{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.264 visninger | Oprettet:

Mie E
Mie E
Tilmeldt:
6. aug 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23

Adfærdsproblemer! Hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej dejlige kattemenneske!

Vores halvandet år unge hunkat (racen skovkat, indekat), har de sidste to måneder on/off skidt på gulvet i gangen i vores toværelses lejlighed på 1. sal! Nogle perioder hver dag og andre perioder springer hun lige en dag eller to over, før hun begynder igen.

Vi har for halvanden måned taget hende til dyrlægen for at få hende tjekket ift. helbredet. Men dyrlægen kom frem til, at hun har fået et adfærdsproblem, idet hun fysisk er i tip top form.

Hun kom på en kort behandling med ti piller zylkene og feliway i stikkontakten. Halvanden uge uden at vågne op til lort i gangen var herligt!
Men så begyndte hun igen efter den halvanden uge. Pillerne havde formentlig mistet sin virkning (sagde dyrlægen), men det skal siges, at feliway stadig var/er i stikkontakten? Vi kontaktede derfor dyrlægen igen. Behandlingen lød nu på 30 dages piller og feliway i stikkontakten. Vi fik at vide, at nogle katte/hunde godt kan være flere måneder om at komme på rette fode igen.

Men ak, pillerne har ikke hjulpet i samme grad som de første 10 dage, og feliway synes vi ikke har nogen virkning i denne periode overhoved. Hveranden dag (i perioder hver dag) vågnede man op til lort i gangen. Man var heldig, hvis hun to eller tre dage i træk havde fundet frem til kattebakken på badeværelset.

Hendes mønster er således:
Hun har helle i stuen og soveværelset. Der har hun aldrig lavet nogen "ulykker". Ikke med vilje i hvert fald.
Hun skider i gangen lige foran døren på måtten eller lige indenfor på gulvtæppet (uden om den kattebakke vi har stillet i gangen som noget nyt, som hun glædeligt tisser i, samtidig med at hun også tisser i den på badeværelset).
Som regel er det om natten det sker, mens vi sover, eller (mest typisk) hvis vi er kommet sent hjem fra et arrangement. Her kan man som regel forvente en lort til velkomst, lige når man træder ind ad døren.
Når hun gør det i gangen om natten, går hun som regel i en af de to kattebakker først og skraber og/eller tisser, for dernæst at træde ind på dørmåtten eller gulvtæppet for at skide, hvorefter hun forgæves prøver at skrabe det til. Vi "afmærker" lorten ved at fjerne den og bruge rodalon og urin-off på stedet. Typisk dog først når vi vågner og opdager det.

Vi har prøvet alt, hvad vi har kunne læse os frem til på nettet. Nyt kattegrus (med glidende overgang til det nye selvfølgelig), to kattebakker (den oprindelige på badeværelset og en ny i gangen der hvor hun skider, men hun skider bare lige ved siden af), rent kattegrus oftere (hver uge i stedet for hver tredje), fjerner så vidt muligt tissetårre i bakken og lort når det er der, fjernet tæpperne i gangen, leget mere med hende (mere opmærksomhed), været mere hjemme (hvis hun nu følte sig ensom), nyt legetøj, givet hende adgang til altanen så hun kom lidt ud, men lige meget har det hjulpet, selvom hun er på piller...
Lige nu mangler vi to dage af 30'pillers behandlingen.
Vi spørger derfor jer til råds! Vi vil ikke af med vores dejlige kat, der er meget legesyg og kælen, når hun selv vil (lidt bestemt er man vel).

Det skal siges, at vi flyttede i januar, hvor vores kat også mistede sin søster. Vi købte dem samlet som killinger sidste sommer og der har aldrig været problemer med urenlighed før. Vores anden hunkat døde af en blodsygdom i januar, som vi opdagede for sent. Vores nuværende kat er blevet tjekket og hun har ikke denne sygdom.
Måske kan hendes pludselige urenlighed skyldes "forsinket stress" over at flytte (flyttede jo i januar og hun begyndte at skide på gulvet i maj/juni) og over pludselig at være den eneste kat? Det har vi ingen idé om, men hvis det er stress, burde feliway og zylkene jo virke?
Vi overvejer en ny killing som selskab, da vi tænker hun savner sin søster og er ensom? Men dyrlægen mener, at vi skal få hende renlig igen, før vi anskaffer os en ny legekammerat. Vi aner ikke, hvad vi nu skal prøve smiley

Håber I evt. har nogle nye råd vi kan afprøve!


