{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gener, langhåret/korthåret
  • #1   30. okt 2012 En 'Huskat' med lang pels vil altid have lidt race i sig, da korthår-genet er dominerende

• #4   30. okt 2012 Parre man så en langhåret med en korthåret kan begge dele altså forekomme, men oftest altså korthåret ? Jeg spørger af nysgerrighed og ikke fordi jeg skal bruge det :-). Vores lille ny skal sterreliseres når hun lige er faldet helt til, bare får at undgå misforståelser smiley

• #5   30. okt 2012 Altså min kat er korthåret, men bærer af det langhåret gen
    Hun blev parret med en ægte ragdoll

Det gav 4 langhåret og 2 korthåret killinger.

Det er ligesom hvis mennesket skal have blå øjne, så skal killingen have både langhårsgenet fra mor og fra far
    Hvis den har langhårsgenet fra mor og korthårsgenet fra far (eller omvendt), så bliver den korthåret, da det korte gen er dominerende.

Og så er det derfra statistikregning smiley

• #6   30. okt 2012 De andre har svarret på det med langhåret kat, så vil svare på huskat.
    En ægte ren huskat vil aldrig kunne blive langhåret, hvis den bliver det er der en race blandet med et eller andet sted ude i generne..

• #7   30. okt 2012 Det vil altså sige, at så snart en kat er langhåret skal den ind under blanding af racer selv om man ikke ved præcis hvad hun er ? Og tak for svar, så blev jeg lidt klogere smiley

• #11   30. okt 2012 Altså de langhårede alleler er jo opstået som mutationer i huskatten. F.eks. det i perseren er jo opstået fra før man begyndte på racekatte overhovedet smiley
    (Der er 4 mutationer, alle i samme gen, dvs. 4 alleler for langhår)

Katte skal have 2 udgaver af en af disse alleler for at blive langhåret. Får den bare en udgave af vildtypen (korthår) så bliver den korthåret smiley

Og ja, os der kender genetikken kan ofte se når der er noget galt i enten hvilken race folk påstår det er - og engang imellem også i hvem forældrene skulle være smiley

• #12   31. okt 2012 Min kats far var en norsk skovkat og hendes mor en alm. huskat. Begge killinger i kuldet blev ret langhårede.

• #13   31. okt 2012 Stuen - Det er fordi din huskat så har båret et langhårs"gen" (aka en allel = en udgave af genet).
    Som sagt skal en kat kun have én allel for korthår, for at blive korthåret. Det betyder at korthårede katte sagtens kan bære anlæg for at give langhårs killinger (dvs. de har en allel for langhår) uden at man kan se det på dem.

• #14   31. okt 2012 Eva K.... det må være langt ude at moderen havde langhårs-gen så, jeg kender både hendes mor og hendes mormor og de var korthårede, og har også fået tilsvarende korthårede killinger. Først da den norske skovkat blev blandet ind i familien, kom der langhårede killinger smiley

• #15   31. okt 2012 Stuen - Det kan det sagtens være, ja smiley Jeg har oplevet noget tilsvarende med mine bedsteforældres huskatte, da jeg var barn...

Med et andet recessivt gen kender jeg et tilfælde hvor det havde ligget gemt i 21 generationer, før det kom til udtryk! smiley
    Det er jo sådan at for at man skal kunne se de recessive alleler (som f.eks. langhår er) så skal begge forældre være det eller bære for det, og hvis nu jeres katte fik blandet langhår ind i sig for 6 generationer siden, så er det bare ikke kommet til udtryk, da de ikke har mødt nogen med langhår... smiley

• #16   31. okt 2012 Der kan man bare se. Spændende smiley

Kommentér på:
gener, langhåret/korthåret

Annonce