2.013 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Kattelem i vindueshøjde? Kattelem i vindueshøjde?

Hejsa,

Jeg vil lige høre, om der evt. er nogen, der har erfaring med en kattelem i vindueshøjde? Mit valg står ml. en terassedør i stuen, eller vinduet i bryggerset. Og jeg planlægger det sidste. Indvendig er der en bordplade under vinduet i rummets brede, og der hopper hun allerede rundt nu. Så ud skal hun nok komme. Udvendig havde jeg tænkt mig at sætte en plade under vinduet, som hun kunne hoppe ud på, og evt. en mere forskudt nedenfor (der er lidt højere pga sokkel). Hvad tænker I, mon ikke det vil virke? Nogle forslag til hvor stor den udvendige plade skal være?

Lige nu lukker vi hende ud (kun når vi er hjemme) men jeg vil gerne have, at hun kan komme ind, når hun vil, og ved bagdøren kan man ikke lige se, om der er en kat udenfor, der gerne vil ind.

På forhånd tak for sparring.
(standarden: Flocke er en norsk skovkat, snart 1 år, neutraliseret hunkat, og hun elsker at være ude!)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattelem i vindueshøjde?
  • #1   20. maj 2013 Jeg har ikke erfaring med en kattelem i vinduet men i mit tidligere hjem der var vinduerne i kælderen i grøshæjder og der smuttede kattene glad ud og ind i løbet af sommeren. Det røte dem ikke. Det tog faktisk lidt tid at lære dem at bruge kattelemmen i kælderdøren i stedet for XD

Det eneste du skal være påpasselig med er om din kat kan komme op til vinduet ude fra hvis nu den har skadet benet.
    Lige nu skal min katte op af en terrassetrappe før de kan komme til terassedøren med kattelemmen men selv med et bid i det ene bagben har de uden problemer formået at komme op til lemmen og ind. Han kunne lige hoppe op i sofaen og ligge sig.

Jeg tror du skal sigte efter at katten ikke skal hoppe mere ned 30cm ad gangen hvis du sætter plader/hylder op til vinduet. Eller du kan lave en skrå rampe op til vinduet/kattelemmen.

• #2   20. maj 2013 Jeg syntes det er en glimrende ide, så længe du sætter en slags trappe op udenfor så den altid vil kunne komme ind, også hvis den er skadet som Sasha siger smiley

• #3   20. maj 2013 Ok, jeg vil følge jeres råd og så håbe på, at Flocke aldrig kommer skadet hjem! Hun skal da bare stikke af, hvis der er tæsk i farvandet!

Har I nogen ide om hvor stort brættet udenfor vinduet skal være? Hun er jo ret adræt, så 40x40 tænkte jeg... Og er det for lille kan det selvfølgelig udskiftes med et større.

Billede følger, men der går lang tid, vi skal først bestille et vindue med hul i.

• #4   20. maj 2013 Men ud foran selv lemmen vil jeg sige at 29*29cm er minimum til en 5kg kat. Jeg har sat hylder op som er 29cm ud fra væggen og dem kan mine katte ligge rullet ind som en kugle på(de er dog 75cm i længden da det er hylder)

"Dybden"- afstanden ud fra vægen behøver ikke være mere end 19 cm hvis hun bare skal gå på det.(f.eks til en skrå stige eller en af hoppe pladserne)
    Jeg har en lille hylde som deres første "springbræt" op til de andre, da den sidder i taljehøjde var den nødtil at være tyndere. Den kan de ligge udstrækt på uden problemer.
    De kan også sagtens vende sig om hvis de vil den modsatte vej end de først planlagde da de hoppede op.

Så jeg vil sige at selv til en 10kg kat er 40*40cm her fint smiley

• #5   20. maj 2013 40 x40 er helt fint..

• #6   20. maj 2013 Tak, jeg skal igang med at planlægge.
    Den stakkel skal nu i morgen være inde igen hele dagen mens vi er på arbejde. Hun har jo næppe forstået at hun fik en dag ekstra med i denne weekend.

Og dog, umiddelbart tænker jeg, at hun stadigvæk kun skal have lov at være ude, når vi er hjemme (når vi får kattelem) - hvad gør I? Må katten løbe ude, når I ikke er hjemme?

• #7   20. maj 2013 Jeg har indekat nu, men da jeg havde udekatte der fik de lov også at være ude når vi ikke var hjemme, dog forsøgte vi så vidt det var muligt at holde dem inde om natten..

Vi havde ikke kattelem den gang, men havde et udhus hvor de altid havde mulighed for at søge læ og tørvejr i..

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #9   20. maj 2013 Du kan også købe en SmartFlap Mikrochip Kattelem, så er det kun er din kat der kan komme ind, du bliver fri for andre katte bruger lemmen. smiley

""Den topmoderne kattelem Pet Porte SmartFlap med mikrochip læser lader kun din egen kat ind i huset. Undgå både farlige halsbånd til din egen kat samt fremmede katte i hjemmet!
    En integreret chip-læser læser din kats chip-nummer. Det er muligt at programmere op til 32 kattes chipnummer""

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattenet_kattelemme/kattelem_kattedoer/mikrochip_kattelem/182813

Den er billigere på de udenlandske zooplus. smiley

• #11   20. maj 2013 vi har købt sureflap med chip...

