{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.945 visninger | Oprettet:

ingen stamtavle,så man dømt {{forumTopicSubject}}

Synes,undskyld jeg siger det,en del snobber herinde.
Jeg går personligt ikke op i om mine katte har stamtavle eller ej da mine katte bliver brugt til kæl og går frit ud og ind.
Jamen,så er jeg en dyreplager fordi tænk nu hvis de blev kørt ned eller nogen stjal dem osv osv.

Og nu er det sådan,at Simba jeg har ,er købt som mc,men helt renracet er han nok ikke,for da jeg købte ham have de andre alm huskatte også gående sammen.
Jamen,så bliver man høvlet ned igen,hvorfor skriver jeg han er mc,for det jo TYDELIGT AT SE HAN IKKE ER RACETYPISK!!!
Det er han sgu i mine øjne og jordens dejligste kat. Dog lille og en del nervøs for fremmede mennesker og høje lyde smiley
Ingen skal genere min dreng

Så har vi Silver jeg købte for et par mdr siden som også er uden tavle,men da havde sælgerne kun mc. En af hver.
Igen kan man jo ikke vide sig sikker om Silver er renracet. Men i forholdet til Simba ser han en del anderledes ud og opfører sig også som en Maine coon skal. Prøver at lægge et billede ind af ham senere....
Men nej,man får på hatten,hvis man ikke køber med stamtavle og derfor får man af vide,at ens kat er "uægte" og skal puttes over i blandins kat boksen...
Herinde er man åbenbart kendere og ved uden at kende/se katten,at den er uægte...
Hvor fra ved i det,spørger jeg så bare?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ingen stamtavle,så man dømt
  • #1   2. okt 2013 Du får den lige engang mere nu du åbner en ny tråd

    Lizette, spørg dig selv.Hvorfor ville du ikke få en stamtavle med hvis du købte en ægte kat?.Den koster 200kr sådan en stamtavle.

    Tillgengæld ville sælger kunne sælge katten til 4-5.000kr istedet for 4-500kr.
    Det er jo ikke logisk.

    Sådan som jeg har lært det er der er tre racer inden for Maine Coon.

    1. Maine Coon - katten med papir. Linjer der kan slægtes tilbage tilda man kørte med hestevogn. (med lidt god vilje) Bliver store,langhårede og med et helt unikt temperament.

    2. Ups Coon - Katten uden papir, med eller uden langt hår.Afstammer fra en eller anden halv/hel Maine Coon kat og dens nabo. -Bliver ofte lidt større end normale huskatte og har ofte et eller toarvede træk fra MCO.

    3. Basta Coon - En langhåret kat, uden beviselige rødder i en MaineCoon. Da denne kat er langhåret og som ofte kan lide vand må mankonkludere at den uden skyggen af tvivl afstammer direkte fra røddernei Maine Coon. Basta!Men Men Men blandinger og papirsløse katte er lige så dejlige somkatte med papir. Så det er vel ligegyldigt. Men hvis ikke en Maine Coon har papir så er det ikke en Maine Coon.



  • #2   2. okt 2013 Det har da intet med snobberi at gøre, at jeg skriver til dig, at dine stamtavleløse katte ikke ligner mco?

    For det gør de seriøst ikke.

    Som Lasse siger, en stamtavle koster kun 200 kr., men den er det eneste bevis for, at det også er en mco.

    Blandingskatte er helt bestemt også skønne, så vær dog stolte af dine skønne blandinger i stedet. Jeg har også blandinger, som jeg elsker mindst lige så højt som mine mco.


  • #3   2. okt 2013 Hvorfor er det vigtigt at kalde din katte Maine coons ??

    Når der ingen stamtavle er, har du ingen jordisk chance for at vide om den ER en maine coon...

    Jeg har to kopi mco ... og de står under blanding af racer.. da jeg ikke kender deres ophav.

    Det har intet med snopperi at gøre... men ganske alm. sund fornuft smiley



  • #4   2. okt 2013 Synes,undskyld jeg siger det,en del snobber herinde

    NEJ, de eneste der snobber er dem der kalder deres halve, kvarte, og hvad vi har for noget de ikke er !

    De fleste ligner jo ikke engang !

