{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.055 visninger | Oprettet:

Adoption af gårdkat {{forumTopicSubject}}


Igår aftes blev jeg sådan lidt spontant ejer af kat nummer tre smiley

Jeg er lige kommet hjem fra ferie, og da jeg var oppe på gården, hvor min hest bor, blev jeg nærmest overfaldet af en meget smuk grå hankat (halv "britte" tror jeg), som tilsyneladende var meget sulten og meget kontaktsøgende.

Fik at vide at det måske var den kat som naboen havde efterladt efter en skilsmisse og efterfølgende tvangsaktion. Og jeg fik derfor meget ondt af det med ham. Jeg havde ikke lige noget foder i bilen, og jeg ved at ejeren af gården ikke er interesseret i flere katte (har to i forvejen), så jeg tog en ret spontan beslutning og tog ham med i bilen.

Han lå så fint på forsædet ved siden af mig og virkede som om, at han bare nød at komme ind i varmen. Var jo godt klar over, at mine egne katte (og min mand) ikke ville synes det var en særlig god idé. Men jeg kunne ikke lige se andre muligheder.

"Palle" som jeg nu kalder ham spiste tre portioner kattemad, da jeg kom hjem med ham. Derefter sad han og min hankat og skreg hinanden ind i hovedet en halv times tid. Min hunkat holdt sig rimelig neutral.

Jeg er sikker på, at "Palle" har nydt den varme seng i nat og kattemad ad libitum, men problemet er bare, at de to andre bestemt ikke synes, at han skal være der. Det er bare som om, at de bliver ved med at fryse ham ude.

Ved ikke om de bare skal have noget mere tid til at vænne sig til ham, eller om det bare var en rigtig dårlig idé?

Egentlig vil jeg nok helst prøve at finde et godt hjem til ham uden for mange andre katte, men jeg ved det kan være svært, når der nu sidder så mange katte rundt om på internaterne og venter på nye ejere

Hvad ville I gøre???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adoption af gårdkat
  • #1   23. jan 2013 Du løber en risiko ved at tage en kat af ukendt herkomst ind til dine katte. Den er sikkert ikke engang vaccineret.

    Min holdning er at jeg først og fremmest skal tilgodese mine kattes velfærd - og den kunne jeg ikke drømme om at sætte på spil på grund af et blødt hjerte overfor katte hvis ejer har været skruppelløs


  • #2   23. jan 2013 Hvad med at køre ham til et internat, hvor de kan tjekke om han er chippet og finde ud af, hvem ejeren er

    Selv hvis ejeren ikke vil have den mere, kan internatet formidle den videre (samt give ejeren en skideballe for at efterlade en kat)


  • #3   23. jan 2013 Og en ting til

    det er "måske" den kat, som naboen har efterladt
    men måske er det en kat, der er blevet væk og savner sin familie. Selvom det er af godt hjerte, synes jeg ikke du kan tage en kat til dig bare sådan og slet ikke uden at vende den med din ægtefælle


  • #4   23. jan 2013 synes også du lige skal smutte forbi dr dyr og få tjekket om den er chippet og så få den vaccineret. og er den ikke chippet så fremlys den på div fora og i avisen den kan være blevet væk og er savnet.

  • #7   23. jan 2013
    Tak, men jeg har ikke brug for at få at vide, at jeg er en komplet idiot, fordi jeg har et stort hjerte!

    Jeg synes, det er mere uansvarligt at efterlade den uden foder i ti graders frost!

    Jeg har kontaktet Kattens Værn og kontakter katteformidlingen senere for evt. at finde ud af, om den er chippet eller øremærket.

    Hvis jeg beholder ham, skal han selvfølgelig vaccineres og ormebehandles.

    Kunne dog ikke drømme om at sætte ham tilbage på gården i den her kulde uden at finde en reel løsning.

    Her for lidt tid siden angreb han Patrick, så der fløj hårtotter gennem luften. Det gjorde mig lidt ked af det.

    Men tak til alle jer, de har bidraget konstuktivt til denne debat smiley


  • #8   23. jan 2013 Tror ikke der er nogen der mener du er komplet idiot smiley kun at du har tænkt med hjertet, og at det måske ikke var det bedste for dine egne katte, men absolut for Palle lige nu, og er sikker på du finder en løsning der er til det bedste for jer alle smiley

  • #9   23. jan 2013 der er ingen siger du er en idiot, blot lidt uansvarlig, selvom det er af god mening. Sådan lidt ligesom hvis ens barn fandt en kat ude i skoven og tog den med hjem, fordi h*n synes at den så sulten ud og frøs

    Tanken er god, men uansvarlig


  • #10   23. jan 2013 Du er langt fra en idiot, og det er der ingen i tråden der mener, til gengæld mener alle nok at du tænkte med hjertet frm for med fornuften, jeg kan godt se dit agument med ikke at lade ham fryse uden mad og vand, men derfra og så tage ham med hjem og introducere ham til dine egne katte, var måske en anelse overilet..
    For jeg vil faktisk give Felis ret i alt det hun skriver, og egentlift tror jeg også godt du vidste det, men du havde nok bare ikke brug for at høre lige det..

