{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

Ida K
Ida K
Tilmeldt:
23. mar 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Overvejelser om kat {{forumTopicSubject}}

Hej KG
Jeg kunne godt bruge nogle af jeres inputs. Jeg går nemlig i overvejelser om at forøge familien med en Maine Coon kat. Familien består i forvejen af min kæreste og vores mops Berta på 6 måneder. Jeg har sat mig meget ind i, hvordan de to ville skulle introduceres, og jeg synes egentlig, at en MCO ville passe godt ind i den familie.

Mine overvejelser er egentlig mere af praktisk karakter (selvom I selvfølgelig gerne må kommentere på ovenstående).

Hvor meget koster det at have kat om måneden? Ville nødig stå i ikke at kunne have råd til katten. Har forestillet mig at have en opsparing, som vi har med hunden

Hvilket foder er bedst? Altså både mærke, type (våd/tør) osv.

Hvad gør I med pasning, når I skal være væk i længere tid?

Hvor lang tid kan en kat være alene hjemme?

Hvordan aktiverer man en(inde)kat?

Beklager, hvis det er nogle lidt dumme spørgsmål, men synes det er vigtige ting at vide, inden jeg evt. anskaffer mig en kat. Vil nødig skulle af med den, fordi jeg/vi ikke kunne give den det, den krævede.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejelser om kat
  • #1   23. mar 2013 Ingen spørgsmål er dumme, jeg syntes det er rigtig dejligt at du vil sætte dig ind i alt og lave en velovervejet beslutning derudfra, der er alt for mange der køber en kat uden at tænke på omkostninger og det faktum at en kat nemt kan blive 15-20+ år..

    Altså udgiften til kat svinger jo meget fra race og størrelse på kat vil jeg mene..
    Jeg fodre med RC tørfoder og til en kat koster det vel ca 150-200kr om måneden, hvis man køber 10kg af gangen og det ikke er på tilbud, køber selv primært på tilbud eller over netbutikker som zooplus, så sparer man en hel del..
    Vådfoder får de hver dag 2 gange , der køber jeg LUX dåsefoder fra Aldi, en dåse på 400g koster 5,5kr og holder i 2-3 dage til 2 katte..

    Jeg vil ikke anbefale dig et foder da der er så mange meninger om tørfoder som der er mennesker, det du nok skal se på er at kødindholdet står først på varedeklartionen og gerne er så højt så muligt, men det er også vigtigt at se på hvor meget magnesium og taurin der er i det..

    Mht hvad jeg gør med kattene når vi skal på ferie m.m. så har jeg heldigvis fantastiske venner der gider at køre forbi mine katte og give dem mad og kæl, hvis jeg ikke havde det, så ville jeg klart sende dem på en god kattepension..

    En kat kan nemt være alene en 12-18 timer faktisk helt op til et døgn hvis det er en enkelt stående forteelse og de selvfølgelig har masser af mad og vand til rådighed, personligt vil jeg ikke efterlade mine katte alene mere end 18 timer uden at blive tilset og faktisk helst kun max 12 timer, når mine katte bliver passet så er mit krav at de bliver tilset 2 gange om dagen..

    MHT til aktivering, så sørger man for at der er gode kradsemuligheder gerne mindst 1 gulv til loft kradsetræ, kattene skal have mulighed for at komme i vindueskarme og så er det en god ide at anskaffe noget aktiverings legetøj, hvor katten også skal bruge hjernen og så selvfølgelig generelt bare lege med katten i det omfang den gider..

    Sist vil jeg lige høre dig om, nu du skriver at det er en MCO du ønsker, har du sat dig godt ind i racen?? Er du indstillet på pelspleje dagligt?? Besøg evt nogle opdrættere inden du bestemmer dig endegyldigt, eller evt besøg nogle katteudstillinger, så du får sankket med nogle ejere/ opdrættere af MCO og får deres syn på MCO, et er hvad man læser et andet er hvad folk kan fortælle..
    Vil tilføje at jeg selvsyntes MCO er en fantastisk dejlig racekat, sidts vil jeg opfordre dig til at købe kat fra reg opdrætter da der er alt for mange uærlige MCO avler der siger de er ægte og så er de det slet slet ikke, stamtavlen er dit eneste bevis for at du køber en sund og rask kat, MCO har desværre nogel arvelige sygdomme som man skal være obs på de er testet for, nej rigtigt trods test er man ikke sikret, men dog en smule mere end uden..

    Sorry det blev langt smiley


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #2   23. mar 2013 Tusind tak for dit meget gode svar, Heidi. Jeg er bare rigtig glad for, at du har uddybet det, så det gør slet ikke noget, at det blev langt smiley
    Jeg er meget glad for zooplus, og jeg ved, at de ofte har tilbud, så nu gælder det bare om at finde et godt foder. Jeg kunne dog godt forestille mig, at det er en jungle ligesom i hundeverdenen.

