ÆV! opkast overalt! :/ ÆV! opkast overalt! :/
Er i dag kommet hjem til en knap så rar oplevelse...
Opkast... <i>Alle vegne!</i>
Jeg har endnu ikke fundet ud af hvem af dem det er, ingen af dem virker sløje, og de har alle 4 appetit...
Der lå nok 10-12 klatter rundt omkring i lejligheden..
En var brun med lidt hårboller i, en anden bare brun...
Så var der en masse klatter med gult slim, en enkelt helt olivengrøn/brunlig, og så nogle klatter der bare var rent skum
Har taget temperatur på dem alle, og jeg synes det ser meget normalt ud, hvad mener I?
Misse: 39,4 ºC
Bøllemis: 39,0 ºC
Gizmo: 38,7 ºC
Lion: 38,3 ºC
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Jeg kom pludselig i tanker om at det har stået siden i går morges...
Orm ved jeg ikke.. De er ikke udenfor...
Vil selvfølgelig ikke udelukke at jeg kan have slæbt noget med hjem...
Men tror du så ikke der ville være orm i brækket?
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Hvad er det dog for noget kød, du mener indeholder orm(e-æg)?
okt 2007
Senest i går aftes, ellers er det ved at være nogle uger siden de sidst har fået...
Men det skal vist være noget ret ringe kød for at de kan få orm af det?
De har alle fået ormekur som små, da de var omkring 10 uger.
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Det kan som du siger også sagtens være vådkosten der er blevet dårligt og har irriteret maverne. Jeg ville give dem små portioner mad og sørge for at alt var frisk, mad og vand.
Hvis de kastede op igen dagen efter ville jeg snakke med dyrlægen..
sep 2012
okt 2007
Tror jeg må til at give en halv dåse morgen og en halv dåse eftermiddag, i stedet for en hel dåse på én gang...
Især her til sommer skal jeg huske det, når det begynder at blive varmt!
Ser lige tiden an, om ikke det er overstået nu..
Ellers aflægger jeg lige dr. dyr et besøg i morgen eftermiddag/aften..
Han har åben konsultation, så man kan bare komme ind uden tidsbestilling (når det er småting som dette - operation eller vaccination af flere dyr kræver tidsbestilling)
sep 2012
okt 2007
Det er simpelthen fantastisk!
Og oven i hatten er han også billig!
Jeg valgte ham i sin tid fordi jeg havde hørt han var billig - og jeg var på SU
At jeg så er blevet RIGTIG glad ved ham er jo bare skønt!
Jeg har ingen skrupler ved at overlade mine dyr til ham og hans assistenter
mar 2013
Følger: 4 Katte: 3 Emner: 9 Svar: 89
nogle af mine katte ligger også såden en klat nogen gange jeg tror bare det er såden en hårbolle.
syntes ikke lige det er normalt for katte, at der er dåsemad tilbage
okt 2007
Så det er der ikke noget underligt i
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Selvfølgelig kan det godt være vådmaden, men så tror jeg det mere havde været på en gang det kom og så ville du nok også finde tynd afføring..
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 15 Svar: 152
Ja 4 HELE mus
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.477
Jeg kan heller ikke tro dine katte overhovedet vil spise af det hvis det har stået for længe,, mine har en grænse på 4-5 timer hvis der er noget tilbage på det tidspunkt bliver det ikke rørt.
feb 2013
Følger: 16 Følgere: 12 Katte: 1 Svar: 36
okt 2007
Fandt nu ud af at det er Misse den er gal med...
Kl. 2.45, 3.30 og igen 4.30 har hun kastet op... Og det har bare været sådan noget gennemsigtigt med svag brun væske, og skum...
Hendes temperatur her til morgen siger 38,9 ºC
Jeg tager en fridag så jeg kan blive hjemme og holde øje med hende, de 3 andre bliver lukket inde i soveværelse/badeværelse og så har jeg Misse hos mig her i stuen/køkkenet..
Giver dyrlægen et kald her kl 7 når han åbner og hører ham ad hvad han mener...
Hun havde faktisk en lignende tur sidste år...
Der tog jeg hende med ind til dyrlægen som gav en sprøjte med noget til at berolige maven, så fik hun kogt fisk/kylling i en 3 dage hvorefter jeg begyndte at køre hende over på alm. vådfoder og til sidst også noget tørfoder..
