{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.089 visninger | Oprettet:

M S
M S
Følger: 1 Katte: 3 Emner: 20 Svar: 205

Metronidazol mod tandkødsbetændelse? {{forumTopicSubject}}

Vores nye kat skulle chippes igår, og fik i den anledning lavet et sundhedstjek. Han har en mild grad af tandkødsbetændelse, og vi fik at vide, at det i nogle tilfælde kunne behandles med Metronidazol i pilleform. Derudover tandbørstning og klorhexidin.. Men nu har jeg søgt lidt på nettet, og jeg synes kun at jeg kan finde meget lidt om metronidazol til kat i forbindelse med tandkødsbetændelse??

Nogle der kender til virkningen af denne type medicin, eller nogle andre gode råd så vi undgår at det bliver værre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Metronidazol mod tandkødsbetændelse?
  • #2   28. mar 2013 Han er ret glad for råt kød, man har ikke fået det hos tidligere ejer. Hvor meget kan jeg give ham om dagen til at starte med?

• #4   28. mar 2013 Start blidt op med det rå, ellers kan maven stå af;-)

• #5   28. mar 2013 Når der er ordineret Flagyl, så skal katten have det - that´s it smiley

Når det er sagt, så har jeg brugt Immunocare - naturprodukt, derfor ikke kemikalier, til min kat der også har et tandproblem - men han VIL ikke have råt kød.

Det kan købes hos dyrlægen og understøtter immunforsvaret. Desværre blev min træt af det, men han fik det i ca 3/4 år og jeg kunne altså nærke en forskel.
    Klorhexidin skal du ikke forvente at han vil finde sig i - ej heller ikke Flagyl som stoffet også hedder. Det er human medicin og smager iflg. min dyrlæge ad H. til.
    Min VIL heller ikke have børstet tænder, så det er opgivet her i huset.

Så mit forslag er at snakke med dyrlægen om immunocare kunne være et forsøg værd.

• #6   28. mar 2013 Det er heller ikke med min gode vilje at jeg vil børste tænder på ham, og netop også derfor jeg spørger om andres erfaringer.

Jeg tror ikke at medicinen er særlig velsmagende i hvert fald, han fik det knust i hans vådfoder imorges, og nøj hvor han savlede smiley Det har alligevel kunne smages igennem foderet.
    Jeg vil prøve at høre om Immunocare smiley Hvor meget råt kød tror I han kan tåle til at starte med?

• #7   28. mar 2013 Som jeg forstår det - men jeg fodrer jo ikke med råt, så er det tilskudsfoder - med mindre at man "BARFER"

Elvis har lige fået Flagyl og jeg lavede en pasta bestående af knust pille i en morter, tilsat en lille klat leverpostej og 1 dråbe vand. Så røres det sammen til en pasta og så smurte jeg det i pelsen på ham. Noget gik tabt, men det meste blev spist

• #10   28. mar 2013 Jeg har selv fået Metronidazol for tandkødsbetæmdelse - og det virkede

Det virker síkkert også godt på kat - hvis man kan få det i dem. Det er ekstremt bittert og tror det er derfor man giver Antirobe er er i kapsler

• #11   28. mar 2013 Lotte S: Pillerne fås kun i 500g, de er som sagt til human brug. Fik at vide af dyrlægen at han skal have 1/4 del 1xdg, og de skal derfor deles og måtte godt knuses i foderet, da de jo bliver skarpe af at blive delt. Jeg kan kun finde noget på nettet om metronidazol i flydende form, så jeg ved ikke om det er normalt at man selv skal dele pillerne op? Jeg regner ikke med min dyrlæge giver mig den vejledning hvis det skulle gøre dem giftige smiley

• #12   28. mar 2013 Skynder mig at sige at den flydende form får de ALDRIG i katten.

Dosering er efter vægt - så del pillen efter dyrlægens anvisninger

• #13   28. mar 2013 Hej MS

Jeg ville forsøge at besvare dine spørgsmål omkring Råt kød smiley
    Hvis du kun vil give råt kød som tilskud så kan du med fordel tænke på det som en vådkost portion. De fleste der giver råt kød ser at deres kat automatisk spiser mindre tørkost og vådfoder og selv hvis katten har haft problemer med vægten så er det tit at det regulere sig selv når de får råt ved siden af deres tørkost/vådfoder.

Jeg fodre selv med 100% råt og nej det hedder ikke at BARFE. Det er kun hvis man følger BARF modellen som egentlig mest er fokuseret på hunde. At fodre med råt heder bare at Råfodre smiley
    Mine katte spiser 100-150gram råt kød og knogler om dagen, de er begge omkring 5kg størrelsen. Det har hjulpet dem utroligt meget at komme på råt. Min røde kat havde svære tandproblemer men har ikke længere ondt eller røde gummer nu. Den hvide kat er meget slank og trimmet hvor førhen tiggede han om mad 24/7. Nu kan han gå fra sit kød når han er mæt.

