{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.970 visninger | Oprettet:

Start på Råfodring - min kat er tørkost junkie {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

I den nye tråd med hvorfor folk vælger råfodring til eller fra er der flere der nævner de gerne vil have råd til at lære deres kat at spise råt. Uden at de skal købe 1+ tons kød/vådfoder som katten ikke spiser.

Først - Hvis i vil gå hardcore ind og omvende kattene 100% så skal i ikke springe ud i dette mandag morgen hvis i skal på arbejde smiley Vent til weekenden eller når i har et par dage fri så i kan fokusere på hvad i gør. hvis I bare langsomt vil omvende jeres kat til evt. mere våd foder eller til at spise en file kød her og der så skal i vælge en dag hvor i er tidligt hjemme(eller har fri) og kan slappe af og give kattene obmærksomhed. I skal have overskud til at kigge på det. Ellers kan i bare forsøge at lokke katten til at spise tilberedt kød fra jeres tallerken.

Anden - Start med 1 slags kød og kun kød(ingen ben eller indvolde)
Jeg anbefaler kylling(<b>uden lage</b>) - hvorfor? fordi det er nemt at få fat på og de fleste katte elsker kylling

Tredje: Mange katte der har været på tørkost hele deres liv kan ikke længere fordøje det rå kød og derfor kan det ske at katten kaster op. Hvis man vil skifte 100% og vil undgå dette kan man starte katten med en skåne kost af Kogt kylling og Probiotics(Bio-kult ½kapsel om dagen i 30 dage). hvis i ikke ved om katten vil spise den kogte kylling kan i starte med at koge et enkelt lår og se hvad katten siger. Jeg har altid skulle forsvare vores kylling når jeg lavede en til aftensmad så jeg var ikke i tvivl om at mine ville elske det.(obskriften kommer lidt længere nede)

Det kan godt betale sig at spekulere lidt i hvornår man skal tilbyde katten et stykke råt kød. hvis den lige har fyldt sig på tørkost er den nok ikke intereseret.
Mine katte er foreksemple meget sultne om morgenen og de er altid intereserede når vi laver aftensmad. Derfor valgte jeg første gang at give dem rå kylling da vi stod og lavede aftensmad og nu når jeg introducere nyt kød er det om morgenen når de meget venter på deres morgen mad.
Så tænkt lidt over hvornår din kat er sulten.

24/7 tørkost: Jeg vil ikke forlange at i fjerner den men husk på at hvis din kat ikke genkender råt kød som mad så vil den nok bare gå over og spise sin tørkost. Derfor kan det være en hjælp at fjerne tørkosten et par timer(f. eks 2 timer inden de normalt får vådt eller inden i selv skal have aftensmad hvis katten normalt er interesede i jeres forberedelser)

Hvis du hardcore vil begynde på rå foder så kan du med fordel starte med at dele en dags portion af tørkost op i f.eks 3 måltider, Morgen, aftens og en natmad(natmad så din kat ikke driver dig vandvittig hele natten) Nogle af måltiderne må meget gerne være vådt! tørkosten skal gerne erstattes af enten råt eller vådt. Hvis du vælger skåne kosten(kogt kylling) kan du forsøge at give dem dette på det tidspunkt du mener er bedst egnet for din kat. Hvis du hopper på det så skift alle deres måltider ud med kogt kylling i mindst en uge men gerne 2.(for at variere kosten kan du koge en and eller en hel laks i stedet for kylling). derefter kan du begynde at blande lidt kød skåret i tern på størrelse med en ½negl ind i suppen.

Tørkost junkien: Hvordan du kan servere eller lokke en smags prøve i katten.
- vi snakker om ½fingernegl stykker
1)Hvis katten ikke er intereseret i en stykke kylling file så prøv at smøre lidt malt på. - Du kan også prøve med smør eller andet de elsker at slikke(bare ikke salt :P)
2)Elsker din kat tun i vand så prøv at tag en teske og bland med en teske kylling file(Ja tun i vand er dårligt i store mængder og de må kun få 1/4 dåse om ugen) mine katte kan også godt lide makrel i tomat, spørg mig ikke hvorfor smiley
3)Knus lidt tørkost/godbid hend over en teske kylling file stykker. - mine katte elsker frysetørret kød som jeg nemt kan knuse hend over kødet- jeg køber Thrive fra Zooplus)
4) Steg eller kog kødet, hvis de vender sig til det kan du så langsomt begynde at stege det mindre hver gang indtil de tager det rådt
5) Ups jeg tabte noget.... hvis din kat tror den har stjålet noget så er den mere tilbøjelig til at prøve det.
6) Efterlad rester på den tallerken og "kom til" at glemme den et sted du ved katten vil hoppe op og kigge på det.
7) Kast stykket, lav det til en leg. hvis du plejer at kaste godbider som katten løber efter så kast et par almindelig og skift over til noget råt katten så vil prøve. der er god chance for at katten tager det i munden og enten sluger inden den opdager det ikke var en godbid. Måske spytter den det ud igen men hvis den flere gange får smagt på kødet sådan her vil den tilsidst begynde at genkende smagen og chancen er at den vil kunne lide det(den genkender smagen men skal lære konsistensen at kende)
8) kød på snor.(kræver et lidt større stykke) Er din kat nærmest et vilddyr når i leger med en "fiske stang"? bider og flår i legetøjet så kan det være en ide at forsøge med et stykke snor(måske en fjer fra dens legetøj) og noget kød.

Jeg har her forsøgt at skrive alle de tips jeg kender til besværlige katte, de kræsne katte som kun spiser deres tørkost.
Mine har altid været intereseret i "menneske mad" derfor har jeg ikke haft de store problemer med at gøre dem intereseret men der har da været tidspunkter og den ene havde dårlig mave og kunne ikke fordøje det rå.

Renlighed og rå kød.
- Du skal håndtere kødet med almindelig køkken hygiejne.(du behøver ikke vaske hånder ver gang du røre ved kødet men skyl hænderne når du går fra en ting til den anden, når du så er helt fædig kan du vaske hænderne med sæbe. Dette er også normalt for kokke, det vigtige er at du skylder hænderne)
- Du kan lægge et gammelt håndklæde eller andet klæde under tallerkenen så katten sviner det til i stedet for gulvet.
- Server på en tallerken og ikke en skål. En almindelig foderskål har høj kant og kan genere en kat på grund af at knurhårene rører skålen. Selv har jeg nogle skåle lavet til katte og hunde med korte snuder, der er lav kant på og riller så de ikke skubber "tørkosten" rundt så meget. Jeg kunen tydeligt se at min ene kat var meget gladere nu han ikke længere skulle stikke snuden ned i skålen(han er ikke kort snudet). Han gik nemlig altid og trak maden op af skålen med sin pote og den anden brugte underkæben op imod skål kanten for at grave maden ud af skålen. Nu spiser de bare og nogle gange hiver de de store stykker ud på klædet under tallerkenen.

Du kan altid begynde ved at efterlade lidt på din egen aftensmads tallerken som katten kan prøve. hvis først de har fået smag for tilberedt mad vil det være nemmere at gå over på råt.

Husk at du muligvis skal i gennem alle disse trin hver gang du skal introducere noget nyt kød. Så tålmodighed og giv det tid. smiley
Jeg har brugt 2 måneder på at stabilisere Aidans mave også lære ham at spise råt, men havdelen af tiden stikker han stadig næsen i vejret når han bliver tilbudt råt med ben.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Start på Råfodring - min kat er tørkost junkie
  • #1   14. mar 2013 Kyllinge kød suppe til dårlige maver(eller bare fordi katten godt kan lide det :))

    Bare køb en hel kylling, skær den i lidt mindre stykker(skær gerne de store lår knogler over så marven kommer ud i suppen) Kog den i 2-3 timer, Si kød og kogler fra, skil alle kogler væk fra kødet og læg kødet tilbage i suppen. Tag nu de store lår kogler og skær dem på langs så du kan få mere marv ud og bland det i suppen(altså marven blandes tilbage i, koglerne skal ud og væk). Så er den klar Den kan fryses i mindre portioner men ellers holder den frisk 3 dage i køleskabet. Når den er kølet bliver den helt gele agtig det ser sjovt ud.

    Aldrig aldrig køb en suppehøne til denne kødsuppe..... det fandt jeg ud af på den hårde måde. Øv den er ikke sjov. Hvorfor? pointen (hvilket jeg ikke vidste) med en suppe høne er at man koger den også smider man skrog og kød ud.... Det er næsten umuligt at få kødet af og det lugtede også lidt anderledes end en almindelig spise kylling. Det var ret frustrerende smiley

    Det er den korte version af hvordan du laver kød suppen smiley
    Jeg har en lidt mere detaljeret opskrift på engelsk her(den hedder en ben suppe): (link fjernet)


  • #2   14. mar 2013 Puuh.. Jeg har kun læst halvdelen, men det lyder utrolig spændende smiley Jeg må vende tilbage senere og læse resten smiley

  • #4   14. mar 2013 Glad for at I synes om det smiley

    Det kræver jo desværre lidt plads at få skrevet det hele ned smiley Hvis andre har nogle råd jeg ikke har fået med er alle velkomne til at skrive deres egne erfaringer smiley


  • #5   14. mar 2013 dejlig tråd smiley Hvor har du købt de der smarte skåle til "fladsnuder" ? Min ene perser har skævt bid og har tit virkeligt svært med at fange det hun spiser. Det lyder som om sådan en skål kunne hjælpe hende lidt smiley

  • #6   14. mar 2013 p.s. mr. ultra kræsen har som ellers har nægtet at spise andet en tørfoder og vitamin pasta (og absolut intet andet), har lige spist kogt kylling (smuldret til ukendelighed) sammen med kogevand og hans yndligs vitamin pasta smiley så tak for råd nr. 1 til tørkost junkien

  • #7   14. mar 2013 "whiskers" skål fra hos Zooplus. Jeg har bare en til hver kat i sort da jeg så bare vasker dem hver morgen og aften. http://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderskaal_plast/182779
    Det er da dejligt at "Mr. Ultra kræsen" er glad for den kogte kylling! smiley held og lykke med det!


  • #8   15. mar 2013 Mine får kyllingesuppen som guf, når de skal kræses lidt ekstra om, når jeg vil være sød;-)
    jeg har prøvet med kogt rødspætte, det var ikke et hit heller ikke hos min datter og jeg for huset stank i et par dage:-(
    prøver noget nyt når kyllingesuppen er spist;-)
    mine elsker vådt, så jeg giver dem bare suppe og råt for forandring. Desværre er vi ikke de store kødædere herhjemme, så det rå sker ikke så tit...


  • #9   15. mar 2013 uh ja nogle fisk kan bare stinke hele huset til! brr.... der bliver næsten aldrig spist fisk af os mennesker men kattene får ugentlig rå laks smiley De har lært at spise lakse file men min dyrehandel har været udsolgt af deres laks med ben og skin så når det kommer hjem skal kattene lære at spise det hele ^^

    Når det nu er sjældent i får kød hjemme så ville jeg bare købe en 500g kyllinge inderfiler. Hvis du skære det ud i små stykker med det samme også fryser det i mindre potioner(hvis du har 2 katte ca 100gram i hver portion og hivs kun en ville jeg vælge 50gram per portion) Så går der ikke så meget til spilde fordi du kan fryse de andre portioner smiley Den rå kylling kan godt blandes ind i suppen så man "snyder" katten til at spise rå smiley


  • #10   15. mar 2013 Mine har spist alt for meget tørt den sidste tid smiley
    Jeg skulle indføre nyt tørkost, blande nyt og gammelt, det nye er Applaws og Porta kornfrit, så jeg har brugt skåle i 14 dage, men det er slut nu, for de spiser meget mere tørt og spiser ikke nok af det våde, så nu er funbord og de ander foder dimser fundet frem igen smiley de virker på mine dovne katte.


  • #11   15. mar 2013 Sådan kan det nemt gå når man skifter smiley
    Jeg er pt ved at koge noget kanin. Aidan fik en frisk kanin pote igår og han gik helt amok. Den blev kastet rundt i hele huset(og kom ned i min støvle!, måtte lægge alle skoene væk :P) Men han kan ikke finde ud af at det kan spises endnu.

    De har før spist kanin tern købt fra en BARF forhandler men de er ikke over entusiastiske så nu vil jeg forsøge at lære dem at kogt kanin er godt også håber jeg at overføre det til den rå kanin smiley
    Det var ellers noget værre rod at få den rå kanin med pels skåret ud i mindre stykker. jeg har tydeligvis ikke det rigtige værktøj til pels.....


  • #12   15. mar 2013 Jeg håber rå og kogt smager og dufter bedre end Bozita kanin smiley jeg har givet noget til min datter, så kan hun se om hendes kat og hund vil have det, mine gider det ikke.
    Røde fik mørbrad i går, men spiste ikke så meget, det var første gang, og ville gerne have det skåret i stykker, det var jo afpuds og lidt segt noget af det, noget røg i friseren og han får lidt senere i dag smiley


  • #13   17. mar 2013 Spændende tråd, som jeg vil følge og lære af ;o)

    Jeg købte nogle sidetallerkener beregnet til bagte kartofler - de er fantastiske som madskåle til katte - de generer ikke knurhårene, fylder ikke meget i opvaskemaskinen og holder maden inde, når de slikker på maden.

    Jeg vil da lige prøve med lidt malt eller smør på rå kylling til "frøken sart og kræsen" herhjemme. Tror dog der er hende der har slikket lidt Ziwipeak med rå lam i sig i nat....., hvor hun ikke havde mere tørkost liggende. Så nu vil jeg forsøge at blande lidt hakket rå kylling i hendes RC-vådkost...


  • #14   19. mar 2013 Endelig haft lidt rå ben succes med Aidan(ud over kylling-hals og mus). Han kartede rundt igår da han stadig var sulten fordi han kun havde spist kød. så hev jeg lige en kyllinge vinge ud hvor jeg delte den halvt. den tygge halvdel til Macro og Aidan fik den tynd del. skar den alleryderste tip af vingen(det 3 led) og skar den over på midten..

    Han var godt sulten(han havde fået godt med kød) så han huggede det i sag selvom det var mest knogle. Han tog det lidt for hurtigt og måtte lige have det op igen så han kunne tygge det ordentlig(skøre kat). han fik også led nr 2 på vingen da spidsen(3. led) er så lille, det tog ham et rum tid at få gang i men nu havde han jo opdaget at det smagte godt så han lod sig ikke stoppe!

    nogle gange når han slikker på ben så rykker han hovedet tilbage og ryster på hovedet som om at knoglerne er levende, det har tit haft stoppet ham fra at spise dem. Nogle gange har jeg tænkt at han har stukket sig på kanterne men det er mere som om at texturen er hvad han synes er underligt. Så nogle gange skal det der kødstykke med ben have en med poten, skal det så! smiley Jeg har set ham stikke sig på knogler hvis han ikke lige drejer det rigtigt men det er jo det der kan ske. han er ikke kommet tilskade mere end hvis vi fik stykket os på en kartoffel chips(du ved der når den får en kant jaget op i vores bløde tandkød.. av :P)

    Bagefter skulle han ligge hos Moar og nusses til den store guldmedajle smiley Macro kom også ind og var meget glad for sin ekstra kyllingevinge stykke smiley


  • #15   19. mar 2013 Glæder mig til Po kommer dertil ;O) Vil nyde og se hende spise et kyllingelår eller en daggammel kylling - meeen det vare nok længe endnu, inden hun er parat til det ;O))

  • #16   19. mar 2013 Da Aidan fik problemet så tænkte jeg også bare "åhh nej nu vil det tage evigheder inden han er klar til råt!" Men det har faktisk slet ikke taget så lang tid som jeg frygtede... også hjælper det at det er sjovt at fodre dem med råt smiley når det altså lykkes smiley

    Po er jo allerede begyndt at spise lidt most rå kylling blandet med vådkosten om en uges tid kan du forsøge at tilbyde hende ren rå kylling. og hvis hun ikke vil det så bare fortsætte med at putte det i vådkosten en uge mere ^^


  • #17   19. mar 2013 Ja det er netop planen - hun er blevet tilbudt en terning af rå kyllingkød, men hun opfatter det endnu ikke som mad. Jeg tror bare lige, hun skal vænne sige til både smagen og lugten gennem den vante vådkost - så kan jeg ændre på konsistensen senere. Jeg har hakket det (kyllinge inderfilet) som det var med sener og blod, som de nogengange kommer med, og som vi normalt skærer fra - det skal hun jo også vænne sig til. Hun skal bare have tid, forudsigelighed og ro, så skal det nok komme ;o) Nu kommer hun jo farende ud i køkkenet, hver gang vi tænder for el-kedelen - jeg hælder altid kogende vand i hendes mad ;o) Så larmen fra el-kedlen betyder nu MAD..

  • #18   20. mar 2013 hehehehe! Ja mine kommer også farende ud når jeg åbner fryseren. det kunne jo være der var en lækkerbisken! De har opfattet at jeg har deres mad i fryseren også tager jeg det ud dagen før eller tøer det i vandbad.
    førhend kom de farende når jeg åbnede skabet hvor deres vådkost stod, det reagere de ikke længere på selvom der egentlig stadig står deres godbider smiley

    Jeg synes det kan være svært at finde andet end kylling som kommer i store kød med ben lunser i katte størrelse. Har ellers anskaffet mig en frosen overskudskanin men indtil videre vil Aidan kun lege med den pote han fik(men den er meget populær!). Macro har jeg ikke kunne få til at spise kanin kødet selvom han glad har haft spist hakket kanin fra Dibo...... Macro har ikke gidet kanin-suppe men Aidan har elsket det.... Jeg må prøve at stege noget af det til Macro eller taget skinnet af. Det lader til at han bliver forvirret af at der er pels på smiley
    Det samme sker når jeg tilbyder Macro daggammel kylling eller mus. Han kan ikke helst forstå at det er mad selvom Aidan mæsker sig. Men jeg tror at hvis bare han får det tilbudt igen og igen med mellemrum så vil han tage det til sig ligesom Aidan smiley


  • #19   20. mar 2013 Hvad med lam har du prøvet det ? Jeg så nogle lamme-ribben og lammekoteletter forleden dag i kvickly....men jeg vil selv først vænne mine til kylling - lam har jo en lidt speciel smag. Men til Vild med dyr-messen købte jeg jo Ziwi-peak-vådkost med både lam, hjort og hjort med fisk. Det er rå kød som er i deres vådkost. Jeg har prøvet at servere den med lam - Romeo ville absolut ikke smage, men Po var henne og snuse flere gange til hans skål. Jeg gav Romeo noget andet og satte det med lam 1 meter fra Po's normale mad. Hun tømte tallerkenen med sin vanlige mad og næste morgen havde hun spist lidt af den med lam også. Jeg blev selvfølgelig glad for det og satte en ny frisk potion til de næste 3 måltider, men dem rørte hun ikke. Når hun har vænnet sig helt til sin mad med rå kylling, prøver jeg at åbne den med hjort...den tror jeg, hun vil synes bedre om. Føøøjj hvor den med lam stank - brrr - kan godt forstå at Romeo ikke ville smage ;o)) Desværre tror jeg heller ikke den holdt sig så frisk, da den først var åbnet - men skal spises med det samme. Så må jeg have fat i nogle flere katte, før det kan svare sig at fodre med det hihi ;O))) For det er rimelig dyrt mad 22 kr for 200 gr. velbekomme....