    Ift. Pasning og alenetid passer det meget overens med, hvad jeg havde forestillet mih. Vores hund er ofte ikke mere alene hjemme end max 6 timer om dagen og det er meget få gange om måneden, det sker, så katten ville naturligvis heller ikke være alene.

    Jeg havde tænkt mig at anskaffe et højt kradsetræ med huler osv. og så vil jeg selvfølgelig også finde noget sjovt legetøj. Vi har også nogle aktivitetsspil til hunden, som den sikekrt også kunne lege med

    Ift. racen har jeg læst meget om den og kan på den vis se, at dens temperament tiltaler mig meget. Altså, den er meget social, legesyg, kærlig og passer godt til andre dyr, hvilket er vigtigt. Kan forstå, at den minder meget om en hund på mange punkter. Derudover synes jeg det er en flot kat og er indstillet på pelspleje. Vil dog prøve at besøge opdrættere, så jeg kan se kattene i levende live og høre opdrætternes mening smiley
    Jeg vil bestemt købe fra opdrætter med stamtavle, hvor kattene er tjekket godt igennem.

    Igen, mange tak for inputtet smiley


  • #4   23. mar 2013 Hvis du vil have et godt foder, som samtidig er billig, kan jeg varmt anbefale " Orijen " - det er det bedste på markedet - både for hund og kat - det er også billigt, da det er drøjere i brug dvs. de bliver mere mætte, fordi det er rigtig kød der er i og ikke bare tomme kalorier. Der er hele 80% rigtig kød i, men samtidig er det faktisk også billiger at købe f.eks. 2 kg af den end hvad 2 kg RC koster. Jeg har spurgt en VET, som er en ernæringsekspert om råd selv, da jeg skulle finde en god tørkost til min "junkie af en hun-kat" - husk en alm. dyrlæge er ikke nødvendigvis så godt inde i kost, da de ikke lærer så meget om det. Jeg beklager at må sige det, men Royald Canin er faktisk "junk food" for katte, da det er de forkerte proteiner der er i bl.a - proteinerne SKAL alle helst komme fra kød - fordi katte er rovdyr og er bygget til at omsætte kød og ikke proteiner fra korn.
    Orijen kan købes i to smagsvarianter til kat - ved ikke lige hvor mange til hunde. Men det kan købes på Zooplus også - og kan fås i prøvepakker på 400gr. så man lige kan afprøve det og se hvilken smag ens dyr foretrækker.
    Jeg har selv lige prøvet den med kylling, men desværre var det kun den ene af min katte, som kunne lide det - nu har jeg bestilt den med fisk til Miss Kræsenpind ;O))
    Jeg vil også anbefale dig at finde noget godt vådkost, som den kan lide - uden kornprodukter og med så meget ren kød som muligt. LUX fra Aldi er udemærket og ellers kan du finde en masse på Zooplus - kan desuden anbefale Applaws, Porta 21 samt Olivers vådkost fra Olivers Petfood.dk. Det er vigtigt at især katte får vådkost, fordi de ikke er gode til at drikke og for at de ikke skal få problemer med urinvejene p.g.a for koncentreret urin, skal nyrerne skylles godt igennem. Du kan med fordel hælde lidt kogende vand ved vådkosten - så får de mere væske og det dufter bedre ;O) Man kan også med fordel give dem rå kød til nogle af måltiderne - der er naturlig væske i kødet og de har godt af at bruge deres tænder med at bide, rive og tygge på kød,sener, brusk og ben - det giver en naturlig pleje af deres tænder - det kan du i øvrigt også gøre ved vovsen ;O) - bare husk at benene ikke må have været tilberedt, da de så kan splintre i deres tarme - kun rå ben!


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #5   23. mar 2013 Mange mange tak for dit svar, Felis. Det har givet mig lidt stof til eftertanke, hvad angår det rent økonomiske og ift. hunden. Vi ville godt kunne have råd til at have den, men ville nok ikke have råd til uforudsete udgifter, og det bryder jeg mig ikke om. Eller jo, så skulle vi spare, men det ville måske gå ud over hunden, og det går heller ikke. Så hellere vente til jeg har fået mig et studiejob.
    Det passer nok også meget godt med, at vores hund er blevet ældre, for hun er rigtig legesyg og nysgerrig. Hun har mødt katte før og kan godt med dem, men måske det er bedre at vente lidt.


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #6   23. mar 2013 Helle, tusind tak for dit råd vedrørende mad. Har hørt rigtig godt om Orijen, så den dag jeg får kat, tror jeg også at det bliver det mærke - eller i hvert fald et, der kører samme principper ift at det skal være kornfrit.


