{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.612 visninger | Oprettet:

Hjælp til SureFlap-kattelem {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Håber at der er en her, der kan hjælpe mig.

For et års tid siden købte vi en SureFlapkattelem. Det virker til at den fungerer godt nok. Den indlæser korrekt og gemmer kattens data.

Problemet er så, at når vores lille kat stikker sit hoved ind, så åbner lemmen ikke. Hvis jeg så tager hende, og "propper" hende ind og holder hende så åbner den. Det virker til, at hun ikke kommer langt nok ind selv, på trods af hun har snuden på døren. Jeg tror måske, det er fordi hun har til vane at puffe døren op med poterne.

Det sidste år har kattelemmen bare siddet i uden batterier og fungeret som en normal kattelem, men nu er vi begyndt at få nabokatten på besøg.

Er der nogen der har prøvet tilsvarende problem? Eller er der nogen, der har ideer til hvordan vi kan få hende til at bruge den rigtigt?

Vi har i øvrigt fået dyrlægen til at tjekke at chippen sidder som den skal på hende.

Håber at der er en der kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til SureFlap-kattelem
  • #1   7. apr 2013 Min ene kat åbner også sin sure flad med for-poten og det fungere ok. Det var dog meget svært i starten (var lige ved at opgive), da hun ikke fik sit hovede med ind i hullet, men nu fungerer det ubeklageligt. I lang tid måtte hun blidt "tvinges" ind i hullet og skubbe til hende så lågen åbnede, men efter ...ja der gik vel en mdr tid, så kunne hun selv også selv om hun bruger for poten til at skubbe lågen op med.

  • #3   7. apr 2013 Hej I to.

    Tak for svaret. Vi må prøve at bruge den når vi er hjemme. De andre katte jager hende, så jeg tør ikke at have den låst, når vi ikke er hjemme.

    Vi har prøvet med godbidder og helt nye gode batterier, men det hjælper intet. Hun konstaterer at hun ikke kan komme ind, og går så igen.

    Kan det have noget at gøre med at kattelemmen sidder for højt? Den nederste kant sidder ca. 35 cm over jorden.

    Rannva hvor meget havde du din lukket, da din kat heller ikke kunne bruge den? Hele tiden eller hvordan?



  • #5   7. apr 2013 Tak Jesper.

    Vi har prøvet med et trinbræt, men det bruger hun heller ikke (så hellere strække sig ;)) Hun er lille men lang, så det burde ikke være et problem.

    Nå jeg "propper" hende ind går der i hvert fald 5 sekunder før den åbner. Omvendt burde det ikke være lemmen for jeg har fået den byttet en gang og det var det samme med den første. Den sidder i en træplade i en trædør, så det burde ikke være metal der gør det.

    Jeg ved dæleme ikke hvad jeg skal gøre. Nå hun går den anden vej ud, slår den fra uden problemer idet hun går ud.


  • #7   7. apr 2013 Mette M: min sureflap bruges ikke til ydredøren, men ind til en foderkasse som kun den ene kat skulle have adgang til. Derfor var den lukket hele tiden og hun måtte selv aktive den, men det gjorde jo også at jeg havde mulighed for at øve det med hende rigtige ofte. Hun var lyn hurtigt til at lære at gå den vej kattelemmen ikke var lukket, men at aktivere den var svært -tror hun var for langt væk fra sensoren og lidt for utålmodig. Men må da indrømme at jeg var ved at opgive til sidste, men så pludslig en morgen kom hun ud af kassen da jeg lige var stået op og så havde hun lært det smiley

  • #8   7. apr 2013 Jesper: jeg er glad for at det ikke kun er mig, der synes at det er for lang tid. Ja vi har prøvet at rense dem, det hjælper heller ikke smiley

    Rannva: ja det gør det jo lidt nemmere. Jeg tør jo som sagt ikke lade den være lukket når vi ikke er hjemme. Og jeg må indrømme at det er lidt surt at bruge sin dag på at sidde og kigge på kattelemmen og vente på at lillefisen vil ind smiley

    Nu har jeg igen skrevet til producenten - så må vi se om der kommer noget ud af det.

