2.315 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Ragdoll, blanding eller huskat? Ragdoll, blanding eller huskat?

Ja, så har jeg fået bassen hjem og prøver på at oprette ham. MEN jeg aner ikke hvad jeg skal skrive ham som, som flest vil være enig i. Der er tre muligheder:

Ragdoll: Han har ikke stamtavle, men begge forældre har. Men opdrætteren ville i sin tid have flere penge hvis tavlen skulle med, så første ejer ville ikke have den når det 'bare' er en kælekat. For mig er han en Ragdoll.

Blanding: Ved nogen vil sætte ham her, men han er jo ikke en blanding. Selvom han ikke har tavle med, så er hans forældre jo rags.

Huskat: I flere tråde har jeg set at folk siger, at hvis der ikke er tavle på, så er det 'bare en huskat'. Huskat er ok for mig (er det han er under nu), men der er jo så andre der mener at huskat er en form for race.

*suk* Min konklusion er at så må han jo ikke kunne oprettes, for der er ikke en kategori han passer i hvis alle skal være glade.

Hvad tænker I?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ragdoll, blanding eller huskat?
  • #2   5. nov 2012 R.B:
    Sandsynligheden for at der findes en tavle til katten er minimal, da en stamtavle ALTID skal følge katten. Men det er et fint trick, at anvende for at få solgt sine blandingskatte som "Ragdoll", "Maine Coon", "Sphynx" og hvad man ellers kan markedsføre dem som.

Til trådstarter:
    Er der ingen tavle på katten, jamen så er den i mine øje ikke en Ragdoll. Nu har jeg ikke set katten, men umiddelbart vil jeg kalde katten for en blanding.

• #3   5. nov 2012 altså stamtavlen er jo dit bevis på at de to katte som opdrætter sig er forældrene, rent faktisk også er det.
    Du kan derfor som tingene står nu, kun vide at moderen er ragdoll, og da du ikke har adgang til hendes oplysninger gennem kattens tavle, kan du teknisk set heller ikke vide om hun er med tavle (selvom opdrætter siger hun er). faderen kan du ikke bevise, der kan hun jo bare pege på en flot hankat, du kan ikke ane om det er ham uden tavle. Så jeg ville kalde missen en blanding.

• #4   5. nov 2012 Nu har jeg selv både en ragdoll og en 'blanding'.
    Ragdollen med stamtavle, er oprettet som en ragdoll.
    'Ragdollen' er uden stamtavlen, er oprettet som en blanding, da jeg jo reelt ikke ved hvad der er i ham, selv om 'opdrætter' siger han er ren.

• #6   5. nov 2012 Jeg har givet mit besyv med i din profil, så du kender min holdning smiley

• #9   5. nov 2012 Tak for alle jeres kommentarer.

Han er endt med at blive oprettet, og optaget, som en Ragdoll.

Jeg forstår godt jeres argumenter, men for mig virker det stadig underligt at kalde ham for en blanding - for hvis man ser helt skarpt på det, så kan det jo heller ikke bevises at han er det smiley Jeg er os helt enig i at det er en spade af en opdrætter/BYB/hvad vi nu skal kalde det, som har stået for at 'skabe ham'.

Jeg skal ikke avle på ham (det ville også være ret svært ;)), så har vurderet det er fint han står som Ragdoll - og så er I alle velkomne til ikke at synes det er godt nok... Men vær søde ikke at dømme ham efter det, er jo ikke hans skyld at jeg vælger den holdning smiley

• #10   5. nov 2012 'Jeg forstår godt jeres argumenter, men for mig virker det stadig underligt at kalde ham for en blanding - for hvis man ser helt skarpt på det, så kan det jo heller ikke bevises at han er det'

Nej, men det kan heller ikke bevises, at han er ren ragdoll.

• #11   5. nov 2012 Han bliver bestemt ikke dømt på hvad han er oprettet som herfra, jeg har givet ham høj for han er en ualmindelig smuk kat og det er det han bliver bedømt som i min bog smiley
    Held og lykke med ham smiley

• #12   5. nov 2012 Cathrine B: Nej, det er jeg godt klar over - det er jo det jeg skriver først i indlægget, at intet herinde passer på ham. Ville gerne sætte ham som kopikat eller tavleløs, men det er ikke en mulighed. Derfor har jeg valgt den af to onder jeg personligt synes bedst om - hvilket jeg også kan se at jeg ikke er ene om. Og nu er det jo ikke fordi han kommer til at sætte yngel i verden der bliver stemplet forkert fordi han måske er det smiley

Heidi N: Tak smiley

• #14   5. nov 2012 Måske det var på tide at der blev oprettet to kattegorier:
    Stambogsført
    Ikke stambogsført.

På mig virker de dersens påståede racerene som plat og svindel fra sælgers side - det er sølle 200 kr der er forskellen - kan selvfølgelig også være man er smidt ud så man ikke mere kan stambogsføre.

• #15   5. nov 2012 "Opdrætteren" må ikke ha været registreret, for der skal stamtavlen ALTID følge katten.. Den bliver jo ikke mindre kølekat af at stamtavlen kommer med

• #16   5. nov 2012 *kæle

• #17   5. nov 2012 Beltane - eller killingerne har ikke kunnet få stamtavle pga. den ene forælder måske havde lukket stamtavle smiley

Fint du fik oprettet bassen smiley Han er bare flot altså.

• #18   5. nov 2012 Så er det stadig ikke en ordenlig opdrætter i mine øjne.. man avler ikke på lukkede tavler..

• #19   5. nov 2012 Nej men nu var det også bare for at skrive hvad der KUNNE være sket. Ikke alle er jo engle...

• #22   6. nov 2012 Stald - De er noget længere oppe på listen end, dem der overtræder klubbens regler smiley

Kommentér på:
Ragdoll, blanding eller huskat?

Annonce