Håber på at det kan gøres lige så let denne gang..
Men jeg undrer mig altså stadig over at hun har været brækfri i næsten 12 timer og så begynder igen :S
mar 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 160
okt 2007
Det er det man kan læse alle steder og også det min dyrlæge plejer at sige...
Måtte den kun gå til 38,5 skulle 3 af mine 4 katte jo have feber..
Jeg giver ham et kald her kl 7 når han åbner og hører ham ad hvad han mener..
Det er fuldstændig det samme som den tur hun fik sidste år indtil videre...
Og der tog dyrlægen det nu også meget roligt, og altså - hun blev jo rask igen få dage efter...
Men det ender med 99,99% sikkerhed med en tur til dyrlægen...
mar 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 160
okt 2007
Han åbner om en halv time og så ringer jeg til ham..
Så må vi se om jeg kan finde en til at køre hvis han vil se hende nu her!
Sidst sagde han at jeg bare kunne komme i konsultationstiden fra kl 14...
sep 2012
Det kan nemt være at hun lider at IBD(Inflammatory Bowel Disease) det bliver generelt diagnoseret ved gentagende og kroniske mave problemer. Det kan være opstået på grund af noget i hendes mad som hendes mave syre ikke kan håndtere.
http://feline-nutrition.org/health/feline-inflammatory-bowel-disease-nature-and-treatment
Behandlinge er kyllingekød og ben suppe(Ingen ris) plus probiotics til at hjælpe med at genoprette den naturlige syre balance i kattens mave.
Men hvis det er hendes mad ligesom det var for min dreng så vil hun få det igen og igen hvis ikke hun bliver skiftet. Min dreng kastede op hver 14 dag ca nogle gange mere(alle er jo forskellige nogle katte kaster op hver dag hvis de lider af IBD) og han havde aldrig diahreea. Men siden kan fik behandlingen imod IBD og skiftede til 100% rå foder har han ikke kastet op. Kun kastet en musepels op efter han spiste en temmeligstor mus(på størrelse med en daggammel kylling).
okt 2007
Mon dog at det har noget med hinanden at gøre?
Hun kaster normalt ALDRIG op, kun en enkelt hårbolle i ny og næ (det gør de allesammen)
okt 2007
okt 2007
sep 2012
Siden Rå fodring har jeg kun set min kat komme med 1 hårbold + musepelsen. Jeg går selvfølgelig og kæmmer dem imod hårdbolde men den hvide havde altså et problem med gentagende hårbolde eller at kaste sin mad op. Det eneste dyrlægen sagde til mig var at han "spiser for hurtigt". selv når jeg ser ham hugge kød i sig eller suppen da han fik den så er det ikke kommet op igen efter han afsluttede sin behandling.
Jeg opdagede problemet på grund af råfodringen. Han elskede det rå men efter 2 dage kastede han alt op og ville ikke røre råt kød. Søgte og fandt at andre havde oplevet dette ved skift til råfodring og det var fordi at kattens mave er nedbrudt af tørkosten/vådfoder og ikke længere havde den korrekte surhed i mavesyren. Dette resulterede i at kattene ikke længere kunne fordøje det rå kød.
Jeg håber ikke for nogen kat at de har IBD men det er værd at overveje om det kunne være det der var galt. Jeg havde aldrig hørt om IBD eller at en kat der kastede op regelmæssigt kunne have anden grund end "spiser for hurtigt". Da jeg spurgte dyrlægen om noget probiotics til at hjælpe hans mave (efter havde fundet info om IBD) så blev jeg tilbudt for-fordøjet tørkost da hans mave så ikke skulle arbejde så meget for at fordøje det.... øhh jeg ville genoprette hans mave ikke lade den være som den var, tænkte jeg og skyndte mig ud.
okt 2007
Og forhåbentligt får vi hende hurtigt på ret køl igen....
Selvfølgelig vil jeg have det du lige har fortalt mig i baghovedet, hvis nu jeg skulle opleve det en anden gang!
sep 2012
http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/m/mavekatar.aspx
Præcis same symptomer for IBD da det jo ligner en almindelig infektion... gør det ikke nemme at diagnosere.
http://www.netdyredoktor.dk/kat/sygdomsleksikon/i/ibd-hos-kat.aspx
Jeg havde helt glemt jeg kendte en dansk side om IBD.