    Mette


  • #9   7. apr 2013 Jeg har forresten sådan et testkit. Nu har jeg lige prøvet den igen. Her reagerer kattelemmen prompte når chippen i kittet nærmer sig (altså over 25 cm fra sensoren). Kan det være vores kats chip der sidder forkert? Vi har fået skudt den ind i nakken på hende, og da vi var til dyrlægen sidst fandt deres chip måler den med det samme. Måske den sidder for dybt eller et eller andet?



  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #10   7. apr 2013 Jeg skulle lige til at skrive at det kan være chippen, hvis det ikke har fungerede før. Så har chippen måske stille og roligt vandret sig til et sted hvor sensoren ikke kan læse den så godt.

  • #11   7. apr 2013 Det kan godt være det. Men underligt når dyrlægens chiplæser kan finde den.

    Ved I om man kan få en chip mere i katten? (det virker jo helt tosset, men på den anden side er det så synd for lillefisen, at hun ikke kan have sit hjem for sig selv).


  • #13   7. apr 2013 Jeg har også en Sureflap og det her problem.
    Den ene kat kan fint gå igennem; Sureflappen reagerer prompte.
    Men den anden kat har noget sværere ved at få Sureflappen til at reagere og opgiver derfor. Hvis jeg hjælper hende, så skal hun også holdes helt sidelæns, før Sureflappen kan læse hendes chip.
    Hendes chip *er* også gledet lidt ned på den ene side smiley


  • #14   7. apr 2013 Hvor er det altså fantastisk med sådan et forum her. Tusind tak for at I giver jer tid til at svare smiley

    Jeg har lige læst inde på katteregisters hjemmeside. Jeg kan læse at en chip ikke kan vandre rundt i kroppen, men at hvis den flytter sig lidt, så er det en produktionsfejl i chippen. Der står også at man altid sætter den på venstre side ( i hele Europa), så man ved hvor man lede. Dyrlægen anbefalede os at få den skudt i nakken på Lillefisen, da en chipkattelem så ville have nemmere ved at finde chippen.

    Jer der har en SureFlap der virker: hvor sidder jeres kats chip? I nakke eller på siden af halsen?


  • #16   7. apr 2013 Pivnu: hvor er det surt (men rart at høre at det ikke kun er mig der har dette problem). Har du snakket med dyrlægen om det?

  • #17   7. apr 2013 På min kat sidder chippen på venstre side, og det er sikkert hele korrekt ift. anvisningerne for placering af chip, men det fungerer godt nok ikke særlig godt med chipkattelem. Det er muligvis bare det, at hun er vokset til, at jeg synes den sidder anderledes, end da hun var killing, hvor den var MEGET tydelig på halsen.
    Jeg har ikke snakket med dyrlægen om det endnu, men har tænkt meget over, om der egentlig overhoved er nogen løsning. Man chipper vel ikke bare katten igen? Så skal den også registreres 2 gange i katteregistret? smiley Jeg synes umiddelbart det virker underligt, hvis dyrlægen skulle tillade det.


  • #18   7. apr 2013 Jesper: det lyder jo så til at det ikke har betydning om den sidder på sidden eller i nakken. Måske er problemet hvis de ikke har været udvoksede når det får chippen. Hvor gamle var dine da de blev chippet?

    Pivnu: nej jeg tænker det samme mht. dyrlægen. Men ja må også tage en snak med dem. Hvor gamle var dine da de blev chippet?


  • #20   7. apr 2013 De var begge killinger.
    Hende med problemet var lidt over 12 uger.
    Den anden, uden problemer, har nok været lidt under 12 uger (jeg ved blot, at hun er registreret hos opdrætter, for det er ret besværligt at få lavet denne registrering om...)


  • #21   7. apr 2013 Hmm min var næsten 20 uger, da hun blev chippet. Det giver jo ikke mening det her. Så de killinger der bliver chippet, når de er under 12 uger fungerer fint, mens dem der bliver chippet senere har problemer. Det er vist ikke noget vi kan konkludere på det her.