Mange takke hilsner fra Mads (fuldtidsarbejde) og Mie (studerende)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærdsproblemer! Hjælp!
  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #1   6. aug 2013 Og hun er blevet neutraliseret i februar.

  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #3   6. aug 2013 Hej Lotte
    Nej der er ikke katte uden for døren på opgangen som sådan. Ved dog at der er en hund helt øverst på 3. sal? Vi bor som sagt på 1. sal, har ingen idé om der er en indflydelse der når hunden selvfølgelig går på opgangen et par gange om dagen?


  • #4   6. aug 2013 Jeg vil da tro den hund har indflydelse ?

    Når jeg en sjælden gang finder noget uden for bakken, putter jeg det i bakken og dækker ikke til, bare for at vise hvor det høre hjemme.


  • #5   6. aug 2013 Puhh i har da været hele møllen rundt for at løse problemet..

    Ja alle de råd jeg kunne give dem har i ligesom efterprøvet uden held smiley

    Men ja det med hunden kan være en årsag, jeg ved så bare ikke lige hvad løsningen på problemet skulle være..
    Men vil bestemt mene at det er en form for markering..

    Jeg er ikke sikker på at jeg er enig med dyrlægen om at i skal vente med at få en ny killing, for en ny killing kunne være en medhjælper til problemet, men selvfølgelig kan det også gå omvendt... Hmmm


  • #6   6. aug 2013 er bakkerne åbne eller lukkede?

  • #7   6. aug 2013 Åhh ja Mel det var egentligt et godt spørgsmål, det havde jeg glemt..

    Ja er det lukkede bakker begge 2?? Hvis det er så prøv at tage låget af den ene, nok fortrinsvis den der er i gangen hvor uheldene sker..


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #8   6. aug 2013 hej smiley

    Det er åbne bakker og har altid været det smiley

    Ift. hunden, så har hun også en gang i mellem skidt foran badeværelsesdøren, som er placeret på gangen. Har vedlagt en hurtig plantegning, bare til orientering.
    Kan det stadig godt være hunden, selvom det ikke er lige foran døren?
    Derudover har vi også været ude for, at hun har skidt på badeværelset ved siden af bakken. Men det synes jeg ikke, at vi har oplevet efter behandlingen med piller og feliway?

    Nu er det kun i gangen det er et problem.
    Forstår bare ikke at den huns kan have en SÅ stor indvirkning, men jeg er jo heller ikke ekspert smiley


    profilbillede
  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #9   6. aug 2013 Hund* smiley

  • #10   6. aug 2013 Det lyder også underligt..

    Det ville være mere logisk hvis der var en fertil hankat der gik og strintede op af jeres gang dør, så gav det jo mening..

    Men en kats trang til at markere sig er jo en lidt finurlig og uforklarlig ting..

    Det kan desværre også blot være at det nu er en dårlig vane hun har fået..
    Kunsten er nu at bryde den vane..

    For hulan da jeg er ved at være tom for ideer for som tidligere nævnt så har i jo prøvet noget nær alt..


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #11   6. aug 2013 Ja, har også tænkt, at det kan være en tilegnet vane.
    Synes bare ikke jeg kan få bugt med den dårlige vane selvom vi bruger en kattebakke til og stiller den der hvor hun som regel skider..

    Hvis hun skider ved siden af den, stiller vi den der hvor hun skred og så skider hun bare ved siden af igen... Hun er en værre en smiley


  • #12   6. aug 2013 Hmm kommer til at tænke på kan det være at hun ikke syntes størrelsen på kattebakken er stor nok???



  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #13   6. aug 2013 Vi har den store model (50x37 cm), da vi tænkte at en skovkat kan blive ok stor. Så det burde ikke være størrelsen der er problemet? Det håber jeg i hvert fald ikke, for så kommer bakken til at fylde hele badeværelset smiley
    Men det kan jo ikke være anderledes, hvis man kan få større modeller, hvis hun så skider i den smiley


  • #14   6. aug 2013 Jeg ved at en bruger herinde med NFO bruger en bedroller (uden hjul) til sine 2 NFO, det kunne måske være et forsøg værd for at bryde vanen..