  • #20   20. mar 2013 jeg har prøvet hjort uden speciel meget success. men det var i starten at jeg forsøgte med hjorten. Jeg har ikke haft fået fat i noget billigt lam og jeg var ellers i Kvickly igår. I vores kvickly er der næsten altid kun svinekød....
    Kæresten elsker at handle i kvickly og ender altid med at købe 3-4 pakker svinekød med hjem men jeg er mere til oksekød:P

    Har brugt lidt tid idag på at skrive hvad slags kød jeg gerne ville forsøge mig med. det bliver nødtil at være rent kød for nu har jeg prøvet et par af de katte pakker hvar alt er hakket med(kød, brusk og ben). De kan ikke lide konsistensen af knuste ben i det hakkede kød. De kan godt lide kalkun kød men hvis jeg giver dem kalkunhak med ben så står de af det samme med kylling men de elsker nu vinger og halse med ben. De vil bare ikke have hakket med ben smiley selvom da de skulle lære at spise kylling halse/vinger der var kyllingehak med ben godt fordi de lærte konsistensen af ben.
    Må se om jeg ikke kan finde et sted der sælger kalkun skrog eller noget smiley
    Der er en Råfoder forhandler i nærheden der sælger lammeribben jeg har bare ikke fået kigget på dem fordi jeg glemte det der jeg var der sidst smiley


  • #21   21. mar 2013 succes smiley min basse har spist kogt kylling i store stykker (uden vitamin pasta) smiley

  • #22   21. mar 2013 Her til aften har jeg da også svært ved at få armene ned.....Vi skulle have en pastaret med and til aften. Så jeg skar en terning af rå andekød med fedt af til Po, lagde den på en af hendes sædvanlige madskåle med lidt hakket vådkost ovenpå, og serverede dette til forret - derefter gjorde jeg en potion med det sædvanlige vådkost blandet med rå moset kylling klar. Da jeg kommer ind med "hovedretten", var anden væk og tilbage lå kun vådkosten, som hun ikke gad spise - og en Po der rigtig slikkede sig om munden ! ;O)) - måske går jeg i virkeligheden for langsom frem.....;O) Jeg er mega-stolt af min lille Po - hun er et rigtig rovdyr ;O) hihi. I morgen vil jeg prøve at servere lidt kylling-kød på samme måde, måsk lidt kråse....Po har desuden spist ca. 10 "piller" Orijen-tørkost idag, selv om det sædvanlige RC-tørkost lå fremme, så det har været helt frivilligt og ikke drevet af sult :O))

    Også tillykke med dit fremskridt, Marie :O))) - Man bliver så glad, når det man kæmper for de skal spise lykkes :o)


  • #23   22. mar 2013 Stort tillykke til jer begge med de gode fremskridt smiley Dejligt at hører at det går så godt smiley

    Sejt at den lille kræsne Po er begyndt at spise lidt Råt helt frivilligt. Aidan var jo også efter sit maveproblem 100% imod råt men så lige pludselig stod han ved Macros mad og så interesseret ud. Men det betyder ikke at han er lige begejstrer hver gang smiley Da jeg forsøgte med mus så kiggede Aidan en gang på den og angreb! Macro har endnu ikke ville røre noget med pels(har forsøgt kanin lår med pels og skind) Aidan var alt for optaget af at lege med en kaninpote til at spise kaninlåret... hehe

    Man behøver overhovedet ikke at gå hen og servere mus og kanin med pels. Nu var det bare lige muligt for mig at købe en slagtet overskudskanin så det tænkte jeg at de skulle prøve smiley


  • #24   22. mar 2013 Ja :o) - hun overrasker mig indimellem - er lidt spændt på om det går lige så godt i aften med et stykke kylling serveret på samme måde... Jeg har idag købt 500 gr. kyllingehjerter, som jeg har delt op og pakket enkeltvis. Hvor ofte må de få hjerter ?? - det er bare en mundfuld - de er ikke store da ;o) Spurgte mig lidt for med andet fra fjerkræ f.eks halse, men de slagtere vi har er alle i et supermarked, og de får kun færdigpakkede kyllinger ind - bortset fra op til jul, der håndtere de selv ænder. Så jeg må nok se mig om efter en BARF-forhandler...

    Så også de havde skovduer og vagtler i Super Best - det kan man vel også give med tiden. Blev bare lidt bekymret over at der stod, der kunne være hagl i skovduerne...! Kan man ikke bede om at få en kanin flået ved slagteren ?...Jeg tror nu, jeg skal ind til en noget større by for at finde en slagter, der sælger kanin, desværre.


  • #25   22. mar 2013 Mine to tosser delte en kyllinge inderfilet(skåret i først meget små, så større stykker) idag:-D i mandags fik de lidt hakket ko, det var første gang Sofie var interesseret i råt. De var ikke helt tilfredse med at få så lidt, men tænker at maverne bliver smadret hvis de får for meget på en gang...?
    Hvordan er det med kråser? Det er jo muskelkød ligesom hjerter... Må de så kun få lidt og hvor meget er lidt? Min superbest havde frosne kråser, hjerte og lever så jeg idag... Desværre ikke løst frosset:-\



  • #26   22. mar 2013 Ninna så må du tø det lidt så det kan skilles i mindre portioner, det må man også til mennesker, men det må ikke tøes helt op !

  • #27   22. mar 2013 Ok, var bare i tvivl om det er ok, for jeg har lært at når det er sammenfrosset i sådan en klump, så har det været frosset, tøet og frosset igen:-\

  • #28   22. mar 2013 Ok det ved jeg så ikke noget om smiley ved bare at hvis noget er let tøet kan man fryse det.

  • #29   22. mar 2013 Når jeg har købt sådan en pakke med kun hjerter, så skynder jeg mig at skille det af - bare med en alm kniv - og lægge dem i en lille frost pose hver for sig. De er nok blevet en smule optøet i bilen hjem, men er stadig hårde og med is - men det tager ret lang tid, og de når at tø en smule op inden jeg er færdig - men hvis jeg bare fryser hele "blokken" får jeg aldrig et enkelt hjerte ud af den igen...Ville også helst købe sådan en pakke fersk, men bor desværre rigtig langt fra en rigtig slagter - her har vi kun slagterafd i supermarkeder, og de arbejder ikke selv med ferske kyllinger. Jeg går ud fra at det er den samme udfordring, når man køber hos en BARF-forhandler....

  • #30   22. mar 2013 Ninna: Det kan ske at hvis din kat altid kun har fået tør/vådt fra producenterne så vil dens mave reagere på for meget råt. Hvis du bare tager det langsomt så kan du stille og roligt optrappe hvor meget råt de kan spise smiley Hvis du er meget nervøs for deres mave kan du købe Bio-kult hos Naturbaby.dk og give dem ½kapsel hver så vil det hjælpe med at berolige deres maver.

    Kyllinge Hjerter. Da det er en meget concentreret gang muskel kød har jeg fået at vide at katten højst må få 2 om dagen hvis de får det dagligt. Hvis de ikke får det så tit så kan de godt få 3-4 stks på en dag.(Mine ELSKER hjerter og står gerne og tigger om mere efter 2 stks... de får det ikke så tit for det er kun muskelkød. Bedre de spiser lidt kyllinge mave så ;))

    Jeg køber også de der 500grams pakker fra supermarkedet der er frosne, når jeg kommer hjem fra supermarkedet er det tøet i kanterne og jeg kan med lidt kræfter få "knakket" portioner ud i ca 50-100gram. Første gang delte jeg kun i 100gram poser men 1 hjerte vejer 10-15gram så der er mindst 6 hjerter i en pose. Ved nu at jeg hellere vil have lidt mindre i en pose personligt smiley

    Jeg har ikke prøvet Kråser men læst at mange giver dem som guffer præcis som hjerterne. Når jeg har kigget på kråsen på en almindelig stegekylling så synes jeg mest kråsen består af fedt af hvad jeg kan se... Det er jo der kyllingen får fedtstof den kan smøre på sine fjer.

    Kyllinge Lever. Mine synes ikke specielt godt om det men jeg tror det er konsistensen. Når de får hakket kanin eller kylligne/Dibo BARF pakker) så spiser de somregel leverstykkerne også. Nogle få gange har de efterladt det der ligner lever. Måske de lære at de kan lide det smiley

    BARF-forhandlere - Det er forskelligt hvad de har men de gør deres bedste for at deres produkter er "løsfrosne" så kan man nemmere tage en portion ud af deres poser(Minder om isterninger, bare slå lidt på posen så er de løsnede). MEN jeg har ikke set nogen pose med kun med hjerter, kråser eller lever. Du finder poser der skal er hakket og løsfrosen med det der svare til "hele byttedyr", eller du finder pakker der ligner kyllingehjerte pakkerne i supermarkederne, det inderholder så en fint hakket produkt der kan være meget forskelligt, hele byttedyr eller måske kun indmadsmix og andet.
    Det jeg bruger BARF forhandlerne mest til er at kunne give mine katte det der svare til et helt byttedyr. så de får indmad(mave,nyre, lunger ect) sammen med kød og knogler(knoglerne er altid knuste til pulveragtigt mel). Min eneste klage her er at det frarøver mine katte knoglerne til deres tandbørstning. Derfor køber jeg kyllingehalse, kalkunhalse og kyllingevinger (jeg fandt en der solgte poser kun med kyllingevinger fra Price choice).

    Kaniner. Helle når nu du bor i sønderjylland er der en okay chance for at nogen i dit område sælger "overskudskaniner" som du måske kan få nogle af smiley Det er hvad min dyrehandle havde fået hjem. Kaninslottet i kolding sælger for eksemple overskudskaniner til slagtning og Råfordring smiley
    (link fjernet)
    -Mit råd, få dem til at skære den ud for dig! Jeg havde i hvertfald ikke det der skulle til for at skære igennem skind og pels... de var en interesant oplevelse men det tog også lang tid og var meget frustrerende! Kokkekniv, Saks, fjerkræssaks og brødkniv kom i brug XD De savtakkede kanter på brødkniven var det bedste til skindet fandt jeg ud af....


  • #31   22. mar 2013 Uha....det med at tage ud og hente en kanin og fodre med, tror jeg vist ikke jeg kommer til....så hellere købe den frossen hos en BARF-forhandler, og så prøve at glemme hvad det er for et dyr. En kanin er for mig næsten lige så meget et kæledyr som en kat - min søster har en boende hjemme i sin stue...Jeg tror, jeg er lidt for blødsøden lige der - jeg kan heller ikke få mig selv til at spise hestekød, fordi jeg holder meget af at ride på dem og nusse om dem. Så det må nok blive en hare i stedet ;O) Hvis jeg alligevel kommer til at ville købe en kanin, så køber jeg den parteret, flået og frossen - og uden at have set den i live og nuttet først ;O)) hihi - måske er jeg bare lidt sart....og jeg har slet ikke mod på selv at stå og hive og flå i den for at få skindet af i mit beskedne køkken...): - der må fagfolk til...

  • #32   22. mar 2013 Men okay 2 hjerter om dagen....så skal de nok få spist alle dem. Jeg havde forstået at de kun måtte få én om ugen, så kunne godt regne ud at jeg så aldrig fik de 500gr spist ;O) - så havde jeg ikke behøvet at pakke dem enkeltvis hihi - spild af tid og fryseposer ;O) - men det er måske lever de ikke må få så tit....? p.g.a A-vitamin?

  • #33   22. mar 2013 Det forstår jeg udemærket... (jeg så den altså ikke i live)
    jeg havde det lidt dårligt men den var allerede død og skulle lige meget hvad slagtes. Om jeg købte den som frosset eller fik den hjem fersk var underordnet her... borset fra at jeg kunne se hvad det var. Grunden til at jeg gerne ville prøve er at jeg tror mine katte får lidt for meget kylling. Der er aldrig ben i de BARF poser jeg kan købe(undtagen de hele kyllinge vinger).
    Min kæreste har bedt mig om ikke at fodre med rotter fordi han ser dem som kæledyr(jeg må godt fodre mus). Han forstår godt at mange rotter bliver avlet til slange foder men derfor behøver han jo ikke være med til at bruge dem som foder siger han. Det respektere jeg.

    Min forhandler havde givet mig det indtryk at de ville få overskudskaniner frosne med pels og alt(lige som en hel and eller kylling) men da jeg så kom så stod de med en fersk kanin til mig. Hun havde sagt direkte til mig at de ville få frosne kaniner men som sagt så stod de der med en fersk. Så tænkte jeg nå ja så kan jeg jo selv vælge udskæringerne inden den bliver frosset.
    Normalt køber jeg deres Dibo Kanin poser, men der mangler bare det med ben og tandrensning ved de poser. Tror mine katte er ved at få for meget kylling derfor ville jeg gerne forsøge at finde lidt andre ben de kan få. Der er nogle forhandlere der sælger Lamme ribben der skulle være små nok til katte også også har jeg endelig idag fået laks med ben og indmad fra min lokale forhandler(de har kun haft sagt de havde bestilt det i 2 uger... samme svar hver gang "Jeg bestiller idag" meh...)

    Hende fra kaninslottet sælger jo også kaninerne i frossen tilstand til BARF. smiley
    Man kan også købe friske kanin poter'/øre/hale til legetøj. Aidan var helt elektrisk over den pote jeg kastede fordi han ikke ville lade mig arbejde i fred.

    De sælger også tørrede kaninpoter til naturligt legetøj her: http://www.jekas.dk/Webshop/Product/4855-1-1779/


  • #34   22. mar 2013 For mange kyllinge hjerter kan give for højet sodium indtag. Med held vil katten drikke nok og derved udskille den ekstra sodium men det kan give højt blodtryk og skade nyrene.

    I artikle siger de at et normalt kyllinge hjerte(de taler om fritgående høns) er 6gram. jeg vejede altså dem jeg havde til ca 10gram :S og jeg vejede et par forskellige stykker.

    Ud fra de 6gram siger hun at en kat skal have 7+ hjerter om dagen for at det er skadeligt. 8 hjerter af 6gram giver 48gram så det er 4,8hjerter hvis de vejer 10gram.
    De anbefaler kun 2-3stks om dagen(3*gram = 18gram)

    Den anden høje indhold er Taurin men man har ikke fundet noget der viser at katte kan få for meget Taurin.

    Artiklen er engelsk hvis i gerne selv vil læse den smiley
    http://feline-nutrition.org/answers/answers-how-much-heart-is-too-much


  • #35   22. mar 2013 Når du tømmer nogle af fryseposerne så vask dem af og genbrug dem til andet råt kylling. Min Mormor vaskede og genbrugte altid sine fryseposer og hun blev aldrig syg smiley

  • #36   23. mar 2013 Husk på at hvis der ikke er knogler i og i vil have et naturligt kalk tilskud, kan i knuse æggestandene fra jeres kogte æg eller lige koge skaller fra rå æg smiley ok de skal ikke tygges som ben.

  • #37   23. mar 2013 Det er rigtig man kan give katte æggeskaller. Kattenen må også gerne få æggeblommen men hviderne er ikke så godt for dem, så det skal man helst si fra.

    Jg bruger æggehviderne til omeletter(lavere kalorier) også giver jeg kattene æggeblommerne. smiley

    Jeg tror mine drenge får rigeligt med kalk da de får mindst en kyllingehals om dagen og gerne andre ting med ben i ved siden af ^^


  • #38   23. mar 2013 Jeg fik at vide igår at kråser er muskler der bruges til at knuse det mad fuglene spiser...
    Hvor får du halse fra?
    Jeg har læst at rå æggehvide er no go, men kogt æggehvide er fint. Blommen er super både rå og kogt.
    Jeg har ikke planer om at skifte helt til rå, men vil bruge et som supplement så de får alt dækket ved vådt/tørt og så får de forskelligt råt som tilskud.
    Idag får de en halv inderfilet hver, igen. Denne gang vil jeg kun dele hver halve i 2 oc se hvad de siger til det;-)


  • #39   23. mar 2013 Okay 8 hjerter om dagen, kommer jeg aldrig op på. Så jeg kan rolig slappe af med hensyn til det - ville maks give 1 stk daglig og gerne sammen med noget andet, for det er jo bare én mundfuld, så er den væk - tænker at det er godt der er Taurin i.... Forstår godt at du vil give dine katte andet end kylling og kanin er da et godt supplement - det er bare mig der er pivet...;O) Kan en kat ikke spise lammeribben osv?? bare den kan rive kødet af benet er det vel fint nok - så får den jo også brugt tænderne..

    Det kan også være at jeg selv forsøger med afpelset kanin engang... - når jeg engang har fået Po til at spise alle dele af en kylling - men hun er åbenbart mere til and...Hun har i hvert fald ikke rørt den terning kyllingefilet og kråse hun fik serveret til forret igår....I dag vil jeg springe frokosten(vådkost med rå kyllingemos) over og servere et stk kyllinge tern + 1 hjerte, som har stuetemperatur med lidt hakket vådkost til aften. Måske det så kan friste, hvis hun er godt sulten. Hun er ellers blevet vild med moset rå kylling blandet i vådkosten...måske spiser hun de hele stykker pludselig en dag, hvis hun får det samme serveret hver dag...
    Jeg har indtil nu kun givet Romeo tilberedt kød, men overvejer at begynde at putte lidt moset rå kylling i han vådkost også.....mon hans mave kan tåle det...? Han går indimellem ind og smager lidt på Pos mad, så han kan godt lide det.
    Han tåler fint al den forskellige sunde vådkost jeg prøver at servere uden hverken opkast eller diarré.
    Lige et andet spørgsmål : jeg "møder" meget vådkost med hørfø i....er det sundt eller ikke for maven til katte ?? Det er f.eks. i Olivers...Ellers er der ikke andet korn i, men tilgengæld et højt indhold af kød og fisk og fiske olie - og altså også hørfrø....Romeo er vild med deres kylling og hjerte og ser også ud til at kunne tåle det...Jeg overvejer at bestille en stor ramme med 17 bakker a 100 gr., men er lidt usikker mht. de der hørfrø....


