{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.288 visninger | Oprettet:

Desirée D
Desirée D
Tilmeldt:
29. maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Pludselig opstået dominansadfærd hos gammel kat?? {{forumTopicSubject}}

Vi har 4 katte;
Tøk på 13 år, Tesla og Killian - søskende på 2½ år, Aske på 1 år

Vi har gennem det sidste halve års tid haft eskaleringer i samspilsproblemer med Tøk og vores øvrige katte.
Han er verdens skønneste kat - en burmilla med stamtavle (de andre katte er blandinger), men han har svært ved fungere i vores lille flok.
Nu har vi daglige slåskampe, fordi han ikke forstår de andres grænser; når de andre katte hvæser for at få ham til at holde sig væk, går han tættere på. Når de andre katte løber væk fordi de er utrygge ved hans adfærd, løber han efter og overfalder dem.

Vi har prøvet stort set alt, men må sande at han nok er blevet lidt sær på sine gamle dage. Dyrlægen har prøvet om han skulle have smerter eller en gigtproblematik, som man kunne behandle, men det er nok hans personlighed, der er problemet.

Han har aldrig være aggressiv over for mennesker og er utrolig tålmodig og meget social. Men vi er ved at gå af at der hele tiden er konfrontationer og vi har svært ved at forstå hvad det handler om. Der er ingen provokationer for overfaldene og det ligner en slags dominansadfærd.

Det er primært Killian, den mellemste hankat han er efter. Tesla, der er Killians søster, lægger sig nogen gange imellem og så kommer hun i slagsmål med Tøk.
Den lille Aske på 1 år, er ikke del af nogen form for konflikt.

Alle vores katte er neutraliserede.

Er der nogen, der har nogle forslag til hvordan man adfærdskorrigerer en gammel kat, der pludselig er blevet dominerende? Er der mon noget at gøre??
Vi kan ikke leve med situationen som det er nu....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig opstået dominansadfærd hos gammel kat??
  • #1   29. maj 2013 Har du fået ham fuldstændig udredt for smerter? For det lyder som det er det der er galt - eller at han har det skidt på anden måde. Jeg har lige fået aflivet min Perser, som blev 131/2 år. Jeg bemærkede at han var efter vores anden kat - en hunkat på 21/2. Hun isolerede sig meget og var meget nervøs anlagt. Efter hans død er hun blomstret op, blevet mere social og mindre nervøs. Hun har været domineret af ham. Han havde det også meget skidt til sidst og kunne ikke længere smertedækkes - derfor blev han aflivet. Han var hele tiden efter Po og ville ikke have at hun var i nærheden - så jog han hende væk - også selv om hun bare lå og sov.
    Så jeg vil tro at der ligger noget sygdom til grund for den adfærd eller noget demens - det kan katte også få. Min kat var lidt glemsom - kunne ikke huske at han lige havde fået mad og at der stadig var noget i skålen. Det gav en del tiggen, hvor vi så måtte løfte ham hen til madskålen og vise ham maden. Det er ligeså smerteful for katten at have demens som andet, fordi de hele tiden bliver mindet om at de er svage, og ikke kan klare sig selv - i naturen ville de ikke have en chance.
    Jeg ville nok få fotograferet hele skellettet, selv om det er dyrt, men uden vished er det svært at tage den rigtige beslutning.


  • Desirée D
    Desirée D Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #4   30. maj 2013 Han er udredt for smerter og der er ikke noget fysisk galt med ham.

    Jeg tror måske nok at I kan have ret i at de mellemste katte (søskende på 2½ år) efterhånden er blevet ungkatte og måske sker der noget som er svært at se i deres hakkeorden.
    Vi aflivede for 1 år siden vores gamle kat, som var klart alfa i flokken. Der har aldrig været problemer, da han styrede det hele for de andre accepterede ham som leder. Men efter han døde, så er det faktisk eskaleret med kampene - det giver rigtig god mening at det er hierarkisk.
    Det har ikke lige slået mig før I nævner det.

    Tak for hjælpen, guys....

    Vi har valgt at prøve at finde et nyt sted til ham at bo - han er jo ikke syg, men skal nok på "plejehjem" og nyde sit otium, hvor de unge ikke stresser ham.

    Hvis der er nogen, der kender nogen, som er interesseret i en ægte burmilla med stamtavle, som skal være alenekat og som er vant til at være indekat, så må I gerne sige til smiley


Kommentér på:
Pludselig opstået dominansadfærd hos gammel kat??

Annonce