1.349 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
40 Svar
RC Obesity til tyk kat, erfaringer? RC Obesity til tyk kat, erfaringer?
Hejsa..
Hvad er jeres erfaringer med dette foder? Jeg har lige bestilt en pose på 6 kg til min huskat Mini, som er kommet op på de 7 kg, og gerne skal ned på 5 kg.
Normalt fodrer jeg med Taste of the Wild, da jeg er mest til kornfrit foder, men hun har taget mere på siden vi startede på det.
Jeg har tidligere fodret med Specific til overvægtige katte, men det fik hun en forfærdelig grim pels af, og hun kløede sig helt vildt.
Håber nu at Royal Canin foderet kan hjælpe, og så kan jeg måske holde vægten ved lige med en kornfri variant bagefter...
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
"Tørret fjerkrækød, hvede, majsgluten, vegetabilske fibre, roetrævler, animalsk fedt, hydrolyseret animalsk protein, mineraler, fiskeolie, psylliumfrø og -skaller, natriumpolyfosfat, taurin, ekstrakt af grøn te og vindruer (rig på polyfenoler), hydrolysat af krebsdyr, hydrolysat af brusk, Lcarnitin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde)."
Jeg tror du skal aktivere din kat og evt. gå over til rådfodring og vådkost. Vil du bibeholde tørkosten (Taste of the Wild er superb) kan du købe et aktivitetsbræt, så der skal arbejdes lidt for føden.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Det er ikke det din kat kommer til at tabe sig af...
Masser af vådkost og råt kød.... godt med leg og løbe ture rundt i stuen flere gange om dagen.... og tørfoder der skal arbejdes for...
Generelt tager alle katte på i vinter mdr. de spiser mere (i naturen for at holde varmen) men det ligger i deres gener at de skal gøre det... og for at spare på fedt depoterne... så bliver de mere indaktive...
Jeg har selv en lille hankat der var blevet rumle tyk i efteråret... men han har tabt sig en del allerede... og jeg har ikke ændret på hans kost... men mine katte er jo også ude/inde katte... så det betyder også en hel del
okt 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 18
Det er svært at aktivere katten, da det er en indekat, som helst bare vil ligge og sove hele dagen. Det eneste den gider at lege med er sådan en laser-prik, som jeg så har læst at man ikke må lege med, da det stresser katten...
Er det ikke svært at begynde råfodring til en 5 år gammel kat? Og hvorfor er vådkost bedre, og evt hvilken slags?
Sikke en masse spørgsmål...
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Er det noget dyrlægen har sagt eller er det noget du mener??
Ud over det så mener jeg ikke nødvendigvis at lightfoder er vejen frem..
Hvis du giver minimum halvdelen af føden som vådmad/ råt og så køber (hvis du ikke har) noget aktivitetslegetøj, hvor katten skal arbejde for at få fat i sit tørfoder, så tror jeg du får bedre resultat, samtidig med at du leger noget ekstra med den så den får mere motion..
Af aktivitet kan jeg anbefale:
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/231595
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/244630
http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattelegetoej/aktivitetslegetoej/intelligenslegetoej/182713
okt 2011
Har du prøvet med en drille pind eller et lille stykke skind/pels ???
Det er jo ikke svært hvis hun kan lide råt kød... forsøg dig frem med små stykker af alle mulige slags kød/fisk
Vådkost er godt for mange ting... bla væsken og at det mætter katten bedre og hurtigere end tørkosten...
Jeg vil anbefale LUX fra Aldi til 5,50 kr dåsen... Der er højt kød indhold og ikke tilsat sukker....
okt 2010
Hvilken slags råt kød kan jeg give, og hvilken slags vådkost er godt?
okt 2010
Jeg vil prøve med lidt rå kylling i morgen så, må den også få benene, hvis det ikke har været varmet?
Tænk at Aldi varianten er god, jeg troede pris og kvalitet hang sammen... Der kan man bare se.. Men det er jo dejligt at det ikke koster en bondegård så.
okt 2011
okt 2011
Hvis hun ikke er til rå kylling... så kog en dejlig "suppe" til hende bare kylling (uden ben) og vand....
Men de kan tåle alt råt kød...så det er bare at prøve sig frem
Fisk skal dog lige ha været frosset.... og meget fede fisk, så som sild skal helst koges... da der er noget i deres fedt, der ikke er godt for katten, hvis det er råt
jan 2012
Men som G. H siger så er råt godt og Aldis LUX dåsemad er rigtig fint, det du skal se efter i vådmad er at der ikke er sukker og korn i..
