2.282 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Godt foder til killing? Godt foder til killing?

Hejsa smiley
Flere spørgsmål fra mig nu smiley Jeg hentede d.25.07.13 en fin lille han killing, han var vant til at få foder en gang om dagen, som skulle deles med 3 andre katte.
Er stille og roligt ved at vende ham til at få mere og mere foder, og han har ret hurtigt forstået princippet i at spise til han er mæt og spiste igen når han bliver sulten. smiley
Så han har fri adgang til tørfoder nu. smiley Han får 50 gram vådfoder to gangen om dagen, og har self. fri adgang til vand. smiley
Mit spørgsmål er så, hvad er et godt foder til killinger? Han får lige nu det samme som min anden kat, det billige fra Lidl, og han får også vådfoder fra Lidl.
Men, er det optimalt?? Har ærligt talt ikke en **** forstand på foder, min ''gamle'' hunkat på 9 år, fungerer fint, og det har hun altid gjort. smiley Men nu hvor jeg har fået min lille nye mis, har jeg besluttet mig for at sætte mig ind i det, for at gøre det bedste for ham smiley Så jeg håber at i kan hjælpe mig smiley

Jeg vil meget gerne bede jer om at holde jer til emnet, da jeg nu har oplevet at mine emner meget hurtigt tager en forkert drejning.. Det vil jeg meget gerne frabede. smiley På forhånd tak. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Godt foder til killing?
  • #2   28. jul 2013 Tørfoder med kød og uden korn;)
    Og det samme med vådfoder smiley Lux fra Aldi er god og billig vådfoder, 5,50 for 400 gr.
    På zooplus.dk eller de. kan du finde godt tørfoder;)
    Og råt kød er også godt gerne med brusk og ben, evt. kyllingelår eller hvad du selv skal have til middag;) bare husk at tage det fra til katten, da det ikke skal være tilberedt hvis der er ben i smiley

• #3   28. jul 2013 Skift i hvert fald foder!!!!

Nu hvor du har to katte, tænker jeg, det ikke vil være klogt at købe killingerfoder da det er meget fed for en voksen kat.
    Så jeg tænker at finde et godt kvalitetsrigt fuldfoder de begge kan spise, gerne kornfrit.
    Lidls foder er presset korn og ikke godt for katten, uanset størrelse

Og så er det godt og vigtigt at supplere med vådfoder, to gange dagligt og gerne et stykke rå kylling et par gange om ugen

• #4   28. jul 2013 Mange tak for svar smiley Har lige tjekket det vådfoder vi har købt, og der er højst indhold af kød i det smiley

Heidi, jeg ser ikke selv nogen grund til at skifte foder, i hvert fald ikke til min voksne kat, nu har hun levet på det foder, med lidt tun og andet kød + rå æg ind i mellem i omkring 2½ år, og er passet med dyrlæge 1 gang årligt, med mindre hun har brug for andet, og hun er sund og rask smiley

• #5   28. jul 2013 Lige et ekstra spørgsmål, har hørt at katte skulle elske baldrian? Vi har en blomst der hedder sporebaldrian i haven, kan det bruges? Og hvad gør det helt præcis godt for??

• #6   28. jul 2013 Hvis du ikke har tænkt dig, at ændre kost på den voksne, kan du nok ikke bruge mit råd smiley men du får det alligevel.
    Nu du har både killing og voksen, vil det være godt at vælge et foder som begge får det bedste ud af, Orijen vil jeg foreslå, det er både til voksne og killinger, med meget kød og intet korn, men det er ikke " billigt" jeg syntes så det er drøjt, men jeg blander så med et par andre slags foder som også er kornfri.
    Jeg burde nok ikke, men går selv i killinge tanker, og Orijen vil helt klart være mit nr et.

• #7   28. jul 2013 Jette, hvor kan det købes?? smiley Og hvad vil du forslå evt at blande det med?? smiley

• #8   28. jul 2013 Jeg handler det meste på Zoopluds.dk men mange handler på den tyske, det er billigere, jeg er bare et fjols til Tysk så jeg holder mig til den danske.