  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #15   6. aug 2013 Det var en idé. Tak smiley

  • Mille N
    Mille N Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #16   6. aug 2013 Hej Mie
    Vi har haft præcist samme problem med vores skovkat også. Det er en hunkat og hun er steriliseret og indekat. Hun flyttede ind hos os i en alder af 7 år. Den første uge hunboede hos os var der ingen problemer, men så startede det. Hun tissede på bakken men sked på gulvet i køkken, gang og et par enkelte gange i stuen.
    Stress, forandringer, fældning og ny mad kan udløse at de får hård mave en periode, og at det gør ondt at gå på kassen, og de prøver så andre steder for at se om det hjælper.
    Hos os har det sandsynligvis været maden. Vi observerede at hun var meget lang tid om at komme af med afføringen og at den var meget hård. Det problem blev løst ved kun at fodre med en type foder (Royal canin hairball) i en lang periode.
    Kan det være samme problem hos jer der har udløst det?
    Problemet var nu bare at hun stadig forbandt kassen med at det gjorde ondt så hun brugte stadig gulvet. Det problem kan løses på flere måder. Sæt en meget stor åben kasse på det sted hun bruger som toilet på gulvet, hvis hun bruger den kan i langsomt gøre den mindre igen. Det er også vigtigt at pottetræne hende, ligesom man kan gøre med en killing. Dvs. løft hende på kassen mange gange om dagen, på et tidspunkt rammer i et tidspunkt hvor hun rent faktisk skal på kassen, og hun vil sandsynligvis bruge den. Hvis i vågner om natten så stå op og gør det samme! Gør det en månedstid, og se hvad der sker.



  • #17   6. aug 2013 Så i tv nogle der løste problemet ved i en overgang at have flere mega bakker, dvs et stykke plastic m lidt kant på ca 1x1 meter med grus - og så løbende formindske bagefter. Men de havde også masser af plads.
    Men jeg tror du evt skal overveje det med foderet.?


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #18   7. aug 2013 Okay mange tak for gode svar! I dag lå lorten ude foran soveværelsesdøren.. Døren var ikke lukket skal det siges.
    Men jeg synes ikke at pøllerne er hårde? Men ja, stor bakke og skifte til hairball fodder må være noget vi kan prøve i hvert fald! Hun får det der royal canin til steriliserede katte nu og har førhen givet hende kattemalt til hårbolde i maven... Vi synes dog hun kastede flere hårbolde op da vi gav hende det, end da hun ikke fik det.. Så det er vi gået fra igen..


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #19   7. aug 2013 Ved I evt. hvor hurtigt man kan forsøge at formindske kasserne, hvis det nu viser sig hun begynder at bruge de store Bedrollers med grus i stedet?

  • #20   7. aug 2013 Der er en som har været hele møllen igennem Lisbeth hun lavede en rigtig god tråd om det.
    Søg på urenlighed, eller søg Lisbeth dronningen på slottet eller lignende smiley måske kommer der nogen af dem som er super til det med at linke smiley


  • Mille N
    Mille N Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #21   7. aug 2013 Lydder fornuftigt at du vil prøve de ting. Jeg har lige et par spørgsmål. Når din kat tisser på bakken, graver hun det ned eller tisser hun oven på grusen og går sin vej igen? Hvad kattegrus bruger du?
    Giver du katten noget vådfoder?


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #22   7. aug 2013 Vi bruger kun tørfodder og så har hun fået vådfodder en gang om dagen med den pille i.
    Hun skraber skam sit tis over med kattegruset.
    Vi bruger noget hvidt gennemsigtigt med blå korn i og så har vi prøvet træpiller, alm. Billigt orange kattegrus og helt hvidt kattegrus.. Hun havde det bedst med det der gennemsigtige, men regner med at købe noget Golden Gray Master/Odour eller Extreme Classic uparfumeret til de der store kasser. Det skulle vist have fået gode anmeldelser og så er det billigere når man køber meget, for der skal ko en del til de der store kasser jeg køber i eftermiddag smiley
    Og tak! Jeg vil søge på lisbeth dronningen halløjet smiley


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #23   8. aug 2013 Og har så på det seneste lagt mærke til, at hun ikke rigtig skraber sit tis over! Kan det være at kattebakken pludselig er SÅ farlig at man skla skynde sig væk uden at skrabe tisset over?