  • #40   23. mar 2013 Hos mennesker bliver hørfrø brugt til at føre maden gennem systemet (een slags indre glidemiddel) vi optager ikke noget fra hørfrøene med mindre de er knust. Hvis de er knust er det fibre, som også er godt for maven. Ved intet om dem i forhold til katte..
    Mine to tosser er så dygtige! De fik en inderfilet til deling, to strips til dem hver. Sofie, der har været lidt tilbageholdende og først rigtig fik smag for råt da hun fik lidt hk ko i mandags, indhalerede sin filet lynhurtigt! Gumle, gumle, gumle og så ledte hun efter mere:-D
    Sofus, der har været nysgerrig og grådig, havde lidt svært ved at få tænderne igennem kødet, men han var stædig og elskede det!
    Jubiii!
    Og super dejligt med denne tråd!


  • #41   23. mar 2013 Tillykke Ninna - det er så dejligt når det lykkes. Herhjemme bliver der også jublet ved bare bittesmå fremskridt ;O)) Desværre er vores Po ikke så nem at ændre vaner ved...

  • #42   23. mar 2013 Nysgerrighed kommer de langt med, så det skal nok komme. Hvis po er mere til and, så giv hende det;-)
    jeg synes at det er en jungle at købe råt i supermarkedet. Jeg har ikke særlig mange penge, vi spiser sjældent kød og jeg vil jo også helst at "foder dyrene" har haft det godt...


  • #43   23. mar 2013 Ja..det kunne være jeg bare skulle give hende and - har da noget i fryseren jeg kunne tø op....men tænker at det jo er ret fed kød....det må de vel heller ikke få for meget af - men du har ret - det kan jo være hun bare synes at kylling er ret kedelig....Jeg prøver lige med et kyllingehjerte i aften, så må vi se...

  • #44   23. mar 2013 Måske kan du lægge kylling og and i samme pose, så det smager lidt af hinanden... Måske hun så bliver overbevist?

  • #45   23. mar 2013 Ja det var måske en idé, for ville da helst have hende til at spise lidt kylling - det er jo lidt nemmere at få fat i de forskillige ting fra kylling - så som halse, kråser, hjerter, maver osv - tror også det er sundere i længden. Nu prøver jeg med hjerte i aften og hvis det ikke lykkes, så prøver jeg at tø begge dele op, skære ud og blande sammen ;o)

  • #46   23. mar 2013 Hvor køber du halse? Har ikke fundet dem nogle steder:-(

  • #47   23. mar 2013 Jeg har endnu ikke selv købt nogen, men ved at BARF-forhandlerne rundt omkring har dem. Jeg vil selv først købe dem, når Po-kræsenpind er klar til at tage skridtet ud i noget med ben og brusk...Mit mål er jo at hun en dag vil spise daggamle kyllinger med stor fornøjelse - men der er vist lang vej endnu....):

  • #48   23. mar 2013 smiley Det skal nok komme.
    Hvordan finder jeg en barf forhandler? Jeg troede at jeg kunne få det hos zooplus for de har frost og barf på de (kun levering i Tyskland) men der er ikke noget på dk siden:-(


  • #49   23. mar 2013 hvis du googler BARF skal der nok komme nogle frem - jeg fandt lige andehalse ved at goggle det. www.rigtighundemad.dk har i hvertfald noget - men de laver meget mærkeligt synes jeg, så ville selv kun købe hele stykker kød med ben feks hele kyllingehalse eller hel lammeribben o.l Nu kom jeg desværre væk fra den side med andehalse, men de havde også kyllinge vinger og rygben. Du kan jo også prøve at købe kyllingelår i dit sypermarked eller en hel kylling, som du selv klipper op. Det havde jeg i tankerne...Jeg har prøvet med kyllingehjerte her til aften - men nej det var hun ikke lige med på. Prøver med hjerte igen om en uge. I morgen tidlig er planen at jeg tager en andefilet op til optøning i køleskabet. Jeg regner så med, at jeg kan halvere den, en time før aftensmad - og så vil jeg skære den i tern og servere én ad gangen - regner med hun kommer og beder om mere - så får hun bare indtil hun er mæt ;O) Den dag hun fik en tern af and, spiste hun det med det samme og kom faktisk ud efter mere, men der havde jeg desværre puttet alt andet i gryden (regnede ikke med hun kunne lide and jo) - og så ville hun ikke havde det - hun kan ikke lide tilberedt kød. Jeg har også nogle små andelår, som jeg havde købt ind til andesuppe til Romeo - men jeg kan prøve at klippe en i lidt mindre stykker (klippe rygstykket af) og give hende, selvom jeg tror at det er lidt for tidlig i forløbet.....Glæder mig til i morgen til projekt andefilet !;O) Jeg prøver lige at finde den Barf-forhandler igen...
    Fundet ! : http://carnipure.dk/DK/Produkter/Fugl.aspx - nederst på siden under Rå kød ben til dem der selv vil sammensætte foderplan.


  • #50   23. mar 2013 Uha masser af aktivitet imens jeg sov :P(Nattevagt så sover om dagen pt ;))

    <b>Hørfrø</b> - Mange af dem der kun laver hakket råt til deres dyr de tilsætter Hørfrø. Jeg kan ikke lige pt huske hvorfor men jeg skrev det ned i mine papire derhjemme. Så det svar kommer jeg tilbage med lidt senere. - pointen er at det åbentbart indgør i meget BARF mad så tror godt du kan købe det med hørfrø i smiley
    -Edit nu søgte jeg lige alligevel :P(Hørfrø -Flaxwseed eller linseed) Hørfrø OLIE er ikke god til katte, de har ikke brug for det. Man har førhend givet hørfrø olie for at få katten(og hundes) pels til at skinne og mange producenter tilsætter hørfrøsolie af denne grund. Men din kat har meget bedre af en fiske olie som Grizzly vild lakse olie(det vil også give dem deres omega3). .. hmm kan ikke lige finde infoen om selve frøene.
    <b>BARF forhandlere</b>
    Du kan søge på BARF og dit område. jeg søgte f. eks. BARF Rødovre eller Råfodring Rødovre. Der har jeg fundet 2 butikker i cykel afstand. Der er lidt flere hvis man har bil til rådighed smiley
    http://www.rigtighundemad.dk/ - de har også en afdeling der hedder Rigtigkattemad.dk(den sender dig tilbage til rigtighundemad siden) og de har forhandlere der levere i hele DK. Du kan via deres kort søge på din nærmeste forhandler.
    (link fjernet) levere til hele DK men er pt udsolgt af frosne kylling halse, (link fjernet)/barf-butik/details/70/20/godbider-til-hund-og-kat/kyllinge-halse-frosne-500g men de har daggamle kylling til god pris(link fjernet)/barf-butik/details/72/20/godbider-til-hund-og-kat/daggamle-kyllinger-frosne-20-stk
    Personligt synes jeg at kødet hos Rigtighundemad bliver dyrt pr måltid men de går vist nok meget op i at forsøge at få alt kød til at vore frit-gående også er det jo en god pris. Men hos rigtighundemad er en levering lidt dyrt så man skal være klar til at købe stort ind hvis man skal have leveret og have fryserplads til det.

    <b>Kråsen</b> Jeg kan se at jeg har haft tænk forkert når jeg sagde kråsen.. jeg har tænkt på rumpetten hvor de smaler fedt til fjerene. Kræsen er som Ninna siger en muskelmave hvor fjerkræ samler sand og småsten som de bruger til at mose platedelene :)... jeg har selvfølgelig sidet og tænkt på GUMPEN... tsk tsk slet ikke ogdt nok fra min side af smiley
    Da Kråsen er mave så skal den behandles som indmad derfor skal din kat kun have 5-10% af sin kost som Indmad. Du behøver ikke at fordele hver dag i de korrekte % men du kan kigge på en uges indtag. Nogle har specifikke dage hvor de servere indmad/organer og andre har det bare blandet ind i det hakkede de servere.
    <b>Da det kun er 5-10% for indmad vil jeg sige at du kan behandle kråserne som var det hjerter hvis du gerne vil give det som snack hver dag smiley Altså ca 20gram om dagen.</b>

    <b>Fordeling af kød, ben og indmad hos et byttedyr: approximately: 80–85% Kød, 5-10% Spiselige Knogler, 5-10% Organer/indmad.</b> Den havde jeg da glemt at skrive ind ^^ man kan jo heller ikke huske alt hehe.

    <b>And vs Kylling</b> - Ja and kan have en del fedt men jeg tror ikke det bliver et problem til starten. Bare server smiley Senere når hun vil spise både and og kylling så vil hun på naturligvis få balanceret det ud imod de dage hvor hun ikke får en fedtholdig mad. Hvis du ser at hun tager på efter du begynder at severe mere and så vil jeg foreslå at du skære halvdelen af andefedtet af smiley


    <b>Rå Kødfyldte ben til Katte</b>
    •Cornish game hens / Cornish vild høns? Der er i hvertfald Cornish høns smiley
    •rabbits /Kanin eller Hare
    •ducklings /ællinger og ænder
    •fish with small bones /små fisk jeg servere Lakse stykker. benene er stadig små nok til at kattene kan spise det.
    •chicken ribs, wings and necks /kylling
    •small turkey ribs and wing tips /Kalkun små kalkuner
    •small meaty pork and lamb ribs (although too large to consume, many cats will strip the meat from these, providing a great dental workout)
    /små svine eller lamme ribben. Selv hvis katten ikke spiser benene får de en god tanpleje ud af at skulle rive kødet af benene.

    Jeg forsøgte svineribben igår men kattene kunne ikke tygge de ben jeg havde. Jeg ved ikke om ribbenene var fra en voksen gris eller fra unggris. Jeg tænker at riben fra en unggris ville være bedre da jeg har set nogle små ribben når jeg har været på restaurant. Jeg har ikke prøvet lam endnu men en af mine BARF forhandlere sælger dem og siger at de også er til katte.


  • #51   23. mar 2013 uhh http://carnipure.dk ! Den har jeg ikke støt på smiley

    Jeg har købt Kalkun halse til mine drenge for at variere de "kødben" de får men kalkun halsene er lidt store så de vil gerne have dem skåret lidt ud. (Fair nok synes jeg med den størrlese:)) Men de kan åbenbart ikke spise det aller sidste af knoglen så de efter lader de her små stykker som jeg træder på og det ville gøre av hvis jeg ikke altid gik med hjemmesko smiley

    Hmm fik jeg svaret på det med skovduer og hagl???(Kan huske du skrev om det på et tidspunkt Helle) Jeg har selv haft fået købt 2 stks skovduer men jeg havde IKKE set af det var med hagl! Min take var at jeg kunne servere skovduen som en daggammelkylling. hel også kunne de selv få lov at forsøge at få hul på den smiley Men da jeg så kom hjem og pakkede den ud fik jeg læst det med hagl så måtte stå og sortere, splitte og tjekke hele fuglen for hagl...... ikke morsomt. også virkede macro slet slet ikke intereseret i skovfuglen så nr 2 ligger stadig i fryseren til når jeg mener jeg har en hygge dag til "Nu skal vi prøve nyt kød" igen XD
    Tanken med skovduer er rigtig godt, hvis ikke der var hagl i.... Skovduen har været frit-gående og er ok i pris til variation en gang imellem. Men når de ikke kan garanter at der ikke er hagl i tør jeg simpelthend ikke give det til mine katten uden jeg har mærket efter i alt kødet!!!! (tror jeg fandt 3 hagl i den jeg undersøgte..)


  • #52   23. mar 2013 Hørfrø i Olivers.
    En af de sider jeg gerne søger hjælp/info på er Cute and Klassisk da hun godt kender forskel på de 3 former for råfodring, grinders(hakkede måltider), BARF og RMB smiley
    (link fjernet)

    Selvom hun generelt er imod tørkost så anbefaler hun Olivers hvis man gerne vil fodre med tørt.
    Nu har jeg kigget på hvad der er af information hos (link fjernet)
    Og jeg synes at det ser ud til at være et godt produkt. godt højt kødindhold. Jeg kan ikke se at de skulle tilsætte hørfrø i deres kattemad ud fra hjemmeside infoen.
    I hundegalleriet er der nogen der har spurgt om olivers vådfoder men det var fokus på at de ikke skriver om der er taurin tilsat. Det er 4% hjerte i dåsen derved at der Taurin i vådfoderet plus det der er i det almindelige kød ^^

    Udfra hvad jeg læser om Olivers ser det godt ud smiley


  • #53   23. mar 2013 Åh dejlig med så meget god info ;O)) Jeg vil klø på med and - alt hvad damen vil ;O)
    Hun er ikke spor overvægtig - synes faktisk hun har tabt sig lidt, siden vi påbegyndte den nye kost, selv om hun virker mere mæt og afslappet. Så and i en periode tager hun ikke skade af - bare til hun vænner sig til konsistensen af store klumper rå kød. Jeg vil fortsat blande rå-hakket kylling i vådkosten til de andre måltider og så kun and til aften. Tror jeg efter hun har vænnet sig til andekød, vil prøve med lammekød, for hun var jo også interesseret i det vådkost med rå lammekød, som jeg åbnede en dag....

    Vi har også nogle forhandlere her omkring - midt i sønderjylland - vil undersøge om de kan skaffe nogle flere dele fra and - og små lamme riben eller korteletter. Eller må jeg prøve at finde en ordentlig og rigtig slagter og bestille gennem ham. Jeg skal snart have fat i en fryser kun til misserne - har allerede fyldt en skuffe i vores fryser ;o)


  • #54   23. mar 2013 hehe! fryserplads... åhhh vi har kun 2 skuffer i alt!!! så den ene er til kattene(den mindste) og nr 2 er til os selv smiley Min mine forældre bor 5min væk på cykel og de har en stor kummefryser i deres skur. der har jeg lånt plads til når jeg køber de store 2kg poser. så kan jeg bare hente mad til en uge. problemet er at man skal have forskelligt kød og det er billigst at købe i lidt større mængder. Der er vådkost selvfølgelig nemmere da det ikke behøver at være i fryseren men bare kan stå i et skab i huset.

    Aidan har også ændre udseende. Han er ligesom blevet "strammet op" men alligevel blevet fyldt ud. førhend virkede han hurtig overvægtig når man kiggede på ham men samtidig synes jeg at hans hofte ben manglede noget dækning. Nu er han fyldt ud med muskler omkring hofterne og sulen der han på kastrat "dellen" er væk men han vejer det samme som han gjorde før råfodringen smiley Der er fysisk mindre af ham men det der er nu er muskler smiley


  • #55   23. mar 2013 Jeg har også besluttet at bestille en hel pakke med 17 bakker, for Romeo er helt vild med det, læste også at der er meget kød i og ingen korn. Og så er det jo billigt og ikke nødvendig at fryse 2,50 kr.pr. bakke, som rækker til 4 måltider til min gamle mis ;o)
    Jeg er begyndt at blande lidt most rå kylling i Romeos vådkost - tror du ikke det er okay ? - jeg skal nok holde øje med hans mave, om han ser ud til at tåle det...
    Det var ikke hørfrøolie, men hele hørfrø - blev lidt i tvivl om det ville være det samme som korn. Jeg har set det i flere produkter - ikke kun Olivers. Det er ikke alt Oliver-tørkost, som er uden korn - kun de nye slags, som kun fås i 8 og 16 kg...det fik mine aldrig spist.
    Jeg har fået kontakt med en alternativ dyrlæge, som er efteruddannet VET. Det er godt nok i Sønderborg - 90 km hjemmefra, men der kører jeg gerne hen næste gang. Hun fortalte at det bedste tørkost som findes efter hendes overbevisning er Orijen og næstbest er Acana. Mit indtryk var helt klart at hun havde valgt at forhandle disse mærker, fordi de var sunde, og ikke fordi de havde valgt hende(som tilfældet jo er med RC og Hils hos tradiotionelle dyrlæger) Jeg regner med, at hun skal se på Romeo snart.
    Jeg har bestilt noget tørkost hos hende, da jeg ikke regner med, at jeg skal rå-fodre 100%. Jeg vil gerne give dem adgang til et sundt tørfoder - i hvertfald om natten. Nu skal jeg bare finde noget som Po kan lide. Orijen med kylling var hun ikke vild med. Så prøver den med fisk eller Acana, som har 3 varianter.

    Er heller ikke vild med de hagl der!! - vil da ikke risikere at skulle på operationsbordet med min kat p.g.a det. Vi må selv ud og fange nogle - med slangebøsse eller lign - eller vores søns softgun ;O))) - nu tænker jeg lige om man måske ikke kunne få nogle overskuds-brevduer eller lign - der er da også nogle fugleopdrættere, som har fasaner og agerhøns gående inde ved deres undulater (nå ja agerhøns i hvertfald...)


  • #56   23. mar 2013 Ja men Romeo har jo også taget på - før var han helt afpillet og aller knogler stak ud nu har han fået lidt mere muskelmasse. Han har også mistet sin oppustede mave (ligesom den underernærede børn har i u-landene). Så er slet ikke i tvivl om, at han har været fejlernæret.
    Hvor gammel er Aidan?? Romeo er 13 1/2 - så lidt tab af muskelmasse er jo meget normalt i den alder - men ikke så meget, han var jo sygeligt tynd. Men han vejede det samme som altid 5 kg - tror jeg vil veje ham i morgen lige.


  • #57   23. mar 2013 Aidan bliver 6 år til April ^^ men med tørkost(dårlige mærker desværre stolede ikke på alt det dyrlægen sagde om kring RC og Hills, så købte bare supermarkede produkter) fyldte han kun ud med fedt....
    på billedet her vejer han ca 5kg men er stadig på tørkost. Han ser fint slank ud når han går men lige så snart han lagde sig ned så flød han bare ud alle steder


    profilbillede
  • #58   23. mar 2013 Har du prøvet poisiner ? - eller struds? Struds er jo sundt og smager som oksekød bare mere magert...Jeg har noget vådfoder med struds, som Romeo er helt vild med - men der er godt nok også oksekød i...- det er måske det han kan smage mest...tror jeg vil se om jeg kan opdrive noget struds :o)

    Sådan ser Po faktisk ud som din Adrian på billedet - men hun er jo også en rigtig tørkost-junkie - det må jeg have ændret på.