    Men få ham nu tjekket for chip, har han ikke det så efterlys ejer alle mulige steder, og så få ham tjekket om han har FIV og FELV for det kan jo smitte dine egne katte..
    Jeg skal blankt indrømme at mit hjerte nok også havde løbet af med mig, men jeg havde nok bare ikke taget ham med ind til mine egne katte..


  • #11   23. jan 2013 Kan fiv og felv smitte selvom ens egen kat er vaccineret og har fulgt sit vaccineprogram?

  • #12   23. jan 2013 Der er vist ikke nogen sikker vaccine mod de 2 ting, ikke i DK

  • #13   23. jan 2013 Ja Heidi jeg mener at have hørt at der skulle være en risiko.. smiley

  • #15   23. jan 2013 Der kan ikke vaccineres mod FIV (katteaids), men godt mod FeLV (leukæmi).
    Dog bør katten testes derfor først.

    Jeg havde også taget katten med, MEN holdt den isoleret fra mine egne, til evt. ejerskab var undersøgt.

    Du kan se her, om han er eftersøgt - De samme steder kan du også selv fremlyse ham, evt. med et billede.

    http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvad-kan-du-g%C3%B8re/savnede-dyr/efterlysning

    http://www.kattens-vaern.dk/?side=435




  • #16   23. jan 2013 Lise...Du har handlet med hjertet...Og tak fordi der stadigvæk er nogel, mig selv incl. som gør det....
    Når jeg tager en ny kat ind, så går der som regel 1 md. før den ligesom høre til...Men der er jo så også 4 kastr. og 4 schæferhunde man lige skal forliges med...



  • #17   23. jan 2013 Lise - jeg er slet ikke i tvivl om, at du har taget katten med hjem i god mening. Men ærlig talt synes jeg ikke, det er hensigtsmæssigt at tage en gårdkat med hjem til en lejlighed, hvor der tilmed bor katte i forvejen.
    Der var en anden og bedre mulighed for at hjælpe ham, som Felis skriver: **muligheden var jo at give ham vand og mad på stedet, enten til ejer havde meldt sig eller du fik en aftale med et internat om at tage ham**



  • #18   24. jan 2013
    Katten har ingen ejer mere. De har som før nævnt forladt gården efter skilsmisse og tvangsauktion. Har fået det bekræftet. Og igår aftes blev han også tjekket oppe på Kattehjemmet i Hillerød. Han er hverken chippet eller øremærket (som forventet).

    Har dog besluttet mig for at tage på internat med ham, da jeg ikke synes at vores lejlighed kan rumme flere katte (og kattebakker). Og jeg synes ikke det er særlig fedt, at han skider på vores langhårede gulvtæppe og tisser på gulvet. Min mand er som sagt heller ikke så begejstret for at få flere katte ind.

    Det er desværre ikke muligt at finde en ordning oppe på den gård, hvor min hest står. Der er som sagt to katte i forvejen, som ganske vist mest er inde p.t. pga. kulden. Lige nu tror jeg bare, at han er taknemmelig vor en varm seng og noget godt foder. men jeg synes han er fortjent et hjem, hvor han er eneste kat eller der er max. en kat i forvejen og med mujlighed for at komme ud for at besørge.

    Jeg er helt sikker på, at han vil foretrække internatet med varme og mad, frem for et liv med kulde og sult. og forhåbentlig en skønne dag, så kommer der en familie, som falder for ham. Han er som sagt meget smuk og rigtig sød og kælen smiley





  • #19   24. jan 2013 Jeg håber og krydser fingre for at de tager ham på internatet smiley
    Og du er nu blevet en erfaring rigere smiley det bliver vi jo hvergang vi gør noget som ikke blev som vi håbede på. Knus


  • #20   24. jan 2013 Jeg syntes det var en god beslutning at overlade ham til internatet, det er ikke en god løsning at gøre en udekat til indekat, så er det netop man oplever det du har oplevet med urenlighed, katte må ikke få frataget deres frihed hvis de først har haft den..
    Forhåbentligt finder han en sød ejer der vil give ham det han har brug for.. smiley

    Og jeg tror du har ret, han sætter pris på varme og god mad hver dag..


