800 visninger
|
Oprettet:
Foder til kat med urinvejslidelser? {{forumTopicSubject}}
Valentin har haft krystaller i urinen og skal aflevere ny urinprøve i denne uge. Håber den er fri, han har fået RC urinary i en måned nu. Hvad tror I han skal have af foder fremadrettet, for at forebygge han ikke får tilbagefald? Hvad får jeres katte som har tendens til krystaller?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Urinvejsinfektioner kan forebygges ved at give meget vådfoder og kød, da det tilfører megen væske der renser nyrer og urinveje.
Og så bør mineralerne i tørfoder være afbalanceret (det er det i det meste kvalitatsfoder - bl.a. lavt magnesiumindhold)
Alt i alt: giv mere kød og mindre korn.
(jeg skal lige se om jeg kan hitte et link med en artikel om det (desværre på engelsk)).
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men måske er der alligevel noget der kan bruges. Og her er linket med artiklen:
http://www.catinfo.org/
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg forebygger ved at give hende RC Young female (findes også i male) det forebygger mod 2 forskellige slags urinvejssten..
Men derudover giver jeg dåsemad med ekstra vand 2 gange om dagen, min kat havde det nemlig med ikke at drikke nok og holdt sig hele dagen og tissede kun 1 gang i døgnet, nu tisser hun 2 gange i døgnet og så ved jeg hun får væske nok (eller deromkring)..
Og så får hun ingen menneske mad med salt mere, vi var slemme til at give en godbid fra vores pålæg og tallerken, nu får hun meget meget lidt i forhold til før..
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
http://sashagg.com/katte_raafodring/default.html
maj 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 23
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.846
Jeg har prøvet igennem mange år at få mine katte til at spise vådfoder - jeg tror jeg har prøvet næsten alt hvad zooplus kan diske op med i kategorien. Jeg har prøvet det billige fra supermarked, jeg har virkelig prøvet, men den eneste variant af vådfoder de vil have, er FP tun i aloe vera - og kun lige hvad der svarer til en teskefuld pr. kat.. Så det er ikke fordi vi ikke har prøvet.
Vi fodrede som sagt med både Applaws, Almo Nature, FP og RC da der her opstod. Han fik også lidt hakket kød, men igen kun lidt ville han have.
Jeg ved godt at nogle sikkert ikke synes det er at prøve hårdt nok. Men for mig skal det ikke være en kamp at fodre mine katte og jeg nægter at sulte dem, som nogle mener man skal når man skal lære dem at spise vådfoder.
Vi har en vandfontæne og ekstra vandskåle og det drikker fint nok.
Jeg kan ikke gøre meget mere, desværre. Så det bliver nok RC urinary eller Young male eller lignende foder. Vil I så mene jeg godt kan give dem FP vådfoder eller råt, eller skal jeg vælge en særlig urinary variant af vådfoderet?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Men derefter skal du fodre med almindeligt foder efter min mening, det er 3 år siden at min Tøsen havde krystaller i urinen, jeg kæmpede 6 mdr med at få hende clearet..
Da hun ikke havde krystaller mere gik jeg over på RC Young female efter dyrlægens anbefaling, og det har hun fået siden, jeg blander så hairball fra RC i samt en anden RC variant som kan variere lidt, lige nu er det en med glukosamin, da min kat er i risikogruppen for at få slidgigt, om jeg fortsætter med det ved jeg endnu ikke..
Derudover så giver jeg LUX dåsemad 2 gange om dagen med ekstra vand i, da min kat ikke er så god til at drikke vand..
Jeg har ikke haft problemer med krystaller siden, så jeg ændre ikke foder, den chance syntes jeg ikke er værd at tage, det kostede mig 4000kr, i dyrlægeregninger og foder at kæmpe mod krystaller i 6 mdr. så det vil jeg helst undgå, ikke pga penge men i allerhøjeste grad for katten skyld..
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
maj 2013
Følger: 1 Svar: 1
Om det lige er godt til urinvejslidelser ved jeg ikke, men væske er jo ihvertfald super vigtigt
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
Foder til kat med urinvejslidelser?