  • #59   23. mar 2013 Jeg har ikke prøvet struds endnu. den ene forhandler har det men kun som hakket kød. vil nu gerne prøve det til kattene smiley det må bare lige vente til April smiley Kan være de skal prøve det på deres fødselsdag smiley

    Poisiner nope ikke endnu. mener den jeg så kostede 20kr eller mere for bare en. jeg kunne skære den halvt over og give kattene hver deres del også have brugt 10kr på 1 måltid hver...


  • #60   24. mar 2013 Føtex og superbest har jævnligt strudse bøffer på tilbud, det vil jeg da prøve når Sofie er vild med hk ko.
    Imorgen skal jeg ud at handle og så har jeg tænkt mig at spørge om affaldskød i føtex, kryds fingre for at de er samarbejdsvillige smiley
    tak for alle Linksene, dem vil jeg studere nærmere!
    Har lige fået forskelligt vådfoder hjem, 3 forskellige mærker og forskellige smage fra hvert mærke. Er spændt på hvad de siger til det:-)
    jeg har heldigvis masser af fryse plads (3 skuffer under mit køl og et fryseskab på 195cm) jeg foretrækker nemlig at købe stort ind og så er meget fryse plads et must;-)


  • #61   24. mar 2013 jeg ville gerne have en stor fryser... men med en 2værelses lejlighed må man tage sig til takke med det køle/frys man har ^^

    Hmm... Da jeg boede på Lolland har jeg tit set strudsebøffer men jeg har ikke set nogen i føtex eller superbest i KBH :S Jeg handler ellers ugentlig i begge to... måske jeg ikke har kigget ordentligt...


  • #62   24. mar 2013 Hørfrø - tsk det var slet ikke hørfrø der stod om i mine RMB noter XD det var Loppefrøskaller (Psyllium husks) som mange af de folk der fodre med hakket kød putter i blandingen. i pulver form er loppefrøskaller fiber uden kulhydrater.

    Info på nettet er at Hørfrø(flaxseed9 bruges imod mange mave onder hos mennesker og dyr. BARF folk siger at hørfrø er godt som tilskud. RMB folk siger katten ikke har brug for det men små mænger ikke skader.
    http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100516064236AAIvlnH
    http://www.barfworld.com/blog/?p=109
    http://www.dailykitten.com/chat/topic/is-flaxseed-safe-for-cats


  • #63   24. mar 2013 Så kan jeg ikke se noget til hindre for at jeg fodre med noget, hvor de har puttet lidt hørfø i.

    Det med salg af struds har også undret mig i flere år. De jeg boede i Svendborg sidst i halvfemserne, var struds nyt og meget populært - man kunne altid købe det i supermarkederne og min "stam-resturant", servere lige så mange alternative retter med struds som de havde oksekødsretter - og det gik som varmt brød, fordi det var sundere og mere magert, men samtidig smagte det som oksekød. Der var også masser af strudsefarme, som skød op overalt, hvor de solgte alt fra kød til cremer lavet af struds. Nu virker det som om alt det af en eller anden grund er forsvundet. Kødet er ikke til at opdrive længere i supermarkederne og her i Sønderjylland ser man i hvertfald ingen strudsefarmer - har nu boet herovre siden år 2000.....Jeg har da tit undret mig over, hvad der lige er sket med salg og produktion af struds. Om der gik sygdom i dem eller de alligevel fandt ud af at det ikke var så sundt alligevel ved jeg ikke - jeg boede jo et år (1999) i Oslo, hvorefter jeg flyttede til sønderjylland - jeg tror det var lige omkring det tidspunk det vendte, og kan forklare at jeg ikke har hørt noget i nyhederne om det....Mærkeligt....):


  • #64   24. mar 2013 Min familie kender nogen som investerede i en strudsefarm men den gik konkurs jeg ved desværre ikke hvorfor.

    Det var i 2006 (ca) at jeg kunne købe både strudsekød og kænguru i Superbedst i Nakskov smiley


  • #65   24. mar 2013 Po giver mig virkelig grå hår her til aften...Jeg lægger en terning and med hakket vådfoder - hun spiser anden med det samme med største velbehag. Men når jeg så lægge den næste stykke, rører hun den ikke. Jeg tænker, at hun vil gemme den til den har stuetemperatur, så jeg lægger 4 stk mere på samme tallerken - men da hun ikke rører det i løbet af den næste time, deler jeg det op én på hver sin tallerken - heller ikke. En halv time senere tænder sønnen for elkogeren og Po kommer stormende ind til mig i stuen (for den lyd betyder jo MAD) Nu tager jeg det hele ud i køkkenet og skære det i lidt mindre stykker og mere vådkost og lidt kogt vand ovenpå, men nej hun vil stadig ikke have det. Hvad gør jeg forkert....Det er jo ikke fordi, hun ikke kan lide det, for hun har jo spist af det. Og hun er sulten, for vi har været til konfirmation hele dagen, så de har ikke fået frokost. Og hun går lidt frustreret rundt og tager af tørkosten i stedet for at spise den lækre and....):

  • #66   25. mar 2013 Hmm... Sådan kan mine også være. Så knuser jeg deres frysetørrede godbider hend over. Det har indtil videre virket.

    Det er lidt ligesom om at de skal have en anden smag før de vil gå tilbage til deres mad som jeg jo VED de kan lide... meget meget frustrerende.


  • #67   25. mar 2013 Hvad er det nu dine fryse godter hedder?

  • #68   25. mar 2013 Nu kan Po jo ikke lide nogen former for godbidder overhovedet - og jeg har prøvet alt også frysetørret. Men hun er vild med sin RC-tørkost og Romeos Agering 12+ - måske jeg skulle prøve at knuse lidt Agering hen over (den tørkost er jo taget helt ud af menyen, selv om jeg stadig har 6 kg. Men jeg vil ikke have Romeo skal spise det)
    Prøver igen i aften...


  • #69   25. mar 2013 Ninna: Jeg køber Thrive fra zooplus smiley http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattesnacks/thrive/182532

    Du kan godt knuse tørkosten hen over som et forsøg. du kan jo sørge for at holde Romeo beskæftiget med sin egen mad smiley vi er nogen gange nødsaget til at holde Aidan i "timeout" hvis Macro er langsom til at spise for så smutter Aidan over og stjæler det hele selvom han har spist sit eget. Det er kun fordi at maden er der at han vil have den, når Macro har spist det så tigger Aidan ikke engang efter mere. Han ville bare have det fordi han kunne og det smagte godt smiley


  • #70   25. mar 2013 Tror jeg har nogle på vej... Handlede hos zooplus den anden dag, både Tyskland og dk;-) ændrede mening så mange gange at jeg slet ikke kan huske hvad der endte med at være i kurven, så venter spændt!
    smiley


  • #71   25. mar 2013 hehehe

  • #72   25. mar 2013 Nu har jeg lige været i føtex, nøjagtig hvor blev jeg skuffet! De sælger i "affaldskød" og fra slagteren, de har ingen indmad, de har ingen struds ej heller spændende udskæringer smiley det endte med en hel kylling hvor de får vingerne i aften (bliver spændende) og så nogle lår, som de må dele med min datter.
    Havde ikke regnet med at det skulle være så besværligt at få indmad:-\
    skattejagten bliver genoptaget efter påske i superbest, hvor jeg fandt kråser (men ikke turde købe)


  • #73   25. mar 2013 Nina - I vore Super Best har de både hjerter, lever og kråser fra kylling - i 500 gr frosne pakker, som du så må dele i mindre portioner, når du kommer hjem. Har desværre også erfaret at de ikke håndtere fjerkræ i slagterne i super markederne mere. Kun and til mortens aften og jul (super best).

  • #74   25. mar 2013 Superbest ved mit arbejde har også kråser, lever og nyrer i frost håbede bare på noget fersk smiley
    så har de lige fået en vingespids hver og halsen fra den kylling vi skal have til aften (der var hud og sener i halsen, ingen knogle) halsstykkerne forsvandt hurtigt og sofus kom også hurtigt igennem vingespidsen, Soffie synes ikke at den så spændende ud, så den er nu skåret i små stykker og ligger i køleskab til vi prøver igen senere;-)
    har også lagt resten af vingerne i køleskab til dem til imorgen smiley


  • #75   25. mar 2013 Nu har Sofie lige været ovre for at lede efter kylling:-D hun fik yderste vingespids Og spiste med glæde:-) resten gad hun ikke, så det fik sofus, han var lykkelig;-)

  • #76   25. mar 2013 hehe. Soffie er nok bare lige ved at vænne sig til det der med knoglerne. Både Aidan og Macro ville kun lige spise den aller yderste spids i starten. Nu kan de begge spise hele vingen smiley
    Der er desværre ikke meget hals på kyllingerne man får i supermarkederne men rygstykkerne kan også bruges hvis du skære kyllingen ud og lægger i fad inden stegning(så er der jo ikke brug for ryggen ;))

    sjovt du også var i supermarkeds slagter, jeg var i Kvickly fordi der var en herinde der havde lavet en post om at hendes Kvickly slagter gerne ville sælge/give væk afpudsninger/rester. Det vil min ikke smiley

    Men hvis man får fat i gråserne/lever fra forskellige fjerkræ når man altså lagt, katten skal kun have 5-10 % organer hvis du forsøger at udrenge et helt byttedyr. Så på 100gram mad ville det jo maks være 10gram smiley

    Denne her side fortæller hvor meget ben i forhold til kød der er i forskellige dyr/udskæringer. Den er rigtig brugbar. Jeg har brugt et par timer idag på at bygge en Madplan hvor jeg kan se at jeg måske har givet mine drenge for meget ben og ikke nok kød.

    http://www.dogsnaturallymagazine.com/bone-food-values-for-raw-feeding-dogs/


  • #77   25. mar 2013 Gid det gik så nemt hos mig...;o) Po VIL kun have 1 terning and hver aften ): Nu laver jeg andesuppe til Romeo i morgen - den andfilet jeg tog op til Po i går, kan jo ikke blive ved med at holde sig i køleskabet....Så må jeg prøve at købe en ny og så få den skåret ud i mindre stykker, så snart jeg kommer hjem med den....

  • #78   25. mar 2013 Jeg håber i kan læse det. Ellers må jeg prøve noget andet.

    Som I (måske) kan se har jeg været nødt til at lave 1 dag med ren kød for at få det hele til at blive balanceret på 1 uge. Der er mange der laver 2-4 ugers madplaner og bare sørger for at balancere det på en måned.

    De tal jeg har fra Dibo poserne er ikke 100% korekte(jeg stoler ikke på infoen) Min lokale forhandler har skrevet % på forholdet men der står ikke hvor de har den information fra og det er ikke skrevet på poserne.
    Jeg har klargjort et brev jeg vil sende til Dibo og forhører mig men det skal jo være skrevet på tysk smiley Det er sjældent jeg kommunikere på Tysk så er lidt rusten.

    Bare fra Dibo lam får kattene 45g mave + 45gram andre organer så derfor får de allerede for mange organer der! helt utroligt. Jeg synes det lyder forkert at Dibo skulle have lavet en pose som indeholder 60%! Organer.... Derfor stoler jeg ikke 100% hvad de har skrevet hos min forhandler.

    Laksen er markeret rødt fordi der ingen info er omkring idhold men jeg ved at det er 100% hele laks med alt. så skal lige finde ud af hvordan kød, knogler og indvold er fordelt i en laks ^^


    profilbillede
  • #79   25. mar 2013 Idet mindste går anden ikke til spilde når du koger den til Romeo smiley vil han ikke spise den rå endnu?

  • #80   25. mar 2013 Han er ikke blevet tilbudt rå and...jeg er lidt forsigtig med det rå til hans sarte mave. Han har lige haft lidt tynd mave - sikkert p.g.a at jeg forsøgte at blande lidt rå kylling i hans vådkost. I dag har han så kun fået andesuppe, som jeg har haft frosset ned, samt stegt kylling.

  • #81   25. mar 2013 Tynd mave er nok bare fordi han er ved at tilvænne sig den nye mad både suppe og råt smiley det vil gå over ^^

  • #82   26. mar 2013 Sofus havde dårlig mave første dag han fik lidt råt, alligevel gav jeg dem råt igen dagen efter og der havde hans mave allerede rettet sig til. Kan til gengæld se at selv små mængder kød fylder i maven for de har stadig tørfoder tilbage fra igår;o)
    Sasha jeg foretrækker at putte kyllingen hel i ovnen, gider ikke rode for meget med den først;o) Men snuppede vingerne fra først, dem spiser vi alligevel ikke.
    Overvejer at gå til min lokale slagter og spørge ham om afskæringer (men ved ikke hvor godt hans dansk er...)
    Hvordan med sild, må de få meget af det? De koster nemlig kun 3 kr stykket hos min fiskemand, og så er de hele med øjne, indmad og alt hvad der var i den da den blev fanget;o)


  • #83   26. mar 2013 Ja han får også lidt råt blandet i igen, så snart jeg ser fast aff. igen. Men jeg giver det kun til det ene måltid til at starte med. Han kan godt lide det :o) - og går nogle gange ind og spiser af Po's

  • #84   26. mar 2013 Sild indeholder desværre Thiaminase som nedbryder B1 vitaminer som er noget katte ikke selv kan producere og de skal bruge B1 vitaminer. Der for er det ikke så godt at servere sild. Du kan godt servere det i små mængder også bare sørge for at de får noget andet der indholder B1 vitamin næste dag. Men man anbefaler det ikke. (Rejer indeholde f. eks. også Thiaminase men mange fodre med Rejer fordi de ikke ved noget om Thiaminase og den skade den kan gøre)

    Denne bog fortæller hvilke fisk er uden thiaminase (starter i bunden af side 64 som linket går til)
    http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=1114&page=64
    Jeg har selv skrevet det ind i en .doc så jeg kan skrive de danske navne på forskellige fisk men du skal stadig tjekke de latinske navne for nogle fisk hedder det samme på dansk men alt efter hvilken slags det er så kan den samme race fisk godt indeholde Thiaminase



  • #85   26. mar 2013 Hvis i sender mig en PD med jeres emails så sender jeg jer min document. det fylder lidt meget hvis jeg poster det her... smiley

  • #86   26. mar 2013 Herring, Atlantic (Clupea harrengus) indeholder Thiaminase men Cisco / Lake Herring (Coregonus artedi) burde være uden thiaminase... det er så der det bliver forvirrende smiley

  • #87   26. mar 2013 cool, den kommer om lidt.
    Har lige læst mit tidligere indlæg om min tur i føtex og min mobil havde hygge sig gevaldigt.
    Nøj, hvor blev jeg skuffet. De sælger IKKE affaldskød og har IKKE indmad fra fugle til salg.
    Irriterende at man skal læse alt 4 gange inden man trykker opret indlæg:o/
    Godt jeg spurgte om silden, jeg tænker jo bare fisk er fisk.... mht rejer har jeg bare fået at vide at der er for meget salt i...


  • #88   26. mar 2013 Der er sikkert mange grunde til man ikke burde fodre rejer.. jeg giver kun mine en teske hver når de får rejer... Men da jeg ikek selv spiser rejer så er det ret sjældent de får det.
    Dog er de helt vilde med de frysetørrede rejer fra Thrive!


  • #89   26. mar 2013 Det er lidt sjovt det med rejer, for glukosamin er jo lavet på rejer og andre skaldyr?.
    Men de kan selvfølgelig tilsætte b1 ??
    Jeg passer godt på når jeg skal give Manne glukosamin for jeg er allergisk over for skaldyr;)


  • #90   26. mar 2013 Ja det er faktisk lidt sjovt at det laves på rejer og skaldyr.... Men det er faktisk ikke gennemført testet til sikker hed hvilke fisk/skaldyr indeholder Thiaminase... nogle sider har kun info omkring fisk er "siges" at være uden thiaminase. Men den bog til mink og padder burde være blevet testet i alle fiskene.
    Mink og padder og slanger har samme problem emd thiaminase som katte.


  • #91   26. mar 2013 Nu har jeg kun fået en prøve med hjem til Manne, så der er ikke en masse oplysninger med, så jeg må nok igang med Google smiley

  • #92   26. mar 2013 Nu har tosserne lige fået næste del af vingen, jeg skar det lidt ud(så godt jeg nu kunne) kødet forsvandt hurtigt for dem begge, knoglen var en større udfordring. De fik en portion vådfoder og Sofie gad ikke knoglen så hun spiste vådt. Sofus spiste lidt vådt og så tilbage til knoglen. Lige nu løber han rundt med knoglen, som en hund, som om den er nemmere at spise under sofaen end ovre ved mad skålen smiley

  • #93   26. mar 2013 Jeg fandt noget om hørfrøolie, mens jeg søgte om glukosamin, n-3 fedtsyre er gide til ledene og derfor laver man foder med det i og jeg tror det er der de bruger hørfrøolie ?? Det var en mega lang liste, men tog bare et FOTO af den overset del, så kan i se der er mange ting med den der n-3 olie smiley

    profilbillede
  • #94   26. mar 2013 Tror han gemmer den - fordi det nu er hans "bytte" - måske skulle jeg forsøge mid vingespidser snart...Igår spiste Po 2 terninger and WOOOW ;O))
    Så har jeg idag brugt hele formiddagen på at lave en "fjerkræssuppe" til Romeo med altmulig godt fra kylling og and - tror i han vil smage på det - NEJ! Så frustrerende....Har dog frosset det ned, så håber det kan friste senere...


  • #95   26. mar 2013 Hehe! Aidan har også løber rundt med kyllinge vinge XD
    Jeg klippede dem også i stykker i starten så de bedre kunne overskue stykket de fik.

    Jette: Det jeg har læst om Hørfrø olie er at det giver skinnede pels MEN høfrø olie kan mennesker omdanne til den rigtige omega6 men katte og hunde kan ikke omdanne hørfrø olie så derfor er det bedre at give dem Lakse olie da den er klar til brug så at sige.
    Du kan læse om det her: http://www.felinecrf.org/holistic_treatments.htm#flax_seed_oil
    Jeg ved ikke hvad omega6 tingene hedder på dansk men katten skal brug a: arachidonic og mennesker kan omdanne b: linoleic til A. men katte kan ikke omdanne B til A og da Hørfrø olie kun indeholde B:Linoleic så skal de altså bruge en anden form for Omega6.

    Ærveligt han ikke ville smage på det Helle. Håber det frister imorgen!


  • #96   26. mar 2013 Hvis jeg giver manne lakseolie får jeg en kæmpe dyrlæge regning igen smiley sidst slog han ud på få timer, over hele kroppen og lignede en ballon i hovedet, men jeg ved godt at planter ikke er derfra katte skal have deres kost.

