{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
612 visninger | Oprettet:

Main Coon's vægt under al det pels... {{forumTopicSubject}}

Jeg har en lækker lille Main Coon blanding som er 11 mdr. gammel. Hun har en racetypisk lang, tyk og superlækker pels, er lidt klein i det, og MEGET madglad.

Da jeg fik hende neutr. ved dyrlægen for 4 mdr. siden, fik jeg at vide at hun var for fed, så hun kom på speciel foder til neutr. katte og kom på en foderplan. Der vejede hun 3 kg.

Hun har sidenhen kun taget 100 g. på, selv om hun er vokset - og jeg kan både se og mærke at hun har tabt sig.

Men hvornår er nok nok??

Jeg kan simpelthen ikke vurdere hendes vægt under al det pels, og vil gerne finde det leje hvor hun har den helt rigtige vægt.

Hvad skal jeg mærke efter?

Hun er udekat, selvom hun foretrækker at være inde når det er koldt og vådt.

Jeg har vedhæftet et billed, men jeg ved ikke om I kan vurdere noget ud fra det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Main Coon's vægt under al det pels...
  • #1   25. mar 2013 Man kan aldrig sige hvilken vægt en kat skal have..
    Det kommer meget an på knogler og den generelle kropsbygning...

Men en tommelfinger regel siger:
    <i>Hvis du ved at føle med fingerspidserne hen langs rygraden og langs ribbenene, og du ikke kan mærke rygrad og ribben gennem pels, hud o.s.v. ved et let tryk, så er katten for tyk...

Modsat må du ikke tydeligt kunne mærke hofteben/øverste lårknogle...
    For kan du det, så er katten nemlig for tynd.</i>

Du skal fuldstændig se bort fra maveflommer, kastratdeller, hængevom og hvad det ellers kaldes. Det har intet med overvægt at gøre, det ses nemlig også nogle gange hos tynde katte.

• #2   25. mar 2013 1000 tak for svar. Hun har lidt maveflommer, men det vil jeg se bort fra. Jeg kan mærke hendes ribben - og jeg kan faktisk også mærke hendes hofteben - men ikke så tydeligt - så hun er nok ved at være der hun skal være. Så vil jeg sætte hende lidt op i mad, og holde øje med om hun holder en konstant vægt.

Men det er skisme ikke nemt at se under al det uld! Godt det snart er sommer og hun taber noget af det smiley

profilbillede
  • #3   25. mar 2013 Hej Marianne.
    Jeg har selv en ragdoll/hellig birma kastrat, som jeg synes er lige til den slanke side. Jeg synes faktisk han ligner din kat, bortset fra lidt længere krop. Han vejer pt. 4,6 kg og når man udmiddelbart ser på ham, ser han ikke undervægtig ud. Men mærker jeg ham over ryggen, synes jeg at han føles lidt for slank (ligesom Lotte beskriver det). Jeg tror ikke du skal gå så meget op i vægten, men mere op i hvordan hun mærkes.

Fodrer du hende med andet end tørfoder? En god idé er, at lade hendes tørfoder stå fremme 24/7, derudover at fodre hende to gange i døgnet, med både råt og vådfoder. På den måde kan hun selv styre hendes fødeindtag, alt afhængig af hendes behov. Nu skriver du også at hun er udekat, så hun er jo en kat som er aktiv. smiley Held og lykke med det.

• #5   25. mar 2013 Hej MS
    Inden hun blev neutraliseret havde hun konstant adgang til tørfoder, hvilket hun åd og åd og åd af! Dyrlægen som opererede hende sagde, at der lå så meget fedt omkring hendes indre organer, at det var sundhedsfarligt for hende smiley Uhhh - jeg følte mig som en MEGET dårlig katteejer der!
    Derfor er jeg ikke tryg ved at give hende fri adgang til foder. det har været en kamp at få hende ned til normalvægt, og jeg orker ikke at hun bliver så fed igen!
    Men du har ret i, at når det gode vejr for alvor sætter ind vil hun også bruge mere tid udenfor og dermed røre sig mere - og så skal hun naturligvis også have mere mad smiley

• #6   25. mar 2013 Hvilket foder fik hun før hun blev neutraliseret????
    Det betyder nemlig rigtig meget for hvor meget de kan spise... Hvis det har været "Junk food" og klart da det feder helt vildt... og ikke er sundt for katten.

• #7   25. mar 2013 Jeg har også en hunkat som på nul komma fem kan æde hele hendes skål, hvis den bliver fyldt op med tørfoder - og så er det jo ikke en god idé at lade det stå fremme hele tiden. For tre uger siden købte jeg så denne: http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
    Og må sige at jeg er positivt overrasket. smiley Hun bliver godt stimuleret af den, og hun spiser langsommere. Det kunne måske være en idé. smiley

• #8   25. mar 2013 Den fik Royal Canins MainCoon over-fire-måneder killingefoder, og inden da killingefoder (jeg kan ikke huske mærket - men det var noget anbefalede triple-stjernede super-duper-certificerede noget jeg købte hos dyrlægen).

Nu får den Science Plans foder til neutraliserede ungkatte.

Jeg synes det lyder som en god idé med sådan en aktivitetsting til hende - for jeg under hende bestemt at få mad - hun må bare ikke blive fed!

• #9   25. mar 2013 Katte skal som udgangspunkt ALTID have adgang til tørfoder og så skal de have vådfoder mindst 5 gange om ugen.

• #10   25. mar 2013 MS - Jeg har lige købt den - og glæder mig til at prøve den af! Kan du så godt give hende din kat fri adgang til foder med fodermaskinen?

• #11   25. mar 2013 Fedt Marianne smiley Ja, hun har fri adgang til tørfoder nu, og får Lux vådfoder (kan købes i Aldi til en femmer) to gange om dagen, samt råt kød ca. hver anden dag (hun er en kræsen dame, så det er svært at få i hende). Man kan lave forskellige sværhedsgrader med den, men den skal heller ikke være alt for svær. Jeg synes at hun fangede fidusen hurtigt, og selv om hun stadig er dygtig til at få maden ud, tager det altså en del længere tid for hende at spise, end før da hun nærmeste slugte det. smiley

Kommentér på:
Main Coon's vægt under al det pels...

Annonce