15. okt 2008 Følger: 81 Følgere: 80 Katte: 15 Emner: 53 Svar: 416
Egyptisk Mau (Egyptian Mau) Egyptisk Mau (Egyptian Mau)
Her vil jeg gerne vise vores killinger af racen Egyptian Mau det er det her man får hos os, men man skal arbejde videre med det og man skal give dem tid . Det er en race hvis kærlighed man skal gøere sig fortjent til for at få det jeg her vil vise jer, de er klogere end de fleste og er en race der kan spores 3000 år tilbage i tiden med sikkerhed, men man mener faktisk de er ældre end så. Eyptisk Mau er rolige af natur er de eneste racekatte der fra naturens side er plettede,andre plettede katte er menneskeskabt, de er nævnt som de hurtigste blandt racekatte med en topfart på 48/kmt her har du den ultimative katterace der kan spores tilbage til pyramidernes dynasti ( ikke noget under den har udhviklet en outstanding intiligens) redet i sidste øjeblik...jeg giver jer her The Egyptian Mau DK Amenhotep.dk youtupe oplode
http://www.youtube.com/watch?v=3VOcdYF-2jY
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
jul 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 93 Svar: 603
okt 2008
Følger: 81 Følgere: 80 Katte: 15 Emner: 53 Svar: 416
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 331
Tak for kigget
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
sådan nogle smukke og dejlige puttedyr!
jun 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 43 Svar: 343
jan 2011
Jamen, kan kun tale for mig selv... Jeg så racebeskrivelsen på killingelisten og fandt så nogle opdrætter-hjemmesider og læste lidt mere.
Jeg tænkte først og fremmest at det ville blive svært at imødekomme behovet for den specielle kost, hvis man arbejder fuldtid. Speciel kost der tænker jeg på, at man ikke må supplere med tørfoder overhovedet.
Og nå ja, så var der en, der fortalte mig, at sådan en smuk, speciel mis koster ca. det dobbelte af andre mere udbredte katteracer. Ikke at jeg finder det et problem, men man skal jo have økonomi og lyst til at være en del af at bevare denne meget sjældne race.
Hvis jeg har misforstået noget mht mauen, så ret mig endelig:) ærgerligt hvis der kommer til at florere fordomme pga en misforståelse
sep 2012
Jeg har dog bemærket at mine drenge er blevet meget mere kælne efter de fik råt. hivlket virker som om det er fordi de slapper mere af
jan 2011
Jo, men det kræver jo at man er hjemme og kan fodre 4-6 gange i døgnet?
Jeg fodrer råt som supplement til vores hund, han er dog ret så kræsen mht det rå, så vi er aldrig kommet længere end kun som supplement. Han vil nemlig kun spise kyllingelår :| det er lidt for ensidigt, men han spiser al slags tilberedt kød dog;)
sep 2012
Mine får mad morgen, efter arbejde også en lille natmad inden sengetid
Mine 2 er stadig lidt kræsne
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 331
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg vil vildt gerne selv have en Mau, men det kan min flok ikke bære pt. Så prisen vil ikke afholde mig, slet ikke når der er tale om en sund og rask race, der tilmed også hører til de oprindelige, dem der ligger bag mange af de racer vi i dag kender.
Jeg gider heller ikke have en race alle og enhver har.
I øvrigt synes jeg ikke det er dyrt for en racekat og slet ikke når jeg lige har været nede og vælge hund til min veninde, der koster 18.000, blot fordi den er moderace.
jan 2011
Tænkte også mere at brugerne herinde normalt anbefaler 2-3 måltider med råt/vådt og så altid adgang til tørfoder for at undgå... Hm noget med leveren... Fedtlever?
Så antog egentlig bare at det krævede mere end de 2-3 måltider for at fodre rent råt;)
Til TS:
Sorry for OT.
jan 2011
OK, synes bare at jeg læste det på et par opdrætteres sider for noget tid siden
sep 2012
De 2-3 måltider har jeg fra diverse guides omkring 100% råfodring. Mine katte er simpelthen mætte så meget længere tid adgangen end dengang de fik tørkost. Jeg kan godt skære måltiderne ned til 4-6 gange om dagen men så får de omkring 15-20gram per måltid og bare en kyllinge inderfile eller kyllinhals vejer ca 30gram
Førhend fik mine katte portioneret vådfoder og tørkost grundet overvægt det var den vejledning jeg fik af dyrlæger i både danmark og england. Herinde er mange bestyrt over det og siger at dyrlægerne der har givet mig de råd ikke ved hvad de snakker om fordi en kat SKAL have adgang til mad 24/7.
