{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.677 visninger | Oprettet:

Vigtig viden...? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er rimelig ny i katteverdenen, men ønsker mig en
kat, muligvis to, da den race jeg indtil videre mener er noget
for mig, bedst trives med en anden kat.
Jeg skal besøge en i næste uge som har 2 eksemplarer af racen smiley

Så jeg ønsker alt mulig viden om katte.

Hvis jeg skal have 2, hvad er så bedst?
2 på samme alder?
2 fra samme kuld?
Han/han, hun/hun eller en af hver?
De skal begge neutraliseres!

Har hørt at hankatte skulle være mere rolige og kælne?

Foder...?
Fodre min hund med Wolfsblut da det kun er kød og grønsager, og ingen skidt som farvestoffer, sukker, korn, biprodukter osv.
Har katte også bedst af sådanne foder, altså uden korn osv.?
Og evt. hvilke mærker kan i forslå?
Skal katte have både tørfoder og vådfoder hver dag?
Og skal de have fri adgang til det hele tiden?

Hvordan sammenføre man bedst en hund med katte?
Hunden er en fransk Bulldog på næsten 3 år.
Han er vant til katte, men ikke i eget hjem.

Kattegrus?
Hvad kan i anbefale der?
Min moster bruger noget der dufter,
og det giver mig simpelthen kvalme,
så kan man få noget godt der ikke dufter af noget?

Kattebakke?
Hvis man har 2 katte, hvor mange bakker skal man så have stående?
Hvis mere end en, skal de stå samlet, eller forskellige steder i hjemmet?

Ved godt det er mange spørgsmål og sikkert nok nogen dumme nogen også, men spørger fordi jeg ikke ved det, og vil sætte mig meget ind i hvad det er jeg anskaffer mig inden jeg gør det.
Har heller ikke besluttet mig endnu om jeg skal have kat, men må da indrømme af jeg bliver mere og mere lun på katte smiley
Og syntes at sphynx'en lyder som en super lækker kat!

Hvis du har lyst til at svare på lidt af spørgsmålene er du mere end velkommen, og fortæl mig gerne hvis der er andet du mener jeg skal vide, alt kan bruges smiley

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vigtig viden...?
  • #1   7. nov 2012 Og legetøj?
    Hvad kan i anbefale?
    Hvad er et hit hos jeres katte?
    Evt. lege i leger med dem?

    Kradsemiljøer?
    Hvor mange og hvor store har i af dem?


  • #3   7. nov 2012 Jeg vil mene, at hvis der er mulighed for det, så er to fra samme kuld at foretrække. Køn er ligegyldig, så længe de neutraliseres. Mht til at det er hankatte der er mest kælne og rolige, må jeg være dig svar skyldig. Jeg har kun haft hankatte smiley

    Ja der findes fodermærker, der ikke indeholder korn: Orijen, Acana, Applaws, er blot nogle af de mærker du kan få. Jeg handler alt foder på zooplus.de. Katten ska have adgang til tørfoder døgnet rundt.
    Derudover er det en god ide, dagligt at indføre vådfoder, eller endnu bedre råt kød. Kattens tænder og tandkød har så godt af råt kød, og er med til at forebygge tandkødsproblemer. Katte må få alt kød og ben råt. Dog skal ben sorteres fra, hvis kødet er tilberedt, da disse kan splintre. Fisk skal fryses ned inden katten må få det.
    Mht. råt kød er det bare at give dem lidt af det i skal have til aftensmad. Ellers kan jeg anbefale LUX vådfoder fra Aldi. Dette er et godt og billigt mærke uden sukker og korn.
    Vådfoder og råt kød indholder væske, der er med til at holde nyrer og urinveje i orden.

    Mht. til sammenføring af katte og hunde må jeg også være dig svar skyldig.

    Af kattegrus bruger jeg mærker som:
    Extreme classic - UDEN babypudder (zooplus.de)
    Premiere Sensitive (Maxizoo)
    Golden Gray Odour (zooplus.de)
    De tre mærker minder meget om hinanden, og jeg køber det der er på tilbud. Fælles for dem alle er at de klumper godt, drøje i brug og er uden lugt eller duft om man vil.
    Det siges jo at antallet af kattebakker skal være antal katte + 1. Herhjemme har vi to katte, og de fungerer altså fint på den samme kattebakke. Skulle der opstå problemer, vil mit første skrift være at anskaffe flere bakker. Men indtil videre har det fungeret i 1,5 år. Hvis vi skulle have flere bakker, ville jeg placere dem forskellige steder i hjemmet. Dog ikke i nærheden af mad/drikke.

