1.301 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

For tyk siger dyrlægen? For tyk siger dyrlægen?

Jeg var til dyrlæge med mew i tirsdags og fik hende vejet og dommen er: hun har taget et kilo på siden hun blev steriliseret i marts, så nu vejer hun 5 kilo. Jeg har godt lagt mærke til at hun er blevet tykkere, men dyrlægen fik det fremstillet som at jeg skal passe meget på og skifte foder til lightfoder (aka kornfoder og det nægter jeg).
Men jeg kan fint mærke hendes rygrad og ribben så tager dyrlægen fejl?
Jeg fodrer med sanabelle kornfrit blandet med applaws, vådfoder to gange dagligt (omtrent 50 gram til hver kat, får de mere står det og bliver tørt og de spiser det ikke) og råt kød/rejer ca hver tredje dag. Jeg får kyllinger hjem på tirsdag, som de med garanti får hver 2. Dag (kan de få dem oftere eller er det for fedt kød?)

Men vedhæfter billeder og kunne godt bruge at høre engang og evt, høre efter foderråd, uden at skulle gå over til kornprodukter og barf (har simpelthen ikke fryserplads eller råd til barf)

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For tyk siger dyrlægen?
  • #1   4. jul 2013 Et til

profilbillede
  • #3   4. jul 2013 Og sidste

profilbillede
  • #4   4. jul 2013 Hun ser ikke for tyk ud på billederne, men det er jo ikke det samme som at mærke på hende. Hun har dog ikke en pels som kan skjule en hel masse.
    Men jo, det er da værd at være opmærksom på at hun ikke bliver for tyk, men lige nu er hun det efter min mening ikke..

Hvor gammel var hun da hun blev kastreret? smiley

Men skulle jeg øge noget ville det være mængden af vådfoder og/eller råt smiley Og evt. komme vand på vådfoderet, hvis hun er med på den.

• #5   4. jul 2013 Hun blev steriliseret da hun var 2, så hun var udvokset.

Hvis jeg øger mængden af vådfoder, spiser hun det ikke, hun spiser meget meget lidt (dog uden at virke sulten, der er altid tørfoder fremme)
    Men kunne prøve at komme lidt mere vand i hendes våde foder, så hun ikke bare får ren sovs og får mere væske (for det er hun heller ikke god til at få ind, i hvert fald ikke når jeg er hjemme)

• #7   4. jul 2013 Fruen

Her i ferien kan jeg godt jo, men når det bliver hverdag igen, er man jo væk i dagtimerne.
    Men må få skruet mere op for det rå kylling (og jeg skriver kylling da prinsessen også er blevet kræsen i takt med at hun er blevet voksen)

• #8   4. jul 2013 Jeg syntes nu ikke hun ser for tyk ud..

• #9   4. jul 2013 Altså jeg vil heller ikke mene hun ser tyk ud, overhovedet ikke. Min Jax siger folk også der er tyk, men dyrlægen siger dog at han er rigtig fin og se på, og han vejer lige omkring de 5,5kg, og er faktisk ikke særlig stor.

Har vedhæftet et billed, så skal der lige ligges lidt mere vægt på ham. smiley

profilbillede
  • #10   5. jul 2013 Er hun for tyk? :-S. Uha, godt vi ikke har den dyrlæge!

Hilsen Bruno og Bjarne

Hun ser da lige tilpas ud på billederne.

• #11   5. jul 2013 Tinka

Min dyrlæge fejler i sig selv ikke noget. Det er østergaards dyreklinik som også er tilknyttet internatet dansk dyreværn århus og har aldrig været andet end tilfreds. Den dyrlæge jeg var inde hos tror jeg også var elev, for har ikke ser hende før, så havde godt tanken af hun gik efter standarderne.

Men når mew nu har taget et kilo på siden marts, må man også lige stoppe op og overveje om man skal reagere:)

• #12   5. jul 2013 Vi bruger også Østergaards, ham selv - han er så dejlig large med overvægt ;-). Husker for et par år siden da Bjarne blev vejet og jeg fik et mindre chok, fordi vægten viste 9,25 kilo :-O. Og Finn sagde bare " Han skal bare lige tabe sig et halvt kilo, så er han helt perfekt". (og han er forresten ikke blevet perfekt siden smiley )

• #13   5. jul 2013 Hahaha:D
    Vi er aldrig blevet behandlet af Finn, men næsten altid en lyshåret kvinde, der også har været der længe

• #14   5. jul 2013 Synes bestemt ikke at hun ser tyk ud! Hun ser dejlig ud smiley
    Da vi var til dyrlæge inden jul fik vi at vide at vi sku passe på med Garfield da han altså var tæt på at blive for tyk (han vejede 4,5 kg., men burde altså "kun" veje 4,45 kg!!!) Må indrømme at jeg rystede på hovedet og tænkte "ja ja"

• #15   5. jul 2013 Jeg er sikker på, at Finn vil synes, Mew er lige tilpas. smiley

Mine katte ER for fede smiley det ved jeg godt. Men synes at nogle dyrlæger går alt for meget op i kattes vægt, og giver dårlig slankevejledning til katte, der forresten slet ikke behøver tabe sig.