  • #8   23. mar 2013 Orijen fås også til vufferen ;O)) Vi skal selv have hund igen til efteråret - en Coton de Tuelar - den skal vokse op med at bliver fodret med råt - og Orijen som suppliment til det.
    Vil lige tilføje at den VET jeg har talt med er også uddannet dyrlæge først, men driver en lidt alternativ dyreklinik hvor bla. kosten er i centrum. Den hedder VetNatura og ligger i Sønderborg :O) - Det er godt nok 90 km fra hvor vi bor, men der kører jeg gerne hen næstegang vi skal til dyrelæge :o)


  • #9   23. mar 2013 Som alle adnre siger så er det rigtig dejligt at se at du har gjort dig meget grundige overvejelser omkring hvad det kræver at have kat smiley Fantastisk! Det kan bare ikke roses for meget.

    Som felisgo du selv nævner er uforudsete dyrlæge besøg det der kan slå hårdest ind i økonomien. Den risiko kender du jo også fra jeres hund.
    Jeg har 1000kr jeg lægger af hver måned til alle uforudsete regninger, det kan også være os selv der lige pludselig skal til tandlæge. Men jeg har også en opsparing til ferie og afstressening(same beløb) og skulle det gå helt klar for dyr eller menneske i vores hus så tager vi af den også. Så reelt har jeg 2000kr hver måned til ekstra omkostninger og min dyreste vagtdyrlæge regning har været på 1700kr på en søndag... Jeg har udekatte og den ene kom hjem og var blevet bidt i bagbenet så skulle have smertestillende og antibiotika.

    Foder er en jungle og du vil få mange mange forskellige råd smiley Som Helle siger så er det godt at snakke med en VET(Veterinær Ernærings Terapeuter) Du kan altid finde en via denne hjemmeside http://bvet.dk/
    Tandkøds problemer har mange katte hvis de kun får tørkost og vådfoder, hvis de som minimum får serveret råt kød og ben(som kyllinge halse) ved siden af kan man forebygge i stedet for at skulle behandle(tandrensning under narkose) men alt efter katten skal man måske op og servere 50% som Rå ben og kød for at holde tænderne rene. Det samme er gældende for hunde og deres tænder men det er mere normalt at se folk give deres hunde kødben end at folk servere kyllingehalse til kattene(i hvert fald i byerne)

    ***Hvor lang tid kan en kat være alene hjemme? ***
    Maks en dag hvis de har mad og vand til rådighed. Så skal du på en enkelt overnatning et sted. tager afsted aften og hjemme næste aften så kan de godt klare sig helt fint. længere end det så skal de passes. Der er 3 muligheder.
    Privat pasning, familie, venner og bekendte
    Kattepasning i eget hjem - ligesom børnepasning, der kommer en person forbi(som du har aftalt/mødtes med og planlagt hvordan og hvorledes). personen fodre kattene og kæler med dem alt efter aftale.(Nogle anbefaler maks 1 uge sådan her)
    Kattepension - kattene køres til en pensionat som tager sig af dem efter aftale.

    **Hvordan aktiverer man en(inde)kat?**
    Klatretræer og legetøj katten selv kan lege med når man ikke er hjemme. Dertil er der fiskestænger og drillepinde som man sammen med katten kan lege med.
    Man kan også aktivere katten ved at gemme tørkost rundt om i huset som den hver dag skal "gå på jagt" efter.

    Held og lykke med projekt kat smiley


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #10   23. mar 2013 Tusind tak for alle de gode svar. Flere af tingene var som jeg havde forestillet mig, men jeg er da bestemt også blevet klogere, skal jeg lige love for.
    Jeg kan godt se, at foder til kat er lidt mere "krævende" ift hund, så der er lige nogle ting, jeg ville skulle finde ud af, men det lyder til, at jeg skal have fat i en VET.

    Derudover skal jeg have gang i en god opsparing og til at have lidt flere penge udbetalt om måneden, så jeg både har råd til de praktiske ting men også ting som legetøj, kradsetræ osv.

    Jeg er virkelig glad for jeres svar, for ved ikke så meget om katte, men jeg er glad for at blive klogere smiley


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #11   23. mar 2013 Derudover vil jeg købe med stamtavle fra en gid opdrætter, så neutralisering, sundhedstjek osv ville der forhåbentlig være styr på, men det er jo god guideline til at tjekke om det er en ordentlig opdrætter.