    En stamtavle er et papir til sølle 200 kr. til at bevise kattens ophav, og det er fuldstændig ligegyldig om man skal bruge katten til kæl, avl eller udstilling. Det er et bevis på hvad race katten er !

    Kald dog jeres katte for hvad de er, blandinger, og elsk dem for det !


  • #7   2. okt 2013 Jeg er ikke snoppet, alle katte er skønne, men jeg er enig med de andre, er der ikke papir på må den stå under blanding, og det forringer ikke katten, den er lige skøn smiley
    Hvis er ordenlig opdrætter har haft et ups besøg er de ærlige om det og de kan faktisk også få en form for tavle, altså blive registreret som et ups, det er ikke tavlen som koster, det er det arbejde og indkøb af avlskatte, helbreds eftersyn og tjek for arveligt sygdomme + alle de ting jeg ikke lige husker smiley

    Nyd dine dejlige katte lige som de er smiley

    Den eneste tid hvor jeg ikke stemmer blandingen ind, er når de står under en rase som de ikke har papir på.


  • #9   2. okt 2013 Snobberi? Det er ret store ord. Min Maisy har mest Maine Coon i sig, og en smule norsk Skovkat. Hun har trækkene, men det gør hende ikke raceren.
    Hun er en smuk blandingskat, og det ændre ikke på noget. smiley


  • #11   2. okt 2013 Du har en skøn copycat Lisbeth smiley

  • #12   2. okt 2013 Hvis den ikke har stamtavle er det ikke en racekat, længere er den altså ikke..

    Hilsen hende med 2 dejlige huskatte, som er uden stamtavle (Da man ikke kan få stamtavle på huskatte ;))


  • #13   2. okt 2013 Og jeg syntes faktisk det er snobbet at kalde sin kat noget den ikke er..

    Jeg sætter jo heller ikke mine huskatte under Europé og påstår hårdnakket, at de ER Européer bare fordi jeg har set forældrene..

    At man har set forældrene beviser jo intet smiley

    Og nej mines forældre er ikke Européer, men huskatte smiley


  • #17   2. okt 2013 Vil man have den ægte vare, så køber man den med certifikatet som på kat er stamtavlen. Alt andet det er snopperi af værste skuffe.

    Nej jeg er ikke snoppet og jeg har ikke fine katte, jeg har racekatte med stamtavle. Min første kat var en bastard = blandingskat af abyssinier og? Han var en skøn kat med han var ikke abyssinier.


  • #21   2. okt 2013 Jeg vil give dig delvist ret Momo smiley

    Dine 2 første linjer er jeg helt enig med dig i..

    Men sidste linje.. Ikke helt.. De siger jo ikke at det KUN er godt med tavlekatte..
    De giver bare nogle gode argumenter for hvorfor tavlekatte er bedre sikret end dem uden tavle smiley


  • #25   2. okt 2013 "ingen stamtavle,så man dømt"

    Hvorfor er det så vigtigt for dig at gøre opmærksom på - er det fordi du alligevel føler dig lidt "røvrendt" - og den billigere pris kun var god lige da du lagde pengene?

    Jeg kan sige dig katten er ligeglad, og det var du jo også da du købte, så hvorfor ikke fortsætte med det.

    At andre, også jeg, siger at uden stamtavle kan man ikke dokumentere noget som helst. Og look-a-.likes, dem er der godt nok mange af.

    Jeg kunne da oprette en tråd: stamtavle,så man dømt, SNOB - men jeg er da bedøvende ligeglad hvad folk mener. Jeg gør det jeg føler er rigtigt og har det godt med - hvad andre mener, det rager mig. Jeg tænker overhovedet ikke på mine katte er stambogsførte - det er for mig en selvfølgelighed vil man være seriøs og racen det bedste.


  • #34   2. okt 2013 Skovmisserne - Nu HAR de ikke tavle, så er det ve ikke forkert at sige det til hende smiley

    De er jo netop ikke købt ved en avler (Som for mig er registreret og har et avlernavn)

    Hun har helt selv startet dette emne, så må man gå ud fra hun gerne vil debatere det.. Ellers kunne hun jo holde det inde i hendes kattes profiler eller i PB'er


  • #35   2. okt 2013 I princippet, så forstår jeg tilgengæld ikke man har behov for at himle op om at er der ikke stamtavle på så er den regardless en blanding - jamen for pokker da, så spring den dog over og træk på skuldrene i stedet for partou at skulle sidde og påpege at det da bestemt ikke er en bestemt race?

