Kan vådkost fryses ??? Kan vådkost fryses ???
Jeg har en ældre herre, som spiser meget, meget lidt, men mange gange dagligt. - Han har en tarmsygdom.
Når jeg åbner en dåse på bare 90 gr. Har jeg den i køleskabet i 3 dage, hvorefter jeg selvfølgelig smider den ud. Jeg hælder ca. 3 tsk. vådkost op om dagen -1 tsk hver gang, med lidt kogende vand, men han levner altid, hvorefter han kommer igen og spiser af skålen en time senere - altså ca. 6 genge dagligt. Og stadig smider jeg noget af det ud. (bare for at giver et indtryk af hvor lidt).
Når jeg har åbnet en dåse på 200 gr., smider jeg 3/4 ud efter 3 dage. Jeg synes at det er ærgeligt at så meget god, sund mad ender i skaldespanden. Desuden for mellem en halv og en hel kyllinge inderfilet - kogt eller stegt.
Dette er et generelt spørgsmål og det handler ikke om et specifikt mærke. Da jeg skifter lidt imellem, forskellige sunde mærker her i starten og indtil vi har fundet noget, som også den anden kat kan lide ;o)
Jeg overvejer at fylde noget af vådkosten over i isterning-bakker, ned i en frysepose og derefter fryse det - altså lige efter åbning af dåsen ( og ikke efter 3 dage !!)
Men spørgsmålet er : kan man det ?? Det er jo nok i forvejen konserveret.... Er det sundhedsmæssigt forsvarligt ?? Og risikere jeg, at jeg ødelægger nogle af de næringstoffer der er i, ved at fryse det ?? Vil det ødelægge smagen ?? Nogen som har viden om dette - eller som selv gør det?
Det kunne være utrolig smart, da en terning ville svare til én ophældning og ingen spild ;o) Desuden er det nemmere at gøre varieret.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Hvis ikke du får et klart svar herinde så kan jeg kun råde dig til at kontakte et af de større fodermærker og ringe eller skrive til dem og spørge, feks Whiskas, Royal Canin, hills eller lign. de må jo selv vide noget om deres mærke og hvis et mærke kan fryses så skulle de alle jo kunne, da basis indholdet er nogenlunde det samme..
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
sep 2012
frkvira giver svar på opbevaring af åbnet vådkost så det ikke bliver tørt. Hun fryser det.
http://dindebat.dk/katte/684890-katte-sniksnak-traad-169-print.html
Så der er da nogle som fryser vådkost uden problemer
jan 2013
Jeg foreslog jo min mand lidt i sjov, at vi fik et par katte mere, da det ikke ville være dyrer på kost, og jeg ville slippe for al den madspild (jeg kunne også godt tænke mig en mere) - men han var overbevist om det modsatte, da de så nok bare ville have hver deres (ligesom vores to) og så ville det jo blive 4 x så dyrt, så det turde han ikke...HiHI ;O))) Med hensyn til at fodre med råt, så synes han bare det er en modedille, som slagtere har fundet på, for at sælge mere kød... ;O))-(han er bange for at de skal til at have mere kød end han får - jeg er nemlig også begyndt med flere grønsager herhjemme ;O))) Hihi
Hvis jeg får et ja, der kan godt lade sig gøre, er det fint. Men hvis jeg får nej, spørger jeg andre producenter....De er jo også interesseret i at sælge så meget som muligt, og det gør de jo ikke, hvis folk begynder at spare for meget på det....bare en tanke...
sep 2012
Kattene skal kun have omkring 100gram så han behøver ikke frygte de får mere end ham
Min fyr mener dog at kattene spiser bedre end vi gør nogle gange(da jeg kogte kylling til Aidan)
jan 2013
Det vådfoder som BARF laver kan fryses, fordi det indeholder 80 % vand. - skal dog optøes rigtig i køleskab, ellers kan vigtige næringstoffer primært fra kødet gå tabt.
Diverse forhandlere af aktiverings legetøj til hunde skriver at det kan fyldes med vådkost og derefter puttes i fryseren, det er sundere end leverpostej. Når hunden skal være alene hjemme, giver man det i frossen tilstand, og hunden kan få timer til at går med den og det er en rolig aktivitet - en aktivitetsbold bliver de for vilde af.
Bilka skriver at deres vådkost sagtens kan fryses
Så nu kaster jeg mig også ud i nedfrysning - men vil kun fryse det med kød, tør ikke rigtig med tun osv. Deusuden vil jeg først blande og findele det i en skål og hælde kogende vand ved. Det fleste vådkoster har en væske andel på 70-75%, så derfor blander jeg en smule vand i og igen inden det serveres.
har dog endnu ikke kunnet finde nogen af de gammeldags plastik isterningebakker i hele vores område, så det må blive små 2 L poser, som jeg deler op i starten..
jan 2013
Men ak han er som mange mandfolk - der skal brun sovs til, hvis det er med kød ! Hihi
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.156
Men det må da være bedre at fryse end at det står på køl i 3 dage? Jeg syntes allerede jeg kan lugte det er anderledes i duften efter 1 dag, og kattene er ikke vilde med det når det har været på køl, selv om det bliver stuetemperatur, eller med kogt vand, jeg prøver i aften
jan 2013
jan 2013
sep 2012
Når du har kogt andetstykket- Er det eneste du skal gøre at hælde vand og eventuelt kødet blandet i, op i en beholder og sætte det i enten køleskab eller fryser. (hvis det kommer i fryseren så husk det udvider sig).