Det eneste den danske side skriver som jeg er uening med er det som den engelske nævner <i>"Hvordan er fremtiden for din kat, hvis den har IBD?
Sygdommen er kronisk, og selv med optimal behandling vil man kunne se tilbage-
fald, og behandlingen skal evt justeres efter symptomerne."</i>
<b>De fleste tror at sygdommen er uheldbredelig det er så det at Feline Nutrition siger er fejlagtigt da det skyldes fejlernæring og hvis man retter op på fejlernæringen kan man kurere sygdommen.</b>
sep 2012
Jeg snakkede også med min dyrlæge.. men de er ikke fortalere for Råfodring og mente at jeg skulle gå tilbage til tørkost.
God bedring til missen
okt 2007
Men jeg vil helt klart gemme linket, så jeg har det, HVIS hun skulle blive ramt igen en anden gang..
okt 2007
Jeg ved godt hvad for noget mad der er bedst for mine katte
Jeg vil dog tage hatten af for Royal Canin Urinary S/O
Bøllemis havde blæresten for nogle år tilbage, og Urinary fjernede det i løbet af 14 dage...
Jeg fodrede med det et års tid, og trappede så ud af det og erstattede med noget mere kødholdigt foder, samt vådfoder rørt op med vand (som de ELSKER), siden har jeg ingen problemer oplevet på det punkt..
okt 2007
Lader det stå lidt endnu, hvis nu hun skifter mening..
sep 2012
Hvis mine virker lidt uintereseret i mad(om det er mave drilleri eller ej) så hjælper det lige at give dem lidt malt på en finger. så bliver de tit intereseret i maden bagefter.
okt 2007
Har ringet ind til min dyrlæge igen og har fået en tid 10.30
Jeg har desværre ikke noget kattemalt hjemme, og har ingen dyreforretning i miles omkreds...
feb 2013
okt 2007
Desværre går der ikke et kvarter før hun kaster vandet op igen...
Så jeg kan ikke gøre så meget mere for hende lige nu
feb 2013
sep 2012
Forhåbentlig kan dyrlægen give hende en sprøjte af noget probiotics eller hvad han nu gav hende sidst.
Bio-Kult er den probiotics jeg bruger (½kapsel om dagen) men jeg har kun fundet den som bestillings vare hos Naturbaby.dk og det tager jo ca 3 dage før den ankommer :S
okt 2007
Det virkede tilsyneladende, for hun kom i gang med at spise igen...
Nu håber jeg bare på at det virker denne gang også..
Misse er allerede klar, hun har lagt sig i kassen! Hun gider ikke have av i mavsen mere nu!!
feb 2013
okt 2007
jan 2012
okt 2007
Misse fik lidt til at berolige mave-/tarmsystemet og noget imod kvalmen..
Hendes temperatur var fin, 38,4 °C....
De syntes at hun var ved godt mod, så de var ikke bekymrede for hende..
De mente at hun kunne have fået en lille virus, bakterie eller lignende...
Så skånekost de næste par dage, samt Canikur Pro 2 gange dagligt...
Blev der noget skulle jeg endelig komme med hende igen...
jan 2012
God bedring med Misse
okt 2007
Nej det gider vi ikke...
Lige nu ligger hun i skødet på mig og spinder..
Tror lige hun har brug for lidt mor-pyller oven på dyrlæge turen
jan 2012
Og når man er lidt sløj så finders der jo bare ikke noget bedre en at putte hos mor og finde tryghed
okt 2007
Nu ligger hun bare og putter op ad mig og trykker snuden helt ind i maven på mig..
Bette pus
sep 2012
jan 2012
okt 2007
De har bare ligget i sengen og sovet de gange jeg har kigget ind...
Vil lige have lidt ro på Misse inden de bliver lukket sammen igen..
jan 2012
okt 2007
Jeg tror IKKE hun kan lide det (selvom det på tuben står velsmagende pasta)...
