{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.252 visninger | Oprettet:

Mette G
Mette G
Tilmeldt:
25. jan 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Forældres dårlige pasning af katte {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Vil på forhånd undskylde da jeg fornemmer dette bliver et lidt langt indlæg med alt det jeg har på hjerte, så håber i vil bære over med mig og tak på forhånd til jer der gider at tage jer tiden til at læse det igennem smiley
Sagen er den at jeg har to katte, Buller på 12 år og Mille der snart fylder 2 år. Jeg er selv 19 og vi bor alle tre hjemme ved mine forældre i en 90 kvm's stuelejelighed i Esbjerg. Til sommer regner jeg med at skulle i gang med at læse på universitetet i Århus og ville altså til den tid flytte derop. Jeg har hele tiden regnet med at jeg skulle have mine katte med og jeg er fuldt ud klar over de yderligere omkostninger der ville være ved at have dem og det er noget jeg har regnet med i mit budget. En dag faldt snakken herhjemme så tilfældigt på når jeg skal flytte og mine forældre mente at jeg ville komme til at savne dem og kattene for meget og her måtte jeg så fortælle dem at jeg havde tænkt mig at tage dem med mig. Her blev vi så uenige for det ville de ikke tillade. Jeg blev sur og gad ikke snakke mere om det og efter noget tid sagde de at jeg måtte få Mille med for hun er sådan set Min kat men Buller var der ikke tale om at jeg måtte få med. Inden jeg går videre skal det måske siges at jeg ikke har et særligt godt forhold til mine forældre, og ikke forstår eller bryder mig særligt meget om dem. Nå men videre til det det hele handler om. Jeg vil kun det bedste for mine katte og jeg elsker dem højere end noget andet og derfor synes jeg også at de fortjener bedre end at skulle bo ved mine forældre. Buller fik for ca. 6-7 år siden at vide ved dyrlægen at han havde noget med sine tænder der skulle ordnes. Dengang bed jeg ikke mærke i hvad de præcist sagde for jeg regnede med at mine forældre nok skulle ordne det og jeg var jo stadig bare et barn. Men for lidt over et år siden havde jeg fået nok. De havde stadigvæk ikke fået ordnet hans tænder så når han spiste tyggede han ikke maden men slugte den hel og det endte med at han flere gange kastede det op igen fordi hans mave ikke kunne klare det. Jeg kunne ikke holde ud at se på det så jeg ringede til dyrlægen og fik en tid. Så fortalte jeg mine forældre at jeg havde fået en tid, hvorefter jeg så fik at vide at jeg bare skulle aflyse den tid for det skulle jeg slet ikke blande mig i. Jeg beholdt selvfølgelig tiden og min kærestes stedfar tilbød at køre mig derud. Dyrlægen undersøgte hans tænder der ikke havde det for godt. De var alle omgivet af et mindst 0,5 cm lag af tandsten og der var muligvis nogle tænder der skulle fjernes. Jeg bestilte en ny tid hvor det hele skulle laves og da mine forældre hørte om dette fik de et føl for det kostede jo penge og hvem havde jeg tænkt skulle betale de 10.000 som de mente det ville koste. Kan ikke lige huske det præcise beløb lige nu men dyrlægen havde fortalt mig hvad prisen ville blive (mener det var 1500-2000 kr) som jeg sagde jeg nok selv skulle betale. Buller fik sine tænder lavet og har siden spist og tygget sin mad uden problemer, og af en eller anden grund endte mine forældre med modvilligt og beklagende at tage regningen.
