664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Interne Slagsmål eller fremmede katte? Interne Slagsmål eller fremmede katte?

Okay så den sidste måneds tid har Macro, Aidan og Panda alle kommet hjem med flere skrammer end normalt.

Det er helt klar Macro og Aidan der får flest skrammen men jeg kan bare ikke finde ud af om det er på grund af Panda eller om de måder fremmede katte som måske er fertile her i killingeperioden. (tænker der er endnu flere hankatte som leder efter hunkatte og forsvarer territorier i disse måneder)

Da vi jo fik Panda hjem i Maj så har jeg svært ved at vurdere om det er ham der slås med dem udenfor eller en anden kat.

For 2 uger siden kom Macro hjem med et bid i skulderen og måtte op til dyrlægen og have antibiotika.

For 3-4 dage siden kom Aidan igen igen hjem med mange store rifter og her til aften fandt jeg ud af at der var gået betændelse i mindst 2 af sårene og 1 var meget slemt. Så en tur til vagtlægen.
Vi fik også lige Panda tjekket for sår men han havde næsten ikke nogen og intet der ikke kunne hele selv hvor for 2 uger siden havde han et hav af små skrammer omkring nakken og skuldrene.

Specielt Aidan har ekstra mange skrammer for tiden da han altid har forsvaret sit territorier men sidste sommer var hans skrammer altså langt fra så slemme som de er nu.

Når kattene er hjemme er det lidt ligesom om at der er "våbenvile" f.eks lå Macro og Panda i vindueskarmen ved siden af hinanden uden problemer her til morgen. Men for 2 dage siden så jeg igen hvordan Aidan og Macro blokkerede altan trappen så Panda ikke kunne komme indenfor uden at jeg fik dem til at flytte sig først.

Når først Panda er indenfor så er der højst et advarsels-hvæs fra en af den hvis nu han ligger sig i en dørkarm og de vil forbi.

Miun Partner er 100% sikker på at det er Panda der slås med de andre når de er udenfor men da jeg jo ved at det er katte højsæson er jeg i tvivl og ville gerne have lidt råd fra mere erfarne katte ejere.

Tror i at det er Panda der slås med Macro og Aidan? Hvis det er Panda tror i at det vil stoppe hen ad vejen(Har jo hørt at det kan tage mange måneder før en kat falder til)?
Eller tror i at det ikke kan gå imellem de 3?

Sidst, kan det være fremmede katte som Aidan og Macro forsvare sig imod?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Interne Slagsmål eller fremmede katte?
  • #1   30. jul 2013 Jeg tror, at det er katte udefra, der angriber. Panda virker til at være en, der bare lunter væk, når der er optræk til ballade.

• #2   30. jul 2013 Ja det er bare lidt forvirrende om han er en der lunter væk eller en en der starter dem. Jeg har set ham gøre begge ting.

Nogle gange virker det som om at han vil lege med de andre men tror at den eneste måde at gøre det er ved at slås. Så han tager tilløb og sprinter imod dem men hvis de når at vænne sig om at hvæse af ham så stopper han og efter 1-2min tænke pause hvor de tydeligvis siger "NEJ!" så gør han væk men er alligevel klar til at hoppe tilbage og starte en kamp.

Andre gange er han tydeligvis forvirret over hvorfor de hvæser af ham og går fortvivlet væk fra dem

Dette er i hvert fald hvad vi har observeret under sammenføringen. Vi forventede jo at der nok ville komme magt kampe.

Efter han fandt ud af at han kunne komme op på vores reoler og de andre ikke kunne så sov han der oppe i en måneds tid men nu er han holdt-op og sover i stedet i vores seng hvilket Macro er meget fornærmet over da det er hans soveplads. (I nat bestemte Macro sig derfor at lærer at hoppe op på vores reoler hvor Panda ellers havde sovet den måneds tid.)

Jeg synes det er meget forvirrende...