  • #22   7. apr 2013 mine katte har dem begge i ve side af nakken/halsen

  • #23   8. apr 2013 ingen af mine katte har problemer med sureflap selvom dyrlægen selv har sagt at deres chip er gledet alt for lang ned med brystet.(de har chip i venstre side)
    De kom næsten ikke med til England fordi ham der skulle tjekke dem ikke kunne finde chippen for læseren reagerede først da han holdt læseren foran på halsen.
    (mine blev først chippet da de var over 1 år)

    Det eneste problem jeg har oplevet med Sureflap var de jeg ikke havde opdaget af der var metal i den område jeg installerede lemmen. metallet går ind og forstyrre chip læseren så den ikke kunne registrere deres chip.
    Jeg fik skåret en 2 cm ekstra stor kant rundt så metallet kom væk og har ikke haft problemer siden.

    Kan det være at der er noget metal i nærheden af lemmen? Jeg har læst førhen i brugsanvisningen at hvis tunellens overflader er blevet beskidte eller ru så kan læseren ikke fungere ordentlig.

    Mine katte har lært at "klikket" betyder at døren er åben. Den ene kat stikker hovedet ind også kan jeg hører døren "klik klik klik klik klik" indtil han endelig bestemmer sig for at gå ind. I starten ville han nemlig også gerne bruge poterne men så holdt han øje med sin bror og lærte til sidst at stikke hovedet ind indtil der kom et klik(eller flere).

    Har du forsøgt at have selve lemmen tabet op så kattene bare hopper ud og ind en dags tid hvor de lytter til klikket? Det kan være det kan hjælpe din kat med at lære at den skal stikke hovedet ind og vente på klikket.

    Jeg vil dog give de andre ret i at 5 sekunder er lang tid at vente på et klik. Min sureflap reagere prompte. Men hvis det virker prompte med den ene kat så må det jo være chippen/placeringen hos den anden kat smiley


  • #24   11. apr 2013 Kære allesammen.

    Tusind tak for alle jeres svar smiley

    NU VIRKER DEN smiley JUBII!

    For at starte hvor jeg slap (og løsningen hvis en anden en dag står med samme problem).

    Mandag ringede jeg til dyrlægen. De havde aldrig hørt om det problem, men ville i første omgang gerne se Lillefisen, og finde ud af hvor chippen sad.

    Onsdag var jeg ved dyrlægen. Deres scanner kunne uden problemer finde chippen. Jeg havde taget kattelemmen med så de kunne se problemet. Og ganske rigtigt kunne kattelemmen uden problemer virke med chippen i testkittet og en chip dyrlægen havde. Men igen ikke med katten.

    Dyrlægen troede mest på at det var chippen i min kat, der ikke virkede, men ville ikke bare sætte en ny chip i uden først at have snakket med teknikerne hos SureFlap, da hun var bange for om to chips ville gøre mere skade end gavn. Og så skulle den gamle chip opereres ud! Hun ville ringe tilbage. Dyrlægen ville dog gerne have at min kontakt fra SureFlap skrev at det måtte være chippen i katten da testkittet virkede.

    Derfor skrev jeg endnu engang til min kontakt hos SureFlap og til Zooplus kundeservice. Min mail var venlig men også MEGET bestemt ang. at jeg forventede et svar snarest.

    Dyrlægen ringede så i dag og sagde at det ikke var noget problem at katten havde to chips i. Hun ville dog gerne snakke med katteregistret inden hun skød endnu en chip i, så der ikke kom bøvl med registringen.

    Nu har jeg så endelig fået en mail fra min kontakt hos SureFlap. Hun skriver at det er chippen, men at der findes en løsning, da kattelemmen ikke kan læse chippenes frekvens. Så jeg skulle gøre følgende:
    1: fjern et batteri fra kattelemmen og lad den stå i 2 minutter.
    2: hold M-knappen nede.
    3: bliv ved med at holde knappen nede og sæt det manglende batteri i.
    4: slip knappen.