    Går der nogen skår af Jer eller Jeres katte, ved at der er nogen som kalder deres langhårede kat for en MCO eller Norsk Skovkat eller hvad ved jeg? smiley


  • #37   2. okt 2013 Rollo's Dyr - Fordi at en racekat ikke er en race uden stamtavle..

    Du er jo heller ikke Egypter bare fordi du har været i egypten vel?


  • #38   2. okt 2013 Tjaeh jeg bliver da i tvivl nu, jeg har jo ikke stamtavle så jeg ved da ikke engang om jeg er dansker? smiley

    Så en race er kun en race pga. et stykke papir? Ikke pga. dens gener og egenskaber? smiley

    Ej kom nu... Jeg kan sguette se problematikken.

    Kalder du også en fjordhest for en blanding selvom du ikke er i tvivl om hvad den er? Nu vi er ude i platte og nedladende eksempler.

    Jeg siger blot at jeg ikke kan se problematikken og jeg ikke kan se hvorfor en race KUN opstår pga. et stykke papir. Hvis nogen vil kalde deres kat for en race, hvad så? Hvad er det der sker ved det der er så forfærdeligt? Jeg tror altså ikke nogen mister kunder eller dør af det eller andet.


  • #41   2. okt 2013 Lizette

    Det er altså svært at lave en seriøs debat på et indlæg der starter så negativt,og hvor du tillader dig at skære alle over en kam smiley

    Alle katte er søde alle katte er noget værd ,tavle eller ej , ihvertilfælde i min optik
    og mange andres her på KG . smiley

    Hvis nogle har generet dig ,så skriv til vedkommende privat.

    Ingen grund til vi andre skal tales ned til pga et par dårlige oplevelser på KG .
    Det er ikke rimeligt smiley og skaber en negativ debat


  • #42   2. okt 2013 Rollo :Går der nogen skår af Jer eller Jeres katte, ved at der er nogen som kalder deres langhårede kat for en MCO eller Norsk Skovkat eller hvad ved jeg?

    Personligt går der nogle skår af for mig ang min race.
    Jeg ser så mange wannabes og MCO uden stamtavle der simpel hen er så lang fra hvad standarden forskriver .
    Og de står så som MCO herinde og folk får så et forkert billede af hvordan racen skal se ud og det skader da den race som jeg elsker så højt.


  • #43   2. okt 2013 Rollos dyr - Har du ikke en navneattest (Eller navne & dåbs attest)

  • #44   2. okt 2013 Jamen hvorfor er det omvendte også så svært? smiley

    Jeg synes bare det er pudsigt hvordan argumenter og kommentarer omkring det skal være tilnærmelsesvis eller helt nedladende og mange har behov for at kommentere på katteprofiler m.v. om hvorvidt de er en race eller ej, - jeg forstår bare ikke det behov? Bevares, hvis nogen mener en kat KUN kan være en race fordi dne har papir på det, så for min skyld ingen alarm! Men hvorfor skal dét påduttes alle andre som måske ikke deler meningen?


  • #45   2. okt 2013 Fordi dette er et galleri over de forskellige racer.. Så nytter det jo ikke at der er billeder af en korthåret huskat under maine coon, fordi der er nogen der tror den ser sådan ud..

    Kategorierne er jo ikke lavet så man bare kan putte dem ind hvor det passer, men så man kan få et allround billede af katte i den race


  • #46   2. okt 2013 Rollos dyr

    Det handler om at kalde en spade for en spade.
    Og samtidig handler det om at der findes mennesker der bruger et halvt liv på at avle på racer og ikke bare at lægge to og to sammen, men at kombinere gener korrekt og fremme det bedste i racerne.
    Problemet kommer i, når kopikattene kommer og giver et misvisende billede af, hvordan racen egentlig er og ser ud.