    Så længe han bare kan tåle glukosaminen går det nok, men jeg kan se det er dyrt.


  • #97   26. mar 2013 Ja det er jo så det hvis han ikke kan tåle lakseolien smiley

  • #98   27. mar 2013 Øv Jette. Har også læst herinde at mange katte ikke kan lide lakseolien:-(
    altså de katte! God ide at fryse suppen, som sasha siger kan de måske lide den næste gang.
    Jubiii po hvor er du dygtig!
    Jeg har kun et stykke vinge tilbage til dem hver i denne omgang, så må de til at dele lår;-)
    spændende!
    Vi faktisk så dygtige herhjemme! Sofus har nu mad 24/7! Han bliver så mæt af vådt og råt (selvom det er så lidt) at hans afmålte tørfoder holder hele døgnet! Med tanke på at han næsten åd sig ihjel, da han havde fået hul på en 10 kg pose uden jeg opdagede er vi nået MEGET langt;-)


  • #99   27. mar 2013 Det er fantastisk Ninna! Jeg har set det samme her og det er bare så dejligt at se ens katte kunne af! smiley

    Jeg har fundet en stor fejl i min madplan jeg havde lavet tidligere. jeg havde skrevet 40g kyllinge vinger men alle de vinger jeg har er meget meget forskellige i vægt. også er det altså fra 80 til 160gram de vejer! Så nu må kattene lære at dele en vinge i stedet for at få en hver også vil jeg se på om de bliver mætte af det + kødet pr dag.(da jeg sad og lavede madplanen kunne jeg ikke huske hvad en vinge vejede så gættede smiley jeg havde ikke lige nogen vinger i fryseren her)

    Så jeg har nu været ovre hvor mit ved mit kattemads lager og pakket alt i poser med halse eller vinger som min madplan beskriver. Jeg mangler lige at købe noget lam og at pakke fiske mad pakkerne. Nu må vi se hvordan det går og om jeg skal ændre på mængden. Men det er en hel del nemmere bare lige at kunne hive næste dags madpakke frem end at skulle tage, 1 kyllingehals hver + noget kød smiley

    Her i huset kan den ene kat lide lakseolie bedre end den anden kan men de var helt oppe og køre da de fik en stykke hel laks hvor der tydeligt var olie(blod?) med. Laksen var tøet i køleskabet og der lå så væske i posen som lignede nøjagtig den lakseolie jeg har på flaske. Det slikkede de i sig før de spiste laksen.


  • #100   27. mar 2013 Jeg tænkte også at de nok bedre kan lide den ægte vare, frem for det på flaske...
    Sasha er du opmærksom på at frosne ting vejer mere end når de er tøet? Du skal nok huske at veje det før du smider det i fryseren;o)
    Så længe jeg kun vil bruge en lille smule råt som tilskud, tror jeg ikke jeg behøver at være så obs på vægt og det, tror du? Hvis jeg skifter lidt ml de forskellige ting jeg kan få fat i og de får så lidt som nu (1/3 vinge hver max 1/2 lår eller tilsvarende mængde i hals/kråse/hjerte)...
    Ved ikke rigtig om jeg har lyst til at prøve laks... Jeg synes selv at det smager grimt og hvis de heller ikke kan lide det....:o/


  • #101   27. mar 2013 Ja desværre kan jeg ikke veje mange af tingen før jeg fryser dem da de er frosne når ejg får dem smiley men jeg lægger altid en 10-20 gram ekstra i. Så har ikke set nogen problemer med vægt indholdet bagefter.

    Du servere tørkost ved siden af gjorde du ikke Ninna? Jeg spørger fordi hvis du giver rent råt skal de have mindst 3 forskellige protein kilder(f.eks. kylling, kalkun og lam). Men hvis de også får tørkost kan du nok godt bare give kylling smiley

    Jeg har sendt dig fiske dokumentet jeg har ^^


  • #102   27. mar 2013 altså jeg spiser ikke fisk.. jeg købte en billig lakse portion i fakta(vild laks) og skar i små tern som de kunne prøve får jeg gik ud og købte store poser. Den første laks smagte de kun på men da de først havde smagt på det gik de amok over det ^^

    Du kan tit finde små pakker med kun 2 lakse "bøffer" i fakta. Så er der ikke så meget der går til spilde hvis de som du siger ikke kan lide det.


  • #103   27. mar 2013 De får tørkost, vådfoder og kun råt som tilskud, så jeg tror ikke det er "så vigtigt" at jeg varierer så meget i det rå...
    Har kigget skemaet igennem, tak. Det er lidt besværligt at samme fiskeart, forskellige underarter ender på hver sin side af skemaet. Altså nogle sild er ok andre er ikke. Det sammen med laks og flere andre:o/
    Det er jo en jungle! Ligesom med tør og vådfoder, det er sku heller ikke for nemt at finde rundt i efterhånden....


  • #104   27. mar 2013 Men altantisk Laks er den vi normalt køber her i DK den anden laks(som indeholde thiaminase) er den der normalt sælges i USA.

    Så bare der står nordisk/atlantisk Vild laks så kan du roligt købet laks ^^


  • #105   27. mar 2013 Det er fordi jeg hellere vil have laks fra opdræt, så de ikke bliver overfisket.... Kunne ikke se noget om farm laks. Må se om jeg kan finde nogle MSC Laks så.

  • #106   27. mar 2013 Der var også sild i begge ender, er det kun de "dårlige" vi kan få herhjemme?

  • #107   27. mar 2013 Det ved jeg ikke Ninna. Felis vil sige at du ikke kan finde nogen sild der er uden Thiaminase men i følge listerne er der altså forskel. Du er nødt til at kigge på de latinske navne hvis du skal se forskel

  • #108   27. mar 2013 tror jeg må printe listen og tage den med til min søde fiskemand!

  • #109   28. mar 2013 Jeg har fået svar på Dibo omkring hvad deres poser indholder. Fordellingen er 50/50 med kød og organer. Så jeg skal have lavet procent fordelingen af kød og organer om på min Madplan

  • #110   28. mar 2013 Er ikke helt med - hvad er det for noget mad...hvad er Dibo?

  • #111   28. mar 2013 Dibo er det mærke af løsfrossent kød og organer jeg køber som er hvad jeg har brugt i min madplan.

    Dibo Kylling, dibo Kanin og Dibo Lam. På hjemmesiden jeg har købt det står der at det er fordelt med 70% kød og 30% organer. Men jeg kunne ikke forstå hvor de havde disse tal fra så jeg kontaktede Dibo selv og de siger at fordelingen er 50/50.


  • #112   29. mar 2013 Det er da irriterende at de ikke er enige med sig selv:-\
    jeg skal have inderfilet og lår ud af fryseren idag, igår var kødfri dag (de havde begge fået dårlig mave) til gengæld fik de smagt det nye foder (Porta 21 grain free) det var guf, så det blander jeg med arion som de også er meget glade for (der er lidt korn i)
    de levnede også tørfoder igår, selvom de ikke fik råt! Jubiii:-D


  • #113   30. mar 2013 hehe smiley

    Jeg tror nu er Dibo er enige med sig selv men jeg ved ikke hvor den lokale forhandler havde fået de %´fordelings information henne for det stod søreme ikke på pakkerne!
    De havde også skrevet Dibos Lam til at indeholde 30% organer, 30%Kallun og så kun 40% kød.- 60% organer(maven er jo også et organ) virkede som alt for meget i mit hoved...

    50/50 er stadig meget højt indhold af organer og meget lidt kød efter min mening men så må jeg jo købe noget billigt kød ved siden af smiley Nu er mine blevet ret gode til at spise forskellige ting, kylling, kalkun, lammekød, okeskød, laks, svinekød.. må prøve med noget rå and snart ^^


  • #114   30. mar 2013 Jeg har stadig kun fundet en eller to steder man kan købe daggamle kyllinger og det er enten afhentning eller voldsom dyr levering:-(
    jeg har googlet daggamle kyllinger, andre forslag?


  • #115   30. mar 2013 var Prof-pet.dk ikke brugbar?(jeg har ikke selv bestilt endnu)

    I følge din profil bor du jo i Storkøbenhavn ligesom jeg selv.
    Alle forhandlerne hos http://rigtighundemad.dk burde sælge daggamle kyllinger men jeg indrømmer at deres hjemmesider ikke er specielt gode til at fortælle hvad de sælger.... suk

    Maxsø i Rødovre sælger også daggamle selvom de ikke har det på deres hjemmeside: (link fjernet) men man kan ringe til dem og spørge inden man tager afsted (nemmest at finde nummeret her http://maxsoe.dk/ )

    Easyraw i Brønshøj sælger ret mange forskellige ting. Jeg kan ikke huske om jeg så daggamle kyllinger men de er ved at lave deres hjemmeside om så den er ikke 100% opdateret. dette er den gamle hjemmeside: (link fjernet) og dette er den nye: http://www.easybarf.com/


  • #116   30. mar 2013 Fandt et par ting hos prof pet, det er ikke dyre varer, men levering var 114 kr og jeg havde kun fundet varer for 254kr...
    maxsø er en mulighed, jeg har en veninde der handler der (troede kun at de havde hesteting) det vil jeg se på, mon ikke hun kan lokkes derud smiley
    har været på rigtighundemad.dk den forhandler i Herlev havde en skodside, så jeg opgav. :-\ Når jeg skal rundt med det offentlige, vil jeg være sikker på at de har hvad jeg skal bruge smiley
    Tak for hjælpen, igen smiley


  • #117   30. mar 2013 Underligt nok så er deres heste afdeling faktisk ikke så stor :S(i hvert fald ikke i mine øjne) Jeg tror det var dem der engang lå ved siden af vores fakta men jeg var så lille at jeg ikke kan huske hvad den dyrehandel hed smiley Dengang syntes jeg kun butikken havde hestetin også lige et par halsbånd til hunde. hehe men de har krybdyr og alt muligt i maxsø nu i hvert fald ^^

    Maxsø har også kyllingehalse, kalkunhalse(de er altså ret store. tror ikke jeg skal have dem igen til kattene :S) frosne mus og rotter smiley


  • #118   30. mar 2013 Jubiiiii, min veninde har både hest og kan, så hun skal da tage mig med derud! (hun har også bil, kæmpe plus med frostvarer) smiley

  • #119   30. mar 2013 Det var dejligt ^^ Håber i får en god shopping tur!

  • #120   30. mar 2013 Ja, nu skal jeg bare overtale hende til at blive hjemme fra sommerhus en weekend smiley

  • #121   31. mar 2013 Hvis bare man kunne redikere sin oprindelige post.... suk smiley

    <b>
    AHA! Marianne Thornberg(var hun ikke VET?) som står for Utika har arbejdet på at oversætte bogen til dansk. Den ligger tilgængelig online.

    Jeg har flere gange været blevet hendvist til utikas hjemmeside men synes den er lidt forvirrende men linket til dansk oversættelse er hos RMB egen hjemmeside ^^

    http://www.rawmeatybones.com/translations/danish/intro.html
    </b>

    Nogle gange er det så simpelt det gør ondt. det eneste jeg gjorde var af søge på "Raw Meaty Bones på dansk", første link på google. tsk tsk det burde jeg have gjort tidligere


  • #122   31. mar 2013 Hehe.. elsker afsnittet omkring "roadkill"

    Helle det her er lige dig ! "Med en lille smule opfindsomhed og innovation kan du være sikker på at finde godt foder til din hund(Kat). Hvad der starter som en hobby, kan ende med at udvikle sig til at blive en forretning."

    Jeg har selv flere gange tænkt over at Rigtighundemad.dk(Rigtigkattemad.dk) søger flere forhandlere så hvis jeg nu ikke bliver udvidet efter August kunne det være interesant også måske tage den VET udannelse.


  • #123   31. mar 2013 Det ville du også egne dig rigtig godt til Sasha - du er en rigtig god vejleder allerede og har nemt ved at søge viden på engelsk :O)) Du kan evt. lave din egen lille niche med råt specielt til katte ;O)

    Jeg overvejer at kombinere den med hundemassør-uddannelsen - desværre har jeg ikke lige 64.000 til de to uddannelser lige nu, men er ved at søge nogle fornde og legater :O)

    Jeg vil prøve at kigge på linket og se om jeg kan bestille den på dansk. Tusind tak ;O) Jeg kan godt forstå engelsk, men jeg får åbenbart ikke det hele med. Igår læste jeg dine henvisninger til Feline Nutrision først på engelsk, hvor efter jeg slog oversættelsen til og læste igen. Og jeg fik da meget mere ud af det - så det teknisk engelske er jeg endnu ikke helt stærk i.


  • #124   31. mar 2013 hehe det gør jeg med tysk XD
    Har måtte læse en del tysk på det sidste fordi Dibo kun har tysk hjemmeside. kan jo ikke huske hvad ting hedder fra folkeskolen .... Efter at have boet i UK så sider det engelske helt fast og ved at hvis jeg boede et par år i tyskland ville det sætte sig fast men bruger aldrig mit tyske så det siver bare væk....

    Men det link der er en dansk oversættelse af råfodrings guiden fra bogen Raw Meaty Bones. Resten af bogen handler om Dyrlægens kamp mod tørkostproducenterne og hans kollegaer i dyrlægebranchen. Interesant læsning men også meget trættende når man bare gerne vil lære om råfodring.

    Alt sammen er så også meget fokuseret på Hund og ikke katte og der er altså forskel på en lille hund og så en kat. Derfor har jeg været så glad for at læse de engelske information hos Raw Essential da de har lavet en artikle afdeling kun til katte. De har 3 kategorier, 1) råfodirng generalt, 2) hunde Specifikt og 3) katte specifikt


  • #125   31. mar 2013 Sasha, du har nogen gange anbefalet et naturmiddel som er godt for maver, som har lidt svært ved at vænne sig til råt kød og som kan hjælpe med at ændre PH-værdien...jeg har søgt lidt efter det i flere af de tråde, du kan have skrevet det i, men kan ikke rigtig finde det igen - vil du skrive det igen.....både navn på produktet og hjemmesiden hvorfra de sælger det. Så vil jeg bestille det hjem til Romeo. Kan det fås i en fysisk butikskæde, som f.eks Matas ??

  • #126   31. mar 2013 Jeg kender kun de probiotics jeg blev anbefalet af Raw Essentials smiley

    Bio-kult ½kapsel om dagen i 30 dage. Du skal starte med lidt mindre end en halv kapsel. jeg bruger 3-4 dage på den første kapsel også får de ½kapsel derfra.
    Naturbaby.dk sælger dem i pakker af 60 kapsler.
    http://www.naturebaby.dk/shop/bio-kult-60-5907p.html

    Jeg har ikke fundet dem i nogen fysisk butik pt. Men efter jeg fandt dem hos naturbaby har jeg egentlig ikke kigget efter dem.

    Der er andre mærker som kan bestilles hjem fra udlandet. Jeg ved flere herinde køber Fortiflora. Men jeg ved ikke hvor de kan bestilles henne.


  • #127   31. mar 2013 Er det til babyer ? Det er vel ligemeget bare det virker på katte ;O)

  • #128   31. mar 2013 hehe. jeg ved ikke hvorfor siden hedder naturebaby det gør den bare smiley

    Raw Essential anbefalede Bio.kult jeg sende dem også linket hvor at sikre mig at det var det rigtige jeg købte og det sagde de at det var.

    Jeg har bestemt mig for at oversætte de artikler der er på Raw Essentials hjemmeside som omhandler rå fodring specifikt til katte. Da jeg har hørt mange ikke kun fra KG sige at de bliver holdt tilbage fordi det meste information er på engelsk.
    Jeg kan sende til jer privat men jeg vil først have tilladelse til at uploade danske versioner før jeg gør dem offentligt tilgængeligt.


  • #129   31. mar 2013 Åh - hvor lyder det godt :o) Jeg betaler selvfølgelig for den og portoen. Jeg har også skrevet til hende fra Utika og opfordret hende til at få udgivet hendes oversættelse på bogform. Den tror jeg kunne blive ret populær og nemmere at anbefale og give i gave :O)

    Det er jo en hjemmeside som kun sælger babyting - det var i hvertfald den jeg var inde på - håber det er rigtigt...Jeg har i hvertfald bestilt bio-kult, så håber jeg det hjælper. Har dog givet ham ca. 1/4 tsk. rå kylling i vådkosten de sidste 3 dage uden problemer :P, så krydser lidt fingre - og Po får nu 1 tsk. rå hak.kylling i vådkosten samt 2 tern kalkun - kalkunen spiser hun dog ikke hver gang ;O) Men Po har en meget stærk mave. Hun er også begyndt at blive glad for Orijen tørfoder, men kun hvis det bliver lagt ud i vinduerne ;O) Jeg har flyttet middagsmåltidet til lige før jeg går i seng i stedet, for jeg syntes ikke de var rigtig sultne om middagen og tit så sover de fra om formiddagen og helt til kl. 17, hvor de igen begynder at blive sultne. Til gengæld virker de igen sultne sidst på aftenen. Er der andre der også fodre på de tidspunkter ?