Vådmad mætter mere og længere end tørkosten..
Og ja de aktivitetsting hjælper med at katten spiser mindre fordi den skal arbejde for maden så den kedsomhedsspiser ikke lige så meget..
Siger en der har en kat der vejer 9 kilo og som er væsentligt overvægtig..
okt 2010
Jeg må i hvertfald i Aldi i morgen og købe foder..
Jeg vedhæfter lige et nyt billede, måske det er mere tydligt med overvægtig så...
okt 2011
Hun skal dyrke noget mere "Motion"
Du kan give hende LUX morgen og aften... og put gerne lidt vand i... evt kogt lunken vand så det rigtigt dufter
Mine katte gider ikke patèen men elsker den gule og orange hvor det er i bidder
jan 2012
Ja som G.H siger kom lidt ekstra vand i så det bliver en slags suppe, mine elsker det
Og mine er så omvendt end G.H's katte de vil kun have pate'en, så du må prøve dig frem
okt 2011
Det er jo derfor katte er SÅ skønne.... ikke en ligner en anden
jan 2012
okt 2011
Ja, når man først har tillært en kat at den ikke har mad hele tiden... så spiser den det der er... og det bliver hurtig en ond cirkel... og det tager flere mdr at lave om på det... eller så finder den aldrig ud af det... men det er en "fejl" fra vores side fra starten...
Var selv igennem samme tur med min første internat kat Thor ... som åd helt vildt indtil han brækkede sig... og så åd han igen... det tog næsten et år inden han lærte at spise "ordenlig" ... og han styre det helt fint nu...
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 385 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Obesity giver en mat pels pga manglende fedt, og det går meget langsomt med vægttab - men det skal det jo også gøre.
Mere effektiv er Hills R/D, den er gennemtestet her i huset og det virkede.
Men husk vådkosten ved siden af.
Selvom jeg normalt ikke er til de normale lightprodukter, så er mine heeeeelt vilde med vådfodervarianten RC Ultra Ligt
10 min. daglig motion med pulsen oppe (for dig og kat) er også et must - men svært når de ikke gider
aug 2010
Mad 24/7
okt 2010
mar 2012
Følger: 7 Følgere: 8 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 243
http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___
Her er masser råd til hvordan du får din kat til at spise råt og våt
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Som maibrit siger vil jeg også anbefale at du går til råfodring. Jeg har selv 2katte på 6år som startede råfodring i slutningen af Januar. Det kan være en hård kamp hvis katte ikke genkender råt kød som mad men det er fantastisk når de endelig opdager at råt kød er god mad!
Sofaløver kan være lidt svære at få til at tabe sig. jeg har selv en af slagsen
Det er tydeligt for mig at han har lært at hvis pletten står stille så forsvinder den snart men hvis vi leger og jeg så bare slukker så bliver han stresset fordi han ikke kan forstå hvor pletten blev af. Hvis man holder øje med katten og lære den en rutine så kan man godt lege med laser-pen uden at stresse katten.
tørkost og slankning - mange dyrlæger rådgiver at man skal dosere kattens tørkost. Dette kan jeg ikke på nogen måde anbefale. Jeg har selv haft gjort det i hmmm..... 3 år efter flere forskellige dyrlægers anvisninger. - ja mine katte gik fra 6kg til 5,5kg men kom aldrig under det og hvis de var kommet ned på 5kg havde de set udmageret ud. De var konstant sultne, tiggede og tiggede da de også den gang var indekatte så de kunne jo ikke fange sig en mus. De fik vådfoder dagligt men det blev jo nøje fratrukket deres tørkost. Mine katte var ikke glade og jeg var ikke glad. De kastede maden i sig og den ene kastetede regelmæssigt maden op igen fordi han var så sulten.
De problemer har jeg slet ikke med råt. De får meget mere mad end de nogensinde gjorde med tør/vådkost men nu har den ene tabt sig flot + de tigger ikke af sult kun efter godbider og leg. Vi har nattero og deres pels er blevet flot og blød, kattene selv er mere afslappede og vil gerne putte. Den ene er nem at aktivere og har derfor tabt sig nemt. Den anden er lidt svære og ham arbejder jeg stadig med
Hvis du vil læse om råfodirng vil jeg anbefale dette link: http://www.rawfedcats.org/practicalguide.htm - følger byttedyrs modellen
(link fjernet) - følger mere BARF modellen så der skal tilsættes kosttilskud
okt 2010
Så håber jeg bare at jeg kan overbevise misserne om at råt er godt, hi hi... Jeg prøvede at tilbyde dem et lille stykke råt kylling her til morgen, men der kiggede de bare på mig, som om de tænkte at jeg var dum hvis jeg troede de ville spise det..
