{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Inde eller ude kat.? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en hellig birma og jeg er meget i tvivl om hvor vidt han skal være inde kat eller ude kat. Han er nu 1,5 år og han er virkelig ivrig efter at komme ud, men jeg er så nervøs for at han skulle gå hen og blive kørt ned. Men samtidig ville jeg bare syntes det ville være så sundt til ham at komme ud!

+ han er begyndt at tisse indenfor?

Hvad ville i gøre?????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Inde eller ude kat.?
  • #2   10. feb 2013 har du e.v.t. mulighed for at indhegne haven, eller bygge en voliere til ham, så ville det nok være at foretrække (:

  • #3   10. feb 2013 Byg en kattegård... så ved du hvor han er smiley

    Men din overskrift skal du skifte... da det ikke er noget akut... eller livstruende.... så den er meget misvisende!


  • #4   10. feb 2013 Jeg vil ikke sidde og sige hvad du skal vælge smiley

    Jeg synes du skal følge din mavefornemmelse, kun du kan mærke om du vil have det godt med at lade din kat komme ud..
    Bare husk på at hvis du først begynder at lukke ham ud, kan du ikke bare fortryde...
    For så vil du få en frustreret kat der sidder og hyler ved døren, fordi han vil ud...



    Jeg personligt har ikke nerver til at lade mine katte rende frit...
    Jeg er panisk angst for at de skal få sig rodet ud i noget slagsmål, komme galt afsted, blive spærret inde, blive skadet af et andet dyr, møde en kattehader, blive påkørt, eller komme for langt væk hjemmefra fordi noget skræmmer dem, så de ikke kan finde hjem igen.


  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #6   10. feb 2013 hegn haven ind - en birma overlever ikke 1 uge i "fri dressur"...

  • #7   10. feb 2013 Vi bor i et villa kvarter og meget tæt på en jernbane..


  • #8   10. feb 2013 Kan ikke bygge en voliere.. Det var nemlig os min drøm smiley

  • #11   10. feb 2013 Præcis Maria, jeg føler lidt jeg giver min kat et "elendigt liv" ved at holde den inde.. Og han er begyndt og hyle ved døren og han gør det hverdag!
    Hvordan neutralisere


  • #12   10. feb 2013 neutraliserer er det samme som at kastrerer eller steriliserer.

  • #13   10. feb 2013 Han er kastereret.

  • #15   10. feb 2013 Men er bare rigtig glad for at hører andres meninger om det..


  • #16   10. feb 2013 Det jo det..



  • #17   10. feb 2013 Har også en super flot kat,den er meget ude ,da jeg mener det er dens rette element

    når jeg så ser hvordan den spæner rundt og næsten flyver op i træet,er jeg slet ikke i tvivl smiley


  • #19   10. feb 2013 jeg bor i en halvstor by.. ej okay den er ikke så stor igen, men bilerne kan ihvertfald køre stærkt, men min kat, kommer tit ud, den er faktisk mere ude end vores hund, det er ligesom at den har lært at skal ud og lave afføring, ligesom min hunden, og selvfølgelig er jeg bange for at den skal blive kørt ned, men vil jo heller ikke holde den inden for, hvis den gerne vil ud, den er nemlig begyndt at lave sit afføring inde på gulvet enden inde i hjørnet af badeværelset eller ude ved siden af sin kattebakke, og det gør den hvis ikke den kan komme ud og lave, (ps. kattebakken er ren smiley )

  • #20   10. feb 2013 Det at katten er blevet urenlig har næppe noget med om katte kan komm ud eller ej, hvis katten aldrig har prøvet at komme ud..

    Hvis det er en ægte Hellig Birma med stamtavle, hvad står der så i kontrakten om fritløb??? Ved der er nogle HB opdrættere der ikke tillader deres katte til fritløb..

    Må man spørge hvorfor det ikke er muligt at bygge volier/ løbegård????


  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #21   10. feb 2013 En Hellig Birma kan ikke klare sig udendørs - den vil blive kørt ned af den første bil den møder...

  • #23   10. feb 2013 hvor mange tissekasser har han? du skal have mindst 2

  • #24   10. feb 2013 Få dig lidt hjælp til at hegne haven ind, så får din kat det bedste, ud af både at være inde og ude smiley du kan finde mange fine eksempler på indhegning eller løbegårde på nettet, også her inde.


  • #25   10. feb 2013 Maiken **Kan ikke bygge en voliere..**

    Det kan jeg heller ikke, men med MEGET hjælp har jeg fået hele (rækkehus)haven indhegnet. Og når jeg engang flytter, skal der (pyha og suk) hegnes ind igen.

    Som du nok kan læse mellem linjerne ;-), synes jeg virkelig, du skulle få lavet noget indhegning af en slags, så din kat kan komme ud, og samtidig være i sikkerhed.

    Se dette link - her er MASSER af inspiration smiley
    http://www.raarup.eu/indhegn-links.html


  • #26   10. feb 2013 Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men hvorfor er risikoen for at blive kørt over, større for en Hellig Birma?
    Jeg kan forstå, hvis den ikke er egnet til udekat pga. et evt. blidt sind, men en bil er vel en bil, uanset om man er huskat, skovkat eller Hellig Birma.


