Kronisk betændelse/irritation i bugspytkirtel Kronisk betændelse/irritation i bugspytkirtel
Min ene kat lider åbenbart af ovenstående problem- jeg havde det på fornemmelsen da hendes bror også led af det!
Jeg ville blive meget glad hvis nogen ville dele deres erfaring og kendskab til denne ret diffuse lidelse her på tråden...
Så vil jeg gøre det samme.
I 2011 blev min kat pludselig meget syg - dødssyg ...
Hun nægtede at spise og var meget svag og dårlig!
Hun blev indlagt og da jeg tog hende hjem forsatte jeg med at give hende mad og vand fra sprøjter hver 3.time..hun havde kvalme og madlede og ville dø- hvis ikke hun havde flow i peristaltikken .
Hun kom sig - og blev helt frisk og normal igen ...
Efter en periode med noget træthed fik hun pludselig forstoppelse - og jeg fik tanken at den måske var gal med bugspytkirtlen igen !
Og desvæærrre har jeg lige fået svar - den var gal i bugspytkirtlen.Og nu frygter vi at tilstanden er en slags kronisk
Jeg har tænkt mig at gå til kontrol med hende meget jævnligt - og give hende meget fedtfattig kost - samt ingen malt og olier?
Nogen der har erfaring med dette ?
Nogen der vil dele deres katte-sygdomsforløb med mig - så jeg kan blive klogere og tage alle de nødvendige forbehold udover dem jeg har fået af egen dyrlæge.
Til Info:
Tallene for en normal bugspytkirtel er omkring 3 .. Mellem 3-5,3 er gråzone ... Og alt derover er forhøjet .. Min kats var ved sidste prøvetagning 17 ..
Og sidst da hun var dødsyg var den over 50 ...
.og hun får nu antibiotika på 4. Dag !
Jeg kan ikke mærke på katten at hun er syg - Hun spinder og leger og spiser er 14 år og en yndig birma-pige..
Lad os hjælpe hinanden med at dele vores viden ..
Jeg har læst side op og side ned - også især på amerikanske sites ... Det er som skrevet en ret diffus lidelse! Og man er ret uvidende om mange aspekter af den ...
Der er mange gisninger - og jeg søger andre der har erfaring med det - som Selv Har gjort sig tanker og obsevationer ..
Derfor dette indlæg !
På forhånd tak !
Purr purr - mjav mjav ...
E
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
malt og olie er jo ikke noget en kat skal have for at overlever, ikke i store mængder så jeg ser ikke noget galt i at skære det fra. Her for kattene kun en fiske olie kapsel en gang imellem.
"fedtfattig kost" ja det kan jo gøres på mange måder. for mig handler det mere om hvad du vil servere, tørt, vådt eller råt?
Jeg søgte lidt rundt og hvor alle skriver at det vigtigste er at finde noget som virker for <b>din</b> så er der mange der har set gode resultater med råfodring.
https://www.purelypets.com/wellness-center-archives-4/87-pancreatitis-and-alternative-solutions
http://www.knowbetterpetfood.com/pancreatitis_in_cats
Jeg synes at der er mange der skriver at årsagen postuleres til at være fordi at organerne bliver overbelastet af kornfyldte produkter også når katten får en unormal ekstra stor tilskud af fedt så får de et udfald i deres bugspytkirtel.
Har du overvejet råfodring?
sep 2012
http://ii3rittles.hubpages.com/hub/Feline-Pancreatitis
Hun skriver at efter hendes research har hun fundet at råfodring er bedst men vådfoder uden korn og uden soya er det 2. bedste valg.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.144
Jeg har ikke prøvet den omgang heldigvis, men jeg har desvære mistet en til galdegangsbetændelse, det kom også igen, hun blev kun 2 år og 4 mdr
Jeg håber du kan bruge noget af det Sasha har linket til.
mar 2011
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 7
Hvordan gør jeg ... ? Fryser ? Optøning - hvor meget ? Hvor ofte !? Hele moletjavsen .. Jeg har jo 4 små kræ
Som de så ud igår aftes - mens de venter på Royal Canin intestinal vådfoder
sep 2012
Min Aidan fik faktisk problemer med maven da han først fik råt, dette var fordi at tørkosten havde ødelagt hans naturlige mavesyre balanceså jeg måtte kører ham over på noget skånekost(hjemme kogt kyllinge suppe)+ probiotics indtil han var klar til at starte langsomt op på råt.
Jeg har samlet råfodrings vejledninger på dansk her : http://sashagg.com/katte_raafodring/
Til introduktion og opstarts vejledning anbefaler jeg: http://sashagg.com//katte_raafodring/rawfedcats/praktisk_guidev3_final.pdf
Den handler om byttedyrs modellen(Prey model) og er efter min mening den bedste måde at råfodrer.
Du kan starte langsomt op ved at fodrer råt ved siden af vådfoder og lige så stille kører vådfoderet ud(kun kød de første 2 uger, knogler og organer kommer senere). Jeg frifodrede i starten forstået sådan at kattene fik lige så meget de ville havde indtil de havde været råfodret en månedstid, så begyndte jeg at justere efter deres vægt/ideelevægt/udseende.
<b>Fryserplads:</b> jeg har 3 drenge og kan godt klare mig med 3 skuffer i min 52L fryser(det er en køle/frys og skal efter deklaration have 52L frys). Mine drenge vejer 5kg hver og spise imellem 100-200gram kød om dagen. Her nu hvor det har været koldt har de været ekstra sultne men hele sommer havde de det dejligt med kun 100gram om dagen.
Jeg pakker zip pose med 1 dags ration som de 3 deler(så 1 dags portion var 300gram hele sommeren, nu er de 400-500gram).
<b>Optøning</b> foregår ved at tage en dagsration ud aftenen før og ligge i køleskabet, hvis det ikke er 100% tøet næste morgen kommer posen i en skål varmt vand i 10-15 min
<b>Jeg fodre minimum 2 gange dagligt men foretrækker 3 gange.</b>
<b>Spiseplads</b>
Det kan godt betale sig lige at tage lidt ekstra tid til at overveje hvor man vil fodre med råt i lejlighed/huset. F.eks hvis man har en kat der godt kan lide at løbe væk med sin mad så er det godt at kunne lukke døren ellers skal man måske bruge lang tid på hente kat og mad, sætte tilbage på spise plads igen igen indtil de lære det.
Er der nemt at gøre rent? Vi fodre i køkkenet fordi der er linolium gulv, det er nemt at vaske hvis kattene har hevet deres mad udenfor deres spise-håndklæder.
Hvad skal kattene spise på? Dybe skåle er ikke godt for katte, det genere deres knurhår, meget bedre at servere på en flad skål eller håndklæde. Selv har jeg nogle flade tallerkener som jeg positionere på også har hver kat 1 viskestykke der markere deres plads. Tror mig, de siger selv at de har faste pladser!
Kronisk betændelse/irritation i bugspytkirtel