775 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Chipper man katten? Chipper man katten?

Hej KG.
Chipper man katte? Eller vaccinere man bare?

Har fået en lille killing, som om et halvt års tid skal have hele pakken, = Han skal neutraliseres, vaccieneres, og får et halsbånd. Men chipper man dem? For hvis man gør det, bliver han naturligvis også det smiley Alt for Red Hope.<3

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Chipper man katten?
  • #1   25. jun 2013 Jeg ville helt klart droppe halsbåndet, da det er livsfarligt for katten!

Mine katte er ikke chippet, men øremærket. Det er forskelligt hvad folk gør der smiley

• #2   25. jun 2013 Det er vel ikke mere livsfarligt end det er for en hund?:)
    Øremærkes skal han også smiley

• #3   25. jun 2013 Du kan godt chippe katten, men man kan også øremærke, hvis du vælger chip, så vil jeg anbefale dig at bede om at få tatoveret et C i ørene, så almindelige menneser kan se at katten er mærket, for det er ikke så almindeligt kendt at katte kan have chip..

Og så vil jeg da anmode om at du dropper det der halsbånd, for det er livsfarligt for katten, også selv om det er et sikkerhedshalsbånd, det åbner altså bare ikke altid som de skal, så katten kan blive hængt eller på anden måde komme frygteligt til skade..
    http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-69.aspx?Action=1&NewsId=63&PID=274
    http://www.kattens-vaern.dk/?side=679

• #4   25. jun 2013 Jo det vil jeg mene det er.. smiley Nu ved jeg ikke om katten er ude eller indekat, men den kan stadig sidde fast i noget uden at kunne komme fri, og uden du eller nogen andre lige ser det. Der har været meget snak om det her inde, og ved at alle vil fraråde det. smiley Mine katte får aldrig halsbånd på. smiley

• #5   25. jun 2013 Nu kravler en hund jo ikke i træer og så er der den væsentlige forskel at når en kat ikke kan komme fri så panikker den ofte hvor en hund ofte blot vil forholde sig passiv..

• #6   25. jun 2013 Jo det er aldeles mere livsfarigt for katte end hunde. Tænk selv over, hvordan det kan være.... smiley

Hvis man øremærker og registrerer i katteregistre, så er der jo heller ingen grund til halsbånd, da øretato-nummer kan slås op på nettet, så ejer kan findes.

• #7   25. jun 2013 Nå Heidi var hurtigere, og gav svaret.

• #8   25. jun 2013 Han skal være indekat ligesom vores anden. Putter er øremærket, vaccineret og neutraliseret. Men skal han så endelig ud, bliver det i sele og snor, da mange hvor min mor bor, stjæler med arme og ben.. Og der er et par syge kattedamer heroppe, som sjovt nok har to katte, der ligner mine gamle (Mille og Safir). Men da hun benægter, og ingen af de katte er noget overhovedet kan jeg ikke gøre noget.. Det er bare vigtigt for mig at de har det godt. men Hope skal blive.

Er der intet han kan få på, så selv meget uvidende folk kan se hvor han hør til? Hvis nu han skulle smutte?:)

• #9   25. jun 2013 Og jo, kan man få tegnet øre tatoo 'tegnet' op? Putter's er splattet ud. Det er simpelt sagt umuligt at læse.;o

• #10   25. jun 2013 Jamen hvis katten er øretatoveret og registreret i dansk katteregister, så kan alle meget nemt se hvor han hører til, hvis han skulle smutte ud..

Og ja en øretattoo kan godt tegnes op, forhør dig hos dyrlægen om de evt gør det i hånden, så skulle det holde meget bedre og være mere tydeligt..

Og selv indekatte kan komme til skade med et halsbånd, det kan du spørge "Fruen på godset" om og "Lotte og Rødderne" de har begge været ude for at deres katte næsten har hængt sig og blevet kvalt i deres smarte sikkerhedshalsbånd.. Under/ bag sofaen og under sengen smiley

• #11   25. jun 2013 Man chipper da katte smiley alle de katte jeg har haft har været chippet, og alle dem mine piger har haft har også været det, for mig er det ganske normalt.

• #12   25. jun 2013 Mew er både chippet og øremærket, gizmo er kun øremærket.

