Endnu en dårlig mave. Endnu en dårlig mave.
Jeg ved der er mange tråde om dette men jeg har læst en masse igennem og jeg synes ikke helt der er nogel der passer på min situation.
Jeg har 2 katte, en voksen som jeg har haft i 2½ år og så har jeg for 2 mrd siden fået en killing ind som nu er 5 mrd.
før jeg fik killingen havde den voksne ikke dårlig mave men kastede op en gang imellem men ikke noget unormalt.
Men efter jeg fik killingen og der var gået ca 2 uger fik den voksne dårlig mave som så gik i sig selv igen.
efter dette blev det så den lilles tur som også gik i sig selv.
Nu er de så begge to begyndt at have det på skift og den store kaster også mere op end hun plejer. jeg ved ikke om det kan skyldes at hun ikke kommer ud lige så meget som hun plejer og derved ikke får noget græs.
jeg er begyndt at koge deres vand og har lige købt zoolac som jeg får hjem her i løbet af ugen. men jeg ville gerne gøre om i havde nogle råd til hvordan man undgår sådan ting da det ikke er særlig hyggeligt når de begge er langhåret.
Håber i kan hjælpe.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Mht at kaste op giver du dem/ den kattemalt, når nu der ikke er adgang til græs???
Opkast og dårlig mave behøver ikke at have noget med hinanden at gøre, opkast kan være hårboller der genere, det kommer an på hvilken slags opkast det er..
Dårlig mave kan skyldes mange ting, orm, bakterier, ændret foder, en virus osv, måske er det et dyrlægebesøg værd, eller måske bare en opringning for at få et godt råd..
aug 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 13 Svar: 45
jeg har ikke givet dem noget udover græsset men det kan være jeg skal prøve kattemalten. opkasten er meget ensfarvet men slimet og det er kun nogle gange der er hårboller med.
de har begge fået ormekur i år. hvor tit skal man behandle med det ?
jan 2012
Jeg syntes kattemalt er en rigtig god ide at give, jeg giver selv mine det, og det er alm korthårede huskatte, de har stortset ikke problemer med hårbollder når de får malt, til gengæld kan jeg med det samme høre dem hoste når jeg har glemt at give dem det længe..
Nu skriver du at du ikke har ændret i kosten, men du giver kattene hver sit mærke, hvordan forhindre du at de spiser hinandens mad?? Og hvad var killingens madmærke der hvor den kom fra??
Det jeg tænker er at hvis din gamle kat spiser af killingemaden, så kan det være at den ikke så godt tåler olivers mad, og måske tåler killingen heller ikke olivers så godt, bare en tanke, desuden så er killingen så gammel nu så den ikke behøver killingemad, slet ikke hvis den er neutraliseret, jeg stoppede killingemad da min var 6 mdr. da gad den ikke rigtig spise det mere og blev samtidig neutraliseret..
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 133
Eller er jeg helt galt på den?
jan 2012
aug 2010
Den store får kun mad når vi er der for at forhindre at den lille spiser af maden og den store gider ikke killingemaden.
min mening var også at killinge skulle over på voksenfoder men jeg har lige en pose der skal tømmes (self. ikke hvis det er det der er problemet)
Jeg er havde ellers besluttet at de begge skulle have olivers Largecat men hvis det er det de ikke kan tåle er der så noget andet du kan anbefale?
for det skal nemlig være store biddermad, som er forbyggene mod urinsten og hårboller.
okt 2012
Så blev jeg den smule klogere
okt 2012
Jeg har haft succes med RC Weight Controle, fordi min Felix, efter kastration, har fået en tendens til at blive lidt tyk (hih). Det er også noget der forebygger blæresten (ved dog ikke med hårboller).
Han får også Lux vådfodder for at varriere lidt engang i mellem.
Men god hjælp til alle problemer er at give dyrelægen et kald. Det kan næsten altid betale sig
aug 2010
og den lille vejer fint som det ser ud nu.
og der er stykkerne heller ikke særlig store.
jan 2012
Jeg bruger selv en blanding af RC Young Female og RC Skin Hairball og jeg har planer om at få købt en sæk med applaws også blande de i også, har bare ikke fået taget mig sammen endnu.. Jeg har nemlig en kat der skal have forebyggende mod urinvejssten og som er overvægtig, derfor young female, samt hairball maden er rigtig god, jeg kan mærke stor forskel når jeg ikke lige har fået det blandet i..
Men hvorfor skal de være store??
aug 2010
aug 2010
jan 2012
Men altså hvis du ikke skal fortsætte med olivers, så vil jeg nok anbefale dig at blande Applaws og så et andet mærke der forebygger mod urinvejssten og hårboller.. Vil så sige at hårboller kan du også forebygge med kattemalt, det gør jeg også selv..
jan 2012
aug 2010
jan 2012
Hun er rigtig dygtig, gør meget ud af at deltage i ny viden osv. hun er også faglære på landbyhøjskolen i KBH og har speciale i katte og hunde, hun er en stor dyreelsker, og behandler dyr og ejer med stor omsorg..
Og så er hun samtidig ret billig, fordi hun har klinik på hjemadressen, så det er jo kun skøønt
okt 2012
Det lider Felix lidt af så han må ikke få for meget vådmad - er det dét skrønen bygger på, altså plak?
jan 2012
I øvrigt sagde hun at det der var bedst for kattens tænder var råt kød, det rensede bedst, for der brugte katten sine tænder mest..
Men jeg ved jo kun hvad hun fortalte, og der kan jo nok i dyrlægeverdenen være forskellige meninger om det..
okt 2012
aug 2010
For killingen har været på en pencilin kur for to uger siden.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Det kan være de har et eller andet de smitter hinanden med på skift.
Endnu en dårlig mave.