{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

cava
cava
Tilmeldt:
8. jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Ny herinde - ny killing {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg er ny herinde og håber, at jeg bliver glad for siden smiley

Igår hentede jeg min nye skønne killing og jeg synes, at det går rigtig godt med hende...
Hun miaver en del, men det er vel naturligt, når hun lige er blevet fjernet fra hendes flok...? Ellers virker hun rimelig glad og tilfreds, og er også begyndt at lege lidt.
Vi er ikke helt enige om, hvad kattebakken skal bruges til, men hun var renlig hjemmefra, så mon ikke det kommer smiley

Er der nogen, der har nogle gode forslag til godt killingefoder til rimelige penge? Hun skal naturligvis have noget ordentligt mad, og jeg kender ikke særlig mange slags kattefoder...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny herinde - ny killing
  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #1   9. jun 2013 I kan da også lige se den lille uldtot... Beklager kvaliteten, jeg kan ikke finde vores kamera smiley

    profilbillede
  • #2   9. jun 2013 Start ud med det foder hun er vant til hjemmefra. Ellers så Lux vådfoder fra Aldi (godt og billigt), og måske applaws killingefoder. Det er rigtig godt og frit fra korn, sukker og andet fyld katten ikke kan bruge.
    Orijen og acana laver også godt tørfoder, der er til kattens hele liv, killing til gammel.
    Også giv gerne lidt råt kød, gerne det du selv skærer fra med brusk og sener - det er rigtigt godt for tænder og tandkød.
    Og tillykke med den lille ny mis!


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #3   9. jun 2013 Tak skal du have Jenny. Jeg tror, vi bliver rigtig glade for hende...

    Hun er vokset op på royal canin, så det får hun selvfølgelig stadig, men jeg er bare ikke så imponeret af kvaliteten i forhold til prisen, så derfor søger jeg alternative idéer. Vil lige kigge på dem, du foreslår...


  • #4   9. jun 2013 hvor ser hun sød ud smiley

    Når det kommer til kattemad skal du vide og huske på 1 specific ting.

    Katte er Rovdyr og dette betyder de skal have kød for at overleve. Selvom dette er fakta så er der desværre rigtig mange fodermærker der indeholder korn/majs og sukker. Det er igen desværre det mest kendte mærker som indeholder allermest korn, majs og sukker. dine katte har ikke brug for kornet, majsen eller sukkert. De kan slet ikke fordøje det men kan tage på og blive overvægtioge af det.

    Selv Råfodre jeg, mit mål er at fodre med hele byttedyr(mus osv.) og har gjort meget for at undersøge hvordan jeg gjorde det bedst. Råfodring kan gøres med kød, knogler og organer fra butikker hvis man ikke er klar på at fodre en frosen mus til sin kat.

    Nogle blander og gør lidt forskelligt, det vigtigste er dog at fodre med vådfoder af god kvalitet så din kat får masser af væske.

    Det fleste her inde vil anbefale LUX fra aldi da det er billigt og ikke indeholder korn eller sukker. LUX indeholder næsten 60% kød(reelt kød) hvilket er højt for kattemads produkter.

    Mange tror(og de får det fortalt af dyrlægen) at tørkost renser kattens tænder. Det gør det ikke. Tørkost er ligesom kiks, først knaser det også bliver det til bløde klumper der sætter sig på tænderne. Tørkost der bliver annonceret til at rense tænderne er tit så hårdt at de slider tænderne som sandpapir og kan i få tilfælde skade tænderne.
    Jeg forsøger ikke at skræmme dig men gøre dig kritisk over for hvad du fodre din kat smiley

    Ikke alle katte får problemer med tandkødet, det er meget forskelligt. jeg har 2 kuld brødre og den ene har igen problemer mens den anden havde 5 år med infektioner frem og tilbage indtil jeg lærte om råfodring.

    Til tandrensning anbefaler jeg og flere andre at du servere kød, senere, brusk og spiselige knogler(kyllingevinger er spiselige knogler f.eks.).