Jeg blander selv Orijen med, flere slags,, Porta 21 kornfrit, Applaws og Acana ( samme firma som laver Orijen) lige nu er det den blå, sidst men ikke mindst Iams til hårboller, jeg læste her inde det er godt når eller hvis der er kludder med maven, så jeg købte noget og det virker smiley
    Jeg har flere aktivitets legetøj hvor jeg putter foder i, og så kan det jo være rart det ikke er det samme i dem alle, og Iams bliver som regel spredt en håndfuld eller 2 på gulvet, så bliver det hurtigt spist.
    Jeg har jo ikke gået i gang med alle typer på en gang, og foreksempel den blå Acana bliver kun brugt i stedet for godbidder, jeg har den holdning, at de godbidder man kan købe, ikke er gode nok smiley der er ofte ikke indholds fortegnelsen på og det har været vigtigt for mig, medens min kat med allergi levede, forøvrigt er det billigere at købe en lille pose af et andet foder til godbidder smiley

• #9   28. jul 2013 Mange tak smiley Jeg har nogen godbidsstænger fra Aldi, som min store mis er helt vilde med, og den lille kan også ret godt lide dem smiley Har desværre ikke flere tilbage, og kan ikke huske hvad de hedder :i

• #10   28. jul 2013 Applaws er et godt foder, til rimelige penge og de har også en killingversion. smiley
    En af dyrebutikkerne her i Valby forhandler applaws (den anden orijen og acana), så der må jo vare forhandlere tæt på dig også. Ellers på zooplus. smiley dog billigere på de end dk.

http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattefoder_toerfoder/applaws/182070

Jeg gør som Jette og bruger orijen som grundfoder og supplerer med 1-2 andre kornfrie tørfoder. Og hill's anti hairball som godbidder. Og Lux vådfoder fra Aldi. Det er en succes herhjemme, og han får altid en af aldi's godbidsstænger som godnatmad. smiley

Nu antager jeg at dine katte er udekatte? Og selv vil fange lidt mad? Så ville jeg måske ikke gå så højt op i tørfodret, men tilbyde et godt vådfoder og lidt/meget råt kød.

• #11   28. jul 2013 Der er mange der bruger stænger fra Aldi, nogen bruger dem til, at gemme medicin i, mine har ikke sådan lært at få godbidder, de vil ikke en gang spise af hånden smiley nok fordi jeg normalt smider det gode som et søg på gulvet.
    Jeg har før brugt LUX, men de 2 jeg har tilbage, vil hellere have det jeg køber på Zoopluds og af alt de har fået af vådmad vil de helst have Porta 21 med kylling og Applaws med kylling og fisk, sidst købte jeg et sortiment af animonda det er de ikke vilde med, men de Carny ocean varianter jeg købte faldt helt bestemt i god jord.
    Jeg har haft katte på special foder, for jeg havde en med allergi og en med svingende nyretal, det er SÅ besværligt med flere slags mad smiley nu har min kat med nyreproblemer det bedre, det hjalp at give mere vådkost, og min allergi kat kunne spise de varianter som jeg bruger nu, han havde det hverken værre eller bedre.

• #12   28. jul 2013 Jennie S, den lille har kun været ude en gang, da han lige er ankommet, men den store er 100 % ude kat, og hader nærmest at være inde smiley

Jette L, det lyder da bestemt ikke sjovt med flere slags foder smiley

Tak for alle jeres gode råd smiley

Lige endnu et spørgsmål, jeg har spist kylling lavet i ovnen til aftensmad, må de gerne få rester? Sørger self. for at der ikke er ben osv i smiley

• #13   28. jul 2013 Så længe det er et stykke uden krydderier er det guf. smiley

De må gerne få al slags rå ben, men ikke tilberedte (da de kan splinte), så godt du piller dem fra.

• #14   28. jul 2013 Skindet der var krydret er pillet af smiley Men så vil jeg da forkæle mine to små mittere lidt smiley Mange tak for hjælpen smiley

• #16   28. jul 2013 Momo, jeg vil aldrig i livet give mine katte whiskas.. Mine store mis fungere fint på det foder fra Lidl, og det er det hun har fået de sidste par år. Hun er sund og rask, og har fine tænder. smiley Det er også det den lille får lige nu, plus vådfoder og lidt andet guf, som rester af vores aftensmad.. Før i tiden er det mine forældre der har stået for foder til min store kat, da jeg har boet på erhvervskostskole. Og de har købt det fra Lidl. smiley Og eftersom hun har det fint på det, så bliver hun ved med at få det. smiley Når dyrlægen siger at hun ikke har det godt på det foder, så bliver der skiftet self.

• #20   28. jul 2013 enig

og dyrlægen vil sikkert bare have dig til at skifte til "dyrlægens eget mærke" som også er smækfyldt med korn.