  • #130   1. apr 2013 Jeg fodrer 6 morgen og 6 aften (ca) de får tørfodret til at holde hele dagen nu, det er bare så dejligt! Selv vådfoderet er de begyndt at gå fra og til. Jeg lægger låg over skålene når de går fra (de vil gerne have det dækket) de flytter selv lågene når de vil spise mere. De bruger en halv til en hel time på det våde nu, det er ikke fordi de ikke kan lide det for de kan næsten ikke vente på at jeg hælder det op;-)

  • #131   1. apr 2013 Dejligt at høre at jeres katte er mætte smiley

    Ja jeg fodre også a kl 6 om morgenen også får de deres portion nr på lidt forskelligt tidspunkt fra kl 17-19 . det kommer nemlig an på om jeg har dagvagt eller nattevagt.
    Hvis jeg er på dagvagt så får de altid lige en nat guffer på ca 10 gram hver. det kan være sådan noget som et enkelt kyllingehjerte eller bare lige en luns kød. mine elsker deres nat guffer^^


  • #132   1. apr 2013 Kl. 06 er lige tidlig nok for mig - der har jeg ikke fået øjne, så det bliver først ved 9 - tiden...men de har jo tørkost til om natten. Men de glæder sig til morgenmåltidet ;O)
    Jeg bliver da også vækket af Po, hvis jeg er sen til at kommer ud af sengen - så tumler hun hen over mig i sengen eller stikker poten ind under dynen og "fanger" mig ;O))) Så kan jeg godt komme op og give MAD !! hihi ;O)))


  • #133   1. apr 2013 hahah det kommer jo helt an på ens hverdag ^^ På fridage der får mine katte da også først mad kl 9-10 tidligere. Det har de det fint med. Kattene rørte først på sig da jeg selv stod op kl 8 imorges og selvom jeg ikke fodrede dem før kl 9 så kom der ikke en lyd fra dem. De havde det fint og satte sig bare i vindueskarmen indtil jeg stod op igen.
    Havde de været sultne havde de givet lyd fra sig ^^


  • #134   1. apr 2013 Sofus begynder at vække mig ml 4.30 og 5, jeg giver dem ikke mad før ti i 6,de skal jo ikke tro at de kan få deres vilje ved at plage;-)


  • #135   1. apr 2013 hehe. Synes det er godt at du ikke lader dem lære at de bare kan vægge dig og få mad.
    Har du tænkt på at give dem lidt mere råt om aftenen Ninna? Kunne være det ville holde dem mætte lidt længere tid om natten smiley

    Før jeg fodrede med råt stod min kat altid på mig eller hoppede på mig så snart han blev sulten om natten fra kl 03-07. Efter de fik råt kød er jeg ikke blevet vækket medmindre jeg har sovet virkelig længer (kl. 09-10 smiley )
    Mine katte får lige en 10-20gram råt inden jeg går i seng. Det elsker de ^^


  • #136   1. apr 2013 Jeg kan ikke rigtig servere det rå så meget senere, lige nu får de det før aftenens vådfoder. Så går de til og fra det våde i en times tid.
    Når jeg står op om morgenen er der stadig tørt tilbage, så de sulter ikke;-)
    jeg går allerede omkuld ved 19-20 tiden på hverdage (derfor kan de ikke få sen mad)
    tror at det er en kombination af at ville have opmærksomhed og vådt;-) det er jo knap 12 timer de må klare sig selv, de små pus;-) selvom de altid er velkomne i sengen er det jo ikke helt det samme som når vi bevæger os rundt og snakker sammen (det er sofus i en nøddeskal, han har kæmpe kontaktbehov)


  • #137   1. apr 2013 Så godt du skrev de havde tørkost så de ikke sultede. For mig lyder det som om de gerne vil have lidt mere råt smiley (Eller er det bare ønsketænkning fra min side af? hehe)

    hehe jeg kender udemærket det der med at gå omkuld kl 20. Når jeg har dagvagt har jeg været oppe fra kl 05 indtil jeg komemr hjem kl 19:30. spiser også går jeg i seng.
    Min ene kat er også en sengekat. han skal altid ligge på, imellem eller ved siden af mig. Det er lidt trættende i længden for jeg ligger aldrig stille. Jeg kan ikke forstå han kan holde ud at blive skubbet og sparket til hele natten smiley

    Du kan jo altid på forsøgs basis give dem en lille portion ekstra råt inden du går i seng der kl 20.


  • #138   1. apr 2013 Ja, kan være.. Nu skal jeg lige have fat i noget mere først;-)
    udfordringen ligger også i at jeg er nødt til at overvåge dem når der er råt fremme, da sofus bliver meget besidderisk og knurrer og hvæser for et godt ord og han skal ikke skræmme Sofie fra det rå igen, som han gjorde i starten!
    Prøver at bytte om på vådt og råt om aftenen, kan være det hjælper;-)
    jeg ligger desværre meget stille når de er i sengen. Jeg sover ikke så tungt, så hvis jeg mærker at jeg rammer noget holder jeg op med at bevæge mig og så bliver jeg så øm og stiv i hele kroppen:-( jeg vågner endda hvis min datter bevæger sig lidt voldsomt i sengen, hvis jeg ved at kattene også er der:-\


  • #139   1. apr 2013 Knurren og besidderisk: Det er Macro og Aidan også nogle gange. Jeg har dog haft held ved at sætte deres madskåle langt fra hinanden. Over 3 meter mellemrum(i hver ende af køkkenet). Jeg har overvejet at fodre dem i hvert sit rum for at give dem begge fred til maden men efter de er blevet mere vandt til den Rå mad så er der mindre problemer. De fokusere på at spise deres eget først også går de over og kigger på hinandens mad skåle. Jeg tror bare at Sofus er så glad for det rå at han helst vil have det hele men så må du give ham lidt timeout(jeg ståd gerne imellem kattene så de ikke kunne se hinanden i starten). Måske som sagt i et andet rum med sit råt.

    Katte og Sengen: yup har det præcis sådan med at blive stiv og øm... Jeg sover heller ikke tungt hvis Macro ligger på mine ben eller imellem dem.

    Hvis det ikke virker at sætte Macro ned på gulvet(det er ham der altid ligger på mine ben) så ender det tit med at jeg giver ham en advarsel med at skubbe til ham så jeg VED han vågner også bagefter skubber jeg ham ud over kanten fordi han ikke har hørt efter. Det gør ham ikke noget for de fleste gange opdager han hvad han ved jeg er ved at gøre også hopper han selv ned.

    Nogle gange hjælper det for mig at have ham liggende ved siden af min overkrop fordi jeg så bare kan vænne ryggen til ham og sove for mig selv. Han bliver nemlig liggende der hvor han er fordi han er under dynen.

    I starten lå jeg også meget stile når jeg rørte en kat men det gjorde bare at de fandt ud af at de kunne fylde mere. Så nu skubber jeg dem hend i hjørnet af sengen hvis de fylder. Det hjhælper at have dem i hjørnet da de så ikke er i vejen for mig.



  • #140   2. apr 2013 Jeg er også sikker på at det er fordi det er så godt at han larmer når han får råt. I starten gjorde han det bare han fik mad.
    Har prøvet at dele dem i hver sin ende af huset og lukke en før imellem dem (Sofus er bange for at gå glip af noget, så vis døren er åben fiser han frem oc tilbage) men Sofie har svært ved at finde ro når han kalder. Igår fik hun mad inde i køkkenet og han fik på den anden side af skabene, lige udenfor køkkenet hvor de plejer at få mad. Det gik fint.
    Det er mens jeg sover jeg holder op med at bevæge mig, det er ikke fordi jeg vågner, så det kan jeg ikke rigtig gøre så meget ved;-) Glæder mig bare til min datter flytter i sin egen seng, helt af sig selv. Så bliver der mere plads og dyrene deler sig, en i hendes seng og en i min;-)


  • #141   11. apr 2013 Ved ikke lige om det har været oppe at vend, men ved i hvor man kan købe kyllinge vinger ?
    kattende her hjemme er endelig begyndt at tage i mod lidt rå og da vi skulle have kylling i går, prøvede jeg at give dem kyllinge vinger i bider og de var helt vilde med det smiley


  • #142   11. apr 2013 Hej Marie smiley

    Nogle BARF / Raw food forhandlere sælger poser med kun kyllinge vinger. Man er desværre bare nødti lat kigge rundt/forhører sig.
    Men hvis de er vilde med kyllingevinger så vil de helt sikkert også blive vilde med kyllinge halse eller dag gamle kyllinger som man næsten altid kan få hos BARF forhandlerne smiley

    Jeg har kun haft held med at finde 1 butik i KBH der sælger produkter fra "prize choice" som laver en pose med kyllinge vinger. han skriver bare ikke at det er prize choice så det gør det jo svært at søge på.

    En ting jeg lige vil gøre dig opmærksom på(da jeg selv lige har erfaret det) er at hvis du servere noget med ben i hver dag skal du lige passe på med kød-til-ben forholdet. kyllingevinger har 45% ben og deres størrelse svinger fra 80-150gram så 45-68gram ben.
    En 5kg kat skal kun have omkring 10-15gram ben om dagen MEN hvis du overskuer kød-til-ben forholdt på en uge så kan du godt vinger bare det ikke er hver dag smiley

    Jeg har desværre kommet til at fodre min "lille" Macro flere ben en han kunne håndtere. så han er pt på lidt skånekost(kogt kylling). Det viste sig ved at han begyndte at se oppustet ud omkring maven. Nu har han fået kogt kylling i 3 dage og det ser ud til at hjælpe smiley Min anden kat har det helt fint og vil gerne have flere kyllingehalse smiley

    Det er derfor jeg ikke lige har været så aktiv for Dyrlægen gav ham selvfølgelig noget for-fordøjet vådksot(insiterede på vådkost frem for tørkost versionen) Det gad han ikke røre! Han er blevet alt for kvalitets bevidst smiley


  • #143   11. apr 2013 Jeg har været stort set alle odenses supermarkeder igennem i dag, det lykkes ikke for mig at finde vinger, men jeg fik køb kyllinge kåser og hjerter smiley Så i morgen tror jeg, jeg prøver at køre i nogle slagtere og høre om det er noget de har eller kan bestille hjem ellers har jeg fundet en hjemmeside hvor jeg kan købe dem, de køre bare kun til Fyn en gang om måneden, så kan først få den d. 29 april smiley
    Tak for info omkring det med ben smiley så vil jeg passe på med at de ikke får for meget af det....
    Jeg er godt nok overrasket over udviklingen her hjemme, de har nu været på kyllingesuppe/vådfoder og rationeret tørfoder i en måned nu og jeg har flere gange tilbudt råt og gemt det i vådfoderet uden det er blevet spist. Også i går, var jeg sådan set lidt opgivende da jeg tilbød kyllingevingerne, trode virkelig ikke de ville spise dem, men vupti så var de spist og der sad 2 (den 3 gider stadig ikke) og så meget skuffet ud over de ikke fik mere smiley Og her i dag har den mest kræsende at dem alle tygget sig igennem en halv kyllingeinderfilet smiley så nu syndes jeg der sker noget


  • #144   12. apr 2013 Mine er også glade for vinger, de får når vi selv skal have kylling.
    Halsen er der også knogler i, ik? Skal vist have købt noget mere filet herhjemme;-)

    Kan katte "bruge" ris til noget, eller er det bare fyld? De har lige prøvet noget luksus både, som de virkelig var vilde med og der var ris i...

    Godt at der er ved at være styr på maven igen!
    Har i andre også oplevet at katte"gaverne" lugter mindre fælt efterhånden som de får mere råt og generelt bedre kost? Herhjemme lugter de i hvert fald knap så grusomt, som før.

    Sofus og Sofie har smagt kråser og laks, de begynder at indse at det også er mad. Sofus er begyndt at smide Sofie væk fra det rå igen, heldigvis er hun rigtig glad for det våde, så de spiser stadig kun lidt tørt.


  • #145   12. apr 2013 Mine er også glade for vinger, de får når vi selv skal have kylling.
    Halsen er der også knogler i, ik? Skal vist have købt noget mere filet herhjemme;-)

    Kan katte "bruge" ris til noget, eller er det bare fyld? De har lige prøvet noget luksus både, som de virkelig var vilde med og der var ris i...

    Godt at der er ved at være styr på maven igen!
    Har i andre også oplevet at katte"gaverne" lugter mindre fælt efterhånden som de får mere råt og generelt bedre kost? Herhjemme lugter de i hvert fald knap så grusomt, som før.

    Sofus og Sofie har smagt kråser og laks, de begynder at indse at det også er mad. Sofus er begyndt at smide Sofie væk fra det rå igen, heldigvis er hun rigtig glad for det våde, så de spiser stadig kun lidt tørt.


  • #146   12. apr 2013 Mine er også glade for vinger, de får når vi selv skal have kylling.
    Halsen er der også knogler i, ik? Skal vist have købt noget mere filet herhjemme;-)

    Kan katte "bruge" ris til noget, eller er det bare fyld? De har lige prøvet noget luksus både, som de virkelig var vilde med og der var ris i...

    Godt at der er ved at være styr på maven igen!
    Har i andre også oplevet at katte"gaverne" lugter mindre fælt efterhånden som de får mere råt og generelt bedre kost? Herhjemme lugter de i hvert fald knap så grusomt, som før.

    Sofus og Sofie har smagt kråser og laks, de begynder at indse at det også er mad. Sofus er begyndt at smide Sofie væk fra det rå igen, heldigvis er hun rigtig glad for det våde, så de spiser stadig kun lidt tørt.


  • #147   12. apr 2013 Undskyld de mange indlæg, mit internet har huller så det ser ud til ikke at lægge noget op og pludselig er det der mange gange smiley

  • #148   12. apr 2013 Egentlig er ris jo korn, men i meget små mænder oplever jeg selv at det kan stabilisere maven på min perser, hvis hans mave er tynd - derfor har jeg tilladt det herhjemme - han er dog ikke så vild med det. I Applaws vådkost med tun er der lidt ris i, hvilket jeg synes er godt, for normalt får Romeo diaré af tun, men Applaws kan han sagtens tåle. Men det er nok noget der kan fylde unødigt og måske stoppe maven i store mængder.

  • #149   17. apr 2013 Ja der er knogler i kylinge halse(undskyld jeg først svare nu har været lidt optaget af Macro og meget andet smiley ) Min liste siger at der er 36% ben i en kylling hals så hvis din hals vejer 30gram(dem jeg får variere 20-40 gram) så har din kat fået 10,8gram knogler den dag smiley

    Ja Macro har det bedre men er lidt mobset over at være blevet holdt inden for igår også til dyrlæge idag. Jeg havde brug for at se hans afføring så derfor blev han holdt inde igår. Dyrlægen kunne ikke mærke noget forstoppelse/oppustet hed i ham idag så nu er han bare tyk smiley De 2 labaner elsker deres kogte kylling men det mætter dem ikke så meget så de går hele tiden og beder om mere. Derfor har de begge taget lidt men Aidan kan tåle at tage på da han kun er 5,1kg nu men Macro er oppe på 5,65kg. så han skla altså tabe sig 650gram den stakkel.
    Nu er solen ved at komme tilbage så regner med at Aidan hurtigt får løbet de ekstra 100gram af og når Macro er vendt over på råt kød igen så tror jeg også det vil begynde at komme af ham. Har fået lov at tage ham af skånekosten idag smiley

    Med hensyn til Tun støtter jeg op af hvad Helle skriver. Essentielt er Ris korn men en lille mængde kan være stabiliserende for maven. Macro er en underlig kat der spiser alt han elsker kogte ris så jeg skal altid tjekke vasken for spildte ris hvis vi får ris til aftensmad ^^ ellers spiser han dem.


  • #150   17. apr 2013 Lige nu har jeg godt nok store problemer med Romeos mave...): Han skulle have taget en stor blodprøveprofil og skulle derfor have fastet i 12 timer inden. Det var igår. Men det kunne han slet ikke tåle. Nu har han diarre´ med frisk blod i og kaster op hele tiden. Det startede natten til igår, hvor han skulle faste.Jeg prøver med små portioner vådkost med lidt ris i og andesuppe. Desuden får han bio kult i hver gang han får en frisk portion. Dyrlægen tror det er på grund af, at han har fået antibiotika i en uge for en byld i munden. Men det begyndte først efter han havde fået det i en uge og begyndte at faste ): Han har ikke den store appetit heller, fordi alt han forsøger at spise kommer op igen. Jeg er bange for at enten lever eller nyre er syge, og at denne faste lige var det der skulle til for at vælte ham - men det håber jeg ikke da ): Inden jeg var hjemme med ham igen, havde han fastet i næsten 13 1/2 time... Jeg får svar på blodprøverne i morgen.

  • #151   17. apr 2013 stakkels Romeo smiley
    Jeg kan godt forstå at dyrlægen tror det er antibiotikaen det virker ikke så smart at han skulle faste lige efter at være blevet færdig med sin antibiotika.
    du må bare blive ved med de små portioner forhåbentlig vil bare en af portionerne snart blive i maven så han kan slappe lidt af.


  • #152   18. apr 2013 Øv, håber at de begge snart er friske igen!
    Sofus har nu lært at der kommer råt hver aften og knurrer ikke længere når han spiser det, Jubiii. Fodrer dem ved siden af hinanden igen, da de selv begyndte at slæbe rundt på maden så de kunne sidde sammen:-)
    Tak for svar med halse, jeg vil jo ikke give dem for mange knogler;-)


  • #153   18. apr 2013 Nej der er nok det der er gået galt. Blodprøverne er fine, så han skulle ikke fejle noget alvorligt. Jeg har måttet fjerne al tørkost indenfor hans rækkevidde, da han havde tendens til at sluge det i store mundfulde, for derefter at kaste det op igen (jeg har hele tiden troet at det var Po, som lavede det nummer p.g.a nervøsitet, men har jo aldrig set det ske før igår - måske har det hele tiden været Romeo.....- den eneste ulempe ved at have mere end en kat smiley
    Han har kun fået små måltider med sund vådkost (vil ikke have andesuppen), samt malt alt er blevet blandet op med lidt Bio-cult.
    Her til morgen virker han mere frisk, i bedre humør (synes det er sjovt at se Po løbe efter blade ude på terassen og er snakkende) og appetiten er meget bedre. Der har indtil videre ikke været en tynd aff. siden i aftes, men heller ingen fast. Han har heller ikke kastet op siden i går kl. 18 - så nu krydser jeg fingre for, at han er i bedring. Han er stadig mere træt end han plejer og har nok også mange gigtsmerter, for han har ikke fået smertestillende siden i søndags - maven skal lige stabiliseres helt.


  • #154   23. apr 2013 Spændende tråd! Har læst meget af den, men den er lang;) så beklager hvis jeg spørger om noget som der allerede er beskrevet eller svart på; men:
    hvor lang tid skal man bruge for at trappe ud af tørfoder?
    mine har fået det hele deres liv (1 og 2 år). Kan forstå på de forskellige tråde at det er bedst at give vådfoder (jeg kan bare huske fra min barndom at vores katte aldrig gad spise det, men kun slikkede sovsen i sig). Jeg synes godt nok det er svært det her katte-foder-projekt.
    Har adopteret mine to bøller for 2uger siden, så skal jo lige lære det hele:D


  • #155   24. apr 2013 At trappe ud af tørfoder. Det er ikke nødvendingt men det kan hjælpe at tage tørkosten væk så katten når at blive sulten inden du servere noget ukendt kød for den. Jeg fjernede mine kattes tørkost om aftenen en fredag også brugte jeg weekenden fra lørdag morgen til at servere kød for dem.
    Mange anbefaler at man holder en fast på ca 8 timer også kan man fodre med råt. Jeg har også været inde og skrive lidt i din anden tråd smiley

    Det der er med tørkost som gør at katte ikke vil spise andet er at producenterne spray tørkosten med nogle koncentrarede kødsmag/duft. ligesom når du går ind i bageren og kan dufte kanel og alt det andet lækre(jeg har en stor sød tand så bageren holder jeg mig væk fra. kan slet ikke tåle at gå derind :P).
    Men på grund af det ser man mange katte som ikke vil skifte foder eller prøve råt kød.

