{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
908 visninger | Oprettet:

Dårlige spisevaner {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.
Jeg har en skøn kat ved navn Sølvblomst (kig evt. profil), som har fået nogle lidt dårlige spisevaner, og mit spørgsmål er så, hvad kan det skyldes?
Det er når jeg eks. har smørt en mad med enten madister, varm leverpostej eller rejer. Hvis jeg så forlader køkkenet et øjeblik, hopper hun straks op og slikker min mad, så jeg bliver nødt til.at smide den ud (selvfølgelig - andet ville være klamt).
Hvad kan denne adfærd skyldes? Hun ikke altid gjort sådan og det er bleven en del værre.
Håber at høre fra jer.
Hilsen Sofie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårlige spisevaner
  • #1   15. feb 2013 man går ikke fra sin mad når man har kat smiley det kan jeg i hvertfald ikke her hjemme.
    selv et krus vand er de i.

har hun adgang til mad 24/7?

profilbillede
  • #2   15. feb 2013 Jeg må istemme, at når man har kat så går man ikke fra sin mad, så vil der være en høj risiko for at katten tager selv, jeg kan med min den gamle godt forlade min mad uden hun tager selv, men den lille jeg har hun vil tage selv på et split sekund smiley

Lige de ting du nævner er rigtig guf for en kat og de dufter jo vildt godt set med katte øjne..

Men nu skal det så nok spørges om hun har adgang til mad 24/7?? Får hun dåsemad/ vådmad 1-2 gange i døgnet hver dag??
    Hvis du svare nej til begge de 2 spørgsmål så ville det måske hjælpe at ændre på det, men helt holde op tror jeg ikke du skal forvente, nu har katten jo set hvad den kan få ud af det - velsmagende mad.. smiley

• #4   15. feb 2013 Sølvblomst har adgang til tørfoder 24/7, hun er lidt tyk og får derfor kun kød 1 - 2 gange om ugen smiley
    Haha okay, så må jeg jo bare venne mig til at holde godt øje med hende fremover, når duftende mad dættes på bordet.. smiley

• #5   15. feb 2013 Så ulækkert er det vel heller ikke at dele mad med sin kat? smiley

Misse og jeg spiser af samme gaffel, og når jeg smører en leverpostejmad, får hun også lige en bid ind imellem smiley

• #6   15. feb 2013 Hvis hun er tyk, som du skriver så er det langt bedre at fodre med kød og dåsemad end tøfoder. Det også vigtigt at du giver et tørfoder der ikke er fra Brugsen eller andre supermarkeder, da det er fyldt med korn og dermed forkerte substanser når vi taler om kat.

• #7   15. feb 2013 Det er ikke dårlige spisevaner, men dårlig overvågning af sin mad

• #10   16. feb 2013 Føler mig ond mod min kat når i skriver sådan. smiley
    Hvorfor feder tørfoder mere end kød?
    Jeg bryder mig ikke om at min kat slikker på min mad, da den også gør sig selv ren med samme tunge visse steder. smiley Hvis jeg ser hvor hun har slikket min leverpostejs mad, skærer jeg også bare lige det fra og så er den ikke længere.
    Jeg kunne rigtig godt tænke mig nogle gode råd til hvordan jeg skal fodre hebde og med hvilket slags foder. smiley Tak på forhånd!

• #13   16. feb 2013 Muligvis at katte er meget renlige, men de slikker sig i røven osv. og jeg ville heller ikke spise mad min kat havde slikket på;/
    Ud over det så har katte mange bakterier i munden, et bid fra kat er værre end fra hund smiley

• #14   16. feb 2013 Felis: Mange tak for svaret. Vi vil nu forsøge os lidt frem smiley
    Caia & Momo: Hun bliver fodret med whiskat (staves) tørfoder.

• #15   17. feb 2013 Jeg har også følte at jeg har været ond over for mine katte efter jeg fandt ud af at tørkost var dårligt for dem....
    Jeg har desværre selv haft fodret med Whiskas og det første på ingrediens listen er dam dam dam - KORN! Korn er lette kulhydrater der går at kattene elsker at spise tørkosten men lige som hvidt brød og kager er dårligt for mennesker er lette kulhydrater også dårligt for katte.
    Dertil er der vegetabilske olie, gulerødder og ærter - ingredienser din kat slet ikke har brug for da den er en kødæder.
    Kødet er mest fra "biprodukter" hvilket vil sige kyllinge fødder og hoveder...