For hun SAAAVLER helt vildt nu!
jan 2012
Det reklameres også på kattemalt at katten selv spiser det fra tuben, den hopper min den gamle altså heller ikke på, jeg har altid måttet gemme det i vådmaden, men efter jeg fik den lille som er fuldstændig pjattet med kattemalt, så kan jeg få den gamle til at spise malt fra fingeren..
Men nu skal du altså "pine" hende med sådan noget grimt noget 2 gange om dagen i nogle dage
okt 2007
Og der er jo ingen garanti for at hun spiser op af hvad jeg nu måtte tilbyde hende..
Hun spiser aldrig ret meget ad gangen...
sep 2012
JEg har også prøvet et par andre mærker de ikke var vilde med
Den fra dyrlægen gider mine ikke spise...
Men den fra Trixi eller Beophar(stavning? laver også katte vitamin pasta) går de helt amok over især den ene er helt vild og spiser det direkte fra tuben
jan 2012
okt 2007
Men hun har dog alligevel aldrig knurret af mig på den måde før...
Skyldes måske at hun er lidt stresset oven på alt det der er sket..
Hun havde engang fået ridset hornhinden i det ene øje, hvilket resulterede i øjenbetændelse...
Der vaskede jeg hendes øje i en saltvandsopløsning hver 2.-3. time...
Se DÉT var hun træt af!!!
jan 2012
jan 2012
Misse skal nok blive god igen
okt 2007
Men FREMSKRIDT!!!
Hun står nu og slikker i kyllingesuppen og har også spist et par kyllehapser
jan 2012
okt 2007
Der lavede hun jo ikke pøller i 3 dage...
Da hun så ENDELIG gjorde hoppede jeg rundt som en anden tosse af glæde
sep 2012
Dejligt at hører hun spiser ^^
jan 2012
Min Tøsen har jo for 3 år siden haft krystaller i urinen, så siden da holder jeg skarpt øje med at hun ikke holder sig for længe, da jeg så fik Smilla, da begyndte hun at holde sig ret længe syntes jeg, bla fordi hun ikk bryder sig om tilskuere og Smilla syntes åbenbart det er spændende at se Tøsen gå på bakken??
Jeg har så givet Tøsen en mere privat bakke i et rum hvor Smilla ikke kommer, så nu beder Tøsen om at komme derind når hun skal, men bruger altså stadig de 2 andre bakker også..
Så jeg roser Tøsen næsten hver gang hun tisser i bakken der er frit tilgængelig for så ved jeg jo at hun ikke holder sig unødigt..
Kors hvor føler jeg mig dum en gang imellem, at rose en kat for noget helt almindeligt, men kæmpede næsten 6mdr. men urinvejsinfektion og krystaller..
okt 2007
Godt du har fået bugt med det!
jan 2012
Og sørger for at hun får nok og drikke og hvad jeg nu kan, og der har ikke været noget med hende siden..
Det skal jo også siges at det var et tilfælde jeg fandt ud af det, for jeg har jo så velopdragen en kat
Pludselig stoppede hun bare med at pølle i 2-3 dage, tissede stadig, så på 3. dagen hvor hun stadig ikke havde pøllet og så ikke ville spise noget, da ringede jeg til dyrlægen fordi jeg troede hun havde forstoppelse, han ville have jeg så tiden an, men jeg ville have hende tilset, så hun blev røngtenfotograferet og så tog de urinprøve, så sådan blev det opdaget..
Så er man altså ekstra obs, når katten ikke viser de normale tegn på at noget er galt..
okt 2007
Det var da et rent tilfælde det blev opdaget!
Bøllemis viste det på den "nemme" men trælse måde, ved urenlighed...
Og NÅR han sad på bakken havde han et meget pint ansigtsudtryk...
Han rendte til og fra bakken 20 gange på en dag og lavede egentlig aldrig noget i den alligevel..
Så jeg spurgte til råds herinde og folk var helt enige i at det måtte være noget blærebetændelse, sten eller krystaller..
Jeg fik et "gør det selv-kit" med hjem fra dyrlægen...
En lille pose med plastkugler til at lægge i (den KLINISK RENE) bakke, så der var lidt at skrabe i...
Så var der en pipette og et lille glas med skruelåg...
<b>16 TIMER</b> sad jeg og ventede på at han gik i bakken og fik tisset!