    Nogle siger at man ikke må servere råt kød sammen med tørkost men mange gør det og det eneste måde at finde ud af om det vil være et problem for dine katte er at forsøge.

    Jeg synes stadig mit første indlæg er en god intro omkring tips og tricks men ja den er lang for der er meget at forklare ^^ Jeg har været til et råfodrings foredrag igår så jeg laver snart et indlæg omkring det. Men nok ikke lige i aften.

    Men Dyrlægen Anette Weber anbefaler at til opstart startede man med kallun(komave elelr lammemave - også kaldet grøn kallun). Jeg har endnu ikke fået mine til at spise lamme eller ko kallun(det stinker virkelig fælt XD) men min spiser i hvertfald 10 forskellige slags kød og jeg køber kanin med mave og indvolde så de får det de skal have.
    Hvis man starter op med kallun(og du kan lokke kattene til at spise det) så er det en god ide at give elmebark(slippery elm) og Zoolac ved siden af fordi at kallun giver tynd mave når de får så meget på en gang. Det er forskelligt hvor kraftigt et dyr rammes af det. Kallun har dog rigtig meget næring og hjælper dyrets mave med at få genoprettet den naturlige PH-værdi(som generelt bliver nedbrudt af tørkost)

    Der står at du bor i Storkøbenhavn lige som jeg selv. Jeg kan fortælle at man kan ringe til Anett Weber og få en konsultations tid. Så ser hun på kattene og hjælper dig med at lave en personlig foderplan. Hun kommer hos Rigtighundemad.dk i Herlev og de arbejder sammen med hende. Jeg har planer om at få lavet en personlig foderplan til mine katte for jeg tror at jeg mangler hjælp til Macro.
    http://herlev.rigtighundemad.dk/pages/webside.asp?articleGuid=132347


  • #156   24. apr 2013 Uha det var jeg da lige ved at glemme.

    Når nu dine katte kun har været vandt til tørkost kan det være godt at få dem over på ren vådkost først. Det kan gøre det nemmere.
    Lux Vådfoder fra aldi er billigt og god kvalitet. Der er meget kød og lavt korn og sukker indhold.


  • #157   24. apr 2013 Mine to har selv valgt at spise sammen igen også når de får råt, jubiii,



    profilbillede
  • #158   24. apr 2013 Jeg har et spørgsmål mere.. Jeg har ikke lige kunne overskue alle de informationer der bliver fyldt op i denne tråd, så jeg beklager hvis du har fået svaret på det..

    Kan katte nøjes med vådkost / råfoder og uden at skulle have vand ved siden af?
    Mine får 400g. vådfoder dagligt og så fylder jeg dåsen op med vand og hælder oveni, så mængden er 50/50 vand og vådfoder.. Oveni det får de råt eller tilberedt kød (mest kylling, men også vildt som jeg selv har skudt) og de er stort set holdt op med at drikke vand.. De har 2 skåle med vand stående og så kommer de med på badeværelset og får lov til at drikke af vandhanen, men siden jeg skruede op for vådt/råt er de gået fra at drikke 3 dl. i vandskålene + det i vandhanen, men nu drikker de maks ½ dl og har mistet interessen for at drikke af vandhanen..


  • #159   25. apr 2013 Hold øje med hvor meget de tisser, det lyder umiddelbart som om de får masser af væske i maden... Hvis de stadig tisser som før er det jo helt fint.
    Mine tisser lidt mindre end tidligere, men stadig ca 4 gode klumper hver, hver dag smiley


  • #160   26. apr 2013 Det er svært at se det helt præcist da jeg lige har skiftet fra ikke klumpende - til klumpende grus, men jeg synes stadig de tisser fint begge 2..

  • #161   27. apr 2013 Så vidt jeg ved skal de drikke ca 3 dl om dagen, så det der kommer ud skal også fylde ca 3 dl;-)

  • #162   29. apr 2013 Dine katte burde ikke have brug for at drikke mere.
    Siden mine fik råt drikker de næsten ikke(jeg ser dem ikke drikke i hvert fald). Men jeg synes faktisk at mine tisser mere end de plejer! Normalt går de uden for men for at holde øje med dem satte jeg midlertidigt en bakke op indenfor og den ene var på toilettet 3 gange om dagen og de var laaaaange tisse ture han tog. Han kunne fylde det klumpende sand på kun 1 dag...
    Min anden kat han tisser fint men han manglede alligevel lidt væske så jeg hælder lidt vand hen over det rå kød for at lokke ham lidt mere væske i ham. Hvis vi koger lidt kylling tager jeg gerne lidt af sovsevandet fra til ham som han får. det elsker han.

    Han er så forkælet at det der med almindelig vand det gider han ikke længere smiley


  • #163   29. apr 2013 Når jeg spiser tun får mine katte tun"saftevand", ved godt det ikke er så sandt, derfor fortynder jeg det med vand, de elsker det.
    Mine ikke voldsomt meget, men mængden af tis fortæller mig at de får hvad de skal.


  • #164   29. apr 2013 Jeg tænkte på om der ikke findes en bog på dansk omkring råfodning af katte?
    Er ikke gået 100 % over på råfodring i nu, men overvejer det kraftigt. Jeg syndes dog at jeg mangler en bog som kan hjælpe mig med at søger for at mit foder bliver sat 100 % rigtigt sammen, så mine katte får alle de vitaminer de har behov for også videre smiley


  • #165   30. apr 2013 Hej Marie

    Der er vitterligt ikke rigtig noget på dansk. Jeg er selv ved at oversætte nogle gode engelske guides som jeg vil ligger tilgængelig på min egen hjemmeside.

    Jeg har samme tanke gang som dig om at jeg vil sørge for at mine katte får den best mulige balance med vitaminer og sammen sat mad og ved du hvad alle dem der råfodre katte har sagt til mig?

    "Slap af, Bare giv dem masser af kød og smid lidt organer og ben ind her og der"
    Nu har jeg tilmeldt mig den Yahoo gruppe som alle hjemmesider og råfodringds katte ejere har henvist mig til: http://pets.groups.yahoo.com/group/rawcat/
    Der har jeg de sidste par dage brugt en god del tid på at læse deres gamle indlæg og alt om "hej,, jeg er ny..." og det jeg har kunne læse mig frem til er at denne guide: http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm er den bedste og indeholder al grund informationen til at fodre efter byttedyrsmodellen som katteejerne sværger til.

    De tanker vi har om at "sørge for at vores katte får alle deres vitaminer" er noget som foderindustrien har banket ind i hovedet på os og fordi at vi ved at mennesker selv skal sørge for at få en masse vitaminer.
    Det eneste man skal gøre for at sikre sig at ens kat før en "balanceret" kost er at sørge for variation i det kød de bliver serveret! Protein-Variation er nøgle!

    De fleste fortæller at i starten talte, målte og vejede de procenter(80% kød, 10% knogler, 5% lever og 5% organer) men efter et stykke tid når de blev mere fortrolige med metoden så tager de bare på øjemål. Så det foregår sådan her: "Ok, igår fik de ben-i-kød så får de kun kød og en sjat organer ved siden af idag"

    Jeg synes det er rart at have alt delt op i mindre protioner og de siger de andre katte ejere også(da det gør det nemmere at tage ud af fryseren) men ellers er jeg egentlig også begyndt at være sådan. Jeg har pakket nogle ben-i-kød+organ poser også har jeg nogle rent kødposer også kan jeg bare vælge hvad jeg vil have. Min ene kat har brug for organerne sammen med knoglerne af hendsyn til forstoppelse men den anden kan jeg proppe ben-i-kød stykker I uden han taget 1gram på.


  • #166   30. apr 2013 Jeg har tænkt mig at oversætte den praktiske guide men giv mig lige et par dage så får I et link ^^
    Jeg har også købt hendes E-bog så hvis jeg finder noget ekstra spændende så smider jeg også lige det ind med oversættelse.


  • #167   30. apr 2013 Super tak smiley
    Hvad gør man hvis ingen af kattene er særlig fortrolige med ben inu ? det eneste de vil have med ben i er den yderste tip på en kyllingevinge...


  • #168   30. apr 2013 Du kan tage en kødhammer(gerne af metal) og slå f.eks en kyllinge vinge til mos(med kød). Du skal sørge for at knoglerne er helt knuste. Det skal være helt knust for at kattene ikke stikker sig på et stykke knogle og derved fra vælger at spise det.

    så kan du skære det op i serverings størrelse. hvad en størrelse dine katte er klar på, måske er de kun klar til at spise teske portioner men så kan man langsomt lave dem større. Dette vil hjælpe dem emd at blive fortrolig med smagen af knogler.

    Selv købte jeg noget hakket kylling med knuste knogler hos en BARF forhandler som de i alt nok kun spiste 1 spiseske af hver men det hjalp til at de var mere intereserede i at spise vingerne og kyllinge halsene.

    Mine elsker stegt og kogt kylling så for mig hjalp det at lynstege ydersiden af en kylligne hals(så den stadig er rå) også skære den i 1cm stykker. så begyndte de at spise dem. Man kan ikke rigtig lynstege vingerne, kun den inderstedel(den med mest kød) og forsøge at skære den ud men knoglerne er så store i det stykke at det måske ikke giver samme effekt. Jeg skulel stadig hælde masser af lækre knuste kyllinge godbider eller smøre dem med malt i starten men derfra syntes jeg det gik hurtigt med mine.


  • #169   30. apr 2013 Jeg har vist været heldig med mine lyder det til smiley ..
    De spiste råt fra starten og har uden problemer taget i mod knogler også..

    Første gang de får knogler - et helt fasan skrog - det tog lang tid, men de hyggede sig og der var stort set ikke noget tilbage..


    profilbillede
  • #170   30. apr 2013 Hehe Cawani du burde sætte nogle billeder op hos "1000 Raw Fed Cats" http://tinkerwolf.com/1000-raw-fed-cats/

    Min Macro er der allerede men mangler et godt billed af Aidan. Jeg har lovet at det blev et af ham der spiser en mus smiley Men den lømmer har kun kommet med hjembragte mus/rotter når jeg ikke lige havde et kamera ved mig. op vupti så er sådan en mus væk! (rotterne spiser han kun hovedet på så gider han ikke mere - det har jeg læst er normalt når de får masser af mad)


  • #171   30. apr 2013 Nu er mine jo ikke 100 % råfodret.. De får mere vådfoder end noget andet.. Det rå kød ser jeg mere som "hygge" og supplement selvom det jo er sund hygge.. Lige nu har jeg ikke mulighed for at råfodre helt, men måske en dag smiley

  • #172   30. apr 2013 Det handler bare om at man lader sin kat få Råt den behøver ikke være 100% rå fodret smiley Bare man kan se hvor meget katten hygger sig! smiley

  • #173   30. apr 2013 Mine får også kun råt til hygge og de elsker det:-D
    Deres pels er blevet meget flottere og blødere efter de får lidt hver dag:-)


  • #174   30. apr 2013 Godt at hører Ninna smiley

  • #175   1. maj 2013 Så var vi til det årlige dyrelæge tjek i dag og både Ya-hoo og DeDe mine 2 perser har dårligt tandkød og er blevet sat på bucacat ind til videre... Så nu køre jeg i BARF butikken her i Odense i morgen også ryger tørkosten i weekenden.


  • #176   1. maj 2013 Start blidt ellers risikerer du at deres maver står af:-\
    Det er heller ikke nødvendigt at gå helt bort fra tørt, så længe vådt og råt fylder mest;-)


  • #177   1. maj 2013 uha ikke sjovt med tandkøds betændelse smiley
    Min Rødstripede, Macro, lider også af tilbage vendende tandkødsbetændelse men efter han lærte at spise kyllinge halse så gik det væk på 2 uger.
    Husk at opveje knoglerne med rigeligt kød og indvolde.
    Knogler giver fast afføring og indvolde giver blød afføring. Jeg har fundet at Macro helst skal have organer/indvolde sammen med sin kyllinge hals ellers har han problemer med at gå på toilettet. Men min anden kat Aidan kan jeg kyle lige så meget kyllingehalse/vinger/lår efter som han nu kan spise uden problemet.

    1 ting. BARF folkene vil sikkert gerne sælge dig Kallun men jeg har altså fået at vide at kallun(om det er lam eller okse er ligemeget) ikke har nogen speciel ernærings værdi for katte. (Rå fodirngs folk FB chat. https://www.facebook.com/#!/groups/261761471359/10151353544756360/?comment_id=10151359781506360&notif_t=like )

    Her er en lille liste af de forskellige ting jeg køber hos Råfodrings forhandlere

    Kyllinge halse
    Kyllinge vinger(nogel steder sælger de en pose kun med vinger)
    Kanin 50/50 kød/organer hvis det er Dibo mærket(tysk mærke)
    Kanin hel(flået eller ikke flået)
    Strudse kød (uden knuske knogler)
    Lamme kød (uden knuske knogler)
    Små lammeribben (til når de er mere fortrolige med knogler)
    Kalkun kød (uden knuske knogler)
    Kænguru kød (uden knuske knogler)
    Lakse stykker, hele med alt fra laksen, skin, ben og organer.
    Dag gamle kyllinge
    Mus, pinkies, fuzzies og voksne.

    Ting jeg genre ville købe men ikke har fundet:
    Andehalse(et par enkelte buttikker sælger disse men ikke i nærheden af mig smiley )
    god pris for andekød gerne med ben - en hel and til spisning er dyr!
    Fasan
    vagtler
    sardiner frisk/frossen eller i vand(kan kun finde dem i olie pt)
    makrel frisk/frossen
    Cornwall høne/ cornish hen - gerne uden jagthagl...
    Nyre - kylling, okse, svin ect. bare nyre
    bugspytkirtel - kylling, okse, svin ect.
    Hjerne - kylling, okse, svin ect. (nej der skal ikke stå hjerte, jeg ved godt det lyder makaber men der er god næring i det)

    Jeg køber aldrig det hele på en gang men tænkte det ville være interesant for dig at se hvad mine katte går efter. De er ret glade for kalkun og Lam. Dibo Kaninen er også ret populær her hos os smiley
    Det er kun min ene kat, Aidan, der spiser frosne mus(endnu) men han bliver tilgengæld også ellevild når han får sådan en godbid. Nu har jeg lige købt nogle pinkies for at lære den anden at spise mus men de endte i maven hos Aidan istedet for hos Macro XD



  • #178   2. maj 2013 Tak for listen Sasha smiley så går jeg da ikke helt i blinde i BARF butikken smiley

  • #179   2. maj 2013 Det er hende her jeg skal ud til (link fjernet)

  • #180   2. maj 2013 Der er flere gode ting til at få startet med men jeg synes faktisk at udvalget er lille. Ingen kanin eller Kalkun men ja jeg handler jo selv i 2 forskellige forhandlere og køber i supermarkederne når der er tilbud smiley

    Men du kan jo sagtens finde kalkun i supermarkederne smiley og de ting du skal bruge til at hjælpe kattenes tandkød og tænder er der jo! (kyllinge halse og ryg ect.)

    Husk at det er godt at kører 1-2 uger på rent kød inden du begynder at tilsætte ben i kosten af hensyn til at kattens mave skal have genoprettet deres naturlige ph balance.

    Sig til hvis du har nogle spørgsmål eller mangler tips til at logge dem til at forsøge kødet smiley


  • #181   2. maj 2013 Tror faktis hun er den med det bedste udvalg her i Odense :S i hver fald hvad jeg har kunne se ud fra hjemmesiderne. Så tror jeg bliver nød til at gå til en slagter hvis jeg skal have kanin.
    Jeg har de sidste små 2 måneder kørt på tørkost morgen og råt/vådt til aften. den ene af kattene har tage rigtig godt mod råt, hvor de to andre ikke er så vilde med det i nu.
    Af rent kød har jeg kylling, okse og svin. Jeg har kyllinge kåse, lever, hjerte, halse og vinger. Jeg har også lammelever og hakket oksehjerter. Med ben og brusk har jeg finthakket kylling og fisk.
    Jeg syndes jeg mangler eks. kanin også noget mere fisk...
    Jeg skal lige have fundet ud af hvordan jeg laver en god foder plan... Jeg vil også gerne give vådt samme med det rå.


  • #182   2. maj 2013 Idag fik mine tosser et kyllingelår hver, til stor fornøjelse og underholdning. Sofus gør altid meget ud af at "slå det rå ihjel" så det bliver kastet rundt og idag endte han under min seng før han syntes at den var død nok til at spise. De har begge spist alt kædet og lidt af knoglen. Jeg er så stolt af dem!
    De har også smagt på svin, det blev også godkendt:-D


  • #183   3. maj 2013 Det er et flot udvalg du har fået hjem der Marie. Jeg tror ikke du behøver købe mere lige med det samme ^^ Husk at arbejd i din kattes tempo. Du kan starte men den der er glad for det rå(jeg fandt det nemmest at fokusere på 1 af gangen hvis de havde forskellige indgangs niveau). Få ham op til at spise den mænge Rå kød du gerne vil(kun kød i starten og lidt brusk - ingen ben) når han har spist det konsekvent i mindst en uge så kan du begynde at få en af de andre katte op til samme niveau. Hvis en af dem giver meget vrøvl så prøv at fokuser på en af de andre lidt også kom tilbage når du er klar så kan det være din kat også er klar smiley
    Hvis du gerne vil servere vådfoder ved siden af kan du altid forsøge at blande nogle små stykker råtkød ind i vådkosten til de lidt kræsne katte. så de spiser det uden at vide det smiley

    Katte er meget forskellige. Det tog lang tid at lære min Mavcro at spise knogler-i-kød men han var let at få til at spise kød. Aidan var svær at få til at spise kød men da han først spiste kød og jeg så serverede en fodermus til ham så var han klar på selv kyllignevinger. Macro vil dog ikke røre en fodermus hehe.

    Ninna det er rigtig godt :d Aidan fik en DGK idag og den skulle også kastets rundt omkring i hans mad hjørne. Han hoppede rundt med den men skulle alligevel over og tjekke Macros skål(kunne være Macro havde noget bedre)


  • #184   3. maj 2013 foresten. Fisk er en meget lille del af din kats diæt. De skal kun have det ca 1 gang om ugen. Men igen det kan også komme an på hvad dine katte elsker når først de kommer igang med rå. Hvis det rå primært er til tænderne så er DGK, halse, vinger, kråser at foretrække alt efter hvor meget råt du vil fodre sammen med vådt smiley (kråser er meget seje at tygge så de giver god kæbe træning)

  • #185   7. maj 2013 Så har jeg lige et spørgsmål igen smiley ingen af mine tager i mod knogler og læste lige i dag at kalsium er meget vigtig for katte og det for de jo ligesom ikke når de ikke vil tage mod knogler i nu. Så skal jeg give et form for tilskud ? har læst at Felini Complete kan bruges...

