3.156 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
statestik på dødelighed ved hcm katte? statestik på dødelighed ved hcm katte?
Hej.
Er der nogen som har erfaringer på hvor længe en kat der er testet HCM/HCM og N/HCM lever? har undersøgt og undersøgt men kan ikke rigtig finde nogle svar jeg kan bruge.
0 synes godt om
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Har du en kat der er scannet (eller gen-testet) HCM positiv?
Prøv at læse her:
http://pawpeds.com/healthprogrammes/hcm.html
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 36 Katte: 9 Emner: 19 Svar: 474
apr 2009
Chancen for HCM er naturligvis større, hvis begge forældre-dyr er positive, hvorfor der ikke bør bruges i avl, Man bør heller ikke avle hvis det 'bare' er den ene forælder der er positiv.
HCM findes i flere 'stadier' fra 'grænsetilfælde' til svær.
HCM kan behandles, så sygdommen ikke udvikler sig yderligere.
Der scannes årligt for at vurdere; selvom er katten negativ som etårig, er det ikke sikkert den er senere.
Vil du ikke godt skrive, hvad det her går ud på?
Har du en kat, hvis forældre er HCM positive?
Hvilken race drejer det sig om (nogle kan (delvist) gen-testes, andre kan ikke)?
Er katten scannet/gentestet, eller hvad er det du mener?
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 353
apr 2007
Er klar over at det er dumt at lave killinger når forældre dyrerne ikke er testet,men sådan er det gjort er gjort.
Grundet til mit spørgsmål er jo hvad F******* skal jeg sige til mine killingekøbere mht evt sygdom som følge af deres HCM status.
Kan jeg fortælle dem at den kun lever 1 år eller der chance for at de lever mange år.
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 353
apr 2009
Det er så gen-test, man får den slags svar på, vil jeg gå ud fra?
Har selv bengal, som der ikke findes gentest hos, så der er det scanning.
Du skal læse en hel masse om HCM indenfor din race og så skal du undersøge de tidligere generationer.
Ved man det er HCM, faderen døde af?
Jeg synes bestemt du skal være ærlig mht HCM, opdages det tidligt er chancen for et længere liv større, hvis behandling sættes i værk.
Der bør bestemt HCM-scannes (ultralyd) senest ved 1 års alderen, så evt behandling kan igangsættes.
Jeg ved ikke så voldsomt meget om gen-test, men dog at det ikke er alle typer der kan findes med gen-test; at det VISTNOK ikke viser om katte HAR HCM, men om den er disponeret.
hcm/hcm må vise at begge forældre har genet og har givet det videre.
n/hcm må vise at (mindst) den ene forælder også er n/hcm, eller var der ikke noget sted n'et kunne komme fra.
apr 2007
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.143
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
MYBPC3-mutationen er ikke ensbetydende med at katten får HCM. Men det er 18 gange mere sandsynligt at katte det er homozygote for mutationen får HCM. Den forventede levetid for de katte, der udvikler HCM er 4 år eller mindre.
Du kan læse mere her
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/MaineCoonHCM.php
apr 2007
Jette L: Jeg vil under ingen omstændigheder holde det skjult for en evt køber at de er testet N/HCM For lige at få det på det rene
apr 2009
"Den forventede levetid for de katte, der udvikler HCM er 4 år eller mindre."
Hvorfra har du forventet levetid på 4 år eller mindre ??
I linket har jeg fundet 4 år nævnt en gang, men i anden sammenhæng:
"One study also suggested that more heterozygous cats may develop disease as they get older (>4 years), but this has yet to be convincingly proven, and most cases of clinical HCM still occur before 4 years of age. Nevertheless, the possible influence of such as factors as gender, weight and age indicates that non-genetic factors also contribute to overall disease risk. "
Jeg tror bestemt ikke man 'bare' kan sige forventede 4 år eller mindre; det komme i høj grad an på severity, behandling og respons på behandling.
maj 2012
Jeg har en dejlig MCO som kommer fra en opdrætter som tester for alt hun kan
jun 2006
"The A31P breed specific mutation for inherited HCM in Maine Coon cats produces moderate to severe cardiac disease which can lead to sudden death by age 4 years or less for cats that carry two copies of the mutation (homozygotes)."
Altså, hvis de dør når de er 4 år eller mindre, så er den forventede levetid jo også 4 år eller mindre?
apr 2009
Tak og:
Mjaaaaah, ".... som *kan* føre til pludselig død i 4-års-alderen eller før ...."
(*kan* er fremhævet af mig, men "can lead to", opfatter jeg som *kan*)
Det læser jeg ikke som: "... den forventede levetid er 4 år eller mindre..."
skal skynde mig at sige at jeg ikke har nærlæst artiklerne (men en del andet om HCM, dog ikke specifikt på gentests).
jun 2006
maj 2012
apr 2009
"... men et eller andet sted står der også at det er mere eller mindre ikke ses at disse katte bliver over 4 år, før de *får* HCM"
(får fremhævet af mig)
Jamen "før de får", er da noget helt andet end at den forventede levetid er 4 år eller derunder.
Det kan jo sagtens være du har læst det omkring den mutation et eller andet sted alligevel
statestik på dødelighed ved hcm katte?