{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

Bidsk kat - søger råd {{forumTopicSubject}}

Jeg mangler råd og det bliver langt.
Sidst i januar fik jeg min første internatkat, gizmo. (læs evt hendes historie på hendes profil, den er lidt for lang til at sætte ind her).
Hun er nu ved at være faldet til til og hendes personlighed skinner virkelig igennem, dog er det nu tydeligt at hun er en misrøgt kat. hun er ikke en puttekat, medmindre hun selv vil, hun er ikke en løftekat men elsker at blive kløet på kinderne, imens hun er på jorden.
Det er noget jeg håber der kan arbejdes med og mine hovedproblemer er:

1. Hun haaaaaaaaader at blive børstet. Har lige været i "krig" med hende og endte med at tage læderhandsker på til sidst. Ryggen er intet problem og hun elsker at blive børstet på kinderne (de er hendes nusse-sted). Halen kan lige gå, så længe der bliver serveret godbidder, men maven og armhulerne...... Det er som var hun i kamp med en bidsk hund og kæmper for sit liv. Har prøvet med alt fra tålmodighed til magt.
Og hun SKAL børstes, hun har meget fin pels og den krøller på maven. Og krøller bliver nemt til knuder og har ikke Lyst til at skulle trimme hende igen (se billeder på profilen). Hvordan skal jeg gribe det an?
Det samme gælder klipning af klør

2. Hun søger mig meget og miaver, men kan ikke finde ud af hvad hun vil. Hvis jeg nusser hende, går hun væk, hvis jeg følger efter hende, lægger hun sig bare, hvis jeg så nusser hende, bider hun. Kan simpelthen ikke læse, hvad hun mangler?

3. Hun er så led ved Mew. Mew er en rigtig hyggekat og hvis mew søger gizmo og giver gizmo et headbump, måske med en lille vask bagefter, så får hun tit en pote eller bliver overfaldet.
Gizmo forstår ikke "puttedelen" af det at være kat. Mew vil rigtig gerne være sød ved hende, men selv når mew bare ligger og dvasker i solen kan gizmo komme og begynde at bide hende.
Jeg ser ikke gizmos adfærd overfor mew som agressiv men mere som en leg.. Hun kan desværre bare ikke finde ud af, når mew bare gerne vil være hyggelig. Kan dette ændres?
Mew er ikke skræmt af hende og hun kan sagtens selv give en pote med på vejen og de kan gå igang kl 7 om morgen med en jagt. Mew er glad for selskab men ved ikke helt om det er gengældt

Lidt Info om mit kattehjem. Der er to kattebakker, en masse kattelegetøj og en kattemiljø (som gizmo dog ikke bruger, hun har det bedst på jorden, håber dog hun begynder at bruge det). De har 4 madskåle (2 til tør, to til våd), spiser fint sammen og har altid tørfoder og vådfoder to gange om dagen. Jeg fodre med sanabelle no grain og whiskas/kitekat. De har en vandfontæne de deler fint og får daggamle kyllinger ca. 4 gange om ugen og rå kylling når det er i hjemmet.
Begge katte er steriliseret og de er jævnaldrende.
Mew er en opsøgende puttekat og gizmo har det bedst på "hendes stol"

Håber der er nogle herinde der vil tage sig tid til at hjælpe

(Billedet er taget på dag to efter sammenføringen)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bidsk kat - søger råd
  • #1   4. apr 2013 Det kan tage meget lang tid at finde sin plads i hjemmet for kattene, jeg syntes som grundlæggende som du beskriver samspillet mellem de 2 katte, så går det rigtig fint, jeg kan jo kun stille det op imod mine 2 som her efter 6 mdr stadig ikke helt har fundet melodien, jeg undskylder det med aldersforskellen, da den lille vil lege og den store ikke vil, så den lille spiller op og den store hvæser, men i det store hele trives det ok, da der er mindre og mindre hvæs og den lille er begyndt at finde ud af at den gamle ikke gider smiley

    Aldersforskel er ikke problemet for dig, men jeg tror desværre at internatskatte har en tendens til at tage skade på et eller andet plan, begge mine søstre har haft katte fra internat, og begge katte var meget agressive, de ville ikke kæles på maven og sagde fra med bid og riv, og det er tilfældigheder ved jeg ikke, men de var sådan hele deres liv, den ene var 4 mdr da min søster fik ham (han blev 17 år) den anden var ca 1år da de fik ham (han blev 7år)..
    Men deres opførsel svarer lidt til det du beskriver..

    Jeg ville give hende noget mere tid, og se om ikke harmonien indfinder sig, hun skal måske lige lære mew's kattesprog, og der er jo mange nye ting for hende at lære, så det kan godt tage noget tid..


  • #2   4. apr 2013 Jeg har to internat katte... og kan ikke genkende de problemer.. det passer ihvertfald ikke på mine katte... de vil nusses og løftes og har aldrig været "bidske" ...

    Det med hun skal børstes... ja jeg overtog 2 MCO for 8 mdr siden og vi arbejder stadig på at det skal være rart at blive børstet på maven... men vi er noget langt...
    Det skal gøres når de er trætte... og bare ligger og gasser sig i en solstråle eller noget.... Jeg bruger den ene hånd til at klø mellem ørene mens jeg børster med den anden.. jeg har lækre godbidder (Kødstænger fra Aldi)
    Og nu er vi oppe på 5 min smiley
    Jeg klipper alle knuder af dem... ikke noget med at forsøge at redde dem ud.... det skal være hyggeligt og rart.... ellers bliver hun aldrig tryk ved det....
    Og vi øver 3 gange hver dag... og jeg bliver ikke rykket til blods mere smiley

    Men at tvinge hende, er den helt forkerte vej at gå.....


