tænder på hittekat ? {{forumTopicSubject}}
hejsa jeg har lige overtaget denne skønne 3 farvet hun kat Dharma, som blev fundet i okt. 2012 ved en pølsevogn meget tynd, (2 ½ kg mindre ind i dag) og ikke helt rask. Hun fejler intet i dag
ud over hun har de her mangel tænder, dyrlægen siger det ikke betyder noget og hun er helt rask nu
jeg har dog ikke haft hende ved min egen dyrlæge endnu da hun først flyttede ind i lørdags ( altså katten ) og det var finders dyrlæge der vacc. 1gang, steriliserede, og øremærkede hende før jeg fik hende hjem
og ja Ormekur fik hun også da hun blev fundet
nå mit spørgsmål er så med hendes tænder hvad er jeres erfaringer med manglende tænder ( hun mangler 3 fortænder og den sidste fortand er lille bitte og hun savler en del)?
hun ja nærmest sluger fodret men har det nogen betydning eller kan det være fordi hun har været sultet ?
hun boede med 4 andre katte ved finderen
så måske hun stadig tror det er hendes sidste måltid hver gang hun får mad ?
jeg kan ligge bilede op af hendes tænder hvis i gerne vil se
men de kommer sener skal lige have dem lagt ind fra mobilen først
Vh Winnie
ps. skal hun vacc. en gang mere for at være bassis dækket eller hvordan er det det er ? hun har kun fået 1 vacc. den 14/2 2013.
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 31
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Men når en ung kat mister tænder kan der være noget sygdom bag
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Med hensyn til at hun sluger maden er meget sansynligt fordi hun har skullet kæmpe for maden før og ofte gået sulten rundt, hun skal lige finde ud af at der er mad hele tiden, sørg for at hun aldrig mangle mad, så skal det nok stilne af hen ad vejen..
Og ja hvis hun kun har fået 1 vaccine så skal hun have en igen 4 uger efter den første, du må have fået en sundhedsbog med fra dyrlægen (finderen må have fået den) der må stå hvor længe den holder og hvornår der skal re-vaccineres...
Ellers ring lige til den dyrlæge og forhør dig ad, det kommer nemlig n på hvilken vaccine de har valgt at give..
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg har selv en kat, med alle tænder, der hele dens liv har slugt sin mad, uanset størelsen på pellets. Den eneste ulempe ved det er at han tit kaster det op igen. Det problem kan løses ved at fodre katten med bla en sådan aktivitetsting, der findes andre. http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713 Den fåes billigere i den tyske web-shop
Hun vil sikkert et stykke tid endnu tro at det du serverer er hendes "sidste" måltid, men det går som regel over, hvis hun har fri adgang til tørkost hele døgnet.
Ja, hun skal re-vaccineres ellers er hun ikke dækket. Jeg vil tro at du har fået en sundhedsbog med, det plejer man som regel, hvis katten har været hos dyrlægen. Der bør der være et badge med hvilken vaccine der er brugt.
God fornøjelse din kat
jan 2013
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 74
dyrlægen der har set hende skyder hende til at være 2 ½ år gammel
Dharma får allerede våd foder 1 gang om dagen også det var et krav fra finderen men efter jeg selv har læst mere om ernæring af katte her på kg og på andre sider kunne jeg ikke drømme om kun at fodre med tørkost
jeg fodre med porta 21 den uden korn og lux vådfoder fra Aldi og så får hun Lakseoli i fodret også
Jeg har fået sundheds bogen med men der stå ikke noget om at hun skal have igen det var derfor jeg blev i tvivl
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Ved at sørge for at hun får kød og små knogler(f.eks. kyllingevinger) han kan rive og flå i kan du forhindre at din kat mister de sidste tænder. Tænder og tandkøb skal "masseres" dagligt hvilket sker når kattene flår og river i kød/knogler
Tørkost og vådfodder er måske nemt at sluge for en kat men den får ikke masseret og renset de resterende tænder så de kan forblive sunde.
Selvom hun kun har nogle tænder tilbage vil hun sagtens kunne klare sig også med større ting. Denne artikel jeg har linket handler om en kvinde som arver sin mors gamle kat der mangler næsten alle tænderne, er overvægtig, FIV positv, diæbites osv osv. hvad der ikke er galt med den stakkels kat som aldrig kom til dyrlæge(hun skændtes med sin mor om dette punkt)
http://feline-nutrition.org/features/what-bob-dole-taught-me-about-raw-food
Hun lærer katten at spise råt(og hendes egne katte) og på 4 uger får hun diæbitesen i "remission" og efter 4 år er den ikke kommet tilbage.
side 1:"Four weeks later, Bob's diabetes went into remission. Four years later it has not come back. His liver values have improved dramatically, as well. You tell me who's nuts"
side 3: "I even started to feed frankenprey(byttedyrs sammensætning) just a few weeks ago. The cats were their usual picky selves, but of all of them, Bob went nuts over it! Considering that Bob is a senior cat, FIV positive and with just a few teeth, he's doing great. This difficult journey saved Bob's life, and I know added quality years to it. Instead of a creaky old man, he's sprightly, playful and a joy to be around.
"
tænder på hittekat ?