{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.636 visninger | Oprettet:

Killing m. opkast og tynd mave? {{forumTopicSubject}}

Hej kloge kattemennesker smiley

Min ene hunkilling på 5 mdr. har siden i går aftes kastet op 3 gange - jeg var oprindeligt ikke så bekymret, da jeg tænkte, at det var hårbolle relateret (ren mavesyre, hun er langhårskat og hendes legekammerat er ligeledes langhåret).

I dag blev jeg så hjemme og har bidt mærke i, at hun ikke rigtig har spist. Her til aften opdager jeg så, at hun er blevet klam bagi - lugter og er snasket sammen i pelsen - det var hun ikke i går. Tjekker derfor bakken og ja, det lader til der er en klat imellem med tynd afføring. Jeg kører ned og køber lidt vådfoder, for at se om jeg kan lokke det i hende for at hun får lidt at spise. Det spiste hun lidt af, men ikke meget - men hun går direkte i bakken et par gange lige efter, hvor hun vandrer meget rundt mens hun er der - bagefter tjekker jeg igen, og ja, tynd afføring igen.

Skal jeg vente og se om det går i sig selv og blive ved med at lokke mad i hende og tage den derfra - eller skal jeg ringe til dyrlæge i morgen tidlig, når de åbner?

Hun har leget med venindemissen, men synes alligevel hun er lidt ved siden af sig selv.

Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killing m. opkast og tynd mave?
  • #1   28. nov 2012 Skal måske i forlængelse sige, at hun er indekat.

  • #2   28. nov 2012 Opkast og tynd afføring i samme periode kan indbyde til at katten bliver dehydreret og det kan være <b>rigtig</b> farligt.
    Jeg gætter på du ikke ved hvordan man selv kan mærke i nakkeskindet om katten virker dehydreret, så jeg vil sige prøv at ring til dyrlægen og forhør dig, om han vil se hende nu.
    Hvis hun pludselig begynder at blive sløj af dehydrering i nat skal det pludselig gå MEGET hurtigt til dyrlægen.
    Hellere at dyrlægen tjekker nu - kan give noget mad til dårlig mave, samt evt. lægge drop hvis hun er dehydreret.
    Med en så ung killing (har selv en på 5 mdr) ville jeg ikke tøve med at forhøre mig hos dyrlægen, for det kan være livsfarligt.

    Held og lykke


  • #3   28. nov 2012 Tusind tak for dit råd! Det er dejligt at tingene bliver taget seriøst, er alt for vant til at folk negligerer problemerne!

    Jeg er også selv rigtig nervøs, da jeg for en måned siden måtte aflive en kat med akut nyresvigt (en ældre herre, som min kæreste og jeg overtog kun et halvt år før, som ikke havde haft det så nemt), og det var jo mange af de samme symptomer.. Men det lyder trods alt ikke så sandsynligt, at det skulle være det, når hun ikke er ældre og har fået kvalitetsfoder og alting fra start?

    Hun har spist noget mere vådfoder nu, så jeg tror jeg holder hende gående på det og ringer til dyrlægen i morgen tidlig - med vådfoderet får hun jo heldigvis også væske indenbords!

    Igen, mange tak! smiley


  • #4   28. nov 2012 Jeg tænker også fremmedlegeme (eller tarm-invagination), når der er opkast og meget tynd afførring.
    Det er også farligt, hvis det er det.....

    Jeg ville bestemt kontakte dyrlægen og lige høre, aller-aller-senest i morgen, men nok med det samme.
    God bedring


  • #5   28. nov 2012 Jeg har netop haft fat i vagtdyrlægen smiley

    Ud fra vores samtale mente han, at jeg kunne vente til i morgen - og så give hende noget A38 blandet med vådfoder nu her, så har sendt manden i fakta med det vuns smiley

    Han tror ikke der er noget galt, men anbefalede alligevel at få hende til dyrlægen, så hun kunne få lidt til at genoprette balancen i maven, så jeg ringer som planlagt til min egen dyrlæge i morgen tidlig smiley

    Tak for hjælp og råd - igen, dejligt at I ikke er blege for at sige, at der skal ringes dyrlæge!


  • #6   28. nov 2012 Eventuelt kan du tage en bæprøve med til dyrlægen når du er afsted for at få udelukket ting som e-coli eller parasitter. Man kan nemlig godt selv slæbe den slags forfærdeligheder med hjem smiley
    Har selv indekatte men har måttet slås med Giardia et par gange efterhånden.


  • #7   28. nov 2012 Tak for tippet Thilde, det vil jeg gøre!

    Ja, jeg omgås jo både staldkatte + jeg går på dyrlægestudiet (kun 1. år, derfor jeg ikke er blevet klogere endnu smiley ) hvor der er mange dyreejere osv., så mulighederne for at bære smitte er jo nogle stykker trods alt.

    Skal lige siges, at jeg jo har en anden killing også, som er helt på toppen.


Kommentér på:
Killing m. opkast og tynd mave?

Annonce