1.638 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Syg kat :( Syg kat :(

Hej alle.
Jeg havde min Maine coon mis til dyrlæge igår. Og finder så ud af der sidder noget på højre lungaf hende. smiley
Dyrlægen kunne ikke helt sige, hvad det var. Men hun nævnte det kunne være en hjertefejl. hvilket jeg ikke håber!
( hun kunne heldigvis ikke høre noget på hjertet )
Men lige nu har jeg fået smertestillende og medicin mod lungebetændelse, og så skulle jeg ringe til dyrlægen igen fredag.

Men grundet til hun blev tjekket var fordi hun nogen gange åbner munden og nærmest " gisper " efter vejret efter leg.
Og hun spiser og drikker stadig ikke særlig meget. smiley men hun kan dog stadig spinde
Og være legesyg.

Men det jeg ville høre om, er der nogle der har haft lign. Oplevelse? Eller hva tror I det kan være?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Syg kat :(
  • #1   28. aug 2013 Min den ene kat, har muligvis en mislyd på den ene lunge som han så skal leve med resten af livet, men det mærker man så heldigvis ikke på ham. smiley
    Men håber dyrlægen finder ud af hvad der er galt!

• #2   28. aug 2013 Det håber jeg også. Hun havde et tjek her for nogle måneder siden og der var hun sund og rask. smiley

• #3   28. aug 2013 Det er rigtig øv! Håber det er noget der kan kureres smiley

• #4   28. aug 2013 Det håber jeg sku også smiley
    Håber da hvertfald snart hun vil begynde at drikke noget mere

• #5   28. aug 2013 Er der taget røntgen billede af hjerte-lunger?
    Det ville nok være en rigtig god idé til en start.

Evt en HCM-scanning (af en af de dyrlæger der er godkendt til den slags) ville jeg også anbefale, bare for en sikkerheds skyld, HCM er den mest almindelige sygdom hos katte og bredt repræsenteret i mange racer (alle faktisk) også Maine Coon.

• #6   28. aug 2013 Det er der ikke. Men hvis det ikke bliver bedre, så ville hun godt nok tage et røngentbilled Af hende.

• #7   28. aug 2013 Forresten nogen det ved hva prisklasse sådan et røngentbilled kan koste?:)
    Sådan ca?

• #8   28. aug 2013 Hvis du ikke syntes din kat drikker nok, kan du så få den til, at spise vådfoder?

Øv altså, jeg håber den får det bedre.

Jeg har ikke prøvet, at få skannet hjerte, kun røntgen af hofterne.

• #9   28. aug 2013 Har prøvet smiley hun spiser kun en lille smule. Men hvid jeg tænder for vandhanen så kan hun lige drikke en lille smule

• #10   28. aug 2013 Slikker hun det våde af vådkosten? For vil hun det, vil jeg foreslå dig, at købe det hun bedst kan lide og putte lidt ekstra vand i smiley det har mine fået her i den varme sommer, og da di fik 3 gange om dagen, var den ene gang bare noget billigt noget, som jeg normalt ikke vil give, men det fik dem til at drikke mere, og det er vigtigt fordi min ene kat har nyre bøvl.

• #11   28. aug 2013 Ja hun gør smiley
    Lige nu får hun whiskas i de det menu bokse. Det plejer hun nu nok at kan spise. smiley
    Men okay det vil jeg prøve smiley

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 22
    #12   28. aug 2013 Ang pris så koster det omkring 2000kr for røntgen - i hvert fald hvor jeg arbejder (som generelt er i den billigere ende) så nok regn med 2000-2500kr

• #13   28. aug 2013 Uh ha okay smiley

• #14   28. aug 2013 Røntgen varierer rigtig meget fra dyrlæge til dyrlæge. Tror det koster i nærheden af 500 kr. hos min smiley

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

#15   28. aug 2013 Det skal lige siges at jeg har taget højde for inkl bedøvelse.

• #16   28. aug 2013 Jeg tror det var knapt 1000kr for hofter, men der kommer jo altid noget ekstra smiley

• #17   28. aug 2013 Ah okay :). Hun har lige fået sin pille smiley
    Og nu fiser hun rundt i hele lejligheden.
    Og hun har spist lidt vådmad og vand smiley
    Håber det bliver bedre imorgen smiley

• #18   28. aug 2013 Fint smiley ja det må blive bedre i morgen.

• #19   29. aug 2013 Håber bare at det er en lungebetændelse, men ellers skal den som minimum have taget røntgen og det koster omkring 600 kr.

Det at den ikke har spist eller drukket kan være pga. væjrtrækningsproblemer.
    God bedring med hende smiley

• #20   29. aug 2013 Det er nu meget sjældent, at mine har været bedøvede pga. røntgen.

• #21   29. aug 2013 Min fik taget hofte FOTO uden bedøvelse, ok de kunne ikke bruges hvis det var til avlsgodkendelse smiley der skal de ligge 100% korrekt.

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

#22   29. aug 2013 Det er meget forskelligt om katte kan gøre det uden bedøvelse. Men i de to måneder jeg har arbejdet på klinik, har det ikke kunne lade sig gøre indtil videre smiley

• #23   29. aug 2013 Sofie:
    For flere år siden havde jeg en kat der skulle have taget røntgen af hjerte/lunger meget akut og det blev klaret uden bedøvelse, hele mandskabet var indkaldt for at holde ham.
    Stressende ja, men at bedøve en kat der hiver efter vejret er nok lidt mere risikabelt end at fiksere ham.

• #24   29. aug 2013 Jeg holdt mine i for enden og dyrlægen bag enden, så kunne jeg berolige dem, mens de lå på ryggen og blev stramt ud, de klarede det til UG smiley

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

#25   30. aug 2013 Marianne: ja absolut! Jeg siger bare at det ikke sker så ofte smiley men generelt når vi behandler katte, så prøver vi altid at se om vi kan komme til uden bedøvelsen (ved blodprøver osv)

• #26   31. aug 2013 Sofie P: Det forstår jeg simpelthen ikke.

Bedøvelse <i>bør</i> ikke være standard ved rtg af hjerte/lunger, mave og den slags.
    Ved rtg for hofteleds-dysplasi er det ofte, primært for at få dem til at ligge stille i rigtige position på ryggen (noget de færreste hunde og katte vil).

(jeg har arbejdet på dyreklinik 10-14 år)
    smiley

• Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    nov 2012

#27   1. sep 2013 Det er heller ikke standard smiley skal lige siges at jeg ikke har været til forfærdelig mange rtg af kat - og når det har været,har det været af led. smiley

Kommentér på:
Syg kat :(

Annonce