Hvis du vil være sikker på at dine katte er dine katte, kan du ligeså godt gøre begge dele. Better be safe than sorry

Og mht halsbånd havde mew et i hendes første halvandet leveår og der skete aldrig noget (og hun var indekat)
    Dog tog jeg det af hende, da jeg fik kat nummer to, da det godt kunne komme i vejen i deres slåskampe

• #13   25. jun 2013 Men hvorfor vente så lang tid med at få det gjort???... han er jo lige straks kønsmoden...

• #14   25. jun 2013 **Er der intet han kan få på, så selv meget uvidende folk kan se hvor han hør til? Hvis nu han skulle smutte?**

Jo da. Øretatovering smiley Den er synlig for enhver, og mon ikke selv uvidende mennesker kan regne ud at nummer i øret betyder noget...

Få tatoveringen lavet hos en dyrlæge, der bruger en rigtig tatovørpen, så den ikke bliver utydelig som dem, der bliver lavet med tang.

• #15   25. jun 2013 .... Og jeg troede lige, jeg kunne finde en kat med tydelig tatovering at linke til, men der er åbenbart langt imellem :-S

• #16   25. jun 2013 Hos min ene kat Thor er det tydeligt smiley

profilbillede
  • #17   25. jun 2013 Ja, dér var jo en :-). (gid mine katte havde så tydelige tatoveringer)

• #18   25. jun 2013 De er lavet hos Kattens værn i Aalborg... og de er stadig lige tydelige her 4 år efter...

Mine to internat katte er de eneste der ikke er chippet... men øremærket...
    mine tre andre er både øremærket og chippet smiley

• #19   26. jun 2013 Mine er både øremærket og chippet.
    På et tidspunkt vil jeg gerne have deres øremærker tegnet op, da de er næsten ulæselige.

Og halsbånd... Puha, det løber mig koldt ned af ryggen bare ved tanken..
    Og som Heidi var inde på, har jeg været tæt på at miste en af mine katte til halsbånd (hele to gange)... Den ene gang sad han fast i nogle fjedre under sengen. Da jeg endelig kom ham til undsætning, havde han snurret rundt så mange gange at halsbåndet var strammet så meget at jeg ikke engang kunne tvinge en finger ind imellem.. Jeg måtte hente en saks og klippe ham fri!
    Anden gang hang han og dinglede under en stol, jeg havde blot været ude og hente post, så havde kun været væk i 2 minutter...
    Men for pokker det kunne være gået galt!! smiley

ALDRIG MERE HALSBÅND HERHJEMME!!!

• #20   26. jun 2013 Og det var "sikkerhedshalsbånd" der skulle gå op ved den mindste modstand smiley

• #22   26. jun 2013 Min er kun chippet. Regner med at folk gætter sig til at han ikke er en strejfer hvis han skulle rende væk.

Ved en almindelig pelskat ville jeg dog vælge at gøre begge dele, for at folk kan se den er ejet og er tatoveringen utydelig kan de tage den til dyrlægen der kan tjekke chippen.

• #23   26. jun 2013 Mine er både øretatoveret og chippet.

Jeg ville gerne have dem dyrlægeforsikret, da jeg fik dem som 12-ugers. Men det krævede enten chip eller øretatoo. Så for at kunne få dem forsikret, så hurtig som muligt blev de chippet. Da de et par måneder senere blev kastreret, var jeg meget i tvivl, om de skulle øretatoveres også (da det er indekatte), men blev i tvivl om folk rent faktisk ville tjekke dem for chip, hvis de skulle stikke af. Derfor valgte jeg også at få dem øretatoveret.

Halsbånd er absolut no go!

• #24   26. jun 2013 G. H- Hvad mener du?:) Altså, han bliver vaccineret og formentlig øremærket her i sommerferien. Han skal være et halvt år før neutralisering, ikke?:)
    Men han får en chip, så vi er på den sikre side;) Og han får en flot blå sele til når vi skal ud og udforske.:)
    Putter får tegnet son øretatoo op, og så går det hele nok smiley

• #25   26. jun 2013 Altså mine to katte var omkring 14-16 uger da de blev neutraliseret. smiley De fleste dyrlæger vil vist bare have de skal veje omkring 2kg mener jeg det er. smiley

• #26   26. jun 2013 Du kan sagtens neutralisere før katten fylder 6 måneder smiley