Fruen på Godset: ja, det bliver noget i retning af en kattestige - jeg ved ikke hvad du tænker på, og når jeg googler begrebet, så dækker det også lidt forskelligt. http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=37878 smiley

• #13   20. maj 2013 Jeg har fået lavet noget i denne stil som sidder fast på væggen til at mine kan komme fra løbegården og op i køkken vinduet..

Min er sat på væggen sådan at den er skruet ind i væggen med hele den lange side og så med et lille platau øverst oppe foran vinduet...
    Jeg kan desværre ikke vise et illed af min, da den er taget ned i øjeblikket smiley så denne er fra nettet..

profilbillede
  • #14   20. maj 2013 det ser da ud til at være til at finde ud af... smiley
    Hvor stor var dit plateau - uden for vinduet?

• #15   20. maj 2013 Jamen mit platau var lidt snyd for det var vores olietank smiley så det var lidt snyd af mig at skrive lille smiley

Men 30x30 eller 40x40 syntes jeg lyder som et stor nok plautau..

• #16   21. maj 2013 Jeg har sureflap til mine drenge og de får lov at løbe ind og ud hele dagen og natten. Aidan er ekstrem aktiv og hvis han ikke bliver stimuleret om natten så hopper han rundt oven på mig når jeg prøver at sove.
    De havde ikke 24/7 adgang i starten da de lige skulle lære området at kende. Tror ddet var 1,5måned hvor jeg låste lemmen om natten.

Dog når det er jul, nytår eller anden festlighed hvor folk går ud på gaderne så bliver kattelemmen låst.

• #17   8. aug 2013 Så fik vi beviset! Da vi kom hjem fra arbejde idag var Flocke indenfor, selvom hun var ude i morges! Det virker!
    Vores kattelem var temmelig lang tid undervejs (glarmesteren smiley ) så vi fik den først i lige før ferien. Efter ferien øvede og øvede vi så! At komme ud, lærte hun lynhurtigt. Og ind kunne hun også komme, hvis vi satte hende på afsatsen foran vinduet... Men frivilligt hoppe op og gå ind? Ikke på vilkår! Hun elsker at være ude. Og hvis vi er hjemme og hun vil ind, så er det jo nemmere at gå om til terrassedøren, som alligevel står åben i denne hede!
    Det betød så, at vi ikke lukkede hende ud om morgnen da vi startede på arbejdet igen. Hun var inde i dagtimerne (fandt sig nogenlunde i det) og ude når vi kom hjem. Men det kunne (skulle) jo ikke blive ved. I tirsdags tog vi chancen og lukkede hende ude om morgnen... De to sidste dage var hun i haven da vi kom hjem, men i dag, hvor det jo også har regnet, var hun frivilligt gået ind. Det er bare super. Så er jeg mere rolig!
    Det var bare det jeg ville fortælle... smiley
    Hilsen en glad ejer af en glad inde-UDE mis smiley

• #18   8. aug 2013 Hvad blev løsningen så med plateauet? (Altså et bræt eller?...)

• #19   8. aug 2013 Et stort bræt (50x50 cm) og et mindre halvvejs nede ved siden af til at hoppe ned/op på.

• #20   8. aug 2013 Det lyder som en god løsning - og det er det jo så også, eftersom det virker for hende smiley

• #21   2. sep 2013 "men i dag, hvor det jo også har regnet, var hun frivilligt gået ind" Jaaa hvis man vil have tør pels må man jo bare se at oppe sig smiley

Jeg tror nu også mest det var været den slags ting der fik mine katte til at lære at bruge kattelemmen. Troede egentlig ikke de kunne finde ud af det også vupti ser man dem komme strygende ind som et lyn smiley

• #22   2. sep 2013 ja det er rigtig morsomt - det er jo ikke til at vide, hvordan hun bruger den i dagligdagen, hvor vi ikke er hjemme. Men fx. den forløbne weekend, hvor vi var hjemme hele weekenden, var hun absolut ikke hjemme hele tiden. Det var ind og ud og ind og ud smiley
    Og nu vi var hjemme, var det vel 2/3 af gangene, hvor hun skulle ind, at hun lige stod foran glasdøren på terrassen i stedet. Hun kunne jo se, at vi sad indenfor smiley
    Jeg satser dog på, at hun hen over efteråret forstår, at hun ikke skal være ude, når det er mørkt. Dvs. til vinter, kan hun jo så være ude, indtil vi kommer hjem (og der vil det nok være mørkt - suk).
    Lige nu ligger hun ved siden af mig på sofaen og slapper den... smiley

profilbillede
  • #23   3. sep 2013 Jane **Det var ind og ud og ind og ud**

Sådan er det også her, nu hvor vejret er blevet køligere. Og vi har ingen kattelem smiley

Kommentér på:
Kattelem i vindueshøjde?

Annonce