555 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Fundering omkring mærkning.. Fundering omkring mærkning..

Ja jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde emnet, og jeg undskylder på forhånd hvis det bliver lidt langt..

Nå men i går får jeg så at vide at min kusine har mistet sin skønne Maine Coon.. Jeg spørger selvfølgelig hvordan nu det?? Det skal så dertil siges at katten var fritløber og havde derfor adgang til udelivet, katten og min kusine formåede aldrig at blive enige om det med pelspleje og meget mod min overbevisning så klarede hun det problem med at løveklippe katte 2 gange om året, og den var netop blevet klippet i april måned og derfor ret genkendelig..

Nå men hun fortæller så at katten var blevet lukket ud torsdag morgen i starten af maj mdr. som den plejede, hun kommer hjem om eftermiddagen og katten er endnu ikke vendt hjem, aftenen kommer og stadig ingen kat, hun tænker han kommer nok i morgen tidlig, ofte når vejret er varmt så vil han helst være ude, og har før været væk et døgns tid, men næste morgen stadig ingen kat, fredag aften beslutter hun sig for at gå op til en nabo dame der or lidt længere oppe af villa vejen hvor katte før har befundet sig i længere tid fordi hun har haft givet den mad, hvilket min kusine har bedt hende om at lade være med..

Nabo damen har heller ikke set katten i et par dage, så nu begynder min kusine så at blive lidt mere bekymret, damen siger hun vil spørge lidt rundt i området, blandt nogle hun ved dagligt går eller løber tur i omegnen..
Min kusine, hendes mand og 3 børn bruger fredag aften på at gå en tur for at led efter katten, finder ham ikke, næste formiddag går de atter en tur i området hvor de leder og kalder på katten, finder ingen kat smiley
Søndag formiddag ligger en besked på min kusines tlf. svarer om at hun gerne må ringe eller komme forbi naboen for hun har en besked til hende, min kusine går op til naboen, og naboen fortæller så at katten er fundet død, den har ligget midt på en sti bag villavejene, en dame der løber hverdag havde set den, og fortalt nabodamen det, min kusine spørger selvfølgelig om hun er sikker på at det er hendes kat der blev set og det får hun så at vide at pga klipningen var de 100% sikre, men min kusine har været på den sti for at se efter katten uden at se den, da hun forlader naboen går hun hjem af stien igen for at se om hun kan se katten, men en eller anden har åbenbart samlet katten op og smidt den i en skraldespand, for den var ingen steder at se, og som min kusine sagde så var det nogle af de varme dage i maj mdr. så den har nok været lidt klam at se på der midt på stien..

Nå men det der undre mig er jo så at katten var øremærket, men personen der har fjernet katten har jo ikke tjekket dette og søgt efter min kusines navn, for så havde hun jo fået det at vide..

Hendes mand siger så at hvis det var ham så ville han heller ikke tænke over at tjekke for øremærke eller chip.. Og blot smide katten i en skraldespand..

Nu er det så jeg tænker, hvor mange mennesker tænker ligesom den person der har smidt min kusines kat væk og som min kusines mand??
Har i nogensinde spurgt i jeres omgangskreds om hvordan de ville forholde sig hvis de så/ fandt en død kat??

Jeg var naiv nok til at tro at man var bevidst nok i DK at det var normalt at tænke på at tjekke øremærke og især når vi snakker en tydelig racekat, jeg selv ville altid tjekke for øremærke og chip før jeg gjore noget ved katten..
Hvad med jer??

Undskyld det blev så langt smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fundering omkring mærkning..
  • #1   26. maj 2013 Øv da for en historie!

Desværre tror jeg, det er meget udbredt at folk bare smider en død kat ud. Eller hvis de kører en ned, bare kyler den ind i vejsiden, uden at tjekke om den er mærket! Synes jeg har læst om flere eksempler som din kusines.

Vi tjekker altid om kattene, vi støder på, er mærkede. Min kæreste ser tit katte rende rundt ved veje med meget trafik her i KBH, og når han kan komme til det, stopper han og prøver at fange katten, for at tjekke den er ok, og om den er mærket.
    Sidste efterår fandt han kat i et stort meget trafikeret kryds. Han fik kaldt den til sig. En fin stor sort NFO blanding. Den havde lidt filtret hår og var meget sulten, så den havde vist været ude i et stykke tid. Han tjekkede for øremærkning med det samme. Det havde den. Han tog den med hjem, og for at gøre en lang historie kort, fandt vi ejeren, som blev meget glad:)

Men igen tror jeg ikke folk tænker så langt. Jeg tænker også på om folk overhovedet er klar over, man kan mærke en kat??? At der er noget der hedder et Katteregister. Jeg anede det da feks. ikke før vi selv fik kat! Vidste godt hunde skulle mærkes.
    Men tror måske folk ikke ved det, fordi det ikke er et lovkrav, og derfor ikke tænker så langt. Man hører jo ikke ligefrem særlig meget om mærkning af katte og registre osv. hvis man ikke selv har en kat!

Et ps. Så lige IK kører kampagne på netop det med at mærke og neutralisere katte i det næste halve år!

• #2   26. maj 2013 Jeg undre mig mere over hvordan pokker en kat kan dø midt på en sti ???

På en vej med biler, ja ... men en sti .....