    Hvis det virker skal man gøre det hver gang man skifter batterier.

    Og ved I hvad - det virker! Hun hopper lystigt ind og ud smiley Og i nat holder jeg ikke "all you can eat-buffet" for hele nabolagets katte smiley

    I morgen ringer jeg til min dyrlæge og siger mange tak for hjælpen og mon ikke også der kommer en flaske rødvin den vej smiley

    Og I skal også have 1000 tak for jeres hjælp hver og en smiley

    Mette



  • #26   11. apr 2013 Ja det er SÅ fedt smiley

  • #27   13. apr 2013 Nå, så måtte jeg jo lige prøve at gøre det efter smiley

    Lige umiddelbart syntes jeg ikke, at der var nogen forskel. Kiggede så ind på SureFlaps hjemmeside, hvor de forklarede, at både sensorene i toppen, men også bunden af tunellen skal være helt ren, da sensorene åbenbart "spejler" sig i bunden. Og min SureFlap var nemlig ikke helt ren i bunden; jeg ved ikke lige hvad misserne har kunne klistre den ind i smiley
    Nå, men, jeg prøvede så den der nulstilling igen (så jeg var sikker på, at den var over 2 min.) imens jeg rengjorde tunellen.
    Og nu her bagefter synes jeg faktisk, den er bedre. Deena skal stadig godt langt ind, men jeg behøver ikke længere holde hende skævt "med chippen opad". Lemmen reagerer nu også indtil videre, når hun går ud af lemmen. Det gjorde den ikke altid før.
    Så krydser jeg bare fingre for, at Deena også synes, det er bedre, og nu vil lære at gå i madkassen.


  • #28   13. apr 2013 Hvor er det godt at høre, at der også er andre der kan bruge det her til noget smiley

    Nu har vores kattelem været slået til siden torsdag aften. Og katten hopper lystigt ind og ud - JUBII. Det er en kæmpe lettelse. I går aftes prøvede en anden kat at komme ind - og det kunne den ikke. Hold nu op det er fedt smiley


  • #29   17. apr 2013 Det er godt at der er fundet en løsning der kan hjælpe flere personer smiley

    Til Pivnu så havde jeg også skrevet omkring rengøring men kunne ikke helst huske der stod til det omspejling. Jeg fik vist også skrevet det lidt rodet da jeg skrev om metallet først.

    ***Kan det være at der er noget metal i nærheden af lemmen? Jeg har læst førhen i brugsanvisningen at <b>hvis tunellens overflader er blevet beskidte eller ru så kan læseren ikke fungere ordentlig.</b>***

    Det er bare fantastisk dejligt med den sikkerhed at fremmede katte ikke kan komme ind og genere ens egne katte smiley

    tillykke med de fungerende SureFlaps ^^ Velkommen i klubben smiley


  • #30   17. apr 2013 Problemet blev ikke rigtig løst for min kat. Det blev marginalt bedre, men slet ikke nok til, at hun endnu kan finde noget system i det. Lemmen er simpelthen typisk 5-10 sek. om at reagere på hende, selvom hun går helt ind i den (nu har vi siden resetning og rengøring prøvet rigtig mange gange).
    På den anden kat reagerer lemmen prompte.


  • #31   17. apr 2013 smiley

  • #32   17. apr 2013 Og katten er altså klog nok smiley det er den grå tyksak her:
    http://www.youtube.com/watch?v=iP6VnzG-ltU


  • #33   17. apr 2013 Hvor er de søde smiley

    Har I prøvet at få dyrlægen til at tjekke chippen?


  • #34   18. apr 2013 De 2 katte er de ikke for kloge...

    Jeg havde en Catit food maze der gik et par minutter og så stod begge mine katte med poterne oppe på kanten og spiste fra hullet i toppen.. det var da meget nemmere end at forsøge at skubbe tørkosten ud af hullerne.... suk smiley


  • #35   31. aug 2013 ved godt det er et gammel indlæg men jeg synes ikke den kan læse mine katte deres chip-- den blinker og jeg sætter kattens hovede ind og så lyser den fast og så sker der intet..

