{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Du kan gøre en forskel ... {{forumTopicSubject}}

kunne ikke komme af med det i tråden - jeg er på filter ...

At kunne hjælpe hele danmarks uansvsarlighed med katte er hverken muligt eller realistisk.

Spred budskabet om neutralisering og hvor uansvarligt det er at have fritgående fertile dyr - det kunne måske have en effekt.

Det er bedre at forebygge end at helbrede!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Du kan gøre en forskel ...
  • #2   14. jun 2013 Helt enig Lis, det er meget bedre at forebygge, men det er nu også meget godt at der er nogle som tager sig af de katte der har været mindre heldigt stillet og fået sig nogle uansvarlige ejere, det er jo ikke kattenes skyld at deres mennesker er uansvarlige..

• #4   14. jun 2013 ENIG!!!

• #5   14. jun 2013 Jeg ved godt man ikke kan se folk længere end til tænderne. Men alt for mange langer bare killinger over "disken" uden at kende de/n nye ejer/e eller stille krav til dem når nu man selv har så svært ved at gøre det der burde gøres. Og når det så er fertile dyr - så får der aldrig en ende. Det er skammeligt

• #6   14. jun 2013 Alle ikke mærkerede og neutraliserede udekatte skulle ved lov kunne aflives. Det gør det stadig muligt at bevare huskatten (hvis der er nogen tilbage). Kun mennesker der brænder for det ville så have fertile dyr.

• #8   14. jun 2013 Enig smiley

• #9   14. jun 2013 Slutter mig til koret smiley enig

• #10   15. jun 2013 Enig - lovpligtig neutralisering, ville også have den fordel at kattenes værdi helt naturligt stiger og dermed ville frk. hvem-som-helst ikke anskaffe sig en kat, uden lige at bruge hovedet en ekstra gang.

• #12   15. jun 2013 Jeg er lidt både og, med den slags.
    - Jeg er SÅ træt af at høre om at det kun er fine racekatte som kan bruges til noget - agtigt smiley Det er lidt en eller anden bizar form for, hvad hedder sådan noget... selektering i racerne og hvor nogle gøres bedre end andre.

Jeg synes at det burde være lovpligtigt at have ens kat chippet, det skal den være ligesom med hvalpene - senest når de iflg. loven er rejseklar fra deres mor, dvs. for killinger 12 uger.

Den der attitude med at man ikke tager ansvar for en kat blot fordi den var gratis og at man gør hvis man har betalt et par tusinde - den holder jo ikke altid.
    - Ingen af mine har kostet mig noget og alle bliver passet ordentligt, med neutralisering, vacc, ormekur, kvalitetsfoder osv.

Men jeg synes det kunne være en god måde at få ryddet ud i den vildkatte bestand vi har i Danmark - jeg synes ikke alle kattene skal udryddes. Synes en kampagne hvor man indfanger kattene og de svageste aflives, en god bestanddel neutraliseres, vaccineres, mærkes og genudsættes.
    - Så bør man lave en form for foderstationer hvor de kan komme rundt omkring og man kan holde lidt øje med de forskellige.

Jeg tror på at de kan bidrage til noget positivt nogle af dem, men ved at regulere bestanden ved neutralisering, kan man undgå problemet vokser igen.

Er for så vidt også enig i at en fritløbende kat ikke bør være fertil - hverken af det ene eller andet køn. Men hvis det skal være for at 'udrydde' huskatten helt og aldeles, så vil jeg dælme være ked af det smiley

• #13   15. jun 2013 Rollo's Dyr, Grådighed har nu ellers stort set udryddet huskatten - og det er jeg ked af.

Den uansvarlighed der foregår i dag kan ikke fortsætte - hvem skal betale for det - katten - for det er ikke de uansvarlige der gør det.

Må jeg venligst bede mig fri - jeg har ikke fine racekatte - jeg har stambogsførte racekatte -. som jeg ikke lukker ud til fri formering. Er så træt af det skal være fint og også snoppet

• #14   15. jun 2013 Og hvordan har grådighed så udryddet huskatten?

Nej, det er ikke de uansvarlige som ender med regningen, det ved jeg godt - hvis det var tilfældet var der jo ikke så stort et problem som vi har i dag. Men hvad så? I bund og grund ender vi jo alle med at betale for det på den ene eller anden måde, hvis man så, som du er inde på, får aflivet og/eller neutraliseret alle umærkede fritrendende katte, så ville det jo forhåbentligt heller ikke blive til voldsomt meget mere end en "engangs-betaling".