  • #186   7. maj 2013 Det lyder forfærdeligt når mine spiser kråser, jeg kan virkelig høre at tænderne arbejder! Og det er jo fedt, selvom det skærer i ørerne smiley


  • #187   7. maj 2013 Åh ja.. Lyden af knogler der knases er ikke særlig lækker.. xD..
    Jeg gav mine kyllingeoverlår den ene dag og senere på natten vågnede jeg ved at Aslan havde snuppet en knogle og sad ved siden af sengen og tyggede den.. Han fik lov at beholde den, men det var dælme svært at sove med den lyd i ørerne..


  • #188   8. maj 2013 som erstatning for knogler kan du knuse tørrede æggeskaller og drysse hen over maden. Det er kun ca en knivspids om dagen de skal have(ca).
    Du kan blende æggeskallerne i kaffeblender eller almindelig blender, så det bliver malet helt fint.
    Det er den billige og mest naturlige måde at erstatte calciumen smiley Men ja ellers har jeg også hørt godt om Felini Complete
    Nogle katte spiser skallerne hvis bare man lige knuser dem lidt til dem men alle katte er jo forskellige ^^

    Cawani: Jeg er bare SÅ glad for at mine bliver i køkkenet med deres mad :S Det er lige på den afstand at det bare at hyggeligt jeg tænker altid "dygtige drenge, spis jeres calcium " smiley


  • #189   8. maj 2013 Der blev guffet fiskeben hos os i går smiley Vi fik en hel laks til aftensmad i går og kattene fik skind, ben og endestykker, dog tror jeg bassen nåde at spise det meste, da hverken DeDe eller Lille V syndes det var særlig interasant.
    Mit problem lige nu er at jeg hvis jeg servere kød for dem alle, så guffer Bassen sit også fordi pigerne ikke lige er helt overbevist om at kød er mad og derfor går fra det, så kommer Basse også og guffer deres mad :S


  • #190   8. maj 2013 Det problem har jeg også med at Aidan spiser meget mere end Macro(og han tager ikke på).
    Derfor har jeg tid på deres måltider. Ca15 min får de til at spise også hvis Macro går væk og ikke er kommet tilbage inden for de 15min så stiller jeg hans mad i køleskabet så Aidan ikke får det. Så hopper Aidan ud(for at løbe rundt) og når så en gang senere på dagen at Macro kommer tilbage så får han sin mad.
    Det måtte jeg gøre i starten så jeg hånd fodrede tit Macro for at han fik sin mad. Det kan bare være lidt svært at holde øje med hvor meget han får at spise.

    Men nu kan jeg servere begge deres mad samtidigt og så bliver der spist, når de så er færdige så tjekker jeg lige om der er blevet efterladt noget som skal i køleskabet.


  • #191   8. maj 2013 Så er min hjemmeside med dansk oversættelser omkring råfodring til katte (eller links til danske sider) ved at så smut være på plads ^^

    http://sashagg.com/katte_raafodring/

    Det tager desværre en rum til at oversætte sådan nogle sider men jeg arbejder hårdt på at blive færdig med RawFedCats.orgs Praktiske guide!


  • #192   8. maj 2013 Ej hvor dejligt :D.. Jeg får kigget på det senere.. Har du brug for hjælp med oversættelse, så sig til smiley Vil gerne oversætte noget af det for dig..

  • #193   8. maj 2013 Flot hjemmeside smiley glæder mig til at læse dine tekster

  • #194   15. maj 2013 Så er jeg tilbage angående et spørgsmål om spisetider smiley
    Mit problem er at når jeg står op om morgen mellem kl. 6-8 giver jeg morgenmad til alle kattene. DeDe og Lille V spiser deres mad inden for 1 timestid. Bassen der i mod kan jeg slet ikke få til at spise noget om morgenen. Normalt kan jeg få ham til at spise lidt ved en 12 tiden, men ikke særligt meget. Lige nu servere jeg aftensmad kl. 18 og her spiser pigerne igen. Bassen der i mod vil først spise ved en 21 tiden, men så spiser han også op på 5-10 min også giver jeg natmad igen kl. 22 og her spiser han også.
    Da de fik tørfoder havde Bassen meget samme mønster.
    Jeg syndes personligt bare at det er mange timer han går uden at spise noget. Kan jeg løse det på en måde eller skal jeg bare evt. severe en lille smugle mad om morgenen også give ham et stort aftensmåltid?
    Lige nu går jeg hjemme da jeg er igang med at skrive min hovedopgave så jeg kan afslutte min uddannelse, så det er ikke et problem lige nu, men til Juli skulle jeg gerne være i arbejde og kan jo derfor ikke tilbyde ham mad 117 gang på en dag smiley


  • #195   15. maj 2013 Så start med en lille bitte terning om morgenen.. Nogen mennesker (mig selv inkl.) har rigtig rigtig svært ved at spise morgenmad og kan får det dårligt og kvalmende af at skulle spise tidligt på dagen..
    For mig selv har min løsning så været at tage en drikkeyoghurt og få maven i gang på..
    Havde jeg selv sådan en kat ville jeg tage udgangspunkt i at han havde et meget usundt spisemønster og lægge fokus på at rette det op i stedet for fokus på om det hele er lige sundt.. Så kommer sundheden senere..
    Det samme (går jeg ud fra) kan være tilfældet med katten.. Den har lært sig det spise mønster og skal vænnes til et der er sundere igen..
    Giv en lille smule om morgenen.. Bare 10 g af noget han rigtig rigtig godt kan lide.. Er det tun eller leverpostej, som er hans favorit, så ser jeg ingen problemer i at give ham det et par dage indtil han "lære" at spise bare en lille bitte smule der.. Det samme til middag..
    Når kroppen vænner sig til at få noget på de tidspunkter, så vil sulten også melde sig hos katten og så vil han være mere villig til at spise noget der er sundere..


  • #196   15. maj 2013 Jeg tænker lidt at han ikke kan lide at spise sammen med tøserne. Har du prøvet at servere hans mad enten i et andet rum eller oppe på en kasse/bord så han får mere afsted fra dem?

    Som Cawani siger kan det være at hans sult bare lige skal vækkes smiley
    Macro kan også finde på at snuse til sin morgenmad, tage en bid, gå ud i haven i 30 min også komme tilbage og spise færdigt.... Meget irriterende for hans bror kommer og støvsuger tallerkenen hvis ikke jeg fjerner den XD Men så lod jeg ham gå sulten fra morgenmad indtil aftensmad(han havde spist de der 10gram) som de så den dag fik lidt tidligere end normalt(1 time tidligere) også almindelig natmad(natmad er max 20gram her).
    Derefter spiste han op om morgenen(ikke altid men det hjalp smiley )

    Hvis det ikke hjælp at give ham de 10g først også morgen mad 30 min senere så prøv at ligge noget frossen kød ud(hvis nu du ved at du ikke kan blive hjemme og give ham mad). Hvis du laver et forsøg hvor du er hjemme så tjek om de andre to spise det frosne.
    Ideen med det frosne er at du kan servere det inden du forlader hjemmet også om ca 30min når det er tøet så kan han selv komme over og spise det uden du skal stå og fodre ham igen og igen.
    Vi bruger det når vi skal være væk i lang tid(hvis nu man skal til familie tamtam fra middag til sen aften) fordi vi kan ligge det ud også ved vi at det holder sig frisk længere tid.


  • #197   15. maj 2013 Han får mad i stuen og ikke sammen med tøserne i køkkenet.... pigerne spiser ikke rigtigt råtkød i nu, så de snupper det ikke fra ham smiley Jeg prøver at give ham et ham et kyllinge hjerte (dem elsker han) i morgen som en lille appetit vækker også normal morgenmad lidt senere smiley håber det hjælper... i dag har han indtil vidre kun spist 2 tern kylling (10-20 g måske) smiley ved han nok skal spise nu når kl. bliver 21.
    hvor lang tid må det rå kød stå ude?


  • #198   15. maj 2013 Flere timer, Kattene kan selv styre hvornår kødet bliver for kedeligt eller gammelt til at de vil spise det.
    Jeg har tit haft råt kød ude hele natte også havde kattene spist det i løbet af natten. (men det kan ødelægge deres appetit ved morgenmaden)
    Hvis jeg skal på arbejde og de ikke har spist op men er gået udenfor så lader jeg det stå ude fra kl 06 til kl 19 når jeg kommer hjem. Så har de altid spist op og er sultne når jeg kommer hjem så de får altid en hapser ved den tid.


  • #199   15. maj 2013 Herhjemme duer det ikke at lægge frossent ud, da de spiser det når det er køleskabs temperatur og så brækker Sofie sig:-( her skal det være stuetemp for at blive nede

  • #200   16. maj 2013 Hurra... Bassen har spist morgenmad i dag smiley jeg startede med at give ham et kyllinge hjerte kl. 7.30 og det spiste han med stor glæde også gav jeg ham morgenmad (bestående af svinekød, som han også elsker) kl. 8 og der blev spist op smiley Tak for jeres gode råd

  • #201   16. maj 2013 Ninna: Desværre har nogle katte det sådan, specielt i starten. Nogle lære at tåle kold mad andre skal minimum have rumtemperatur.

    Marie: Godt det virkede smiley Nu ved du hvad du kan gøre når du begynder arbejde og skal fodre inden du går smiley


  • #202   16. maj 2013 det går bare super godt i dag smiley severet i morges noget vådfoder Lille V ikke var tilfreds med så hun besluttede sig for at spise det ene stykke kød bassen havde efterladt, så tænkte jeg jeg giver hende da lidt mere og ser hvordan det går og hun spiste de 50 g jeg havde serveret... jeg kunne næsten ikke få armene ned smiley Her til aften har hende og Bassen fået råt og de har pænt spist op smiley

  • #203   17. maj 2013 Jubiii! Marie, hvor fedt!

  • #204   17. maj 2013 Fantastisk! Så blev den ene hunkat alligevel lidt nysgerrig:-D

  • #205   19. maj 2013 I morgen er kæresten og jeg hjemmefra fra kl 9 til ved en 24 om natten... hvordan gør vi med maden til dem??

  • #206   19. maj 2013 Marie: Som Sasha skrev tidligere kan du lægge noget frossent frem.. Så holder det sig frisk længere og kattene styrer selv hvor meget og hvornår de spiser det.. Stil evt. rigeligt med vådt frem også smiley

  • #207   19. maj 2013 Jeg kom til at tænke på de der kødben som man kan lave til hunde med fx. leverpostej inden i.. Kan man ikke lave nogen tilsvarende til katte med fx. vådfoder eller hakkekød?

  • #208   19. maj 2013 Det kan man sikkert godt, Cawani. Jeg ved at man putter vådkost i nøgleben eller en KONG, som man ligger i fryseren til brug, når hunden skal være alene hjemme. Tror da godt man kan gøre noget tilsvarende for katte - altså med frosen vådkost....men tror ikkke rigtig de gider ligge og slikke ind i en KONG eller nøgleben....De vil nok bare gerne have det på en tallerken...

  • #209   20. maj 2013 Når man er væk længe ville jeg ligge frossent kød ud eller hvis man ved katten ikke spiser det frosne så bruge noget LUX vådfoder eller andet god kvalitet. Som sidste redning har jeg altid lidt NOW cat tørkost hjemme, det kunne også være Orijen eller andet kornfrit tørkost. En dag eller 2 på tørkost skader ikke katten med mindre den er syg.

    Der er nogle som fylder en "kong" til katten men jeg tror det er meget forskelligt om katten synes det er interesant. Mine kan foreksempel ikke lide den gummy lugt fra sådan noget som kong legetøj. de kan godt lide plastik men ikke gummi.
    Så jeg ville fryse noget vådfoder i en isbakke så er de nemme at tage ud og servere i portioner.

    Jeg ville holde mig fra supermarkedets hakkedekød fordi de mange overflader på hakket gød er hjemsted for bakterier og selvom katten er bedre udstyret til at håndtere bakterierne så har kødet tit ligget aalt for længe i supermarkedet inden det kommer hjem til dig.
    Så hvis du vil fryse lidt hakket kød så skær selv noget ud i bittesmå stykker og press ind i noget legetøj/opskåret flaske.

    Man kan jo lave et form for "nøgleben" ved at skære en plastikflaske op og fylde med kød/vådfoder og fryse hvis nu man bruger bunden af flasken.


  • #210   20. maj 2013 Jeg tænkte nemlig at min Aslan sikkert godt ville kunne bruge lidt udfordring til at få sin mad.. Kela vil garanteret hellere sulte end fedte rundt med sådan en knogle, så hun har fået en foder labyrint til godbidder og tørkost, men Aslan er drønsvær at aktivere mentalt og han bliver helt vild når han får små bakker vådkost som kan serveres i æsken og han selv kan pille det ud..
    Hakket kød får jeg direkte fra en landmand det meste af tiden, så det skulle være rimelig frisk smiley


  • #211   20. maj 2013 ***Hakket kød får jeg direkte fra en landmand det meste af tiden, så det skulle være rimelig frisk ***

    I hvert fald en hel del bedre end fra supermarkedet smiley


  • #213   5. jun 2013 Jeg sagde jo at den var god;-)

  • #214   5. jun 2013 Du er Velkommen Nina smiley Tak for ros!

  • Meca
    Meca Tilmeldt:
    maj 2013

    Svar: 21
    #215   28. jun 2013 Hvad med at stege det eller varme kødet i ovnen?

    Jeg havde stegt en kotelet på panden, og min nye killing var godt nok interesseret i min mad, men jeg tog ham væk hver gang da der var salt og peber på, jeg ved ikke om de må få koteletter og jeg ved ikke om det må blie stegt. Men han ille godt nok ikke lade mi hver og han er vist vant til at få kød fra opdrætter.

    Men er det okay at starte ud med at stege/koge det?

    Han får selvfølgelig tørkost ved siden af


  • #216   28. jun 2013 Du kan sagtens give stet/kogt kød der må bare ikke være kryderrier på smiley

  • #217   29. jun 2013 Når det er en killing ville jeg næste gang du skal stege en kortellet lige skære et stykke fra imens det er råt og ligge på din tallerken indtil han kommer og tigger smiley
    Du kan også "tabe" det imens du står og steget din mad. Mine drenge drøner frem og hugger alt kød i sig jeg taber.

    Der er mange opdrættere der giver afpudsninger hver dag og det burde stå i de papire du fik fra opdrætter. Han må få alt kød, gerne kotelletter, bare husk at svinekød er meget fedtholdigt hvor oksekød somregel fås i mere fedtfattige udskæringer. Som killing vil det dog ikke gøre ham noget at få lidt sul smiley
    Mine katte er rigtig glade for lam selvom det også er meget fedt indholdigt men de løber det af udenfor og en killing ville også få brugt den energi fedtet giver.

    At katten er intereseret i at spise fra din tallerken er meget normalt og mange bruger den vinkle som indgang. de "glemmer" et lille stykke kød på deres tallerken som katten så skynder sig at spise eller de "ups jeg tabte et stykke".

    Hvis du specifikt vil forsøge at starte med at stege eller koge kødet så er det bedst at gøre det uden krydderi. Men små mængder med krydderi vil ikke slå din kat ihjel men kan give den dårlig mave/diaree så det skal du være opmærksom på. Da jeg skulle få mine katte fra 3x3cm rå stykker over til at spise kyllingehalse med knogler måtte jeg "lynstege" stykkerne så de fik aromaen af at være stegt uden på men var rå indvendigt. Når de fik en rå kyllingehals var de bare ikke intereseret selvom de elsker kyllingefileer.

    Hvis katten kun får kogt/stegt kød så skal du huske at tilføje taurin ved siden af da du ødelægger vitaminerne osv ved tilberedning. Når du servere tørkost ved siden af så burde alt tilskud være ok. Bare du sørger for at det er god kvalitets tørkost uden korn/majs og sukker.


  • #218   29. jun 2013 og ja mine katte får lov at slikke pander og tallerkerner i køkkenet for det er ikke til at stoppe dem... de har endnu ikke fået dårlig mave af krydderier men alle katte er jo forskellige ligesom mennesker smiley
    I vores hus er det vigtigere at holde giftige planter væk end at bekymre os om kryderi. hvis kødet er syppet i BBQ sauce eller andet så skylder vi det lige.


  • #219   25. sep 2014 Puha, det tog sin tid at komme igennem alle indlægene, men sikke en masse tips smiley

    Jeg er også i gang med med at give råt et par gange om ugen og hende Frk. Kræsenpind, hun er da godt nok vild med det smiley imens teenager banditten er gladere for sit tørfoder. Jeg synes dog det er lidt svært at få fat i del af det forskellige kød.


  • #220   26. sep 2014 Hej A.P.!
    Godt at hører at i hvert fald en af misserne er modtagelig - så lærer banditten nok hurtigt af hendes eksempel smiley

    Forskelligt kød: 3 varianter er godt at have, fjerkræ, svin og okse foreksempel. De er de nemmeste at få fat på. Jeg har selv svært ved at variere deres kød helt så meget som jeg gerne ville mest fordi de sætter sig fast på en slags mad og så vil de helst ikke skifte til det nye.

    Jeg skifter gerne kylling med lidt and fordi anden er mørkt kød og meget forskellig fra det lyse kylling. Det er stadig fjerkræ men kompositionen er forskellig.

    Når jeg kan så anskaffer jeg nogle kanin ryg/lår og jeg var til en terrarie messe(edderkopper og slanger BRRRRRR) hvor jeg købte en kæmpe portion Mus, Daggamle kyllinger og pinkie mus/rotter. Det fyldte omkring 2 af mine 4 fryserskuffer men det er over et år siden jeg købte hele portionen og jeg har stadig en masse mus tilbage(de er pakket rigtigt godt/tæt så der er mange i en fladpose) fordi det kun er 2 af mine drenge der spiser dem og jeg skifter imellem mus og kyllingehalse som deres "knogle" portioner.
    De Daggamle kyllinger er væk XD


  • #221   24. okt 2014 Bump - vi skal da lige have liv i denne tråd igen smiley

  • #223   18. aug 2015 Fisk skal et døgn i fryseren før servering. Ellers tager jeg ikke andre forholdsregler smiley

Kommentér på:
Start på Råfodring - min kat er tørkost junkie

Annonce