Og så ringede jeg til min far som kørte mig til dyrlægen med prøven (den var stadig lun da jeg nåede frem)
sep 2012
Jeg fik at vide at dyrlægen gerne ville holde min kat til observation(gik på uni så pjække dage var ikke en god ting) men de ville først have ham ind fra om morgenen fordi så havde han sovet og hans blære ville være fyldt mente de...
Så jeg skulle tage bakken væk fra ham fra kl 22 om aftenen... det synes jeg var liiiiidt længe når han først skulle ind kl 8, så vi ventede til vi gik i seng før vi fjernede toilettet hvilket endte med at være imellem kl 00-01.
Næste morgen spurgte dyrlægen om vi ikke havde fjernet toilettet som vi var blevet fortalt!(meget fortørnet) hans blære var jo helt tom! Hvor efter jeg kiggede ondt på hende og sagde - Han har tisset ud over hele området under trappen der hvor hans bakke plejer at stå og vi ventede 2 ekstra timer inden vi tog toilettet væk! plus han har tisset i min vasketøjskurv jeg bruger til viskestykker... ALLE mine viskerstykker på nær 3-4 stks er nu blevet gennemvædet af kattetis....... Det var et fantastisk råd du havde.....
Selvfølgelig ville min kat ikke tisse hele dagen hos dyrlægen så han måtte blive natten over og tissede kun imens dyrlægen var taget hjem for at sove
Jeg har lavet hjemme test med plastik kugler siden da... Mindre stress for os allesammen.
okt 2007
Lyder da til at du har haft lidt en dum dør af en dyrlæge
Når en kat skal, så SKAL den altså! Bakke eller ej!
sep 2012
Men der hjemme har der bare at være et toilet og basta!
maj 2012
Jeg snakkede med en hvis kat tit fik taget urin prøver, hun lærte den, at akceptere at hun stak en dyb grydeske ind under katten når den tissede
maj 2012
okt 2007
Håber også at Misse kommer hurtigt ovenpå igen...
Hun har nippet til sit kyllingesuppe med kyllingestykker i et par gange...
Det er da lidt fremskridt..
Og intet opkast..
So far so good!
maj 2012
jan 2012
Men ja det er ikke nemt når ens kat er så velopdragen at man kun tisser i kattebakken, hun har aldrig haft uheld, eller jo det vil sige nogle gange hvis hun ikke har været tilfreds med bakkens tilstand så har hun ikke fået hele røven med ind og så er det løbet ud over, men hun har stadig været i bakken.. (og så skal det nævnes at ikke tilfreds med bakkens tilstand forstås at hun har pøllet i den ene ende og nu vil tisse i den anden, og åbentbart ikke vil dufte til sin egen hømhøm, men tisse i samme ende næhh nej, eller i den anden bakken næææhh nej
okt 2007
jan 2012
maj 2012
jan 2012
okt 2007
Det er med ALLE FIRE balancerende på kanten af bakken, mens hun tisser ned i bakken og sidder og vugger lidt, fordi det er svært at holde balancen på sådan en smal kant...
Kan I se det for jer?
jan 2012
maj 2012
okt 2007
Især fordi hun altså ikke er en lille pige, hun har godt med sul på sidebenene
Anyway... Stadig ingen opkast, vi har <b><i>NÆSTEN</i></b> haft et døgn uden opkast nu
Og hun spiser ganske lidt, den lille portion kyllingesuppe med dåsemads hapser hun fik serveret i går først på aftenen var <i>næsten</i> spist op her til morgen
Hun har fået en ny portion så hun kan klare sig mens jeg er væk på arbejde...
Og Canikur'en gled lidt nemmere ned her til morgen...
Har fundet ud af at jeg bare skal sprøjte alle 2 ml ind på én gang, ellers vrider hun sig som en ål når hun skal have sprøjten i munden igen..
Bare ind - sprøjt - synk - DONE!
feb 2013
jan 2012
okt 2007
Forhåbentligt en tømt madskål og en veltilpas Misse
okt 2007
Men det hun spiste i løbet af i går er ikke kommet op! Der er ingen opkast nogen steder
Har lige kogt fisk, det står til afkøling nu, håber hun vil have det
ÆV! opkast overalt! :/