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #24   8. aug 2013 Kan i øvrigt ikke finde noget på søgeordene Lisbeth eller dronning på slottet eller urenlighed, hvor der er de samme problemer som vi oplever smiley

  • #25   8. aug 2013 Link til Lisbeths profil:

    http://www.kattegalleri.dk/bruger/29980-_lisbeth_paa_slottet


  • #26   8. aug 2013 Tak Lotte smiley

  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #27   8. aug 2013 Jeg har nu prøvet at lede gennem hendes indlæg, men kan sku ikke finde noget der minder om vores problemer smiley Nogen der ved det? smiley

  • #29   8. aug 2013 Øv så har jeg da husket forkert smiley der var en som gjorde et kæmpe arbejde med at have mange bakker og stille og roligt flyttede dem hen mod den plads de skulle stå på, og nogle gange gik det for stærkt, så måtte hun stille dem tilbage til den plads hvor det gik godt, det tog flere måneder.

  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #30   8. aug 2013 Arh.. Det indlæg tror jeg faktisk jeg har læst... men ja, vi prøver jo nu det med de store bakker i gangen.... Ser hvad der sker og så flytter dem ud på toilettet gradvist...
    Tror skam det kommer til at tage tid... Men sådan er det når man ikke vil af med det dejlige kræ smiley


  • #31   8. aug 2013 Jeg syntes det er så fint, at du ikke bare opgiver, men giver det en reel chance smiley
    Og vi holder jo af vores kræ smiley


  • #32   8. aug 2013 Jette det var Stuen der havde det problem du tænker på tror jeg smiley
    http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/103405-saadan_blev_min_hunkat_renlig

    Det med at hun ikke skraber for at dække sine efterladenskaber har intet med bakken at gøre som sådan, det er et udtryk for at hun vil fortælle alle andre dyr/ katte at her hersker hun, hun er den dominerende, det hænger faktisk lidt sammen med den del at hun lægger sin afføring andre steder end i bakken..


  • #33   8. aug 2013 Tak Heidi godt der er nogen som husker smiley

  • #34   8. aug 2013 smiley smiley

  • #35   8. aug 2013 Mie ** en ny i gangen der hvor hun skider, men hun skider bare lige ved siden af)**

    Har I prøvet en lukket bakke (uden låge) i gangen?
    Eller måske kunne I forsøge at lægge aviser i skidebakken i stedet for grus....

    At stille en madskål der, hvor katten skider kan måske hjælpe (eller måske - hvis hun ikke vil bruge bakken - er der risiko for, at hun finder et andet sted på gulvet)

    Prøv evt. at vaske godt af med tyndt eddikevand, eller vand med uparfumeret opvaskemiddel, i stedet for rodalon, og drop urine off ( det er jo ikke tis, hun er urenlig med).


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #36   8. aug 2013 God ide med det eddike... Det vil jeg afprøve efter næste pølleomgang...
    Vi er lige kommet hjem fra svigermekanikken. Hun havde ikke skidt i nat, så vi regnede med at komme hjem til en lort i gangen.. Men Men Men... For første gang har hun tisset en tår på dørmåtten!!!
    Men ingen pøller...
    Vi tog konsekvensen straks og fjernede tæppet i gangen og smed dørmåtten ud.
    Jeg gjorde trægulvet rent (tisset var gået igennem dørmåtten til vores gulv) og vi satte os i stuen og diskutere hvad vi skulle gøre. Pludselig høre vi hende i kattebakken på toilettet! Og lidt efter .. Plup.. Plup.. Plup - PØLLER I BAKKEN! Godt nok længe siden det er sket!

    Men hvorfor nu dette mønster? Kan virkelig ikke læse hende og hvad der evt. kunne være galt! Har I flere af jeres guldkorn der kan bruges?

    De store bakker bliver sat op i morgen da vi lige skal have købt nok grus. Og så køber vi også mere vådfodder så hun kan få en pose hver dag (selvom hun har en tendens til kun at slikke geléen!).


  • #37   8. aug 2013 Hmm svært at sige, men hvis hun fortsætter med at tisse andre steder end bakken, så få hende tjekket for urinvejslidelser, ved godt i var ved dyrlægen for lidt over en måned siden, men hvis det har været pga stress at hun har skidt på gulvet, så kan stress godt fremkalde urinvejssygdomme og de har måske ikke været der da i var ved dyrlægen sidst, det er jo blot at indlevere en urinprøve og få den testet, for at udelukke det..

    Min den store har netop haft blærebetændelse, og det kom ud af det blå, jeg tror så det hænger sammen med at det har været varmt og hun simpelthen ikke har fået væske nok..