    Og det løgn, at du ikke har papirer.. Du har din døbsattest og dit pas smiley uden det kan du jo heller ikke bevise at du er dig, det er nøjagtig det samme med kattene.
    Uden pas kan du ikke bevise at du er dansker/nordman/tysker whatever.
    Heller ikke selvom du ligner smiley

    Det handler om at holde racen ren og det kan kun ske, hvis man kan bevise tilbage i generationer at denne kat er avlet på rene racer

    Og her handler det ikke om hvad man mener, det er sådan det er.. Kan du ikke bevise at din kat er renracet.. Så er den som regel heller ikke renracet.
    Og sådan er det for at holde standarder for racen ved lige


  • #47   2. okt 2013 Heidi
    - Tak, brugbart svar smiley

    Jeg er godt klar over det måske kan give grund til at så tvivl om racens udseende, men... med fare for at lyde fordomsfuld, dem som vil gå bare lidt op i det, mon dog de reelt set søger svar om den slags racerelevante ting, på et sted som kattegalleri?!
    - Jeg er f.eks. vild med hellig birma, kan godt spørge om ting herinde vedr. racen MEN... jeg vælger da personligt først og fremmest at søge igennem nettet for avlere, klubber etc. for at danne mig et indtryk smiley


  • #48   2. okt 2013 Rollo - Jeg gider personligt ikke at søge diverse avlere igennem hvis jeg bare vil se nogle billeder af en race..

    Eller flere racer..

    Eller se hvordan de kan se ud i alle afskygninger (Ved avlere er der oftes kun billeder af små killinger og voksne katte)


  • #49   2. okt 2013 Rollos dyr

    Problemet er bare desværre at sådan er alle ikke, for rigtig mange, er tavler et misforstået koncept, især på de almindelige racer som mco, nfo, birma og ragdoll. Der er tværtimod mange der bare skal have en birma... 500 kroner uden tavle, den snupper jeg... Og så er de ligeglade med alt andet.
    Og så kan det vel være en blanding igennem flere generationer så personligheder slet ikke er som den skal være

    Og dermed får de ligeglade mennesker en forkert opfattelse af, hvad en hellig birma er og så til næste familiefest siger de "ej, den kat er slet ikke så rolig som jeg havde fået fortalt den ville være" og sender deres dårlige erfaringer videre omkring, hva de tror er en hellig birma.... Og så kan du godt se, at møllen kører?


  • #50   2. okt 2013 Min dåbsattest bevidner vel ikke meget andet end at jeg er døbt og hvem mine forældre er - mit pas bevidner at jeg er dansk statsborger, ikke at mit ophav er 100% dansk.

    Jeg kan ikke se hvorfor papiret bevidner fuldstændig at katten er f.eks. MCO, fordi, i teorien - jeg understreger, i teorien - kan man da ta' to MCO'er og sige de har lavet en parring og i virkeligheden er det naboens MCO-wannabe der faktisk er "synderen".

    I bund og grund handler avlsarbejdet vel om folks ærlighed mht. racen og at man derved stoler på avleren.

    Nu ved jeg godt jeg sætter den på spidsen, men det ligger lidt til min natur at prikke til den slags smiley

    På sin vis kan jeg godt forstå det kan være frustrerende at avle en race med stambog osv. og gå meget op i det, mens andre så vælger at avle samme race men uden at gå ligeså højt op i det - jeg tror bare ikke på at opdrætteren med stabog m.v. mister noget på at der er en opdrætter af samme race, uden stambog.

    I teorien beviser stambogen ikke nødvendigvis noget for handler den ikke om at stole på folk og om at menneskelige fejl med en fejltastning ikke sker?

    Medmindre man indenfor katteverdenen laver DNA-tests? For dét aner jeg intet om, aner intet om katteverdenen ærlig talt - jeg har kat, jeg ved hvad de skal ha' at spise, drikke og lege med smiley Det er vist lidt dét smiley

    Så når jeg spørger ind til ting og måske til ting folk finder provokerende, er det egentligt oftest blot for at få tingene belyst fra flere vinkler for det er lidt en ting jeg savner ved dyreverdenerne, - at man kan se tingene fra flere vinkler og ikke tror alle er ude efter en.

