{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Voksen maincoon vs killing huskat - fodder?! {{forumTopicSubject}}

Ja altså sagen er den at min voksne maincoon dreng jo får royal canin maincoon fodder, men men men...
Min kære mand har forbarmet sig over en skøn lille huskat på 15 uger og så tænker jeg, hvad gør jeg med fodder!?

Min voksne dreng er indekat og det kommer lille Puma også til at være, så tænker lidt om de kan nøjes med bare at få royal canin indoor?! Men killinger har vel bedst af killingefodder, ikke!?
Amen det er jo et helt puslespil at ha en voksen og en killing! hihi..
Nogle gode råd eller erfaringer med samme?!

Mia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksen maincoon vs killing huskat - fodder?!
  • #1   30. okt 2012 Foderboks kan være en glimrende løsning smiley Dvs. en boks med et hul så lille at kun killingen kan gå ind. Når killingen bliver for stor til at hullet ikke længere er for lille til jeres MCO, så skift den over på voksen foder (eller når den når en 8-10 mdr senest)

    Nu bruger I så indoor, der er alt for fyldt med kulhydrat og har for lidt fedt, men ellers så vil jeg normalt sige at en killing sagtens kan leve af voksen foder, så længde det bare indeholder det det skal smiley

    Kig efter noget med en protein procent på mindst 35, og gerne over de 40%. Og fedt % oppe omkring de 20, gerne over.
    Zooplus.co.uk er et godt sted at kigge - zooplus.de er nok billigst, plejer de at være pt, især fordi de har fri fragt når man køber for over 70 euro.
    Den findes også på dansk dog zooplus.dk - hvis du hellere vil læse om det hele på dansk først smiley


  • #2   30. okt 2012 Killinger har bestemt bedst af killingefoder, hvis di voksne kat ikke er overvægtig, så har du bare begge dele fremme, så vil killingen og den voksne sikkert spise ligeligt af begge dele, det er jo kun for en kortere periode..
    Jeg har selv en voksen kat på 5 år og en killing på nu 26 uger, min voksne kat er overvægtig, så jeg hat valgt at sætte min killings madskål øverst oppe på kradsetårnet, for der kan min voksne kat ikke komme op.. Men det er jo bare min løsning.. Og din killing tager ikke skade af voksenmad..


  • #3   30. okt 2012 Og så kan jeg også anbefale at give dem vådfoder dagligt. Alt for mange katte får nyreproblemer fordi tørkost slet ikke indeholder vand nok ifht deres naturlige føde (og de er drikker ikke nok til at kompensere).

    Råt er godt for tænderne, især hvis der er noget de rigtig kan tygge i og bruge tænderne (f.eks. rå kyllingelår, kyllingefilet, daggamle kyllinger og fiskefiletter - helst en hvid fisk). Kattes tænder er skabt til at flå og er skarpe. De er ikke skabt til at kvase tørkost stykker, og de har det med at få tandsten af ren tørkost. Råt nogle gange om ugen hjælper til at dette problem ikke opstår (kan ikke fjerne tandsten, men kan rense for snavs, så dette ikke bliver til tandsten). smiley


  • #4   30. okt 2012 Har royal canin desideret killinge fodder til langhårskatte?
    min han kat tager ikke skade af at tage lidt på, så tror bare de begge får killingefodder den periode Puma har behov for det?

    Hvor lang tid skal de ha killingefodder?


  • #5   30. okt 2012 Min han kat får killing hver gang vi får og ligeledes fisk smiley

  • #6   30. okt 2012 & 2-3 gange om ugen får han en portien vådfodder, man er vel forkælet smiley hihi

  • #7   30. okt 2012 Har fundet royal canins killinge fodder smiley Hvad bruger i?

  • #8   30. okt 2012 med den alder killingen har burde han godt kunne spise mco killing det er lidt store stykker men ikk så store som voksen.... smiley så de får brugt tænderne blandet med kød og vådmad.... smiley


  • #9   30. okt 2012 Jeg foretrækker Eukanuba's killinge foder, som jeg synes er bedst smiley

    Om du vælger Iams, RC eller Hill's killingefoder er ca. et fedt, da det ligner hinanden meget i indhold smiley
    Og nej, der findes ikke et specielt killingefoder til langhårskatte - men pelslængden gør altså ikke nogen forskel på hvordan en killing er fysiologisk, og altså heller ikke på hvad en killing har brug for rent ernæringsmæssigt

    Ok, mine katte får vådfoder 2-3 gange dagligt smiley Men godt at høre at din kat får råt hver dag. smiley

    Som jeg skrev tidligere oppe, så max til den er 10 mdr, en 7-8 måneder er så rigeligt. Sådan bare til hvordan det nu passer med den mængde du køber ind smiley


  • #10   30. okt 2012 Jeg bruger Royal Canin killingefoder, men de er fordi min gamlekat får RC og den kun vil have RC foder, så er det nemmest at de får det samme..
    Jeg giver vådmad hver dag til aften, og der køber jeg budget (fra Bilka) den med tunfisk i gele, mest fordi den består af 56% kød og 44% vand og så er den ekstremt fedtfattig og min 5 årige kat er overvægtig..

    Jeg stopper snart med killingefoder til min 26 uger killing, så snar den pose jeg har gang i nu er slut, så får hun voksenfoder, har ca til 10-14 dage tilbage..
    Fik faktisk at vide da min gamle kat blev steriliseret at når hun var blevet steriliseret så skulle man langsomt gå over på voksenfoder..