• #16   5. jul 2013 Hun ser rigtig fin ud smiley
    Nogle dyrlæger har det med at se ud fra en tabel, hvad katte bør veje, og glemmer at tage højde for, om det er små, spinkle katte eller katte med kraftige knogler.

Dine foderemner er også fine og fint, at hendes tørfoder er til fri afbenyttelse.
    Glem alt om slim-produkter, men når du giver hende daggamle kyllinger, kan du jo godt af og til tage blommen ud af dem. (Kan sagtens bruges i madlavningen).

• #17   5. jul 2013 Og tjek med råfoder vejledning evt herinde, da jeg mener at de kun må få daggamle kyllinger hver 3. dag, da de ellers får for mange knogler og dermed hård mave;-)

• #18   5. jul 2013 Forresten ser hun da overhovedet ikke for tyk ud, man kan jo se hofter og det hele. Hun ser fin ud i mine øjne og jeg ville nødigt have min store pige ind til den dyrlæge;-)
    Min store pige er lidt for tyk, men tosserne får masser af kortfrit vådt og lidt råt hver dag, de har fri adgang til tørt, men spiser ikke så meget af det tørre. Så sådan er hun altså bare indrettet;-)

• #21   5. jul 2013 Synes nu ikke hun ser for tyk ud. Jeg er også lidt spændt på hvordan det kommer til at gå med vores. Hun blev steriliseret for 1 måned siden, og synes allerede jeg kan se på hende at hun har taget lidt på

• #22   5. jul 2013 Jeg syntes tit dyrlæger vil have dem for tynde smiley

Hele det godt et år hvor Birk tabte sig og de ingen fejl kunne finde og blodprøverne var fine, fik jeg, at vide,, ja han har tabt sin, men han er jo fin,, til sidst var han i mine øjne rad mager og kun pelsen skjulte det for omverdenen smiley

Han er stadig tynd, men ikke mager, han har nu lidt fedt under huden.

Hvis du har både en tyk og en tynd kat, er du jo nød til at sørge for, at den tynde ikke taber sig.

Men jeg syntes heller ikke din kat er tyk.

• #23   5. jul 2013 Jette L

Lige præcis for gizmo vejer 4,2 kilo og er ganske fin, dog ville det ikke skade hende at tage et kilo på, men hun arbejder på det;)

Mange tak for svar allesammen

• #25   5. jul 2013 Jeg synes overhovedet at hun ser for tyk ud smiley Hun ser dejlig ud. Min store hanmis vejer 7 kg og han er lige sat på kur smiley Og her mente dyrlægen ikke at det var kriminelt - men at det var på tide at han kom på kur.

• #26   5. jul 2013 Hvor er jeg glad for min meget large dyrlæge, Tøsen er ret overvægtig 9,2 kg..
    Men ikke om min dyrlæge har sagt at hun skal på skrump, nææh jeg får blot at vide at ja hun er da til den gode side, men hun ser jo sund og rask ud, og hvis jeg blot sørger for hun får lidt motion og sund mad så er det skam fint smiley
    Og så kommer der lige side bemærkningen, man kan jo også stadig se hendes talje smiley smiley

• #27   5. jul 2013 Min dyrlæge er nu ellers en kvinde, såå tror mere det kommer an på dyrlægen smiley

• #28   5. jul 2013 Synes bestemt ikke at hun ser for tyk ud! Freja vejer 5,8 kg, og har gjort det de sidste tre måneder. Hun holder vægten selv om hun har fri adgang til tørkost, og vådt 2*dagligt. Det synes jeg viser, at det er den størrelse hun skal være. Hun er også en stor, lang kat, så hendes vægt passer fint til hende.

Jeg synes det handler om, at se katten i sin helhed smiley

• #29   6. jul 2013 Hun er ikke for tyk!
    Så har dyrlægen aldrig set en tyk kat - måske jeg skulle præsentere ham/hende for Freddie huskat på 8,5 kg????

• #30   6. jul 2013 Mange tak for svar allesammen smiley

• #31   6. jul 2013 Marianne, nu må du sætte et billede ind af din tyksak smiley

• #32   6. jul 2013 Jette, jeg kan jo ikke få min scanner til at lave jpeg-filer.....
    For så var han skam kommet ind smiley

• #33   6. jul 2013 smiley øv

• #34   7. jul 2013 Indtil for ikke så længe siden påstod lægerne/videnskaben, at det var sundt for os at være meget slank.
    I dag påstås, at det faktisk er mere sundt at være lettere buttet.

Som min gamle mormor sagde:
    Så har man noget at stå imod med, hvis man skulle blive syg.

Jeg er overbevist om, at dette også gælder vores dyr.
    Mine katte giver mig ret smiley

PS: Men der er selvfølgelig forskel på fed og buttet!

• #35   7. jul 2013 Jeg har været undrevægtig det meste af mit liv, og følt mig svag, idag er jeg til den gode side af normal vægten og føler mig på mange måder stærkere end jeg nogen sinde har været smiley
    Ok forskel på behandling af skavanker gør jo også noget smiley

Kommentér på:
For tyk siger dyrlægen?

Annonce