2.605 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

uffe S
uffe S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Allergi..skovkatte og Maine Coon? Allergi..skovkatte og Maine Coon?

Iflg. lægens priktest har jeg katteallergi... har dog sjældent mærket noget til den, men mig og sønnen på 6 ville elske at få kat. Har læst, det kan variere fra person, hvilke slags katte man kan tåle?

Nogen herinde, der har (rene) Maine Coon, norske eller sibiriske skovkatte? Har nemlig fået anbefalet at skaffe små pelsprøver fra fde tre slags, for at lave en lille allergitest...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Allergi..skovkatte og Maine Coon?
  • #2   18. sep 2013 Jeg vil anbefale dig at tage på besøg hos nogen der har racerne, gerne en opdrætter.
    Jeg kan kun tale ud fra MCO og Tyrkisk Van, som min venindes datter kan tåle, selv om hun reagerer kraftigt på andre racer, blandt andet NFO, huskatte osv.

• #3   18. sep 2013 Jeg reagerer ikke på mine 2 huskatte, kun når jeg tømmer bakker eller de ligger under min hage og vasker sig. Ellers er der intet og tager ikke medicin (kun når pollen generer)
    Ved at man kan vænne sig til egen kats allergener, så man ikke længere reagerer på dem, det er også det de gør når man får allergisprøjter, så er det med lidt af det man ikke kan tåle så kroppen til sidst accepterer at det er ok.

• #4   18. sep 2013 Der er en Maria Enemark der har sibiriske katte hun bor på Sjælland hun har en profil herinde jeg har lige købt en killing af hende, min er dog en bla. Af sibirisk og birma men hun har 2 rene sibiriske og de har killinger lige nu også smiley

• #5   18. sep 2013 Du kan kun blive nogenlunde sikker! Og det ved gentagne besøg ved en som helst kun har en rase, og det vil ikke give det fulde billede, for der kan være andre ting du reagere på i hjemmet.
    Jeg har 3 katte, 2 hellig Birma og 1 Kurillian bobtail, jeg har haft en Main coon, jeg bruger ikke ekstra medicin pga dem, men daglig medicin skal jeg have, da jeg ikke tåler husstøv og pollen som de vigtigste og en del madvarer også.
    Du skal regne med en forværing lige når der kommer ny kat i huset og et par måneder frem.
    Jeg har stadig reaktion på flere katte raser, bla brite og huskat, men den er mildere nu end tidligere, men når der er pollen i luften sider det altså i katte pelsen smiley
    Der er få opdrættere som låner en kat ud, det kan være en løsning, men hav i alle tilfælde en back up plan hvis du får en kat hjem, så den enten kan komme retur eller du har en aftale hvor den skal bo, hvis du ikke kan tåle den!

• #7   18. sep 2013 Jeg har en ren Main coon, men der er stor forskel på at prøve en gang og til at leve sammen med katten.
    Men kan også anbefale min opdrætter, han har main coon, og han har en del i huset, han bor i nordjylland.

• #8   18. sep 2013 Altså jeg fik også lavet en prik-test engang og var ifølge den rigtig meget allergisk overfor kat.

Jeg har en huskat og har aldrig mærket noget til det! Så man kan jo være heldig, men vil nok også anbefale dig at besøge nogen, der har de omtalte racer, og se om du reagerer i deres hjem!

• #9   18. sep 2013 Jeg har lige idag fået at vide at jeg skal priktestes om en måned og skulle jeg mod forventning så ud ved "kat", så er det bare sådan det er!
    Jeg har valgt at leve et liv med katte og jeg har hørt at det er protein i spyttet der udløser en allergisk reaktion. Hvis jeg kan holde symptomerne nede, så er det okay for mig.
    Når du ikke har kat i forvejen, så ville jeg nok tænke mig om en ekstra gang.
    Er det i næse og øjne eller er det astma? Se på livskvaliteten.
    Vil I måske blive ligeså glade for en hund?
    Men at besøge opdrættere og udstillinger eller få pelsprøver, det er ikke det samme som at have kat 24/7. Du kan jo også blive vaccineret mod allergi - også katteallergi, det kræver tålmodighed og ikke mindst at lægen vil!

• #10   18. sep 2013 Troede egentlig at man var gået væk fra den priktest, de sidste to gange jeg er blevet testet mod allergi har jeg bare skulle have taget en blodprøve også var det det, så fik jeg svar et par dage senere.

• #11   18. sep 2013 Anne Marie Jeg fik også lavet den blodprøve test først. Men da det efter et stykke tid viste sig, at den vist ikke havde "fortalt" alt, fik jeg lavet en priktest, og der var altså flere ting, jeg var allergisk overfor...

Sorry OT smiley

• #12   18. sep 2013 Okay, jeg slår heldigvis ikk ud på noget så det er dejligt. har kun mit astma, men det er så meget under kontrol at jeg ikk længere tager medicin, så det er super skønt

• #13   18. sep 2013 Blodprøver kan vise noget andet end priktest, priktesten viser mere om hvorvidt din hud vil reagere, hvor blodprøverne er mere præcise.

Men et er test og noget andet virkelighed.

• #14   19. sep 2013 Ja det er rigtigt, jeg har blevet testet 3 gange siden jeg blev 18, første gang var det priktest, og de to andre gange har været blodprøver.

• uffe S
    uffe S Tilmeldt:
    sep 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #15   21. sep 2013 Tusinde tak for jeres svar... jeg ved godt pelsprøver kun kan være en indledning, men hvis de nu giver klør osv. så tyder det jo på, jeg skal prøve en anden race. Har iflg. priktest for maaange år siden problemer med hund, hest, kat og husstøvmider. Hund og hest er jeg slet ikke i tvivl om (nogen hunde kan jeg dog sagtens omgås) men husstøvmider har aldrig været et problem og vidste heller ikke jeg skulle reagere på katte. Har måske et par gange haft lidt klør i øjnene osv. men kun hos min svigerinde med to inde-huskatte hvor der ikke blev støvsuget og luftet ud ret meget. Har ikke brugt min inhalator eller anden medicin i 15-20 år. Tror jeg vil bede lægen om en ny test med blodprøve..er de mere præcise? Mon man kan teste for en bestemt katterace? Er villig til en langvarig og dyr allergivaccination, men der er jo heller ikke nogen garanti.. kunne man da bare låne eller leje en kat! smiley

• #16   21. sep 2013 Du kan kun testes for allergener der er i kroppen. Ifølge mine tests (både prik og blodprøve) er jeg ikke aalergisk/intolerant for mælk, men reagerer i løbet af få sekunder hvis jeg indtager et mælkeprodukt. Det samme med nødder. Det er så falsk negativ, fordi jeg selvfølgelig ikke indtager de ting, jeg ved jeg ikke kan tåle og derfor har jeg ikke antistoffer i blodet.
    Det samme vil nok gøre sig gældende for katte...
    Mit bedste bud er at besøge et internat og stikke næsen helt ned i de forskellige katte og snuse godt ind.
    De fleste er allergiske over for spyt, så prøv om du kan få næsen i en der lige har vasket sig, så den stadig er våd i pelsen.

• #17   21. sep 2013 Enig N9nna undtagen intolerance kan ikke måles på nogen måde til forskel fra allergi som kan måles smiley

Kommentér på:
Allergi..skovkatte og Maine Coon?

Annonce