  • #21   24. jan 2013 Når det nu er bekræftet, at han er efterladt, (og hans ejere skulle skamme sig!:-(), så synes jeg bestemt, at det er det bedste for alle parter, at han kommer på internat - man må formode at personalet der er obs på, at han skal til et hjem med ude-adgang.




  • #22   25. jan 2013 Kære alle,

    Jeg har lavet en aftale med Inges kattehjem, om at jeg kan komme med ham på mandag. Jeg er ret sikker på, at de nok skal finde et godt hjem til ham rimelig hurtigt, da han er en meget smuk og bedårende mis smiley

    I nat boede han nede i vaskekælderen, hvor jeg havde installeret ham med en blød seng, kattebakke, vand og foder. Desværre ser det ikke ud til, at han vil bruge kattebakken. Men jeg har ham mistænkt for at have benyttet krybekælderen i stedet for. Der kom en liflig duft der fra smiley

    Heldigvis ser det ud som om, at ormekuren har virket. Han har i hvert fald fået et lidt mere normalt forhold til mad smiley

    Når jeg kører en tur, installerer jeg ham i badeværelset, så han kan lægge på Gulvvarmen og hygge sig smiley

    Når jeg selv er her, lægger han lige udenfor døren (trappeopgangen) og betragter det hele. Han ved vist godt at han skal holde lidt afstand til de andre katte.

    Igår aftes gik det dog grueligt galt, da han havde fået noget tun i madskålen ude i køkkenet. Der gik han til angreb på "prinsessen", så hun løb ind i et stearinlys. Heldigvis skete der ikke noget alvorligt. Men hun fik sig noget af en forskrækkelse og lå under sengen resten af aftenen. Det ligner hende ellers ikke. men jeg blev da overbevist om, at jeg nok skulle se at få ham formidlet videre hurtigst muligt.


  • #23   25. jan 2013 At han ikke kan finde ud af at bruge kattebakken kan der jo være flere grunde til, det kan være han aldrig har lært det, altså altid været udekat, det kan være han føler sig utryg i kattebakken (hvis den er lukket så tag låget af), det kan være gruset ikke passer herren (måske du skal prøve at gå ud og få fat i noget alm jord og komme i den). Måske er det fordi han er stresset at han ikke går i bakken og sidst kan han være syg, her tænker jeg på en urinvejssygdom som han så forbinder med bakken, mulighederne er mange..

    Det er synd at kattene er så meget efter hinanden, det stresser alle parter vildt meget, godt du har fået plads til ham, det havde nok bare været bedre hvis det havde været før weekenden, men sådan er det jo med internaterne nu, de er fuldt bookede smiley

    Jeg syntes du gør noget rigtig fint for ham ved at holde ham varm og mæt..
    Held og lykke med det smiley


  • #24   25. jan 2013 Tak skal du ha' smiley

    Har taget låget af bakken. God idé det med jorden! Men hvor dælen får jeg lige fat i noget jord nu? Det hele er jo frossset til nu smiley



  • #25   25. jan 2013 Ja det tænkte jeg også da jeg skrev det, men så må du nok køre på en planteskole eller en velarsorteret supermarked og købe noget plante/ muld jord, mener man plejer at kunne få 20liter for en 20-30 kr.

    Der må være en trælast, et eller andet sted hvor de sælger planter at de ligger inde med plantesække..


  • #26   25. jan 2013 Det skal blive dejligt for dine katte at få ham ud af huset.

    Mht. bakke - Måske kan man skrabe noget sand af fra en sandkasse og blande med pottemuld og kattegrus...

    Det må nævnes for kattehjemmet, at han ikke vil bruge bakke, så han ikke bliver sendt retur til kattehjemmet pga. det.
    Jeg krydser fingre for, at der er en sød familie, der bor på landet, der vil tilbyde ham et hjem.

    (Det HAVDE altså været smartere at fodre ham på rideskolen, indtil internatet kunne tage ham. Sket er sket, men alligevel ..... til en anden gang. ;-))


  • #27   25. jan 2013 Hej Tinka og i andre smiley

    Nu er det ikke nogen rideskole men et lille privat opstaldningssted, hvor ejeren har to katte i forvejen, som ikke vil have ham der. Desuden er der ikke nogen lade eller høloft eller lign. hvor han kunne søge ind. Han kan jo ikke bo inde i en hesteboks ;-).

    Jeg er sikker på, at vi nok skal klare weekenden :-). Patrick og Pearl har virkelig rottet sig sammen og lægger i en lille klump på madrassen foran tv'et, mens det grå "monster" lægger og vogter foran døren smiley

    Må lige forbi supermarkedet og se om jeg kan få fat i noget jord. Mine planter kunne vist også godt trænge til noget ekstra smiley

    Rigtig god weekend til jer alle og jeres skønne misser smiley


    profilbillede
  • #28   25. jan 2013 Jeg tror ikke han er halv britte, tror mere den bare er en alm. huskat

  • #30   26. jan 2013 Hej Felis,

    Det er også mest i pelsen at han ligner en britte. Den er meget fin og tæt synes jeg :-).