    Sidst men ikke mindst. Dyrlæger bliver ikke undervist i ernæring til kæledyr. Det ville man tror men den information de får kommer fra producenterne der snakker godt for at få dyrlægerne til at sælge deres produkt. Meget at en dyrlæges indkomst kommer fra salg af foder.
    Har du brug for hjælp til ernæring og ikke fandt hjælp her eller er forvirret så kontakt en "Veterinær Enærings Terapeut". du kan finde dem her: http://bvet.dk/

    råfodring: Jeg har samlet information på dansk omkring råfodring http://sashagg.com/katte_raafodring/

    Hvis du gerne vil servere tørkost(til hvis du nu skal være væk en halv dag eller overnatte en enkelt nat et sted) så har Stella lavet en test og vurdering af forskellige kornfrie produkter.
    (link fjernet)


  • #5   9. jun 2013 Ah godt at hører at du allerede er kritisk over for hvad du fodre din kat smiley
    (det tog jo lidt tid at skrive mit indlæg hehe smiley )


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #6   9. jun 2013 Tusind tak Sasha fordi du gad skrive en god (og lang forklaring). Har som sagt ingen forstand på kattefoder; min tidligere kat fik bare almindeligt tørfoder, som jeg havde lært hjemmefra....
    Royal canin kender jeg fra deres hundefoder, som jeg ikke er imponeret af smiley

    Jeg havde faktisk slet ikke overvejet, at bruge råt kød og ben, men det kunne jeg da sagtens supplere lidt med. Kyllingevinger skal vel være rå??
    Mus må hun fange i haven, når hun begynder at kunne komme ud smiley

    Jeg kigger lige lidt på dine link smiley


  • #7   9. jun 2013 Hvis hun er uvandt med råt kød så vil jeg anbefale dig at starte med kun kød.
    Du kan starte med små stykker(nogle start med ½x½cm eller mindre) også langsomt lave dem større så hun kan vænne sig til hvordan hun tygger det.

    Når hun så kan håndtere stykker på ca 3cmx3cm(gerne større) så kan du tage en kyllingevinger og klippe lidt ud til hende smiley Det kan godt tage et par forsøg får hun vil smage på det. At knuse lidt favorit godbider henover kan hjælpe.

    Der er en ting omkring det at købe kyllingekød. Meget kyllingekød indeholder "x% Lage". Lage er sukker eller salt vand som bliver pumpet ind i kødet, det er altid anvist på pakken hvor meget lage der er tilsat.
    Hvis kødet er markeret som "Fersk"(ikke frisk men fersk smiley ) så er der ikke blevet pumpet lage ind i kødet. Så kød Fersk kylling smiley

    somregel men ikke altid er killinger letter at tilvænne til kød end aldre katte.


  • #8   9. jun 2013 Hvor er hun sød og velkommen til smiley

    Hvor gammel er hun.... synes hun ser lidt lille ud ???


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #9   9. jun 2013 G.H: Tusind tak smiley

    Hun er også kun 12 uger, så hun er helt ny... Men vejer allerede 1,2 kg, så hun skal nok blive en stor basse.


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   9. jun 2013 Jamen hun er nu heller ikke en Maine Coon/norsk skovkat, men bare en helt almindelig huskat; så jeg vil mene, at hendes vægt er ganske fin.
    Godt nok har hun tydeligvis nogle langhårede gener et sted, men det bliver hun jo ikke til en kæmpe racekat af smiley

    Hun har samme farve øjne som voksne katte; måske billedet snyder lidt.


  • #12   9. jun 2013 Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg ikke hun er mere end 10 uger...

  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #13   9. jun 2013 Jamen det er du da også velkommen til at tro, men det ændrer jo ikke på hendes alder, og Jeg har ingen grund til at tvivle på alderen, da Jeg har haft hende reserveret i flere måneder.

    Det ville i øvrigt være god stil, hvis du bare spurgte mig om Jeg var sikker på alderen frem for at insinuere at Jeg ikke ved noget om det....


  • #14   9. jun 2013 En 12 ugers huskat på 1,2 kg er da meget normalt. Min dyrlæger siger at en alm. huskat ca tager 100g på om ugen smiley
    Men velkommen til cava, jeg håber du snart lægger flere billeder ind af din nye killing, den ser rigtig sød ud smiley


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #16   9. jun 2013 Karin: Tak for din hilsen smiley Jeg opretter Smilla med flere billeder i løbet af et par dage...

    Felis:
    Smillas mor, søskende og far er alle korthårede og helt almindelige i størrelsen, så hun er bare anderledes, og jeg overvejer da selv, om der kan have været en anden hankat forbi, uden de har opdaget det....
    Ellers må der være en langhåret bedsteforælder et sted...

    Hendes øjne er som sagt gul/brune, men jeg kan godt se at farverne snyder lidt pga. det grumsede mobilfoto...


  • #18   10. jun 2013 Hvor ser hun fin ud:) Tillykke med den lille ny og velkommen.

    Kan se du allerede har fået en god besvarelse på foder. Så held og lykke med det også:)


  • cava
    cava Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   10. jun 2013 Tak... smiley

Kommentér på:
Ny herinde - ny killing

Annonce