• #21   28. jul 2013 Min dyrlæge som jeg har haft de 9 år, jeg har haft min store kat, stoler jeg på, og hun har i 2½ år nu, sagt at missen ser godt ud, hun er sund og rask, og har ikke haft så pæne tænder siden hun kom på det foder, hun har ingen plak og ingen tandsten mere, som vi har bøvlet med før..

• #23   28. jul 2013 Mine forældre beholder min store kat, når jeg flytter til vinter, hvor jeg tager min killing med.. Jeg vil ikke skulle til at vende min store mis til et nyt (og muligvis bedre foder) for et halvt år, for at hun skal vendes tilbage på et mindre godt foder.. For eftersom mine forældre overtager hende, er det jo deres valg hvad hun får af mad?? Jeg ønsker at gøre det bedste for mine katte, men jeg har ikke 1000 kr, om måneden til mad til kattene, på SU.. Det bliver bedre når jeg starter i lærer, og ikke kun får udbetalt 3600 kr. men i stedet cirka 7000 kr.

• #24   28. jul 2013 Du behøver heller ikke 1000 om måneden til godt foder

Jeg bruger 200 kroner om måneden på foder:) og de får sanabelle kornfrit blandet med applaws, vådfoder og daggamle kyllinger

• #25   28. jul 2013 Daggamle kyllinger er desværre ikke en mulighed at give dem.. Vådfoder får den lille, da den store nægter at spise det, så hun får ind i mellem noget tun i stedet. Hvor kan sanabelle købes?

• #27   28. jul 2013 Loan S, tak smiley Vil kigge på det.. smiley

Lige et sidste spørgsmål, er der nogen der har erfaring med Dyrlægehuset i Helsinge? smiley Mangler et godt sted at få missen kastreret, vaccineret, mærket osv. smiley

• #28   28. jul 2013 Også på Zoopluds smiley der er en hel "afdeling" med kornfrit foder, og til meget forskellige priser.
    Det kan være du og dine forældre kan gøre som min datter og mig, vi handler ind sammen, det gør det billigere, og så får kattene et bedre foder og så kommer det jo lige til døren hos en af jer, så kan i jo dele det smiley

• #29   28. jul 2013 Jette L, det ville være en fantastisk mulighed, hvis ikke det var fordi jeg flytter til Jylland til vinter, og mine forældre bor på Sjælland, men vil klart snakke med dem om det, når de kommer hjem fra ferie smiley

• #31   28. jul 2013 Ja det syntes jeg du skal smiley for selv om i bor med stor afstand, skal i forhåbentlig ses, og så kan man jo lige dele en stor pose og så kan i måske supplere med noget godt foder, som i måske kan finde på tilbud, et lokalt sted, det kan faktisk være lige så billigt som de man kan købe i et supermarkede smiley og jeg er så overbevist om det er godt for katten.
    En af grundene til jeg bruger så mange forskellige foder, er nok fordi jeg har prøvet, at jeg pludseligt ikke kunne få det foder jeg brugte til mine katte og jeg var skrækslagen over at jeg blev nød til at skifte på meget kort tid, og det kan jo give slemme mave problemer, det vil jeg ikke opleve igen smiley

• #32   28. jul 2013 Loan S, nu er jeg ikke inde i udstillinger, hvad er en JYRAK udstilling??

Jette L, kender det alt for godt.. Har lige været ude for det med den lille, men han har heldigvis ikke fået maveproblemer smiley

• #33   28. jul 2013 Hvorfor det ikke en mulighed med daggamle kyllinger?

• #35   28. jul 2013 Heidi, jeg har ikke anet hvor de kunne købes henne smiley

• #36   28. jul 2013 Loan, ahhh smiley Så lærte jeg også noget nyt i dag smiley

• #37   29. jul 2013 Ja, jeg er så én af dem der med succes i mange år har brugt Royal Canin Fit, den helt almindelige og Elvis opvoksede på RC Diabetic fordi hans kammerat havde sukkersyge og det tog han heller ikke skade af smiley

Så jeg holder mig til Royal Canin - nu en Intense Hairball, men lad det ligge.
    RC kan med stor fordel købes hos zooplus.de. 10 kg. koster ca. 360 kr. herhjemme er normalprisen 545, 499 på tilbud..

Giv dem vådfoder ved siden af.
    Ikke alle katte er gode til at drikke.