Min "suppe" omskrift fra Raw Essentials inkludere at man bruger lidt "æble cider edikke" for at trække de gode mineraler ud af benene og ind i suppen.
isterninge bakker.. jeg var i en "tiger" forretninge forleden (godtnok her i rødovre) der havde de silikone isterningebakker der var godt dybe. de så rigtig gode ud til frysning af vådt/hakket råt.
De lignede denne her (link fjernet) bare med lidt flere terninger. Kan huske jeg tænkte den ville være god fordi den har dybe huller og da den er silikone kan man vride og skube på den som man vil uden den ødelægges.
Den kostede 20 kr så hvis du vil kan jeg jo godt købe en her og sende med posten til dig Helle(eller købe 2 ^^)
jan 2013
Jeg prøver lige at koge låret først, for at se om det falder i herrens smag. Så kan det blive en kylling, and, høne eller noget andet bagefter ;o)
jan 2013
"Du kan sagtens fryse vådfoderet ned, det sker der ikke noget ved og det er da en god måde at udnytte foderet."
Jeg har desuden kogt andesuppe til Romeo idag - og han er vild med det ;O) Så nu prøver jeg med en hel kylling næste gang incl. indmad, kråser, hals og hjerte. Jeg vil også lægge en ekstra brystfilet ved - da han er vil med kold kød som snack om aftenen. Og vil gøre det samme næstegang jeg laver andesuppe.
Der er i øvrigt tilbud i denne uge på andelår + bryst i Netto ;O)))
maj 2012
sep 2012
Hehe godt Romeo hygger sig med madmor!
jan 2013
Po får nu lidt fint hakket (mos) rå kylling i sin RC-vådfoder - hun er lidt forvirret over det, men hun spiser det, så det må jo smage godt ;O) - når hun er blevet helt vandt til at hendes vådkost kommer i den version hver gang, begynder jeg at blande lidt mere i og derefter grovere og grovere hakket.
jeg skrev jo til RC, at jeg håbede de ville være ærlige, og at jeg muligvis spurgte andre producenter også ;O) - det hjalp åbenbart... Og havde jeg fået et nej, havde jeg spurgt en anden for en anden vurdering.
sep 2012
Det med mange livrettet på en gang det hade Macro også. Han mæskede sig så meget han tog på i starten(som man tit ser når man skifter foder) Nu tror jeg dog han er ved at stabilisere sig og snart taber sig lidt igen.
Aidan er blevet mere og mere kærlig siden han kom på 100% råt. Han bliver tydeligvis meget mere mæt af maden og derfor slapper han meget mere af. Bare her til morgen så skulle han op på skødet og have en nusse tur <i>selvom han ikke havde spist sin morgen mad!</i>
Hehe ja jeg kan godt se at når de skrev sådan så var de jo nødtil at være ærlige
jan 2013
De efterfølgende måltider har hun så fået lidt råt i, men her til morgen havde jeg ikke mere, så der fik hun det på den "gamle facon", men der spiste hun ikke ret meget og reagerede på samme måde - nu mangler hun det åbenbart ;o) Så jeg må hellere få købt noget inderfilet til hende idag :o)
Lige et spørgsmål:
Tun må ikke serveres ret tit vel..?? Det jeg giver er fra Applaws og beregnet til katte. Romeo er helt vild med det og hans mave reagerer ikke negativt på det - der er jo en smule ris i deres tun. Men hvor tit må jeg give det ? - en dåse med 70 gr, bliver delt på mindst 3 måltider og ikke lige i træk. Denne gang har jeg givet andesuppe ind imellem tun-måltiderne.
sep 2012
Som de skriver her så handler det om "Human grade canned Tuna" Det er det værste. Ja tun indeholder en del mercury men hvis katten får god mad ved siden af skader en smule tun ikke. http://www.petmeds.org/petmeds-spotlight/is-tuna-bad-for-cats/
Tun kød/smag i kattemad er ok så vidt jeg ved. Jeg ville egentlig aldrig tænke over at jeg ikke måtte servere dem tun hvis det er lavet til katte...
Det kan jo så have været en fejl fra min side men har førhend ikke tænk så meget over maden hvis den var blevet kaldt "kattemad".
Mine fik førhend altid tørkost whiskas med enten kylling eller tun.
sep 2012
maj 2012
Hos gravide kvinder er det ok med lidt dåsetun, men ikke en tunbøf, forskellen er, at dåsetun kommer fra små tun som ikke har samlet så meget kviksølv i sig, det har de store tun som bruges til tunbøf,, tuner rovdyr og kviksølv nedbrydes ikke, så jo flere andre fisk tunen har spist, jo større mængde kviksølv indeholder de, og vi og kattene får også ophobning af kviksølv, hvis vi spiser meget tun, specielt de store.
Al dåsemad kan optage noget fra dåsen, alt efter hvad den er lavet af, men den fede olie fra fisk optager mere.
Så jeg vil sige tun til katte er ok, ikke for tit/hver dag, og er der noget tilbage så put det i en anden beholder.
sep 2012
Tak for Info Jette
maj 2012
jan 2013
I aften skal han have vådkost med struds ;O))
maj 2012
Kan vådkost fryses ???