Den nye kat er efter den gamle, hvad gør man? Den nye kat er efter den gamle, hvad gør man?
Hej KG
Vi købte for lidt over et halvt års tid siden en Maine Coon killing som legekammerat til vores 3 årige hankat. Det er gået helt fint i et langt stykke tid og de har accepteret hinanden, men nu er der så kommet et problem.
Den nye kat vi har fået (Maine coon) er blevet større end vores gamle tre årige blandingskat og han er begyndt at være en rigtig drillepind. Hver gang vi snakker med (Mandfred) vores tre årige kat, kommer han (Leo) luntende og "overfalder" ham.
Ligger han (Mandfred) sig op og sover i vores seng om aftenen, går der ikke ret længe før Leo kommer og begynder at vaske Mandfred, for derefter at skubbe/bide og drille ham indtil Mandfred går sin vej.
Det virker som om Leopold bliver jaloux og vil have opmærksomheden og på grund af hans størrelse kan han drille den "gamle" kat til han smutter væk. Leopolds seneste trick er foreksempel at gå sidelæns hen til mandfred så Mandfred ikke kan daske ham i hovedet for derefter at smide sig ned med alt sin vægt oven på ham.
Jeg kan godt se at der skal være plads til at de driller hinanden indimellem, men det er jo synd for Mandfred at han ikke kan komme til at snakke med os og ofte bare vælger at holde sig væk istedet.
Hvad kan man gøre? Skal man skælde Leo ud når han overfalder mandfred?
Skal de selv finde ud af det?
Gode råd modtages gerne
sep 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 37
Man har det som oftest med at påføre de kære dyr en masse menneskelige følelser som de faktisk slet ikke har
Jeg ville ikke mene du skulle gøre noget ved det så længe det kun er drillerier. Hvis han er 6 mdr. er han jo lige i lømmelalderen
Hvis det var mig ville jeg selv lade dem finde ud af det med mindre det begynder at udvikle sig til, at Leo bliver "voldsom" eller agressiv overfor Menfred.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Anja, Tak for dit råd. Jeg syntes nok Leo kan blive noget voldsom, men det kan godt være han bare opfatter det som tummel og leg. Det er nok ikke helt forkert at han er i lømmel alderen.
At mennesker ofte putter følelser på dyr de ikke har er jeg helt enig med dig i, men at de bliver jaloux det er jeg ikke i tvivl om
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg vil anbefale jer at tage det stille og roligt og gøre som i hidtil har gjort og så lege den unge lømmel træt.
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Det lyder som et godt råd og en logisk forklaring
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.155
Ja din kat er ved at være i lømmelalderen, men sikke et held en kastrat.
Vær sikker på de har flere mad og vand steder og flere bakker, så den "gamle" altid kan komme til uden bøvl med den unge.
Så er det bare med at få ham kørt træt på en positiv måde
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Du må ikke skælde ham ud, for det forstår han ikke, egentlig vil han bare have opmærksomhed, enten fra jer eller fra Manfred, og Manfred gider så ikke den "lille" MOC, så derfor går han, det samme sker her i husstanden, det gælder om at når den lille finder på numre så afleder i hans opmærksomhed, sørg for at lege en masse med ham så han bliver træt og han føler han får masser af opmærksomhed, så vil i også få bedre mulighed for at give Manfred opmærksomhed, og ja jeg giver dig ret, katte kan være jaloux, det er min den lille også, men hvis jeg snakker med den store og hun kommer og vil blande sig så puffer jeg hende blidt væk og snakker færdig med den store og så får den lille opmærksomhed bagefter, det er en balancegang man må finde..
Men du skal blot være glad for at dine katte ikke slås, de kan jo godt sammen, den gamle gider bare ikke ungkatten, og det er forståeligt nok
sep 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 7 Svar: 37
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Og måske er det korrekt, men så ved jeg ikke hvad det ellers betyder når jeg står og kæler min store kat og lige så snart den lille opdager det så kommer hun miavende mod mig, hopper op i nærheden af mig og kurre som en due, som hun nu gør for at gøre opmærksom på sig selv, og ofte efter hun selv har fået opmærksomhed lige føler sig nødsaget til at gøre et eller andet hun ved irritere den store så hun hvæser og går væk..
Jeg kalder det at hun er jaloux, det kan godt være det er forkert, men i mine øjne kan det ikke være ret meget andet
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.155
Hvis det er Birk jeg nusser med ved de ander godt de ikke skal komme, det skal Birk nok oplyse dem om
Den nye kat er efter den gamle, hvad gør man?