Jeg har startet denne tråd som indeholder mange råd og overvejelser omkring råfodring. Den er fokuseret på at lære katte der ikke kender til råt kød at spise det istedet for deres tørkost. Når nu din kat allerede er glad for råt så kan du jo heldigvis bare begynde at supplere en kyllingefile første 3 dage, så 2 fileer de næste 3. Når du så mener han er klar til kødfyldte ben som kyllingevinger kan du finde mange tips i denne tråd: http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___

Nu ved jeg ikke lige hvad for noget tørkost/vådfoder du fodre med min jeg vil forslå at du tjekker indholdet og ser om der er meget korn/majs eller sukker i. Hvis der er sukker/korn/mel i så vil jeg råde dig til at kigge om efter et andet produkt med mere kødindhold smiley

• #14   28. mar 2013 Mht til råt, så start med lidt hk ko eller kylling for at give dem smag for det (ca 1 spsk) i et par dage. Hvis deres maver er ok med de kan du give en kyllinge vinge delt i mindre stykker (mine fik 1/3 hver i 3 dage, nu har vi pause da deres maver stod af) evt m en paused af engang imellem. Du kan give lidt ko i tern ind imellem, så vidt jeg har forstået må de ikke få for meget ko.
    Vær obs på at kyllingen skal være uden lage (da det er sukker, salt og vand)

• #15   28. mar 2013 Der kom sasha lige mens jeg skrev, hun har temmelig godt styr på det med råt:-D

• #16   28. mar 2013 Du og helle giver mig for meget ros omkring råfodringen Ninna! Jeg er stadig kun nybegynder ^^

• #17   28. mar 2013 Du er god til at undersøge alt muligt som jeg ikke aner en dyt om og som jeg slet ikke overvejede at tænke på...
    smiley

• #19   28. mar 2013 Lotte:
    Hvis TS' kat er ligeså vanskelig som Elvis at få så store piller i (1/4 er ca. str. på 1 hel perlutex) så er det altså ikke så ligetil, for jeg prøvede samtlige råd herinde - inkl. at putte den i halsen med en pillesprøjte og det var så forfærdeligt for katten, så han svedte, savlede, hyperventilerede og tissede af angst!

Jeg tror at det var Lis der gav mig det råd med at lave hjemmelavet pasta og hvem der nu end skrev det, så må pillerne gerne knuses og selvf. siger dyrlægen da ikke det hvis det gør den giftig smiley
    Immunocare dryssede jeg ikke på maden, Freddie var så glad for det (indtil det ikke var sjovt længere), så han spiste pulveret direkte fra en underkop.
    Jeg prøvede også det med at smøre det på bisserne, men den kat er sørme god til at bide sammen, så det gik ikke.
    Men som sagt, jeg har gode erfaringer med Immunocare - men husk virkningen sker ikke fra dag til dag smiley

• #20   28. mar 2013 Mht. flydende form, så tror jeg at det fåes til behandling IV, for min forrige kat blev indlagt netop pga. at han også skulle have Flagyl, som bare skulle virke i en fart.

Men generel, så smager piller jo ikke godt smiley

• #21   28. mar 2013 Tak for svar og gode råd. smiley

Marianne - det er nemlig nogle rimelig store piller selvom de er delt, så selvom jeg gerne ville give ham dem direkte i halsen, vil jeg heller ikke lave et overgreb på ham. Vil prøve at lave den pasta du foreslår, og se om det ikke hjælper.

Mht. at fodre råt, vil jeg begynde i det små, og se hvordan hans mave reagerer. Han har virket begejstret for de små hapser som vi har prøvet at give ham, så det burde blive nemt. smiley Immunocare vil jeg helt sikkert prøve at få fat i, og give som supplement.

• #22   28. mar 2013 Held og lykke. Håber din misser snart får det bedre smiley

• #23   28. mar 2013 Tak Sasha, der håber jeg også smiley Vil helst gerne kunne behandle det her i "opløbet" smiley

• #24   28. mar 2013 jeg håber du kan får det det stykke pille i ham uden at knuse det, put den i et eller andet kød, men ikke for meget, så han ikke kan synke det.og så ned i halsen med den.. åben hans mund og og for den ned halsen, og så mår du lige skubbe den helt ned så han synker, da hvis han når at smage den, ja så bliver det nok svært at får ham til at tage den.

• #25   28. mar 2013 åhhh havde ikke læst det andet du skrev.. skal han ikke kun have en kvart..

• #26   29. mar 2013 Jeg har desværre ikke kunne få leverpostejspastaen i ham, tilgengæld har Lottes råd med smør om pillen virket. I hvert fald igår og i dag. smiley Det er gået nemt og hurtigt, og jeg kan godt lide at jeg ved med sikkerhed, at jeg har fået den i ham. Han har gnasket lidt rå kylling i dag, så jeg håber det bliver ved sådan her :o) Tak for gode råd!

• #28   29. mar 2013 Lottes smør kapsel råd vil jeg gemme smiley jeg har en som er nem at give piller, og en som forsvinder bare han tror han skal have en,, den sidste har ikke prøvet endnu smiley

• #29   29. mar 2013 Godt du nu kan få det i ham.

• #30   29. mar 2013 ja den med smør den er god..

• #32   30. mar 2013 GitteS
    Hvis det er dem man skyder dem ned i halsen på katten, så fik jeg sådan én til Elvis og det var direkte overgreb jeg foretog imod ham - men pillen skulle han jo have.

Måske god hvis der er én der holder katten og en anden der "skyder" pillen afsted.
    Elvis var så fornærmet, så han ikke ville have en godbid til at tage den grimme smag med.

• #33   30. mar 2013 Det er en af grundene til, at jeg gerne vil give piller hvis det helbreder, men ikke har lyst hvis det er livstid, og katten ikke selv vil snuppe den.
    Det tog mig flere år at blive rigtig gode venner med Birk efter en månede på penselin, men det var jo nødvendig.

• #35   18. aug 2015 Fisk skal et døgn i frys først alt andet er fint. Knogler er kun farlige hvis de er tilberedte smiley

Kommentér på:
Metronidazol mod tandkødsbetændelse?

Annonce