Main Coon's vægt under al det pels... {{forumTopicSubject}}
Jeg har en lækker lille Main Coon blanding som er 11 mdr. gammel. Hun har en racetypisk lang, tyk og superlækker pels, er lidt klein i det, og MEGET madglad.
Da jeg fik hende neutr. ved dyrlægen for 4 mdr. siden, fik jeg at vide at hun var for fed, så hun kom på speciel foder til neutr. katte og kom på en foderplan. Der vejede hun 3 kg.
Hun har sidenhen kun taget 100 g. på, selv om hun er vokset - og jeg kan både se og mærke at hun har tabt sig.
Men hvornår er nok nok??
Jeg kan simpelthen ikke vurdere hendes vægt under al det pels, og vil gerne finde det leje hvor hun har den helt rigtige vægt.
Hvad skal jeg mærke efter?
Hun er udekat, selvom hun foretrækker at være inde når det er koldt og vådt.
Jeg har vedhæftet et billed, men jeg ved ikke om I kan vurdere noget ud fra det.
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 60 Katte: 1 Emner: 144 Svar: 4.145
Det kommer meget an på knogler og den generelle kropsbygning...
Men en tommelfinger regel siger:
<i>Hvis du ved at føle med fingerspidserne hen langs rygraden og langs ribbenene, og du ikke kan mærke rygrad og ribben gennem pels, hud o.s.v. ved et let tryk, så er katten for tyk...
Modsat må du ikke tydeligt kunne mærke hofteben/øverste lårknogle...
For kan du det, så er katten nemlig for tynd.</i>
Du skal fuldstændig se bort fra maveflommer, kastratdeller, hængevom og hvad det ellers kaldes. Det har intet med overvægt at gøre, det ses nemlig også nogle gange hos tynde katte.
dec 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 1 Emner: 4 Svar: 11
Men det er skisme ikke nemt at se under al det uld! Godt det snart er sommer og hun taber noget af det
aug 2012
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205
Jeg har selv en ragdoll/hellig birma kastrat, som jeg synes er lige til den slanke side. Jeg synes faktisk han ligner din kat, bortset fra lidt længere krop. Han vejer pt. 4,6 kg og når man udmiddelbart ser på ham, ser han ikke undervægtig ud. Men mærker jeg ham over ryggen, synes jeg at han føles lidt for slank (ligesom Lotte beskriver det). Jeg tror ikke du skal gå så meget op i vægten, men mere op i hvordan hun mærkes.
Fodrer du hende med andet end tørfoder? En god idé er, at lade hendes tørfoder stå fremme 24/7, derudover at fodre hende to gange i døgnet, med både råt og vådfoder. På den måde kan hun selv styre hendes fødeindtag, alt afhængig af hendes behov. Nu skriver du også at hun er udekat, så hun er jo en kat som er aktiv.
dec 2012
Inden hun blev neutraliseret havde hun konstant adgang til tørfoder, hvilket hun åd og åd og åd af! Dyrlægen som opererede hende sagde, at der lå så meget fedt omkring hendes indre organer, at det var sundhedsfarligt for hende
Derfor er jeg ikke tryg ved at give hende fri adgang til foder. det har været en kamp at få hende ned til normalvægt, og jeg orker ikke at hun bliver så fed igen!
Men du har ret i, at når det gode vejr for alvor sætter ind vil hun også bruge mere tid udenfor og dermed røre sig mere - og så skal hun naturligvis også have mere mad
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Det betyder nemlig rigtig meget for hvor meget de kan spise... Hvis det har været "Junk food" og klart da det feder helt vildt... og ikke er sundt for katten.
aug 2012
Og må sige at jeg er positivt overrasket.
dec 2012
Nu får den Science Plans foder til neutraliserede ungkatte.
Jeg synes det lyder som en god idé med sådan en aktivitetsting til hende - for jeg under hende bestemt at få mad - hun må bare ikke blive fed!
mar 2013
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 160
dec 2012
aug 2012
Main Coon's vægt under al det pels...