Betændt analkirtel hos hankat ?! Betændt analkirtel hos hankat ?!
Er der nogen der har erfaring med det ...
Søger supplerende oplysninger da jeg ikke er helt tilfreds med min dyrelæges"dækning" af problemet ..
Min kat er i bedring .. Hun er på antibiotika .. Alt er under kontrol .. Men jeg søger oplysninger : andre der har oplevet at deres kat fik det ? Hvor hævet blev den ? Hvor længe havde den smerter ??!
Osv osv ..
Jeg plejer altid at læse op på tingene på nettet - men har svært ved at finde noget om det hos katte ..
Enlighten me
Der er altid gode råd at få herinde ..
På forhånd tak !
mar 2011
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 7
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Min gamle hankat, dengang 14 år, fik en hævet og betændt analkirtel. Han fik også antibiotika i 5-6 dag. Hans problem opstod sandsynligvis pga dårlig fordøjelse. Hans afføring var for hård. Så nu får han RC plus 12 i tørkost plus dåsemad med ekstra vand i. Det hældes over kogende og køler ned. Han har ikke haft problemer de sidste 2 år. Smerterne forsvandt stort set efter et par dage på antibiotika
mar 2011
Og kom der pus ud af den ?
feb 2010
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
De allerbedste hilsener
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Hvis afføringen er for BLØD, presses indholdet af analkirtlerne ikke ud, men læs dette (ganske vist om hund) fra Netdyredoktor:
"Det sker, at der kommer en infektion i analkirtlen, hvis den ikke bliver ordentligt tømt. Hunden vil ofte blive meget øm i området ved siden af anus. Huden kan blive rød og man kan fornemme en hævelse i området.
Vi oplever en gang i mellem, at der går hul på analkirtlen gennem huden ved siden af anus så der opstår et betændt, væskende sår. Er der tegn på infektion skal man søge dyrlæge. Tilstanden kræver behandling med antibiotika og ofte også smertebehandling.
Vi oplever af og til at hunden får tilbagevendende infektion i analkirtlerne. I disse tilfælde kan det være på sin plads at fjerne begge kirtlerne operativt, idet det ikke er rimeligt for hunden med gentagne smerter i den region! På den måde sikrer man effektiv løsning af problemet.
Vi har god erfaring med indgrebet og oplever meget sjældent komplikationer efterfølgende.
Tag en snak med din dyrlæge hvis du er i tvivl om omfanget af problemet.
Med venlig hilsen
Dyrlæge Jens Christian Kudahl"
feb 2010
mar 2011
Hævelsen fortager sig her på 4.dagen af hendes antibiotikakur..
Og hun har det mærkbart bedre !
Afføringen kan også være blevet hård - fordi hun - som spædbørn også gør- holdt på det pga. Smerterne ?!
Det er svært at aige - men fra nu af prøver jeg med kattegræs
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Betændt analkirtel hos hankat ?!