{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farve på kat ?
  • #1   29. okt 2012 Nurh hun er nutteeet ^^ Og FLUFFY ! smiley

• #3   29. okt 2012 Tortie betyder at katten genetisk har en allel for rød, og en for ikke-rød. Man kan så være flere slags tortie, afhængigt af hvad man har udover det røde.

Tortie har INTET med hvidt at gøre. Man vil i øvrigt aldrig bruge betegnelsen at en kat er blå og rød - den vil være sort og rød, eller blå og creme.

Din pige er sort tortie, da hun er sort, der hvor hun ikke er rød.
    Man kan også være blå tortie. Det er når det sorte er fortyndet til en grå farve og det røde er fortyndet til creme.

Derudover kan man også være chokolade tortie. Så er man chokolade og rød.
    Lilla tortie = lilla og creme
    Cinnamon tortie = cinnamon og rød
    Fawn tortie = fawn og creme.

Hvis katten har striber i det sorte (det røde/creme vil altid vise striber, selvom katten genetisk er ensfarvet), så kaldes den f.eks. sort tortie tabby smiley (som betyder at katten har striber, der kan så sættes blotched, makrel eller spotted foran for at fortælle hvilken Slags striber den har)

• #4   29. okt 2012 Birgit - Ja, havde der været hvid på hende havde hun heddet f.eks. sort tortie med hvid. Evt sort tortie bicolour, sort tortie harlekin eller sort tortie van - ordene efter sort tortie fortæller om mængden af hvidt på katten smiley

Jeg ved ikke om det er så overskueligt, men jeg har en side med billeder af de mest almindelige farver (dem der er godkendt hos européen) på www.eife.dk - under farver og genetik smiley Der er dog ikke skelnet mellem typen af tabby, kun om de er det eller ej smiley

• #5   29. okt 2012 1000 tak for svar, havde hun nu også haft lidt hvidt er hun så ikke stadig tortie ?

• #6   29. okt 2012 Birgit - Er det fordi du har ændret i dit indlæg at det pludselig står efter mit svar til dig? (Kan se du har slettet det hvor du spørger til andre overskuelige sider) smiley

• #7   29. okt 2012 Ja, ændrede lidt i mit indlæg da jeg så der allerede var kommet et forslag til en side inden jeg nåede at få svaret, hm skulle nok bare have ladet det stå og så have skrevet et mere smiley jeg vil tage et kig på de foreslåede sider i hvert fald. Synes det er indviklet, men meget spændende.

• #8   29. okt 2012 Birgit - Ja, det er lidt hyggeligt med de farver smiley

P.s. Og grunden til at Krista skriver at tortie ikke har noget med hvid at gøre, og jeg skriver: "Tortie har INTET med hvidt at gøre. Man vil i øvrigt aldrig bruge betegnelsen at en kat er blå og rød - den vil være sort og rød, eller blå og creme. " er at Felis havde et indlæg, som Felis åbenbart nu har slettet.
    Men Felis skrev oprindeligt noget med at det hedder "bare" tortie når katten var hvid, blå og rød.
    Bare så folk ikke bliver forvirrede smiley

• #10   29. okt 2012 Krista - Ja, men hvis du vælger at sige at den sorte er fortyndet (dilute), så er du jo også nødt til at sige at den røde er det - altså sige blå og creme. For ellers ville det jo indikere at dilute-genet ikke influerede det røde gen, og det er jo ikke tilfældet smiley

Kommentér på:
Farve på kat ?

Annonce