    Hvis jeg ved ejg vil have en ægte hellig birma jeg kan udstille eller hvad ved jeg, så ved jeg da også hvor jeg skal gå til og ikke gå til - hvis nogen køber en kat uden stambog og den efterfølgende ikke lever op til deres krav og de hellere ville have haft med stambog, så har de jo ikke gjort deres grundarbejde godt nok.

    Beklager, men måske blot mig der ikke kan se gallerierne som værende en nødvendigvis "sandfærdig" opslagsside.
    - Der kan da sagtens være nok så grimme eksemplarer af racerne oprettet korrekt, men som alligevel bare ikke ligner fordi de ikke lige lever op til standarden. Ligesom det da før er set opdrættere lige pynter lidt på deres historie på diverse gallerier.

    Jeg kan vitterligt bare ikke se hvorfor nogle får lyst til at sidde og zappe profiler igennem for at se "Ej den ligner ikke den race" - gå dog ud og klap katten i stedet? smiley


  • #51   2. okt 2013 Der burde stå på din navne/dåbs attest hvor du er født (Jeg har både en navne og en dåbsattest, da jeg er sønderjyde, og begge står der hvilket sogn jeg er født i)

    Vi sidder heller ikke og zapper.. Det er oftes når de stemmes ind at man lige nævner det..


  • #52   2. okt 2013 Ellers kunne det være man skulle få KG til at lave xtra kategorier:

    MCO look-a-like
    MCO stamtavle

    For en helt ny nymp i katte verden vil se hvordan en MCO ser ud og logger måske herind, tykker MCO. Så får vedkommen en masse katte som er en stor blandnings pujle, fordi der er mange som TS der har et behov for at sige deres er en MCO og den er ægte. Allerede der bliver man ked af at bruger skal ledes på forkert spor, når de skal se hva en MCO er - fordi der er mennesker som ikk kan acceptere at de har en super lækker blandings kat.

    Jeg har op til flere gange givet en blandnings kat en x-høj stemme, men har aldrig givet en kat som værende en feks MCO og der ingen stamtalve er. Så rykker jeg let videre til en kat som er en ægte MCO med tavle

    Kunne da heller ikk finde på at sige at jeg ejer en Georg Jensen ur, når det virkeligheden er en kopi. For hvem er det endelig jeg snyder i længden, det er mig selv! Jeg ville ikk kunne leve med mig selv hvis jeg stak en ung pige en løgn at den er ægte, for jeg skal jo samtidig kunne forklarer hvor jeg har købt den. I tilfælde af at pigen selv vil eje en, så skal man pluslig fortælle hende at man ikk har været helt ærlig.

    Du er da ikk dyrplager fordi du lader dine katte løs, det er helt og holden din egen sag om du kan leve med de farlige konsekventer der følger med. Kender da os opdrætter som har solgt race katte til frit løb, så er der andre opdrætter der slet ikk sælger til frit løb. Igen vi mennesker er forskellige og ser på vores kattes behov forskelligt, men alt dette gør os jo ikk til snobber - betyder bare at vi elsker vores dyr!!


  • #53   2. okt 2013 Heidi J
    - Jeg er godt klar over at for nogle er stamtavle et misforstået koncept og "den skal bare være til hygge, så jeg behøves ikke stamtavlen".

    Men man kan jo også være uheldig og købe en fin ægte racekat som stadig ikke lever op til standarden, ligesom dem som har en flok af samme race sikkert kan sige ikke alle er fuldstændig ens - ligesom ikke alle danskere er ens, nu vi var ude i at sammenligne med dét.


  • #54   2. okt 2013 Nu er MCO forfærdelig populær, desværre. Så alt der har lidt pels er den sådan i manges øjne.

    Hvad der gør mig trist er racen ødelægges, og jeg er trist selvom det ikke er egen race.

    Dette misk-mask der bringes til dyrlæge og fejler et eller andet skævvrider sundhedsstatus på MCO, det er så sørgeligt og bidrager ikke til andet end frustration

    Er man hooked på en race, så er man også forpligtiget til sætte sig ind i hvilke lidelser den kan døje med - opdrætter man er det et must man forsøger at parre så mest muligt undgås. Deltager i seminarer osv.