  • #3   4. apr 2013 Tre gange om dagen er også en hel del mere end jeg forsøger. Er bange for at gøre det for meget, altså i frygt for at hun bliver bange når jeg tager børsten frem?

  • #4   4. apr 2013 Jamen i starten fik de bare et enkelt strøg eller to med børsten... for at vænne dem til det ... og her startede vi bare med en ganske alm. hårbørst... meget blød.... og det gjorde vi rigtig mange gange om dagen.... Det kræver virkelig en masse tålmodighed smiley

    Det er noget med at vænne hende til at børsten er lige så rar som dine hænder... så nus hende på kinderne mens du lige bruger børsten på hende... masser af gange om dagen her i starten...


  • #6   4. apr 2013 Det lyder lidt som min Manne lige i øjeblikket smiley han har smerter i ryggen og har fået konstateret HD, jeg klippede ham for ca en månede siden, fordi han pludseligt ikke gad at børstes, jeg troede det var fordi han fældede så meget og nemt fik knuder, men det var altså smerter.
    Det er jo ikke sikkert det er det samme med din mis, men jeg ville klog af skade, nok tage til dyrlægen og få set om hun har smerter.
    Manne er heller ikke så social som ellers, han virker sur og har været så meget efter Birk så han har tabt sig og har stres smiley


  • #7   4. apr 2013 Lige et men... Jeg har selv fundet katten og den sad på internat i 2 uger. Om sen har siddet før, ved jeg ikke
    Hun trives fint med at være indekat og ved tydeligvis hvad det vil sige at slænge sig i en sofa.
    Hun var hverken mærket eller steriliseret og er skudt til at være tre år, derfor tænker jeg hun har været indekat tidligere.


  • #9   4. apr 2013 Jeg vil lige tilføje OT sorry..
    Men den ene af min søsters katte fra internat var født på internatet og altså aldrig prøvet at være ude (den havde været i pleje fra internatet side)
    Den anden af min søsters katte var indleveret fra en ejer som stod i skilsmisse og havde været kort på internatet, han havde udeadgang hos min søster..

    Så din teori holder ikke helt Felis, men vil grundlæggende give dig ret alligevel..
    Og så kan man jo tilføje at der for det første er forskel på internater samt man ikke har mulighed for at kende forhistorien på katte, man ved ikke hvad den har været udsat for..

    Det sagt vil jeg ikke fornægte en internatskat, man skal blot være obs på at de nogle gange kræver lidt mere arbejde og tilvænding..

    Undskyld Heidi, jeg ville ikke komme af sporet, jeg kan desværre ikke tilføje yderligere end det jeg har skrevet, det med børstningen, er jo helt klart nok fordi hun ikke tidligere er tilvændet det, min kusine har en MCO som fra opdrætter ikke er tilvændet børstning, og han bliver fuldstændig panisk og hysterisk, så pga hun har desværre opgivet og får ham klippet 2 gange om året, ikke noget jeg billigere, men heller ikke noget jeg føler jeg kan blande mig i, jeg har tilbudt min hjælp, men er blevet afslået..


  • #10   4. apr 2013 Felis

    Igen, blot en teori: da hun fik en daggammel kylling første gang, kiggede hun på den og lignede et stort spørgsmålstegn. Samt med de einge reflekser hun har, npr jeg leger med hende, får mig Derfor til at tænke at hun ikke har prøvet at fange sit eget bytte før
    Det samme med rå kylling og det var tydeligt at hun ikke vidste at kød skulle spises.
    Da vi fandt hende var hun såååååååå sulten, så tror ikke hun har fået andet end hvad hun har kunne finde på gaden.

    Deraf tænker jeg at hun ikke har været ude så længe, da hun ellers ville være død af sult og tørst (det var frost da vi fandt hende = ingen vand)

    Jeg siger ikke jeg har ret, men synes hendes instinkter fejler for hvad det kræver at leve i det fri eller være i det fri.

    Men ellers. Hun er omkring de tre (hvad de kan se udfra tænderne) så hvad hendes liv har budt på er svært at vide.

    Er der egentlig nogen herinde der ved hvordan man kan sætte en mere præcis alder eller er tænderne det eneste at gå efter?


  • #11   5. apr 2013 Min Silke fik jeg 2009 fra IK. Hun havde siddet rigtig længe på internatet.
    Jeg kunne ikke røre hende uden at blive revet og mine hænder var flået det første halve år . Jeg kunne heller ikke børste hende men gjorde det at jeg brugte en blød opvaske børste med skaft, så mine hænder var lidt væk og stoppede så hver gang hun ikke brød sig om det eller det blev ubehageligt. Der gik ret lang tid men nu kan jeg børste og rede hende hver dag , holde hende på maven, løfte hende og hun er holdt helt op med at rive og bide. Det skal dog siges at hendes pels ikke er så lang men måske kan du bruge rådet med den bløde børste med langt skaft alligevel, så katten vænner sig til at det er rart. Det tager lang tid men med tålmodighed og forståelse for katten kan man godt nå rigtig langt. Dengang sagde de at hendes alder var bedømt efter tænderne, men jeg tror ikke det er en særlig præcis metode. Så vidt jeg ved er der ingen præcis metode.


  • #12   5. apr 2013 Du kan prøve at kontakte en adfærdsrådgiver fra Inges Kattehjem. De har en stor ekspertise, og er meget søde og hjælpsomme. Det er ganske gratis.

  • #13   5. apr 2013 Tror jeg prøver med forsigtighed og tålmodighed i første omgang. Har fået meget her jeg kan bruge

Kommentér på:
Bidsk kat - søger råd

Annonce