• #38   29. jul 2013 Marianne, 360 kr. er også mange penge på SU. :i heldigvis holder 10 kg rimelig længe smiley Som skrevet længere oppe, den lille får vådfoder, den store vil ikke spise det, men hun drikker heldigvis også rimelig tit af vores ''springvand'' vi har stående i stuen smiley Den lille drikker også jævnligt at skål smiley

• #39   29. jul 2013 Jeg vil klart anbefale dig at fodre med mærker uden korn. Kan bl.a. anbefale dig Orijen, Acana og Applaws. Jeg køber det altid på zooplus.de (som regel billigere end på zooplus.dk). Derudover er det en rigtig god ide at lære missen at spise vådfoder/råt kød mens den stadig er lille. Som andre skriver er LUX fra Aldi ganske udmærket.
    Jeg tror jeg bruger 200-300 kr på foder til mine katte i måneden.

• #40   29. jul 2013 360 kroner, det er kun godt 100 kroner om måneden (mine sække med 10 kilo holde i hvert fald tre måneder).
    Det kan man sagtens på en su smiley

• #44   29. jul 2013 Momo, det er mange penge for mig på SU, med en husleje på 2400 kr. når jeg får udbetalt 3600 kr.
    Loan, jeg har en opsparing til kattene, men den er tiltænkt uforudsete dyrlæge regninger hvis de får brug for det. smiley

• #45   29. jul 2013 Momo, jeg går ikke i byen. smiley Mine penge går til min husleje og mine dyr. smiley De kommer i første række, men vil hellere give dem noget billigere foder lige nu, end at jeg lige pludselig står uden penge til mad til dem.. :i Så må de gå over på noget bedre foder, når jeg får nogen flere penge mellem hænderne . smiley

• MP
    MP Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
    #47   29. jul 2013 Det kan godt betale sig, at købe det dyre foder. Når der er meget kød i, så spiser de heller ikke så meget af det. Hvis du supplere med vådfoder fra LUX, så kan sådan en pose holde i laaaange tider smiley

Vi fodrer selv med Acana og forskelligt vådfoder uden sukker og alt mulig andet mærkeligt og sådan en 7 kg pose kan altså holde et godt stykke tid. Hvis du oveni supplere med råfoder, så er du dækket rigtig godt ind smiley

Har selv været på SU, så ved det kan være presset nogle gange. Men jeg synes det er virkelig rart at vide, at mine katte får noget af det bedste der er smiley

• #48   29. jul 2013 Momo, jeg bor på erhvervskostskole, så de 2400 kr er for mad og logi.. Men derudover er der som du også selv skriver, forsikringer, regninger osv. og det er hvad mine penge går til. smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #50   29. jul 2013 Hvis du kan lægge 130 kr til side hver måned, så har du til 12 kg foder om 3 md. Så derefter kan du begynde at ligge 100 kr til side hver måned, så har du ca opsparingen til foder når de 12 kg er spist. smiley

Det er da bedre at katten får et godt kvalitets foder om 3 md og i fremtiden end slet ikke .:-)

Jeg ville anbefale Applaws eller Orijen tørfoder hvor der er 80% kød i, hvis det var.

• #51   29. jul 2013 Lige et indspark:
    Det rager ikke os hvad Psyko bruger sine penge til.
    Det handler om kattemad smiley

Jeg har dog også en katteopsparing, hvis de skulle blive syge.

• #53   4. okt 2013 nu ved jeg ikke lige hvad du giver for kattefodret i lidl ? men prøv at regne kilo prisen ud og hvor længe den rækker og prøv så at sammen lign med de dyre mærker smiley
    jeg fodre med Acana og der koster 1 kg 62,8 leveret ved min dør ( købt i 7 kg sæk til 439,- for hele sækken leveret på mit dørtrin) købt på PET FOOD NORD. og 1 kg foder. rækker i hvert fald til 4-5 uger hvis ikke mere den sidste sæk er næsten tom der er til en uge tilbage og den blev købt i februar og det er til 1 kat jeg supplere så med ca 100 g Lux vådfoder om dagen og der stå så tør foder hele tiden til hende så syntes endeligt ikke det er dyrt at fodre på de dyre mærker smiley ved at denne er billiger og også god har brugt den før smiley http://www.zooplus.dk/shop/top_brands/porta21/porta21_kattefoder/toerfoder/182084 og køber du den på zooplus.de så er den endnu billigere.

Acanaen er billigst på Pet food nord smiley håber du finder ud af hvad der best kan svare sig og du kan leve med at fodre dine katte med smiley

Kommentér på:
Godt foder til killing?

Annonce