For 3 måneder siden var jeg en måned ude at arbejde på et skib hvor jeg kom hjem så meget jeg nu kunne når jeg var i land for at se mine katte. Men en dag da jeg kom hjem fangede min far mig inden jeg kom ind ad døren og sagde at Mille havde fået en lille skramme på sin pote men de mente sagtens at det ville kunne blive fint igen hvis det bare passede sig selv. Jeg kom ind og så så at hun haltede og overhovedet ikke kunne gå på poten og da jeg tog hende op for at se såret kunne jeg så se at den bagerste trædepude på en af forpoterne var blevet sprættet op midtover. Trædepuden var altså to stykker der stak i hver sin retning. Enhver burde kunne se at det ikke ville kunne hele selv. Jeg forlangte at hun skulle tilses af en dyrlæge men vi var ikke helt enige så efter en diskussion/skænderi fik jeg hende til dyrlæge. På det tidspunkt var det over to dage siden hun var kommet hylende og pivende ind med poten i den tilstand. Dyrlægen sagde at det så skidt ud og chancerne for at hendes trædepude ville klare den hvis hun var kommet ind lige da det var sket var ikke så store så nu var de virkelig ikke gode. Men hun blev indlagt og han ville forsøge at redde den hvis det så bare den mindste smule muligt ud. Hvis det ikke var muligt ville han blive nødt til at skære et stykke af knoglen bag trædepuden af og så ville hun mangle en trædepude og ikke komme til at gå normalt igen. Heldigvis valgte han at forsøge med at sy det sammen og jeg gjorde alt hvad jeg kunne da hun var kommet hjem for at det skulle hele ordentligt hvilket det heldigvis gjorde og idag går og løber hun uden problemer og trædepuden er næsten så god som ny - en smule mindre end den anden men stadig fuldt funktionel.
For over et halvt år siden blev de fodret med whiskas og lignende billige produkter for det havde mine forældre altid gjort. Men Buller nægtede at spise det hver gang og Mille fik tyndskid af det som bagefter var op og ned af pelsen på bagpoterne og halen så hun måtte bades. Igen efter en masse diskussion fik jeg indført det dyre men langt bedre mad der er anbefalet af dyrlægen. Siden har hun ikke haft nogen problemer med afføringen og Buller spiser gladeligt op hver gang. Nu er der så ikke så meget mad tilbage så der skal til at bestilles noget nyt men nu er mine forældre så begyndt at snakke om at de ikke helt ved om det er det værd. Det skal lige siges at mine forældre ikke mangler penge og tit bruger masser af dem på sig selv og rejser og lign.. Så der blev jeg lidt frustreret. De skal uden tvivl have det mad igen om jeg så selv skal betale det!
Min kæreste bor lidt uden for byen og nogen gange bliver jeg hjemme ved ham en uges tid men adskillige gange når jeg er kommet hjem igen har kattene ikke haft vand og Mille har prøvet at fortælle dem at de manglede vand ved at side og slikke på vandhanen hvilket min forældre så ikke forstod og bare mente var dårlig opførsel. Buller bliver nervøs og vil ikke spise sin mad op hvis man render rundt og tramper og larmer omkring ham når han spiser men det er ikke noget de gider tage hensyn til. Oveni det så tømmer de højst kattebakken 1 gang i måneden..
Grunden til mine forældre ikke synes jeg må få Buller med er, at de synes han er for gammel til at flytte. Men han er stadig utroligt frisk og man kan slet ikke se eller mærke på ham at han er 12 år. Og slet ikke når han er sammen med Mille, så fjoller han rundt som en killing. Men nu har jeg så fundet ud af at mine forældre selv har tænkt sig at flytte ligeså snart jeg er flyttet. Så ligemeget hvad ville han skulle flytte.
Nu er mit spørgsmål så om det er mig den er helt gal med eller hvad, for jeg mener ikke mine forældre er egnet til at have kattene, og synes egentlig at det er dyremishandling det de har gjort? Vil meget gerne høre jeres mening i forhold til dette og om der er nogen der forstår den måde de opfører sig på.
Et andet spørgsmål jeg har er så hvis kattene skulle flytte med mig ville de skulle gå fra 90 kvm lejelighed til måske 30 kvm lejelighed. De er begge udekatte og det ville de blive ved med at være, men kan de godt klare at der kommer så meget mindre plads? Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der evt. har prøvet hvor kattene fik mindre plads.
Ved godt at set var et lidt langt indlæg så tusinde mange tak fordi du har gidet læse dette igennem og på forhånd tak for jeres svar og meninger smiley

