Vejledning til foderpræparat ønskes. {{forumTopicSubject}}
Der er så mange forskellige mærker derude på markedet og jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal vælge, men kort og godt så er jeg nødt til at vælge et andet produkt end det jeg har nu, da det ikke virker som om der er vitaminer nok i produktet for den ene af mine katte.
Det drejer som om 2 kastrerede hankatte. Den ene på 7 og den anden på 8. Den 7årige, bliver et lille bolleøre af næsten hvad som helst, så han er en jeg er nødt til at holde øje med hvad hans vægt angår vs. foderpræparat. Den anden er stik modsat og er ikke svær at fodre på hvad vægt angår, men til gengæld er hans pels gået hen og er blevet noget "død" og kedelig. Han fælder meget. Der er ikke rigtigt "liv" i hans pels. Den 7 åriges pels er pænere, men kan godt se ud til at trænge også.
Hvilket foderpræparat skal jeg prøve mig af med til de to bøller?
PS. Jeg er ikke millonær men på SU, så må gerne være et produkt der også er til at betale.
Forslag?
sep 2010
Følger: 10 Følgere: 7 Katte: 5 Emner: 103 Svar: 379
Det produkt som jeg pt. fodrer med hedder Arion adult.
sep 2010
sep 2010
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Det er godt for kattene og det hjælper også på vægten så længe du holder dig fra et vådfoder uden korn og sukker, der er masser af væske i vådfoder som mætter meget bedre og længere end tørfoder..
Men med katte på den alder så vil jeg mene at du skal begynde at se på senior foder..
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
50 gram vådfoder morgen og aften (mere bliver der ikke spist)
Og ca. 3 gange om ugen erstattes et af vådfodermåltiderne med et stykke råt eller en daggammel kylling. (Og det erstattes, da de ikke spiser vådfoderet, hvis de også får det)
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Det er fuldfoder (= indeholder alle nødvendige stoffer i de rigtige mængder - også tannin, der er livsvigtigt for katte). Det er ikke tilsat sukker, salt eller andre smagskorrigerende stoffer. Det indeholder kornprodukter. Det gør byttedyr også, og katte æder med største fornøjelse byttedyrenes maveindhold og dermed det korn/frø/grønne byttedyrene har ædt.
Når jeg laver aftensmad får kattene lidt råt kød. Den ene synes altid godt om det, den anden har en meget sart mave og ved selv, om han skal spise det eller lade være. Hvis han er blevet for sulten sker det dog, han æder noget råt, han ikke tåler, og så brækker han sig.
Katte, der udelukkende fodres med kød får FOR MEGET protein. Det slider hårdt på nyrerne, og kan medføre store lidelser for katten i det lange løb. Katte har brug for foder med total protein på 8-12% - Dét får de, når de æder hele byttedyr med hud, hår, knogler og mave-indhold.
Dåsemad (højt vandindhold) aflaster både nyrer og urinveje - især kastrerede hankatte kan få problemer med for meget tør-foder, især hvis der er for meget rå-aske i (indholdet af rå-aske skal være mindst muligt). Magnesium må der heller ikke være for meget af, da det også øger risikoen for krystaller i urinen, hvilket er meget smertefuldt.
Jeg lader aldrig deres foder stå fremme til dem, men fodrer flere gange (3-4) i døgnets løb. Så ved jeg altid, hvem der har spist hvad, og om der er problemer!
De allerbedste hilsener
Vejledning til foderpræparat ønskes.