  • #36   2. sep 2013 Tina S: Er det når du skal "inkode" chippen?

    ***den blinker og jeg sætter kattens hovede ind og så lyser den fast og så sker der intet.. ***
    Det lyder som learning mode når du skal indkode chippen. indikatoren skal kun blinke når den er i learning mode eller der er batteriproblemer.

    Hvis du mener at du har fået indkodet din kats chip så skal du få hendes hovedet(chip område) igennem igen og der burde du hører et "klick" når låsen åbner sig. Den lille grå lås bevæger sig ned og ind i bunden.

    For mig er det meget nemt at have hele lemmen i hånden, aktivere learning mode også gå hend til en kat der sover - kalde så de kigger op også stikke den ned over hovedet og hurtigt op igen(hoveddyk). Det plejer at gå hurtigt nok til at de ikke når at panike også skuler de ondt efter mig smiley indtil de får deres godbid.
    Derefter tjekker jeg om chippen blev gemt ved at gentage "hoveddyk" også lytter jeg efter "klikket" fra låsen.


  • #37   3. sep 2013 kattelemmen er kommet i døren,, desværre..

  • #38   3. sep 2013 learning mode?

  • #39   4. sep 2013 ***kattelemmen er kommet i døren,, desværre..***
    Tag den ud? tager 2 min at skrue den af og er 1000 gange nemmere når man har mere end en kat der skal indkodes eller hvis lemmen driller.

    learning mode - når man indkoder kattens chip-nr. i lemmens hukommelse. Ah har lige tjekket den danske manual det hedder <b>"Indlæsningsfunktion"</b>



  • Mai
    Mai Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #40   9. aug 2014 Åhhhh, jeg sidder nøjagtig i samme problem!
    Har endda fået byttet kattelemmen en gang, da jeg troede der var noget galt med den.
    Okay, Mette skriver, at man tager batteriet ud, venter osv....men det er vel bare at nul-stille den, ikk? Hvad gjorde du så bagefter? Satte den i indlærings-mode igen eller hva? Jeg synes efterhånden jeg har prøvet alt. Taget den ud af døren, indlæst chipsen for begge katte, sat den i døren, men den reagerer hverken når de går ud eller ind. Er virkelig i panik, da vi også begynder at få besøg af fremmede katte. Så gode råd modtages meget gerne.


  • Lonnie D
    Lonnie D Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #41   26. aug 2015 Vi har også købt en Sureflap kattelem og fået chippet vores 3 katte. Efter rigtig rigtig mange forsøg er det lykkedes os at få registreret 2 af kattene ved hjælp af metoden med at tage batterierne ud og vente 2 min. Kattelemmen er helt ny og ren og batterierne er friske, men vi kan simpelthen ikke få den sidste kat registreret smiley Det er meget frustrerende. Katten har lang pels, men der står ingen steder at det skal volde problemer ifht. at bruge en Sureflap kattelem. Kattenlemmen er ude af døren, når vi forsøger at registrere katten, så der er ikke noget der, som kan forstyrre signalet. Jeg så at dyrelægen fandt chippene på alle 3 katte med hendes chipmåler. Nogen idéer til hvordan vi får den sidste kat registreret?

  • Paul Q
    Paul Q Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 1
    #42   21. mar 2016 Nu kan jeg ikke lade være med at spørge, findes der ikke noget alternativ til Sureflap når så mange har bøvl og problemer med dem?

  • Helle N
    Helle N Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #43   3. mar 2018 Hej jeg har et problem med vores den låser ikke mere, jeg har forsøgt nulstille, nye batterie. Men det virker ikke. Lemmen er 3,5 år gammel.
    Nogen gode råd.

    Hilsen Helle


  • Annette S
    Annette S Tilmeldt:
    nov 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #44   18. nov 2022 Hej min kattelem vil ikke låse. Har skiftet batterier.
    Hilsen Annette


Kommentér på:
Hjælp til SureFlap-kattelem

Annonce