Hilsen Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forældres dårlige pasning af katte
  • #1   27. jan 2013 Puuhha et langt indlæg, men du fik da malet et godt billed. smiley

    Til at starte med tænkte jeg nej selvfølgelig kan du da ikke tage Buller med, du har jo kun været et barn da han kom til og jo sådanset er dine forældres..
    Meeeen så læste jeg jo hvordan dine forældre behandlede kattene, og tænkte hmm de er da vist totalt lige glade med de katte, og hvis deres eneste agument er at han er for gammel til at flytte så er det da noget værre vås..
    Jeg syntes faktisk i lyset af alt det du skriver så skal du holde fast på at du skal have begge katte med dig, men det må du jo nok regne med at det bliver en ret stor diskussion du kommer til at have med dine forældre om det, for i reglen er det jo dine forældres kat, men de virker ikke til at gide katten. (min mening ud fra hvad du skriver)

    Med hensyn til kwm så syntes jeg det ikke betyder så meget, specielt fordi de er udekatte og det vil du heldigvis ikke lave om på (husk dog blot at holde dem inde de første 3-6 uger) Jeg har ikke prøvet at flytte katte fra større sted til mindre, men det er vigtigt for katte er ikke størrelsen af lejlighed, det er hvordan man udnytter pladsen til deres fordel, de vil jo i kraft af deres udeliv får oceaner af plads til at udfolde sig på udenfor, så derfor gør indendørspladsen knap så meget, sørg for golv til loft kradsetræ evt hylder på væggene så de kan komme op, og ikke have så mange steder som kattene ikke må være, så tror jeg fint de vil trives smiley
    Held og lykke med det og håber du kan få dine forældre overtalt til at give dig begge katte.


  • #2   27. jan 2013 Hov vil lige tilføje at du skal have ros for at være så handlekraftig ang. Bullers tænder, det syntes jeg er rigtig flot, at du lige tog den på dine skuldre lige så med Milles pote, flot du er en god ansvarlig katteejer, det kan man ikke just kalde dine forældre..

  • #3   27. jan 2013 Du kan ikke tage dine forældres kat med, uanset hvor høj du elsker ham.. Hvis de passer ham meget dårligt må du jo vælge at melde dem til kattens værn eller lign.

  • #4   27. jan 2013 Huuum Århus på 30 m2, det er heldigt og fint hvis du får det, men du skal være heldig hvis det bliver et sted hvor du må have kattene og meget heldig hvis der er mulighed for at komme ud i et sikkert område, jeg kan høre i er meget uenige, og syntes altid katte skal have ordentlig mad og behandling når de er syge, jeg har dog ingen løsning på problemet smiley

  • #5   27. jan 2013 Tja, den er svær. Nu har jeg læst dit indlæg flere gange. Og vover at svare. Først og fremmest vil jeg sige at en kat på 12 år anses for værende gammel. Men da jeg selv har en på 12, der stadig er meget fit for fight, så vil jeg mene at du sagtens kan flytte ham.

    Nu er det jo dine forældres kat, MEN, var jeg dig (og med det du beskriver) og må du have 2 katte der hvor du flytter ind, ville jeg ikke betænke mig et sekund, tag dem begge med. Jeg ville i dit tilfælde endda gå så vidt som til at "bortføre" ham.
    Det er for så vidt ikke helt lovligt, men jeg ville selv ikke kunne lade være. Du kan selvfølgelig melde dem for misrøgt, men af erfaring, ved jeg at der skal langt mere til inden der er nogen der skrider ind.

    Jeg vil håbe at du en dag får et bedre fohold til dine forældre.


  • #8   27. jan 2013 Det er ikke særlig betryggende at overlade ansvaret for kattene til nogen, der ikke tager til dyrlæge med kattene, når det tydeligvis er nødvendigt.

    Heldigvis findes der studieboliger/ungdomsboliger (små rækkehuse) i Århus hvor der er tilladelse til to katte. Håber du er heldig at få en af disse boliger, så du kan have begge kattene med. Når kattene (efter et par uger inde i den nye bolig) får mulighed for at komme ud, så synes jeg ikke, det betyder så meget, at der er færre indendørs-kvadratmeter.



  • #9   27. jan 2013 Fantastisk smiley troede ikke der var studie boliger men den slags tilladelser smiley håber du får dem med til sådan en bolig.