For et stykke tid siden var der en dame, der havde efterlyst hendes kat med opslag... hun blev ringet op, hvor en person fortalte han havde lige kørt den ned... og den lå på en bestemt vej... katten var i live men var lige ved at dø og om han skulle aflive den ?
    Hun skyndte sig at køre derud... men ingen bil, kat eller blod pøl... (hvor skulle han også lige have tlf nummeret på netop den kat ude på en øde vej) Nogle mennesker er syge!!

Kan hun stole på den nabo ??

Ps . Ingen offenlige skaldespande bliver tømt i weekenden.... så håber hun har kigget der smiley

• #3   26. maj 2013 Jamen du har jo desværre nok rt, det er nok fordi jeg har haft kat i så mange år og altid sat mig meget ind i sådanne ting at jeg slet ikke forstår man ikke tænker på det smiley det gør mig så trist at nogle mennesker måske står og savner deres kat og leder efter den, mens en eller anden har smidt deres kat i en tilfældig skraldespand uden at gøre et forsøg på at finde en fortvivlet ejer..

Dejligt at høre at din kæreste er så hjælpsom og betænksom at han forøger at redde de katte der ser nødstedte ud og får dem forsonet med deres ejer, stor ros til ham..

Ja jeg har netop fået bladet fra Inges Kattehjem ind af døren i går og læste også den kampagne, jeg blev så glad for det, og håber at det kan hjælpe lidt på oplysningen af mærkning på kat..

• #4   26. maj 2013 G.H Det med hvordan den kunne dø midt på en sti undre min kusine og jeg mig også meget over, hendes teori er at den måske har spist en mus eller lign som har haft noget gift i sig, og dermed er blevet forgiftet..

Men ingen ved det, jeg spurgte om det var muligt at den var blevet ramt af en knallert på stien, men det sagde hun nej til for det er en meget ujævn trædesti som intet køretøj med fordel vil befinde sig på, den er ku til gågang siger hun..

Men hensyn til naboen, så vil jeg sige ja, det kan hun godt, for det problem med at hun fodrede katten ligger flere år tilbage, det var da katten var omkring 1 årstid, og hun holdt op med at lukke katten ind hos sig og fodre den, det er en sød ældre dame som blot syntes han var en dejlig kat, hun hilste stadig på katten, men ikke andet ifølge hende, og efter min kusine havde bedt hende om ikke at fodre katten, så kom katten hjem hver dag, og spiste..

Jeg ved ikke om hun havde tjekket skraldespande, men som jeg forstod så var katten set død allerede torsdag måske fredag morgen, men ved det ikke, den del snakkede vi ikke lige om..

• #5   26. maj 2013 Jeg tror desværre også at mange ikke tænker på - eller gider - tjekke øremærke og kontakte ejer :-/.
    Hvis folk vidste hvor uendelig meget det ville betyde for nogle af os katteejere at få vished, så håber jeg da virkelig, at de ville gøre sig den ulejlighed.

• #6   26. maj 2013 Jeg er også bange for, at folk er uvidende om mærkning og nogle er ligeglade smiley

• #7   26. maj 2013 smiley det ærger mig virkeligt meget at nogle mennesker er så uvidende og ligeglade, det gør så forfærdeligt ondt ikke at vide hvor ens kat er og hvad dens skæbne er..

Håber på en kampagne som den Inges Kattehjem har gang i nu, kan oplyse blot nogle få flere mennesker..

• #8   26. maj 2013 Heidi

En forgiftet mus kan ikke slå en kat ihjel...

Jeg har lige haft besøg af en rottefænger (jep der sad en rotte på mit dørtrin en tidlig morgen ) Kattene er blevet fyret smiley

Nå men jeg var jo bekymret for om kattene ville æde de her rotter med gift i efter han havde smidt gift i hullet, den løb ned i...

Men for at katten skulle blive syg (ikke død) så skulle den æde mellem 3-5 rotter alt efter vægten på katten ... så en forgiftet mus kan ikke slå en kat ihjel.

• #10   26. maj 2013 Heidi
    Har faktisk aldrig spurgt,og heller ikke tænkt på det.
    Måske skulle man fortælle folk om chip og tatoveringer.
    Felis har desværre nok ret i at det er et fåtal ,der stopper op og et fåtal
    Der tjekker og følger op på episoden,altså at ulejlige sig med at finde ejer smiley

Det er åbenbart en anden sag,når det er hunde, men hvorfor ved jeg ikke

• #11   26. maj 2013 Jeg kan godt se på svarene her at jeg var for naiv til at tro at det var mere almindeligt kendt at katte er mærket og at man søger ejer såfremt man finder en død kat eller kommer til at køre en kat ned smiley

Det skuffer mig, og jeg håber at man i fremtiden bliver mere bekendt med mærkning af katte, der er jo ingen der bare ville lade en hund ligge og ikke forsøge at finde ejer hvis man fandt en død hund eller kørte en hund ned..

Hvorfor eller hvordan katten er død skal jeg ikke kunne sige, om historien er sand om kattens død eller ej vil jeg heller ikke gøre mig til dommer over, kan blot sige at jeg ikke tror at nabokonen lyver, hun havde jo heller ikke fundet katten eller set den død, og måden hun reagerede på og den snak hun havde med min kusine indikerede på ingen måde at hun vidste mere end hun sagde..
    Katten blev 6 år, så han var ikke just en sød og nuttet lille killing..
    Billedet i startindlægget er 4 år gammelt, og fra før hun begyndte at løveklippe ham..

Kommentér på:
Fundering omkring mærkning..

Annonce