Men et stykke bacon i skiver røg der ned.. Så der er da håb!
Mange tak for jeres hjælp indtil videre, jeg må indrømme at jeg har fået blod på tanden mht råfodring til dem, så det vil jeg sætte mig godt ind i...
jan 2012
Hvis du køber sådan en foderlabyrint som jeg linker til længere oppe (og som jeg også har sat billed ind af), så kan du nemt have mad 24/7, min stor hunkat hun kunne heller ikke styre sit madindtag, derfor er hun også overvægtig, men efter jeg har fået foderlabyrinten så kan hun nemt styre at have mad 24/7 uden at spise det hele på en gang..
Og den koster altså kun lige omkring 100kr. hvis du køber den på zooplus.de (tysk)
okt 2010
Utroligt at tørfoder slet ikke er så godt som man tror!!
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
Fik købt sådan en lille tunnel der nemt foldes sammen igen, de ELSKER den, Sahko render ind og ud af den og elsker at tumle rundt derinde, der bliver virkelig brugt meget energi på den. Dernæst flytter jeg vores kattetræ rundt, når træet står samme sted hele tiden har jeg fundet ud af de hurtigt bliver trætte af den, men så snart jeg flytter den over i et nyt hjørne, så den pludselig skide sjov igen.
Pt. står den med udsigt til køkkenet, så kan de finde på at sidde på øverste platform og holde øje med os når der laves mad
Også er de kæmpe fan af hvis jeg binder deres legetøj fast i en snor og hænger det rundt omkring i huset, så er der lidt mere bevægelse i det
Held og lykke med at få missen i form igen
okt 2010
Nogen der har en ide om hvor lang tid det vil tage at tabe de to kg? Og hvad så med alt det løse maveskind? Går det væk med tiden eller vil det altid hænge løst?
jan 2012
Og nej det løse maveskind forsvinder ikke, det vil altid hænge løst..
aug 2010
Har lige set den på Zooplus - genialt
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.489
Det var ikke et planlage tab af væge, min kat var stresset
aug 2010
maj 2012
okt 2010
Jeg tror den er god nok med de 5 kg til Mini. Før hun blev steriliseret var hun faktisk ret lille og meget pænt slank, mange troede hun var en killing fordi hun ikke var så stor... Det sker så ikke ligefrem mere.. Hi hi..
Jeg må væbne mig med tålmodighed, indtil videre er vådfoder faldet i god jord!
sep 2012
Jeg har forsøgt med sådan nogle elektriske/fjernstyret mus til mine men de larmer allesammen så meget at kattene bliver skræmte. Det kan godt være at det bare er nogle dårlige versioner jeg har fået fat i men man ved jo aldrig rigtig før man får det hjem.
Jeg har haft set på de der Hexbug men mindes at jeg var bange for at kattene spiste dem XD
Nathalie sådan 2 kg for meget kan tage lang tid for en kat at tabe sig. Mine vejede kun 0.5kg for meget men den ene tabte det på 2 måneder men den anden kæmper jeg stadig med. Han har ikke tabt sig mere end 100gram så der må blive justeret på hans mad/aktivitet igen
Godt at hører at dine katte nyder vådfoderet^^
maj 2012
apr 2012
Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
okt 2010
Men skal jeg give nogle vitaminer og olie ved siden af?
sep 2012
Hvis du får dem over på Råt skal du heller ikke tilsætte vitaminer ved siden af. Man anbefaler at give fiske olie(helst vildlaks og ikke torsk) men ellers handler det om at variere protein kilden. Altså jo flere forskellige slags kød kattene spiser jo bedre. Minimum 3 forskellige og helst lidt mere hvis de ikke får lever og andre organer.
nov 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Svar: 2
sep 2012
Ja nogle katte kan bare ikke det der med frit foder. Min Macro virker ok til det med fritfoder(tørkost) selvom man ikke laver noget men hans bror! Aidan er aktiv og løber rundt udenfor men hvis han fik fritfoder ville han tage på med det samme!
Hvis Macro får lov at spise så meget kød han vil så tager han på fordi han gerne stadig sover som om det er vinter. Aidan på den anden side tordner rundt udenfor og fanger mus og insekter så han skal gerne have mere at spise end Macro skal. Det er lidt sjovt som det er byttet rundt,
aug 2010
Så aktivitetsniveau har meget at sige for overvægten herhjemme
RC Obesity til tyk kat, erfaringer?