  • #10   27. jan 2013 Ja Jette, der er nemlig normalt laaaaaaaaang ventetid på rækkehuse med husdyrtilladelse i Århusområdet :-(. Men unge studerende kan faktisk være heldige at få en ungdomsbolig med husdyrtilladelse i løbet af ganske få måneder.
    http://www.ungdomsboligaarhus.dk/ (se boliger)

    Jeg har dog lige opdaget, at for ungdomsboligernes vedkommende gives der kun tilladelse til ét dyr i nogle af de afdelinger, hvor det ellers er blevet tilladt med to. (udekatte er vist forresten ikke tilladt nogen steder, men jeg kender da til steder, hvor der plejer at være god tolerance).

    Man kan måske også være heldig at finde en god privat udlejer.


  • #11   27. jan 2013 Her i Malling og Beder er der ungdomsboliger med dyretilladelse til 2 dyr, men det er ikke alle som vil heeelt her ud, det er ikke Århus nok smiley

  • #12   27. jan 2013 Mjøeh, men hvis man prioriterer sine katte, vil man nok godt bo i Malling - hvad er det ... ca 25 minutter med bus til Århus?

    Jeg ville selv gerne bo derude, og købte i sin tid boligbrev til Beder-Malling boligforening, netop pga, at det er den eneste boligforening, der i de fælles husdyrregler for alle afdelinger, giver tilladelse til to katte.

    Men ak, siden Århusboligs fælles-venteliste blev indført, er jeg røget laaaangt ned på listen :-(.

    Hov. Sorry. OT.


  • #13   27. jan 2013 Æv, hvor en ærgerlig situation. Selvom det slet ikke er i samme grad, kender jeg lidt for godt til, at være uenig med forældre (og anden familie) i hvordan man holder dyr - og det er bare vanskeligt.
    Jeg synes helt bestemt også du skal tage dem begge med, det ville være synd at skille dem ad, og hvis de alligevel skal udsættes for en flytning, lyder det da uden tvivl til at de vil være bedre stillet hos dig. Jeg tror ikke du får problemer med pladsen, så længe du udnytter den godt - og slet ikke, når de er udekatte.
    På eksempelvis Skjoldhøjkollegiet må du have kat, og der må den også gå ude, der bor min kæreste, med vores kat Frigg (vi bor ikke sammen nu, pga. arbejde og studie forskellige steder) - og har ingen problemer. Den skal dog være mærket.

    http://www.skjoldhoej.dk/skjoldhoejkollegiet/kollegiet/dyreliv/


  • #14   27. jan 2013 OT smiley ja det har jeg hørt er et problem for mange :(.
    Min datter var heldig, at der var en på nettet uden vendte tid, men så på første, hun boede der et år og har nu rækkehus på tværgade smiley


  • #15   27. jan 2013 Mon ikke Mette tilgiver OT, når hun har fået et relevant link ;-). Og som kommende århusianer er det vel rart nok at vide lidt om, hvad man kan være oppe imod med bolig.

    Din datter var dælme mere heldig end en anden en!

    Jeg har jo "noget" med boligforeninger - dårlig karma eller noget :-/.
    Da jeg i sin tid flyttede i studerebolig i Højbjerg, var det også for at få fortrinsret til bolig, (og havde i forvejen boligbrev til foreningen), men så f*nden ikke om fortrinsretten bortfaldt :-O. Der var KRISE!!!
    Da jeg så var flyttet, blev fortrinsretten genindført. smiley
    Og så kom fællesventelisten med Viby: Ak og suk - neeeeeed ad listen med mig. smiley
    Og så kom fællesventelisten med alle Århusboliger smiley OG gudhjælpemig samtidig den forb*ndede fusion mellem Højbjerg og Viby boligforening: NEEEEEEEEEED ad listen med mig smiley .


  • #19   28. jan 2013 Hvis du tager din kat Buller med, får dine forældre så ikke bare en ny kat?