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #38   8. aug 2013 Okay, god pointe... Vi ser lige om hun bliver ved med at tisse, for det kan vi ikke holde ud. Pøller kan fjernes men ikke lige tis som sådan smiley

    Tak for rådet!


  • #39   9. aug 2013 Jeg ville nok (i vildelse og af mangel på ideer) prøve at stille begge bakker i badeværelset..
    Og evt også prøve med to forskellige slags grus i bakkerne.
    Og stille madskåle i gangen.

    Står bakken nær en vaskemaskine eller tumbler?

    En nok langt-ude-tanke. Men kan der være et eller andet allernederst på dørene, der lugter? fx gammel kattestrint (ej så var problemet nok begyndt før) eller ajax.

    Der må være et eller andet, der har udløst den adfærd ved en hidtil renlig kat. Kan I huske om der skete noget usædvanligt i juni, da hun første gang lagde en pølle uden for bakken?

    **og har førhen givet hende kattemalt til hårbolde i maven... Vi synes dog hun kastede flere hårbolde op da vi gav hende det, end da hun ikke fik det.. Så det er vi gået fra igen..**

    Det skulle vel ikke være da I gik fra det, hun begyndte at pølle udenfor bakken?... Ikke at jeg før har hørt, at dét kunne være en grund, og tror det heller ikke, men hvis en pølle har været så hård, at den har gjort ondt, <i>kunne</i> det måske have sat gang i en uvane.....)

    Og ØV da med tis på måtten smiley

    Urinprøve er ikke det første, der falder en ind med "pølleudheld", men ved tissetåre på afveje ville jeg få tjekket urin - bare for en sikkerheds skyld.


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #40   9. aug 2013 Vi he ingen vaskenaskine eller tumblr.
    Ejeren før havde ikke kat, aå skal det være kattelugt fra før ham og det er over 7 år side?
    Men ja, håber ikke hun bliver ved med tisseriet, ellers skal der nok en urinprøvw til ja.
    Det med kattemalten - neeeeej det mener jeg ikke. Hun har fået kattemalt i perioder, men i de perioder blev der også kastet hårbolde op. Kan ikke huske om hun sked i bakken da hun fik det? Men altså, vi prøver med andet fodder som skal løsne op i maven for hårbolde. Så burde det afhjælpe? Ellers må hun få kattemalt igen, hvis det er en løsning. Vi har bare erfaring med kæmpe hårbolde der kommer op når hun får det smiley
    Der er ikke sket noget usædvanligt udover at jeg jo læste til eksamen? Så var egentlig mere hjemme? Men har hele året haft uregelmæssigt skema, så hun burde være lidt vandt til at vi er hjemme i tide og utide


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #41   9. aug 2013 Hold da op med stavefejl, tak iPhone smiley

  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #42   9. aug 2013 Og lige et spørgsmål til **Tinka**
    Hvad skulle en lukket bakke gøre godt for ift. problemet? Den er jeg nysgerrig på smiley
    Og hva med aviser? Er det bare fordi, at katte godt kan lide at skabe i aviser eller? For hun har jo altid været vandt til grus... Mærkeligt hun skulle gå over til, ikke at ville skrabe ? smiley


  • Mille N
    Mille N Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #43   9. aug 2013 Det med at hun ikke skraver sit tis over når hun har været på bakken kan skyldes flere ting. 1. kattebakken er farlig, 2. hun kan ikke lide kattegruset, 3. kattegruset er skarpt så det gør ondt når man skraber.
    Jeg ville klart prøve med en bakke med andet kattegrus i, evt noget der lugter anderledes end det i har så hun får en ny start. Har i prøvet at løfte hende på bakken flere gange i løbet af dagen?
    Tror også du skal tjekke hendes poter, specielt lige ved kløerne om området er hævet, om det ser rødt ud, eller om hun virker irriteret der.
    Når hun har skidt på gulvet så tag lidt af afføringen(KUN lidt) og læg ind i kattebakken. Det kan virke på den måde, at når hun er på bakken de næste gange, og det ligger der, så tror hun, at det er hende, der har lavet det også laver hun mere.