Det har jeg lært om den mad jeg gav mine katte for ca 1½ måned siden.... de stakler, nu får de kød og den ene har langsomt men sikkert tabt sig 500gram og er nu en sund og slank kat. den anden taber sig lidt langsommere og har stadig et stykke vej endnu men han er rask og glad smiley

• #16   17. feb 2013 Sasha: Jeg syntes da bestemt ikke du skal føle dig som ond overfor dine katte, du har jo handlet i god tro og ikke vist bedre, mange tror jo at Whiskas er super kattemad for de er jo det reklamerne får os til at tro, jeg har også fodret mine tidligere katte med Whiskas (dog kun dåsemaden) i den tro at det var god kattemad, men sådan er det jo vi lære af vores fejl, og hovedsagen er at når vi finder ud af at der findes produkter der er 1000 gange bedre, så ændre vi til det bedre, det er netop det der gør en til en god katteejer at man lytter til de gode råd man får, Whiskas er jo ikke giftigt, det er bare ikke god mad...
    Nu har du valgt at skifte maden ud med god mad, fordi du har lyttet til andres erfaringer og gode råd, det er lige netop det kattegalleri er til, dele og lytte til erfaringer og råd smiley

• #18   17. feb 2013 Tak Heidi det er også derfor at jeg skriver datid, jeg har lært af min fejl og gør noget ved det smiley Det var også så Sofie kan se at mange af os har været igennem samme proces når vi har lært at det vi troede var godt for vores kæledyr viste sig at være en misforståelse.

@Felis: Ja rigtig rigtig meget kattefoder er produceret af biprodukterne men når det er det eneste produktet inderholder eller hvis det er hovedsageligt det det indeholder så er fodderet langt fra optimalt. balancen imellem knogler og muskel kød er forkert. Men der findes nu mange foder mærker der gør en pointe ud af at bruge en hovedvægt af muskelkød ligesom der ville være mere muskel kød i kattens naturlige byttedyr.

Jeg siger ikke at fødder og hoveder ikke er god ernæring men det er ikke en balanceret ernæring. Der er for meget ben i forhold til kød.

Hvis Whiskas kun kan bruges som supplement så er det jo nettop ikke velegnet til foder. Der er stor forskel på foder og supplement klassificering.

• #19   17. feb 2013 Hvis ikke jeg skal fodre med Whiskas dåsemad (køb), hvilket mærke skal jeg så bruge? smiley

• #20   17. feb 2013 Jeg mente Whiskas dåsemad KØD og ikke køb smiley

• #21   17. feb 2013 Hvis jeg var dig så ville jeg bruge LUX fra Aldi det er en rimelig pris, pænt kødindhold og uden sukker og korn..

Men det du blot skal se på er ingen sukker og ingen korn og så højt kødindhold som muligt, og kød skal stå først på varedeklarationen, det betyder nemlig at det er det der er mest af smiley

• #22   17. feb 2013 jeg har ikke selv set pakken eller læst den men mange her inde anbefaler LUX fra aldi. den skulle have et højt indhold af kød og være uden korn smiley

• #23   18. feb 2013 Vil også anbefale LUX smiley

• #24   18. feb 2013 Jeg vil også anbefale LUX, og den har den fordel at den oven i købet også er billig.

Jeg ville ønske at Whiskas brugte lige så mange penge på at putte gode ting i deres produkter, som de bruger på reklame.

• #25   18. feb 2013 Og det er ikke sikkert at din kat vil have Lux, hverken pate eller kødbolle varianten, men så kommer du i samme båd, som mange af os andre smiley Jeg bruger lang tid på at undersøge forskelligt dåsemad (ingen sukker+korn) og afprøve det på katten - og det er sørme en langsommelig proces. Men mon ikke det kommer en dag smiley Held og lykke!

Kommentér på:
Dårlige spisevaner

Annonce