    Vores katte er helt vilde med de gummiringe der er rundt om de der dørstoppere. Ellers kan et sugerør underholde dem i flere timer (giv dem kun sugerør, når de er under opsyn, da de kan bides i stykker). Papirkugler er også et hit, samt legepindene der kan købes. Lad vær med at købe dig fattig i legetøj, for det er højest sandsynlig ikke det du køber i dyre domme, katten finder mest interessant. Med mine kaster jeg ofte et stykke legetøj, som kattene kommer og afleverer igen. Et kæmpe hit er tørrede kaninører ( www.jekas.dk). Og der sker intet ved at de spiser noget af øret.
    Der kan leges mange lege med kattene, men herhjemme observerer jeg meget, hvor stor glæde vores katte har af hinanden. De kan opfylde behov hos hinanden, som vi mennesker aldrig ville kunne opfylde.

    Vi har to kradsetræer herhjemme. Et der er købt i mellem størrelse, og et vi selv har bygger, der går helt til loftet.



  • #4   7. nov 2012 Hårelastikker er også et kæmpe hit smiley

  • #5   7. nov 2012 Så vidt JEG ved,
    hvis du vil have to katte, vil jeg mene at det er bedst de er samme alder, og fra samme kuld da de jo så allerede kender hinanden, og er trygge ved hinanden?
    Angående hvad køn de er, så mener jeg faktisk at det er lidt ligegyldigt så længe de er neutraliserede. smiley
    Men du må ikke lige hænge mig op på det, det er der andre herinde fra der har meeget mere forstand på. smiley
    Mine to er der et år imellem, de er af hver sit køn, og det fungere nu meget godt. smiley

    Ved foder er det også ingen skidt som farvestoffer, sukker, korn, biprodukter osv. Så det er samme princip.
    Mine to har tørkost stående til rådighed hele tiden, de kan sagtens selv styre dette.
    Vådkost får de morgen og aften, og så får de råt kød engang imellem, alt afhængig af hvad vi får egentlig.
    Der er dog også nogen der kun fodre med råt kød, (BARF mener jeg det hedder) men det ved jeg heller ikke rigtig noget om, men det er der da heldigvis en masse andre kattedamer/mænd herinde der gør. smiley Det skulle vist være noget af det bedste for din kat.

    Herhjemme bruger vi extreme classic Kattegrus.
    Det fås både med babypudderduft, lavendel duft, og helt neutralt. smiley
    Det klumper super godt og er nemt at holde.
    Kan fås hos zooplus.

    Reglen er at man skal have en mere kattebakke end man har kat, men herhjemme bruger de dog kun 2, og aldrig kommer i nærheden af den tredje. Overvejer faktisk at fjerne den.
    De skal helst stå væk fra hinanden, på den måde er der også altid en kattebakke de kan springe i, nemt. smiley De bør desuden stå et uforstyrret sted, og ikke tæt på mad -og vand skål.

    Mine leger med hvad de finder. De har spandevis af legetøj, men de vil hellere lege med en hårnål. Med det siger jeg ikke at du ikke skal købe legetøj. smiley
    De har dog sådan en elastik der sidder fast i loftet, med en bamse for enden, den er de meget glade for. og sådan en "legeskinne" (4 pakker sat sammen) med en bold inden i, fra cat design senses.
    Vi har lavet vores eget kradsemiljø. Det er ca 1.85 cm høj, med nok sengepladser og bart træ de kan hygge og lege vildt på. Ved siden af har Anton et lille kradsetræ, da han ellers kradser i alt andet, og Ingeborg har en lille (engang meget flot) flytbar pyntestige at kradse i, da hun heller ikke gider at kradse i andet.

    Håber at det hjalp lidt, og at det ikke er alt for rodet.
    Ellers skal der nok være andre der besvare. smiley


  • #6   7. nov 2012 Krista N
    Det er ikke en opdrætter men en privat person der har to sphynx.
    Men vil helt klart spørge hende om nogle ting også, kunne bare ikk vente til næste uge da jeg syntes det hele er så spændende smiley

    Catherine
    Tusind tak for dit gode svar smiley
    Der var en masse jeg kunne bruge!
    Vidste ikk at de måtte få tørrede kanin øre smiley



    hvis andre har lyst til at svare skal i være velkomne smiley


  • #7   7. nov 2012 Trine D
    Tusind tak for svar!! smiley
    Helt klart også noget jeg kan bruge.

    Dejligt i gider og bruge tid på at svare!! smiley


  • #10   7. nov 2012 Lotte S / DK Musplheim NFO
    Det skal jeg huske smiley
    Glæder mig rigtig meget til at møde dem )


  • #11   7. nov 2012 Krista N

    Okay, hvis jeg stadig syntes racen er noget for mig efter besøget
    så skal jeg helt klart også have fat i nogle opdrættere og snakke lidt med dem smiley


  • #12   7. nov 2012 Michaela H

    Mange tak for dine råd smiley
    Hvis jeg skal have katte bliver de også indekatte hvis det skal være racen sphynx smiley
    Det med at skifte langsomt over har jeg også gjort med min hund de gange han har skulle skifte foder, så går det bedst, så maven ikke "får chok" smiley



  • #15   7. nov 2012 * Felis *

    Tusind tak for dit svar!
    Det er virkelig fedt med sådanne gode brugbare svar! smiley


Kommentér på:
Vigtig viden...?

Annonce