Beklager at jeg kaldte dine katte fine, dét skal sørme ikke ske igen smiley
    - Det er da muligt du er træt af det men det er jeg da også smiley Jeg er træt af at man får følelsen af at man ikke er glad for sine katte hvis man har fået den gratis eller det blot er en "tilfældig" huskat og man pr. defination så ikke tager ansvar for dem.

Jeg er enig i at der er et problem, jeg er enig i at der skal være lovpligtig mærkning (Her synes jeg så chip) og jeg er også enig i at der skal ryddes op på den ene eller anden måde - det er jo ikke lutter fine, raske og friske katte som går rundt hist og her.

Men jeg vil være ked af at se huskatte/blandinger udryddet.
    - Så ved jeg ikke hvad din defination af huskat er, siden du mener den er udryddet pga. grådighed?!

• #15   15. jun 2013 Rollo

Huskatten er da en race? Altså "vores" egen racekat fra disse himmelstrøg...

Norsk skovkat er Norges "huskat" og deres "racekat".

Sådan som jeg ser det smiley

• #16   15. jun 2013 Huskatten er blevet blandet med andre racer og er dermed ikke længere renracet.

Det sælger bedre at blande dem med noget - deraf grådighed.

• #17   15. jun 2013 Heidi

i går kl. 16:24
    Helt enig Lis, det er meget bedre at forebygge, men det er nu også meget godt at der er nogle som tager sig af de katte der har været mindre heldigt stillet og fået sig nogle uansvarlige ejere, det er jo ikke kattenes skyld at deres mennesker er uansvarlige..

Hvor har du ret Heidi smiley

• #18   15. jun 2013 Og hvad race er huskatten så i Danmark?

Jeg ser huskatten som et udtryk for en blanding af ukendt herkomst - rent racemæssigt smiley Ikke som en decideret race, men egentligt mere en betegnelse - fremfor at sige "blanding", så har man lavet udtrykket "huskat".

Men hvis det er forkert, hvad race er huskatten så for en? Nu du siger norsk skovkat er Norges huskat, hvilken er så vores? smiley

• #19   15. jun 2013 Huskatten er en almindelig europæisk korthår.

Blanding af racer er en kat blandet af forskellige katteracer.

• #20   15. jun 2013 Mange racekatte er for da forøvrigt oprindeligt set "huskatte" fra deres respektive lande, der er blevet forædlet eller bare bevaret renracet.

Europé er en europæisk korthår med stamtavle, hvor du er sikret, at den ikke er blevet blandet med noget andet.

• #21   15. jun 2013 "Blanding af racer er en kat blandet af forskellige katteracer."
    - Ja dén kunne jeg godt regne ud smiley

Jeg må indrømme at efter min overbevisning, så er huskatten vores alm. blandede landhandel af katte - en Europé er jo decideret racebetegnelse, hvorfor så kalde den en huskat? Når der ER en racebetegnelse, så bruger man vel den?

Har aldrig hørt før at en huskat i Danmark skulle være en Europé, men altså, jeg indrømmer gerne at jeg ikke har den store viden om katte og racer og ej heller behovet for det.

• #22   15. jun 2013 Europeén er en race skabt på baggrund af nordiske huskatte og den må ikke blandes med andre racer.

Hm, jeg er da heller ikke ekspert. smiley Jeg har lånt nogle bøger på biblioteket om kattes adfærd, deres behov og hvilke racer der findes. Udvalgt 4 jeg gerne ville vide mere om. Læst på deres klubbers hjemmeside og set 3 af de 4 racer på Roskilde Dyrskue sidste weekend. smiley

Og der var europé en af dem, som jeg fandt interessante. smiley

• #23   15. jun 2013 Rollo huskatten har jo skabt sig selv gennem generationer, og hvis du lader dem i fred, så ser du, at den altid kommer til bage til det oprindelige, for det er det design som kan overleve.
    Alt hvad der heder langhåret, fladnæset, nøgen, maske og så videre forsvinder, det er den stærkeste som overlever, og naturen er en hård opdrætter smiley
    Huskatten er en rase på lige for med løver ( faktisk er det også flere slags løver )
    Min Røde, kurilian bobtail, er jo huskat på øgruppe kurillerne, og. Stumphalet er 100% dominant, så alle deres katte har stumphale smiley altså et naturligt design, ikke menneske skabt.

profilbillede
Kommentér på:
Du kan gøre en forskel ...

Annonce