  • #28   10. feb 2013 Ja men der er forskel i både opvækst og intelligens. smiley den en birma jeg havde, var kong gulerod og ikke bange for noget, hverken hunde eller biler, ham jeg har tilbage er bange for alt, og løber ind så snart der sker noget uden for hegnet,, om de er typiske bimser?? Det ved jeg ikke.
    Min Coon og min kurilian ville nok krydse vejen mange gange om dagen, for der er skov ( med jagt) på den anden side, og masser af dejlige fugle, jeg tror de to drenge nok ville klare sig, indtil de måske mødte en bus eller et landbrugs køretøj, vi har maskinstation lidt oppe af vejen, så mine er bag hegn, og elsker deres have.


  • #29   10. feb 2013 Altså min ene huskat LOKE blev katnappet af en nabo... fandt ham en uge efter pga et tip og ved at glo ind ad vinduer hos naboer... og ganske rigtigt lå en på en seng... med halsbånd på.... Godt han var øremærket så jeg kunne bevise han var min!!

  • #33   10. feb 2013 smiley ja Jesper i er heldige smiley
    Jeg har nu også kontrakt fra opdrætter, at mine ikke må være frit løbere, og det samme i boligforeningen, så jeg har lydrige overvejet, at lade dem løbe frit, det er jo næsten som at have teenager igen smiley at side og vente på om de kommer hjem til tiden,, det er godt begge muligheder findes, så er vi forhåbentlig alle tilfredse også kattene.


  • #35   10. feb 2013 Jesper

    Her hvor jeg bor nu (midt i en landsby) render mine 3 huskatte og mine 2 kopi MCO også frit... dog er det heldigvis mest nede på marken bag ved os... og ikke så meget over vejen på den anden side smiley

    Men selvfølgelig er der risiko ved at lade dem rende frit... men det er jo et valg man træffer, første gang man åbner døren smiley


  • #36   10. feb 2013 Jep smiley Jesper.

  • jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #37   11. feb 2013 De fleste birmaer er for tillidsfulde (dumme) til at være bange for biler, hunde og fremmede.

  • #38   11. feb 2013 Kunne ikke være mere end enig med jan b.

    Jeg boede i England et tidspunkt, en dag vi tog til London for at besøg nogen, mødte vi en meget smukke, men alt for tillidsfuld birma der stod på gaden hvor der er mennesker, huse og biler. Den skreg fordi ejer er ikke hjemme og kunne ikke kom inde ???
    Den blev glad for da vi som fremmed hilste lidt på den og så gik vi videre igen. Næste dag da vi skulle hjem, så vi den igen på samme sted.. Stakkels mis, tænk nogen kunne have taget den for den var for " nemlig "
    D


  • #39   11. feb 2013 Selv i et fredeligt villa kvarter er der mange farer som andre også skriver . Jeg har selv mistet 2 katte og bor i et fredeligt villa kvarter med marker, skov og å ved den ene side. En gang fandt jeg min kat i en have meget tæt på, hvor jeg bor. Den havde været væk i 6 dage. Jeg måtte stille mig op og lade som om jeg ringede til politiet og fik min kat igen. De har sikkert troet den var ægte.. Nu har jeg på 4 år en hun kat der går i haven og frit. Men den er bestemt heller ikke tillidsfuld og andre kan ikke komme i nærheden af den. Og som regel går den en gang rundt om huset hvis ikke jeg er med. Kan det ikke lade sig gøre at sætte et hegn med sådan et buk på rundt om haven. Det er da ikke så krævende som at bygge en helt lukket kattegård. Og den er næppe urenlig fordi den ikke kan komme ud med mindre det er fordi den har været en smuttur ude.

  • #40   11. feb 2013 Har du tjekket med opdrætter om du gerne må lade den rende ude? Nogen opdrættere sælger ikke birmaer hvis de skal rende ude smiley

  • #41   11. feb 2013 Spørg lige dig selv, hvordan ville du have det hvis din kat en dag gik ud og du aldrig så den igen?

    Kan du leve med det, så luk den ud.

    Kan du ikke leve med det i baghovedet så gå tur med den i snor.

    Jeg må tilstå at selvom jeg virkeligt, VIRKELIGT har prøvet at passe på mine katte på alle tænkelige måder, så fortryder jeg bittert at de ikke udelukkende kom ud i snor, som de i øvrigt var ganske godt tilfredse med, nu hvor vores den mindste er forsvundet.

    pyhhha, det er en frygtelig situation jeg vil fraråde enhver.


  • #42   12. feb 2013 Jeg ville få tjekket ham for en evt. urinvejs infektion.
    Birmaen er meget tillids tro og fatter ikke at der er noget der kan gøre den fortræd. Dum?? ja måske, men en rigtig dejlig kat.
    Mine går i en løbegård, kunne aldrig finde på at have dem til fritløb, sælger heller ikke killinger til fritløb.


Kommentér på:
Inde eller ude kat.?

Annonce