  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #13   23. mar 2013 CCD: ja, det er jo nok netop nu, at jeg skal ud og tage et kig på racen, nu hvor jeg stadig er i overvejelsesfasen og ikke har fast besluttet mig endnu. Så må se om der er nogle opdrættere i nærheden af mig eller en kommende udstilling. Jeg er jo leget forelsket i racen, men det er "skabt" ud af billeder og beskrivelser på nettet, så har jo nok godt af at få et "rigtigt" indblik og derigennem skabe min egen mening.
    Det er præcis samme proces, som da vi skulle have hund smiley


  • #14   23. mar 2013 Danske udstillinger i 2013:
    (link fjernet)


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #15   23. mar 2013 Tak Heidi N, den vil jeg lige kigge på i morgen. Nu vil jeg nemlig lige smutte i seng smiley

  • #17   23. mar 2013 Helt enig CCD men udstillingerne er bare et godt sted at skabe kontakten til de mennesker som ejer kattene og som du gerne vil have til at lukke dig ind i deres hjem..


  • #19   23. mar 2013 Helt klart smiley
    Jeg har nu bare ikke oplevet at udstillerne ikke har lyst eller tid til at snakke, men det kommer måske også an på hvilke udstillinger, det ved jeg ikke, da jeg kun har været til dem her på sjælland, og da har jeg oplevet meget venlige og imødekommende mennesker, jeg har kun været som tilskuer og det er selvfølgelig også nogle år siden sidst smiley


  • #20   23. mar 2013 Har lige købt noget foder der hedder porta21... Det er billigere, og jeg har læst herinde, at mange fodrer med det, og synes det er godt....

    Jeg foreslår de fleste internatkatte.... De er neutraliserede og der kunne jo være en indekat, der var vant til hund.


  • #21   23. mar 2013 Kan ikke lige se, hvor du bor men på Tøstrup kattehjem har de fået 12 norske skovkatte ind og en del maine coon, så der er neutraliserede racekatte til billige penge...

  • #23   24. mar 2013 Der er bare ikke nogle af de katte der lyder som gode første gangs katte Lonnie, da de alle kræver ekstra omsorg og tilpasning, sådan som jeg læser det..
    Samt det er alle katte med et par år på bagen, så hvoedan de vil kunne med en hvalp er måske tvivlsomt..

    Jeg syntes det er rigtig fornuftigt af Ida at hun ikke har travlt med at få en kat, men vil veje alle aspekter i erhvervelsen af kat før hun springer ud i det..


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #24   24. mar 2013 Jeg tror, at jeg ville tage til en udstilling for at se kattene og måske endda snakke med nogle af opdrætterne, men tror, at jeg også skriver til nogle opdrættere, der bor i nærheden for at komme rigtig tæt på kattene og høre opdrætternes mening osv. smiley

    Jeg har haft overvejet internatkatte, men jeg tør ikke begive mig ud i katte, hvor jeg ikke kender baggrunden rigtigt og ikke har haft mulighed for at præge dem ordentligt, hvilket jeg helst gerne vil ift hunden.


  • #25   24. mar 2013 Jeg syntes det lyder som en rigtig god plan Ida..

    Held og lykke med projekt kat smiley
    Og hold og gerne opdateret i hvordan det går smiley

    Og så vil eg i øvrigt gerne rose dig for at du ikke bare hovedkulds kaster dig ud i køb af kat, men virkelige overvejer grundigt, hvad du kan tilbyde, har råd til og har overskud til, det kunne mange første gangs katteejere lære af, alt for mange impulskøber en kat og glemmer den omkostning der følger med og så er det vi desværre kort efter ser katten borgives fordi folk ikkehar råd eller tid til katten..
    Rigtig flot Ida smiley


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #26   24. mar 2013 Tusind tak, nu bliver jeg da helt forlegen over al den ros smiley
    Jeg skal nok holde jer opdaterede med hvad der sker i projekt kat smiley

    Og igen, mange mange tak for de gode og hjælpsomme svar!


  • #27   24. mar 2013 smiley

  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #29   24. mar 2013 Lotte, det er selvfølgelig rigtigt, at jeg ikke selv kan præge den i den vigtige periode. Troede faktisk den prægningsperiode skete før. Men så kan jeg kende til dens baggrund og vide, hvordan den er præget hos opdrætter smiley

    Ift. forsikring hvilke selskaber kan du så anbefale? Jeg har alm. brand på min hund, men ved ikke om de dækker katten ligeså godt. kunne forestille mig at der er forskel på selskaberne alt afhængig hvilken race man har - ligesom med hunden.

    Tak for rådet omkring opdrætterbesøg. Det skal jeg da lige være opmærksom på smiley


  • Ida K
    Ida K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #31   25. mar 2013 Lotte: ja okay, det kan jeg godt se ville blive en anelse dyrt i længden. Jeg prøver at google mig lidt frem smiley

Kommentér på:
Overvejelser om kat

Annonce