• #3   30. jul 2013 Uden at have den store erfaring lyder det for mig som om de har nogle magtkampe kørende, men om de ligefrem er så udspekulerede at tage de store kampe udendørs og kun markere indenfor synes jeg virker usandsynligt.
    Har hørt en del historier om katte der kun tåler hinanden indenfor men står sammen udenfor når territoriet skal forsvares...

• #4   30. jul 2013 De nedstirre i hvert fald hinanden rimelig meget endnu også er der tidspunkter hvor alt er fint nok.

Synes bare at Aidan og Macro's skrammer er ret alvorlige i forhold til sidste år. Det kan jo enten være en meget mere erfarne kamp erfaren/entusiastisk kat eller mange flere kampe konstant.

• #5   30. jul 2013 Jeg tror bare, at Panda vil lege, og det gider de andre to ikke.

Jeg har haft to tøser, som kun lige tålte hinanden indendørs, men de forsvarede hinanden, når de var ude.

• #6   30. jul 2013 Sådan som de opfører sig indendørs så tvivler jeg på at de slås så voldsomt at de skader hinanden udendørs, tror nærmere at der er kommet en eller flere store stærke fertile hankatte i området som forsvarer deres territorium..

• #7   30. jul 2013 Tak Heidi for dit svar smiley

Det har også været min tanke men når nu det også lige faldt sammen med at Panda var ankommet så blev jeg jo lidt i tvivl...
    Også når Macro og Aidan forsøgte at afspærre Pandas adgang til huset ved at blokere altandøren så tænkerne man... hmm har han været ekstra slem eller forsøger de bare at være møgirriterende i dag?

• #8   30. jul 2013 Ja jeg kan godt forstå din tvivl, men der kan jo være den sammenhæng at Marco og Aiden er blevet mere bevidste på at forsvare deres territorium efter at Panda er kommet til, hvis det var slagsmål med Panda så ville jeg mene at Panda ville have størst skader da Marco og Aiden tydeligvis ikke har problemer med at rotte sig sammen, så de ville jo være 2 mod en..

At de blokere vejen for Panda, fortæller egentlig at de helst vil have han skal gå sin vej, men når han så er inde, så resonere de nåhh ja ok så lad ham da være hvis han lader os være, det er almindelige magtkamp, formentlig vil de blive bedre med tiden, men nok aldrig stoppe helt, kun forandres..

• #10   30. jul 2013 Felis: Det du skriver om Shadow er det jeg frygter er igang. Panda følte sig helt sikkert kuet i starten selvom han slog fra sig og nogle gange opførte sig som om at han var ligeglad med de andre nidstirrede ham. Men Panda var allerede Kastreret da han ankom og er så vidt jeg kan se i hans papirer blevet kastreret inden han blev 1 år gammel.

Ser du mange skader på Shadow når han får kløerne i en af de andre katte?

Jeg regner ikke med at magtkampene vil forsvinde 100% men jeg håber at de i det mindste vil blive færre og længere tid imellem.(Macro og Aidan har jo også lidt magtkampe en gang imellem selvom de er kuld-brødre).

Hvis det ender med slåskampe der kræver månedligt besøg hos dyrlægen så vil det være bedst at omplacere Panda som en alene kat men jeg håber da ikke at det er derhenne vi er.

Der er kun gået 2 måneder siden han ankom og når de er inden for virker det jo som om at det nok skal gå. smiley
    Jeg håber ikke Panda har samme tildenser som Shadow.

• #12   31. jul 2013 Ja håber på det er en fremmed kat og at den forsvinder igen :S

Plejede ikke at se andet end små skræmmer i og omkring nakken på Aidan og Macro er ikke en slagsbror men det har været rigtig slemt denne sommer....

Der er så mange variabler så det er rart at få lidt input fra andre katteejere smiley

Macro og Aidan er heldigvis kloge nok til at ligge at blive indenfor når de ikke er kampklare så behøver ikke lukke kattelemmen.

Kommentér på:
Interne Slagsmål eller fremmede katte?

Annonce