  • Mette G
    Mette G Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #20   28. jan 2013 Mange tak for alle jeres svar. Som tingene er lige nu hælder jeg meget til at tage dem begge med mig til sommer. Mine forældre skal i hvert fald vise nogle kæmpe forbedringer inden sommer hvis jeg overhovedet skal overveje at lade nogle af dem blive, men det tvivler jeg desværre på at de gør. De lejligheder jeg har skrevet mig op til indtil videre har i hvert fald tilladelse til at man må have 2 katte, så det er det jeg arbejder hen imod.
    Heidi N: Mange tak for rosen. Det betyder meget at andre synes det var flot og ansvarligt når ens forældre ikke selv kan se de burde være stolte af at deres datter tager ansvar. Så mange tak, det varmede smiley
    Jesper: Det med at det er synd at skille dem ad er også noget jeg selv har tænkt meget på. De er nemlig blevet rigtig gode venner og Buller har virkelig livet op efter Mille kom, så det ville være rigtig synd.
    Tinka & Jette L: Det er nemlig sådan nogle boliger jeg har søgt. Jeg har heller ikke noget imod at det bliver lidt uden for Århus hvis det betyder jeg kan få mine katte med og være tryg ved at lukke dem ud. Jette, jeg har godt kigget på flere af dem i Malling og Beder, men det er lige langt nok ude til at jeg ville gide cykle til universitetet. Men nu er jeg ikke så kendt i Århus og omegn, så måske du lige kunne hjælpe med lidt info. Hvis man kommer 10 km uden for byen her i Esbjerg er der nemlig rigtig dårlige busforbindelser og stort set ingen handlemuligheder. Hvordan er det i Beder og Malling? smiley
    Mette M: mange tak, det kollegie vil jeg lige kigge nærmere på smiley
    Preben: Tak for svaret. Jo de har adgang til foder og vand i hele døgnet, det er kun vådfoder de kun får af om morgenen og om aftenen, som jeg nævnte at Buller nu spiser op smiley
    Ida M: De har tit sagt at når Buller er væk ville de ikke have flere dyr fordi de ikke gider at have dyr mere og synes det er alt for besværligt i forhold til når de skal ud og rejse og sådan noget. Så jeg regner ikke med og håber ikke at de ville anskaffe sig et nyt dyr.


  • #21   28. jan 2013 Der er ikke noget at betænke sig på - Tag begge katte med dig.
    Dine forældres undskyldning med, at han er for gammel til at flytte, er dårlig, da de jo selv har planer om at flytte, når du er flyttet hjemmefra.

    For øvrigt er det smadder synd at skille to gamle, gode venner ad.


  • #22   28. jan 2013 Mette dejligt svar og du kommer lige hele vejen rundt, det viser du har læst og taget stilling smiley
    Fra Beder og Malling køre der tog hver halve time til Århus, og bussen køre 4 gange, fra Hovedgaden i Malling, i timen til Århus, og afstanden her ud gør at det tit er lettere at komme ind her ude, fordi mange tænker som dig smiley at der er for langt til uni og byen.


  • #23   28. jan 2013 Det var så lidt Mette, og jeg mener virkelig at du har en meget ansvarlig og betænksom tilgang til dine katte, du skal bare kidnappe de katte smiley hvis du ikke får tilladelse fra dine forældre, for når de allerede nu har indstillingen at katten blot er til besvær, så er katten jo ikke ønsket af dem..

    Held og lykke, både med katte og uddannelse.. smiley


  • #24   28. jan 2013 Ja, Mette, det er nok en rigelig lang cykeltur til Uni fra Beder-Malling (og lange, fæle bakker er der), men som Jette skriver, er der rigtig gode bus og togforbindelser.
    Bus 100 kører direkte til Uni:
    (link fjernet)

    Og der er også gode indkøbsmuligheder derude - både Fakta, Netto, Superbrugs, m.fl.

    Hvis du har planer om at blive boende i Århusområdet efter endt uddannelse, kan det på sigt blive en stor fordel at gå efter en ungdomsbolig, der giver fortrinsret til almindelig familiebolig. (ellers er der omkring 20 års ventetid på et rækkehus).

    Held og lykke med både flytning, katte og uddannelse. Som du kan se, er der god opbakning til dine planer fra os herinde. smiley


Kommentér på:
Forældres dårlige pasning af katte

Annonce