Det kan være at det er sandt når det er tørkost men i naturen har en kat altså ikke adgang til mad 24/7 medmindre den er en extrem exceptionel jæger. Jeg forstår udemærket godt at en meget overvægtig kat kan få skade på nyren/leveren hvis den pludselig går fra altid at have mad til at blive nægtet mad i flere timer hend imod en hel dag. Det gør jeg heller ikke med mine. De går altså tit selv og ignorere køkkenet i 12+ timer selvom at jeg går ind og ud af køkkenet, det kan jeg jo kun tolke som at de ikke er sultne for hvis de udviser sult så får de mad
Mine katte har mulighed for at gå ud og de fanger da en gang imellem en mus/rotte. Efter de er begyndt på råfodring er de så også begyndt at spise musen :P(har ikke set rotter siden i sommers og de begyndte Råfodring i Januar)
Sarah der er rigtig mange tråde her inde med links omkring Råfodring, jeg har også lavet/skrevet i en del af dem så måske du er intereseret i at læse dem?
Jaa undskyld for OT. Det er jo sådan med tråd drejninger
sep 2012
De skriver ikke specifik hvorfor men jeg formoder at de har haft for svært ved at afsætte killingerne fordi folk bliver forviret/afskrækket af tanken om at råfodring er besværligt.
Grr kan ikke Copy-paste fra siden. http://www.amenhotep.dk/Forsiden/amenhotep.htm
Under linket "info" ved overskriften fodder står der:
"Vi har tidligere beskrevet her på siden at de kun må få rpt, dog har vi fundet ud af dette ikke passede og er derfor gået over til alm. tørkost da det jo er en hel del lette og ikke sviner så meget og gir kun råt for sjov"
Jeg synes det er meget syndt for kattene at de nu kun får "råt for sjovt". Jeg håber virkelig at den "alm tørkost" er uden korn og godt mættet med kød... men ja som nogle vil sige er jeg jo blevet fortaler for 100% rå fodring!
Svineri ved måltider er altså ikke så slemt hvis man lære katten at spise på et klæde
okt 2008
Grunden til jeg startede med at anbefale råt var at jeg blev bildt ind at mauen ikke kan optage den mængde kalcium de skal bruge til deres knogler fra tørkost, det er så absolut ikke rigtigt, jeg har talt med flere eksperter på området også fra KVL og har snakket med dyrlæge fra Royal Canin der sidder med testene på deres foder og de har også mauen i deres testpanel og disse sagde at det var en direkte løgn og at det er noget mange fanatiske råt fodrende godtfolk påstår.
Jeg har altid tørkost stående pga af vores MCO. Så de fik alligevel lidt tørkost, jeg gir dem gerne kyllinger og pinkyer samt hakket øko ko eller kanin eller lam men ikke som fuldfoder, de får Hills, Olivers og forskelligt råt når det lige passer ind i mit program. Så nej fodringen af en mau er ikke mere udfordrene end andre racer, det er en myte og den er hermed manet i jorden.
Nåh tilbage til temperament og adfærd som jeg ville vise med mine lille hygge video...Det stopper ikke fordi de blir voksne de fortsætter hvis man selv vil det og lader dem vores Nefertitti kan slet ikke få nok af os og vil helt tæt på, sidder som en anden pappegøje på vores nakke og skuldre hvis hun kan få lov og hun blir hængende så længe man har tid/lyst...det ER en meget menneske elskende race og de beholder denne tilgang til deres menneske såfremt der er fælles respekt og forståelse...men man skal selv ville dem og de skal ikke presses de skal forstås og elskes så får man et bånd der holder hele livet.
okt 2008
Egyptisk Mau (Egyptian Mau)