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #44   9. aug 2013 Godt råd. smiley

    Har for nylig prøvet det med, at ligger lort i hendes bakke efter hun lavede pøller på måtten. Måske det har hjulpet, for hun sked i bakken i går. Dog efter at have tisset for første gang på dørmåtten... Hvis hun skider i bakken i dag må det næsten have haft en virkning, men vil ikke glæde mig for hurtigt. Er mere bekymret for hendes tis! smiley

    Vi har prøvet en masse forskelligt grus, for at se om hun pludselig ikke kunne lide det vi normalt bruger, men der har ikke været forskel... Vi køber dog noget helt nyt i dag, som skal i de store bakker vi tænker skal placeres i vores (lille) gang. Det bliver mere sandagtigt tænker jeg smiley

    Vil tjekke hende når jeg kommer hjem. Man ved jo aldrig om hun pludselig er blevet hævet smiley


  • #45   9. aug 2013 Mie **Vi har bare erfaring med kæmpe hårbolde der kommer op når hun får det**

    Det er kun godt, at hårboller kommer op, så laver de da ikke ballade i tarmene. (Kattegræs er også en mulighed).
    Men hvis det ikke er hårde pøller, hun laver, så har det næppe betydning for urenlighed.

    **Hvad skulle en lukket bakke gøre godt for ift. problemet? Den er jeg nysgerrig på
    Og hva med aviser?**

    En lukket bakke gør desværre nok heller ikke hverken til eller fra, men nogle katte foretrækker lukket bakke og andre katte åben bakke. Så det var bare for at prøve, om en lukket bakke kunne friste hende til at skide i.
    Og så - hvis pøllerne har ligget lige ved siden af bakken (?) - om det kunne være fordi hun har siddet på kanten med måsen den forkerte vej, hvilket kunne forebygges med en lukket bakke.

    Ideen med at prøve avis i den ene bakke kommer sig af, at jeg engang har hørt om en kat, der var urenlig (med tisseri) i årevis, men endelig blev renlig, da der kom aviser i bakken i stedet. Men sådan en uvilje mod grus har jeg vist også kun hørt om i det ene tilfælde.

    Engang jeg var til et foredrag om katteadfærd, nævnte dyrlægen, at med katte, der tisser på bløde ting, var det en god ide at prøve med tykt lag meget fint grus. Så med katte der tisser på gulve, kunne man vel prøve med mindre grus i bakken. Om det skulle hjælpe…. tja, måske.

    Når der ikke er nogen åbenlys årsag til pludselig opstået urenlighed, er det godt nok svært at greje, smiley . Måske kunne en dygtig katteadfærdsbehandler være en ide.


  • Mie E
    Mie E Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 23
    #46   10. aug 2013 Siden i går har der stået en stor bakke i gangen foran døren og en stor på badeværelset...
    Har skiftet til nyt mere sandagtigt grus og det ser ud til hun elsker set! Så snart vi skiftede i går gik hun i bakken og pøllede!
    Senere på aftenen kunne vi konstant høre hende i bakken og grave og hun lå også i den flere gange.. Måske lidt ulækkert at lligge i toilettet smiley
    Men i dag! Ud på toilettet og pølle! Hele to dage i træk.. Sku lang tid siden det er prøvet...
    Nu vil jeg ikke glæde mig for meget, men bakkerne har måske gjort udslaget?
    Hvis det er det, synes jeg det er meget underligt hun pludselig finder ud af, at hun vil ha større bakker! Men har så heller ikke prøvet det sandagtige grus. Måske er det bare det bedste hun kunne tænke sig? Noget blødt grus hun kan lege og skide i smiley
    Vi har også købt RC hårbolde fodder som vi vil blande med det RC sterelised, så hun stadig får det der fodder mød urinkrystaller (sagde dyrehandleren var smart).
    Håber virkelig at denne lille ændring har fået hende på rette køl!

    Tak for den dejlige hjælp, og jeg skriver igen, hvis vi får problemer med den lille mis.

    Ps., til september får vi en ny 13 uger gammel killing, kan næsten ikke vente!


  • #47   10. aug 2013 Hvor er det rart med sådan en tilbage melding smiley

  • #48   10. aug 2013 Hvor er det godt, Håber damen nu forbliver tilfreds smiley

  • #49   13. aug 2013 Herligt :D. Håber hendes begejstring for de nye bakker med det dejlige sand fortsætter.

    PS: Det er OT i tråden her, men mere vådfoder vil være en god ide (bl.a. pga. højt væskeindhold som er godt for nyrer/urinveje).


Kommentér på:
Adfærdsproblemer! Hjælp!

Annonce