  • #11   30. okt 2012 "Min hankat får killing hver gang vi får..."

    LOL, går udfra du mener kylling smiley


  • #13   30. okt 2012 Haha, Jep sarah R, det gik vist for stærkt! Griner

  • #14   30. okt 2012 LUX fra Aldi er i øvrigt et godt mærke af dem i supermarkederne. Det er nemlig uden sukker, og er der noget katte ikke har brug for så er det sukker og kulhydrat smiley (i de mængder, der er så rigeligt i tørkosten)

  • #15   30. okt 2012 Felis; Hvad fodder bruger du?!
    Hvor meget og hvad mener du jeg skal give udover tørfodder så!? smiley


  • #16   30. okt 2012 Jeg bruger ProPlan killingefoder.

  • #18   30. okt 2012 Min MC er 100% indekat, da han får vildt stress af at være ude og selvom døren står åben vil han ikke ud!
    hvorfor lige Kitekat?! Har bare erfaret med min, at hans pels blir meget pænere når han får RC, men ved min venindes MC får Whiskas og det er også rigtig godt til hendes MC's pels...


  • #19   30. okt 2012 Men tak for info om det rå kød smiley

  • #21   30. okt 2012 Jeg synes, at Whiskas og Kitekat er alt for dyrt i forhold til, hvor meget katten spiser af det. Så det holder jeg mig langt fra.

  • #23   30. okt 2012 Felis, sig det til mine katte smiley

  • #25   30. okt 2012 Stald Abli, du læser vist ikke, hvad jeg skriver?

    Når jeg giver mine Whiskas eller Kitekat, spiser de meget mere, laver meget mere og lugter meget mere, end når jeg giver dem et andet foder i den billige prisklasse.


  • #26   30. okt 2012 Jeg ville da bare blande voksen og killingefoderet og det er også det jeg gør pt. med samme "problem" som dig.
    "Special" foder til indendørs langhårs katte og jeg ved ikke hvad ville man dog aldrig se på min indkøbsliste.


  • #27   30. okt 2012 Lone A: Det problem har jeg også haft da vores kat fik Kitekat og Whiskas.. Der lugtede afføringen simpelhen frygteligt og katten spiste og spiste..
    Da vi havde Spinner og en kattekilling fik de begge 2 bare voksen foder,og det fungerede fint..


  • #28   30. okt 2012 Whiskas har 368 kcal/100 gram i metaboliserbar energi.
    Royal Canin Exigent har 375,4 kcal/100 gram
    Eukanuba har 469,3 kcal/100 gram

    Nævnte jeg noget om Eukanuba længere oppe? Ja det gjorde jeg vist smiley


  • #29   31. okt 2012 Vi har idag reserveret en langhårs killing på 4 uger ved Dyrenes beskyttelse og de sagde at vi sagtens kunne give begge katte killinge fodder den periode at killingen havde behovet for killinge fodder!
    Den lille killing vi egentlig skulle have haft, stoppede med at trække vejret natten til idag smiley

    Men så får vi da en killing væk fra burene istedet smiley


  • #30   31. okt 2012 Eva K; Har godtnok hørt rigtig godt om Eukanuba, men ja har bare altid brugt RC til mine.... Hvorfor synes du E er bedst!?

  • #31   31. okt 2012 Årh, stakkels misling, der døde.. smiley

    Men jeg håber alt går godt med den næste så.
    Jeg synes bedre om Eukanuba fordi jeg bedre kan lide både deres indholdsfortegnelse og deres analyse.
    Jeg bruger dog også Porta 21 grain free en del, da jeg også vældigt godt kan lide deres indholdsfortegnelse (ingen analyse, det er kun et fåtal der har det, Hills har f.eks. heller ikke analyse)

    Jeg har nemlig en blanding hjemme hos mig, der består af flere slags mærker. Porta 21 er altid en del af det, og hvad der så ellers er afhænger af tilbud, og hvilken kat det er (min kræsne hunkat kan f.eks. bedst lide RC exigent, så det har hun fået en god del af i sin blanding), da jeg fodrer mine delvist seperat (forstået som at der er en blanding som alle har adgang til, og så en blanding som kun min fertile hunkat + evt. killinger har adgang til)


  • #32   1. nov 2012 Eva K:
    Ja det var godtnok et slag i hovedet der vil noget smiley

    Men måske jeg lige skal have kigget bagpå de forskellige poser smiley
    Hælder nu stadig mest til RC smiley


  • #33   1. nov 2012 Mia - Og jeg synes RC har ALT for meget kulhydrat og alt for lidt protein og fedt, til at jeg foretrækker dem smiley


  • #34   1. nov 2012 Det var vel nok synd.

    Og er enig med Eva smiley


  • #35   2. nov 2012 Jeg læste lige det der med rå kyllinge kød ... kan man så bare give katten lidt af en kyllinge filet rå ? ... Kan de ikke få salmonella ? :3

  • #37   2. nov 2012 Ok .. må det godt have været frossent ? ( kyllinge filet f.eks )

  • #39   2. nov 2012 Ok smiley Tak for det ... eejj så skal min baby smage rå kylling ^^ hihi smiley

  • #41   2. nov 2012 Man skal bare lige huske at råt svinekød (primært det fra udlandet), kan indeholde en bakterie, med en dødelig uheldbredelig sygdom, som katte godt kan blive smittet af (Aujeszkys sygdom)

Kommentér på:
Voksen maincoon vs killing huskat - fodder?!

Annonce