiley


  • #48   9. okt 2012 Jeg har det omvendt, jeg giver gerne 4000 kr for en racekat med stamtavle, når den også er fuldt vaccineret, chippet og neutraliseret. Men aldrig i livet om jeg ville give 20.000 kr for en hund! Skal gerne indrømme jeg ikke aner en dyt om hundeopdræt, men hvalpe er vel blot vaccineret, chippet og med sundhedsbog og stamtavle - man neutraliserer ikke engang, så fatter slet ikke hvorfor den skal koste så meget - det er optrækkeri.

    Og ja, jeg er sikkert dobbeltmoralsk smiley


  • #52   9. okt 2012 jeg er ikke helt enig Preben, for TS giver udtryk for at hun/de vil opdrætte og til det kræves at forældredyr har stamtavle (og ikke bare forfædrene), ellers er det jo baggårdsavl vi snakker om, hvilket er noget helt andet. Så jeg går da ud fra, måske fejlagtigt, at TS har sat sig en lille smule ind i opdræt INDEN man indkøber avlsdyr. Men sådan er jeg så naiv.

  • #55   9. okt 2012 Felis og Camilla

    Denne var også importeret, og det koster jo smiley
    Men sådan er det jo, vi vælger jo selv, men denne hvalp var bare lækker, efter standarden og med linier som den første i Danmark ....


  • #57   9. okt 2012 Felis

    Nogle racer koster altså derop ad smiley


  • #58   10. okt 2012 Ja, jeg fatter så ikke hvorfor noget så dyrebart som et kæledyr skal være så billigt, som det ofte er..

    Man giver rask væk 20.000 kr for en sofa?
    Det ville jeg godt nok aldrig nogensinde gøre - men jeg giver gerne 5000 kr for en kat..


  • #61   10. okt 2012 Jeg syntes det er en god ide at importere nye dyr fra udlandet - vi kan da ikke blive ved at rode rundt med den samme genpulje.

    Ja det koster - men det gør alt der er unikt. Vi man have det -. så må man være indstillet på at være med til at betale en del af omkostningerne.


  • #68   12. okt 2012 Ved intet om stamtavle, men angående om den bliver semilanghåret, så kig ragdoll'en på min profil. Nærmest trimmet de første mange måneder, men stor og vapset som voksen. Det kan sagtens komme selvom man ikke tror det smiley

  • #69   12. okt 2012 Pernille, din rag havde semilanghår på halen da han var killing - det har ts "rag" ikke.

  • #70   12. okt 2012 Nana, det er ikke dyrere hos dyrlægen for en hund, så det er noget sludder. Men prisen på hunde har altid været mere acceptable, da en kat jo stadig kun er en kat, i mange menneskers øjne. Også hos mennesker der selv har kat, har jeg lige erfaret i dag.
    Når man sælger en avlskat, gives der forskellige former for garantier, derfor den lidt dyre pris. Fx hvis det viser sig at katten er steril, falder der en klækkelig erstatning til køber.


  • #71   12. okt 2012 .

  • #72   12. okt 2012 Ja, min kommentar om at 8000 var billigt for en ragdoll var jo baseret på at ts ville ha en kat til udstilling og avl. Og som markedet ser ud idag, synes jeg stadigvæk det er god pris for en fertil rag med testede forældre etc.
    Har en veninde der overvejede at starte opdræt med bimser, og der var prisen på avlskatte lidt højere end så...


  • #79   6. dec 2012 Falsk varebetegnelse er hvad det er . Så handlen kan ophæves uanset om vedkommende er 18 år eller ej.

  • #80   18. dec 2012 jeg er opdrætter af ragdoll og må da også komme med mit bud på dine katte. De er LANGT fra ægte ragdolls. Men hvis du kigger på danske opdrætters hjemmesider kan du jo se folk der udstiller og deres resultater og så er det jo nemt nok og regne ud hvordan de skal se ud.
    Vi sælger vores kælekatte for 6000 kr her er de så vaccineret og chippet og neutraliseret osv. osv. hvis folk synes det er dyrt jamen så køber de bare et andet sted er min holdning. Jeg går ind for kvalitet og kan da lige kort nævne her at skal man som ragdollopdrætter købe en parring hos en hankat koster det ca. 1500 kr pr. levendefødt killing efter x antal dage. så nej 6000 er IKKE dyrt og mine avlskatte tager jeg så 10.000 kr. for. Jeg har indtil nu været igang i 7 år og "kun" solgt 3 avlskatte. Det er min kritik der gør at jeg ikke sælger dem ud til alle og enhver til avl og jeg håber da jeg så kan forebygge at andre via mine katte bliver snydt for look a likes ragdolls. ingen af mine killinger solgt til kæl flytter UDEN og være neutraliseret og ja det koster men er nu engang mit valg og min sikkerhed


Kommentér på:
Snydt af Ragdoll opdrætter.

Annonce