• #27   26. jun 2013 Men lillemissen vejer jo laaaaangt fra 2 kg. endnu.;)

• #28   26. jun 2013 Men derfor kan den godt blive ordnet. Det svinger fra dyrlæge til dyrlæge, hvad deres "krav" er, men ungkatte heler hurtigere og kommer hurtigere over narkosen, så det er noget mærkeligt noget

• #29   26. jun 2013 Vil egentlig have at det påvirker ham mindst muligt, så snakker da lige med min mor, så får han nok hele pakken i sommerferien, eller lige efter:)

• #30   26. jun 2013 Vores er chippet, men nu har vi en lille killing, som skal kastreres om et par måneder. Nu overvejer vi om han skal øremærkes, fordi det er nemmere at se, men synes bare ofte man hører om , at de kan blive nærmest ulæselige med tiden

• #31   26. jun 2013 Folk der får en tatoo, får den vel også tegnet op på et tidspunkt?:) Det bliver vel slidte..;)

• #32   26. jun 2013 Trine - se den fine tatovering G.Hs Thor har smiley Det er noget andet, og mere holdbart, end de mærker, der er lavet med tang.

• #33   26. jun 2013 Hmm jeg syntes da Tøsens øremærke er fint, hendes er 6 år gammelt...

Og mht til at neutralisere så blev min Tøsen steriliseret da hun var 12 uger, så jeg syntes klart du bør overveje at kastrere ham tidligt, en hankats indgreb er jo langt mindre end en hunkats..

profilbillede
  • #34   26. jun 2013 Ja kan godt se det er tydeligt på både Tøsen og Thor. Det er nok bare noget pjat, for nå han nu alligevel skal i narkose.

• #35   26. jun 2013 Trine du kan jo også bare vælge at få ham chippet og så få tatoveret et C i øret, det burde give indikation om at han er en ejerkat og han er mærket..

Nogle øremærker bliver også ulæselige eller slørede med tiden, jeg har selv skulle finde ejeren til en nedkørt kat via øretattoo, hvor 2 bogstaver var utydelige, men med lidt forsøg så lykkedes det alligevel smiley

• #36   26. jun 2013 Det var jo også en ide smiley

• #37   26. jun 2013 Han skal i narkose når han skal øremærkes.... og det skal han selvfølgelig også når han skal neutraliseres....
    Så man plejer at gøre det hele på en gang, da katte ikke tåler narkose så godt...
    Så det er bare at finde en dyrlæge der vil gøre det... ingen grund til at vente til de vejer 2 kg.... det er kun fordi det bliver lettere for dyrlægen smiley

• #38   26. jun 2013 Jeg tror også det med de 2 kilo primært gælder hunkatte, da hvis de er under 2 kg kan det være meget småt at arbejde med smiley

Med hankatte er det vist blot væsentligt at stene er faldet ned i pungen..

• #39   26. jun 2013 Heidi

Hvor mange "ikke kattemennesker" tror du der ved hvad det C betyder???.... der er stadig en masse mennesker, der ikke aner at en kat kan blive chippet... og har sågar set folk der har spurgt hvad de tal betyder i en kats øre....

Og en masse mennesker stopper ikke engang når de køre en kat ned...

Der er ingen grund til at forvirre folk mere end nødvendig smiley

• #40   26. jun 2013 Jeg ved godt at ikke mange måske ved hvad et C betyder, men i det den har en form for mærkning, så vil jeg formode at de fleste mennesker vil vide at det er en ejerkat og ikke en så kaldt vildkat/ ejerløs kat, og dermed kontakte en eller anden form for dyre organisation eller dyrlæge..

Det kan godt være jeg er naiv smiley

• #41   26. jun 2013 Min ældste kat er øremærket, og han er lige blevet tre år, og hans øremærke er stadig tydelig. Den yngste er chippet, blev han ved opdrætter inden jeg fik ham, og han blev neutraliseret da han var ca 12 uger gammel. Regner med at hvis han en dag skal under narkose så vil jeg have lavet et c i hans øre så man kan se at han er mærket, men indtil videre kan man stadig mærke chippen på hans skulder, men er jo self ikk alle der mærker efter sådan en.

Kommentér på:
Chipper man katten?

Annonce