886 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Råfodning for begyndere Råfodning for begyndere

Hej alle sammen (:
jeg har indtil videre ikke haft det store held med at give mine katte vådfoder, de vil simpelthen ikke spise det smiley Jeg har kunne læse mig til at vådfoder skulle være godt til at give dem ekstra væske, så det er jo lidt træls at de ikke vil spise det. Jeg har prøvet alverdens mærker, også lux fra Aldi. Det er altid sådan at de kun slikker geléen op, resten får lov til at ligge.
Nå, men så tænkte jeg at jeg ville prøve råfodring, for at se om det måske var noget de ville spise. Idag har jeg så købt en pakke rå hakket oksekød, tror i de ville spise det? Nej! Resten af pakken har jeg frosset ned i små potioner. Hvor længe må det forresten stå fremme før det bliver dårlig?
Det skal lige siges at jeg skam også har prøvet at "sulte" dem, dog ikke med vilje. Jeg bestiller tørfoder over nettet og sidst var det forsinket så det gik et par dage hvor jeg intet tørfoder havde, jeg tænkte så at de da bare måtte leve på vådfoder, som de dog stadig ikke ville spise. Jeg prøvede så noget kogt kylling, det ville de slet ikke røre. De var et mareridt i de 3 dage, de miauvede hele tiden fordi de var sultne på trods af at der stod vådfoder og kogt kylling fremme som jeg skifte flere gange om dagen så det var friskt.
Jeg er nærmest desperat for at få dem til at spise noget andet end det skide tørfoder!? Hvad skal jeg gøre? Nogle gode råd til en begynder på det her område? Alt tages imod med kyshånd.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råfodning for begyndere
  • #1   7. aug 2013 jeg startede med at købe fra http://www.rigtighundemad.dk (Det er det samme s http://www.rigtigkattemad.dk det er bare større pakker, og derfor billigere i længden)

Det kræver noget fryser plads smiley

De skal fodres efter kropsvægt smiley

0-6 måneder skal de have 10% af deres kropsvægt
    6-12 måneder skal de have 5 % af deres kropsvægt
    12+ måneder skal de have 2 % af deres kropsvægt

Det er om dagen, hvis du har mulighed for det er det bedst at dele det op i 3 og give morgen, middag og aften smiley

Ikke giv kødet direkte fra fryseren, det skal enten være tøet op, eller hvis din kat er lidt sart, så varmet lidt i microen, så det hverken er tilberedt, eller koldt, men "muse-varmt" smiley

• #2   7. aug 2013 Fandt lige det her stykke inde på den første side Beltane henviser til :
    heldig at have en råfodret
    killing, og først beslutter dig for at skifte til det
    rå i en senere alder, er det bare om at komme
    i gang og alverdens katte vil være dig taknemmelig.
    Det er helt normalt at katte ikke umiddelbart
    vil spise råt, hvis de har fået tørkost. I tørkost
    er der mange smagsforstærkere og det kan
    gøre at man bliver afhængig og samtidig glemmer, hvad man er designet til. Derfor er det
    vigtigt at du har tålmodighed. Alle kneb gælder
    om det så er sådan at du har brug for at starte
    med 1% råt og 99% tørkost, at du bruger då-
    semad eller får brug for parmesanost. Som
    sagt alle kneb gælder, når bare I er på vej, om
    det så skal tage 6 år. Du kan læse mange,
    mange flere tricks som en hjælp til selvhjælp i
    forebyggelsen af livsstilssygdomme og bedre
    velfærd på www.rigtigkattemad.dk under menuen ”Hvordan RigtigKattemad?”, ligesom her
    står om sygdomme og meget mere.
    Har du en kat med stor appetit, som ofte tigger og altid søger efter mad, kan du med fordel servere store portioner og lade der gå lidt
    længere tid mellem måltiderne. Når du kender
    kattens ugentlige indtag, er fordelingen ikke så
    vigtig som kattens mentale balance. Måske har
    din kat mere glæde af dobbelte måltider hver
    anden gang, end afmålte måltider hver gang?