    Grunden til at han er blevet forladt er (som jeg også har skrevet før), at hans ejere blev skilt og gården gik på tvangsaktion. De nye ejere af gården kan vist ikke li' katte, har jeg hørt.

    Jeg er sikker på, at grunden til, at han ikke er renlig er, at han aldrig er blevet introduceret for en kattebakke før.

    Kh Lise


  • #31   26. jan 2013 Nej han ligner heller ikke en britte i pelsen, men en ganske alm. huskat smiley

    Katte er naturligt renlige, de vil helst grave deres efterladenskaber ned


  • #33   26. jan 2013 "En kat der skider rundt omkring på steder den ikke kan grave det ned, det er en kat der hat et adfærdsproblem, da det er et medfødt instinkt at en kat skal forsøge skjule sin lugt ved at nedgrave efterladenskaberne."

    Vrøvl Felis smiley
    Især fertile kattedyr graver ikke deres afføring ned, da den udgør en vigtig del af dens afmærkning af territorie og er "information" til andre katte, der kommer forbi.

    Nogle af mine katte dækker til efter sig - Andre gør det ikke og jeg kan garantere dig, at de ikke har nogen for for adfærdsproblemer smiley

    Og her drejer det sig om en kat, der er placeret på et for den ukendt område med en <b>overdækket</b> kattebakke, som den måske ikke er vant til at bruge og nok også føler sig utryg ved at gå ind i for ikke at føle sig "fanget".

    Måske er den også vant til noget helt andet bakkestrøelse end det, der er i bakken, og mange katteejere har også oplevet, hvor svært det kan være at få deres kat til at acceptere og bruge noget nyt strøelse.


  • #36   28. jan 2013 Hej Alle!

    Blot en lille opdatering. Igår aftes blev jeg kontaktet af ejeren af den gård, hvor min hest bor, som fortalte at naboen havde efterlyst deres "musefanger", eller "Bamse", som han åbenbart hedder. Han har åbenbart holdt til nede i stalden men pga. den hårde frost har de haft stalddøren lukket, så han ikke kunne komme ind. Rimelig uansvarligt synes jeg nok! Så jeg måtte pænt køre op og aflevere ham i deres stald i morges smiley

    Jeg må nok bare indse, at der er forskellige måder at holde kat på. Men nu vil jeg naturligvis holde øje med ham og bære ham ned i stalden i tilfælde af, at han skulle blive lukket ude igen.

    Han havde ellers lige benyttet kattebakken for første gang her i nat :-). Men det er naturligvis ligegyldigt nu ....

    Kan ikke rigtig finde ud af, om jeg skal kalde det en "happy ending" eller hvad! smiley



  • #38   28. jan 2013 Det var da godt de lige fik efterlyst ham inden du afleverede ham på internatet, man kan så sige at hvis de havde øremærket ham så havde der jo nok ikke sket den misforståelse..

    Men ja det beviser jo blot at fordi en kat opfører sig nødstedt så er den det ikke altid, alle har deres måde at holde kat på, og særligt gårde skal man acceptere ikke har samme forhold til deres katte som dem der har indekat har, det gør det jo ikke måden rigtig eller forkert hverken for hverken den ene eller den anden.. smiley

    Jeg syntes det er en happy end, katten kom hjem til sine ejer som trods alt havde savnet ham smiley


  • #39   28. jan 2013 Så ejerne var alligevel ikke dem, der var flyttet efter tvangsauktion?...
    Jamen så er det da Very Happy End, at katten kommer tilbage til sit hjem og territorium. :D.
    På billedet ser han forresten sund og velnæret ud, så jeg er ikke bekymret for hans videre liv på gården.


  • #40   28. jan 2013 Har lige talt med ejeren af gården hvor min hest bor, som fortæller at han ellerede er kommet tilbage igen, hvilket jo beviser, at han ikke gider at være der, hvor han hører til smiley




  • #41   28. jan 2013 Eller måske hører hestestalden bare med til kattens territorie....

    Men prøv da at tage en snak med ejeren, og gør ham opmærksom på, at der bør være kattelem eller åben dør, og mad i madskålen 24-7, hvis han vil holde sin musefanger til.


  • #43   29. jan 2013 Hej Felis,

    Det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg har jo kun indekatte, som lever trygt indenfor hjemmets fire vægge ;-).

    Men det varmede da lidt at høre, at det er en helt normal adfærd smiley

    Kh Lise


Kommentér på:
Adoption af gårdkat

Annonce