Det skal dog siges at jeg kun har læst det her og aldrig prøvet med råt men jeg syntes det lyder spændene så kigger altid med når der står noget om det her inde smiley

• #3   7. aug 2013 Men hvor længe kan jeg lade det stå fremme(kødet), før det bliver for uhygiejnisk og ulækkert for katten?

• #4   7. aug 2013 Jeg havde ikke problemer med det, men jeg tror jeg ville lade det stå 15 min, og så vente til næste fodring smiley

• #5   8. aug 2013 Jeg ville prøve med lidt hestekød, skære det i små stykker og så tilbyde katten det.

Her giver jeg også råt, både til hunden og kattene, og selv min helt nye killing er helt syg med råt allerede, specielt hestekød.

Mine kan godt synes jeg er en lidt træls madmor hvis jeg kommer med kylling, det skal nok blive spist, men er ikke lige livretten, men lige så snart de kan lugte jeg er igang med at skære lidt hest ud til dem er de helt vilde alle 4.

• #6   8. aug 2013 Hest er bare ret dyrt at fodre med smiley

• #7   8. aug 2013 det er billigere end både svinekød, oksekød og kylling.

• #8   8. aug 2013 Hej Liv

Generel holder kød sig frisk 3 dage i køleskabet, nogle katte er dog sarte og vil ikke have det efter 2 dage. Andre vil ikke have det koldt(direkte fra kæleskabet) så det er vigtigt at forsøge lidt af vært. igen så er der andre katte der elsker at få det semi frossent.

Jeg har skrevet dette indlæg til begyndere med katte som er svære at omvende fra tørkost

http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___

Dertil har jeg samlet og oversat en del information omkring råfodring med hjælp herinde fra ^^
    http://sashagg.com/katte_raafodring/

Den Praktiske Guide fortæller meget om hvordan man kan starte i det små også arbejde sig op til 100% råfodring senere.

Der er folk som det tager op til 1 år og mere for at få deres katte over på råfodring fordi katten har sat sig fast på tørkosten.

Helle havde en meget svær kat og hun lagde 1teske vådfoder på en separat underskål ved siden af tørkost skålen hver dag. Jeg tror der gik 3 måneder men til sidst begyndte hendes lille stædige hunkat at smage og derefter spise den teske. (helle frøs vådfoderet ned i isterninge bakker så det hold sig frisk)

Man kan desværre kun gå så hurtigt frem som katten tillader.

Jeg gør desværre på ferie idag så vil ikke kunne give flere råd før efter 1 sept smiley

• #9   8. aug 2013 Hvis engelsk ikke er et problem så kan jeg anbefale at melde sig til hos gruppe RawCat http://pets.groups.yahoo.com/group/rawcat/
    Der er mange derinde som oplever/har oplevet det du står med og rigtig mange som glædeligt deler ud af deres erfaringer.
    Jeg er selv medlem og alle er høflige og venlige.

Bare husk at det er byttedyrs modellen(prey model) hvor det du gør er en underkategori betegnet som "frankenprey" smiley Næsten alle derinde starter på Frankenprey også sigter de efter en dag at kunne servere hele byttedyr.

• #10   8. aug 2013 Jeg tror jeg vil prøve at smører en lille smule malt på, det får de godt nok kun i fælle perioder, men de er helt vilde med det (:

• #11   8. aug 2013 Mie t - Hvior køber du så billigt hestekød henne?

• #12   2. sep 2013 Beltane: jeg ved ikke hvor Mie T køber sit heste kød men hvis man sammenligner priserne på "rigtighundemad" og andre kød forhandlere vil jeg sige at rigtighundemad er dyrt.

En "Hestekasse" på 14kg hos RHM koster 764kr. det er 54kr pr kg.
    http://shop.rigtighundemad.dk/product/slip-for-slaeberiet---barf-lige-til-doeren/rigtighundemad-hestekassen.aspx

Men min almindelige råfordrings butik sælger 1kg heste kød for 39kr.

(han har lige lavet ny side så der er lidt små fejl som at der f.eks står elgkød i linket men det er hestekødes linket)
    http://easymover.dk/?product=elgkod-1-kg
    til sammenligning koster krondyr kødet 69kr kiloet.
    http://easymover.dk/?product=krondyrkod-1-kg

Kommentér på:
Råfodning for begyndere

Annonce