    Min oplevelse er der så er er en del der springer over hvor gærdet er lavest, det er så meget nemmere, ofrer man ikke engang hvad en stamtavle koster -. hvad ellers er der så sparet på



  • #55   2. okt 2013 Altså jeg vil give TS delvist ret, da jeg købte Kayla så var jeg hundrede på at hun var maine coon. For det første havde jeg ingen forstand på katte, udover hvordan man skulle passe dem smiley og for det andet skrev opdrætter at det var renracede og begge forældre var efter forældre med stamtavle. Forældredyrene lignede hvad jeg ville mene var en maine coon og kattene havde det jo godt.
    (At jeg så fik et lille loppebefængt kræ med hjem var en anden historie) Men da jeg stolt viste min kommende killing frem, så fik jeg simpelthen så mange hug og blev talt rigtig ned til, at hvor vovede jeg at kalde min kat det osv. Og som helt ny katteejer som jo bare er lidt grøn, så er det ikke det bedste indtryk man får af stamtavle folk. I stedet skulle folk jo bare høfligt have informeret mig om hvordan verden hang sammen.

    Nu er jeg også hundeejer og min hund har stamtavle, og nu er jeg blevet en af de stamtavle folk. Der kan sitre helt når jeg hører at den har ikke tavle fordi den bare skal bruges til hygge. Men jeg vil ikke nedgøre nogen på det grundlag eller få dem til at føle sig forkerte i deres valg.

    Bye the way så hvis nogen spørger hvad min kat er så er hun en Wanna Be Coon smiley Det er en race alle kan leve med smiley Jeg er hamrende ligeglad hvad hun er, hun er den smukkeste, sødeste kat, og helt perfekt i mine øjne. Men jeg har lært at næste gang jeg skal have kat bliver det enten en tavlekat eller også bliver det en internat kat, jeg vil ikke købe mit dyr hos "opdrættere" som snyder folk hvilket jeg jo egentlig synes de gør. Jeg opdrætter selv kaniner og ville aldrig sælge en blandingskanin under betegnelsen renracet. For dyret er jo lige så meget værd når det er en blandingskanin, og samtidig er der ingen snyd mellem mig og køber.


    Vedhæfter lige et billede af verdens smukkeste Wanna Be Coon smiley


    profilbillede
  • #56   2. okt 2013 Hold nu helt K... Nicole, det er godt nok en flot kat du har. smiley

  • #57   2. okt 2013 Rollo - Katte kan godt få stamtavle uden at leve op til standerten, så længe forældrene har det..

    Og det hedder alle eller ingen i et kuld, man kan ikke vælge og vrage imellem hvem der skal have stamtavle..

    Og stamtavlen SKAL følge katten, så enten har den, eller også har den ikke


  • #58   2. okt 2013 Tak Lasse smiley

  • #59   2. okt 2013 Jamen hendes 1. tråd er her da skam stadig, så man frit kan gå ind og læse, hvad de "forfærdelige" snobber har skrevet incl. mig smiley

  • #60   2. okt 2013 Jeg vil sige at jeg synes det er en skam at man kommer en kat ind under racen hvis den ikke har stamtavle eller ikke ligner. For nu ved jeg at min kæreste og jeg, vi bruger hundgalleri til at kigge på racer og finde ud af hvilken race vi vil undersøge nærmere, og hvis vi så ser en hund inden under racen bullterrier, og den så slet ikke ligner i sidste ende, så ender vi jo med at snyde os selv. Det ville jo være det samme hvis vi gjorde det med katte.

    Mine katte ville heller ikke betyder en dyt mere for mig hvis de var racekatte, nu har jeg to skønne blandinger og for mig er de verdens dejligste og flotteste katte! smiley


  • #61   2. okt 2013 Og som det er ret typisk for den her slags tråde, så glimrer ts med sit fravær smiley

  • #63   2. okt 2013 Ja Skovmisserne. Det er den smiley

    Da er vi jo mega onde eller nowet smiley


  • #66   2. okt 2013 Det tvivler jeg på der gør.. I de andre tråde er hun også forduftet

  • #69   2. okt 2013 Jeg kan nu godt forstå ts ikke har lyst til at deltage i debatten mere. Hun har nok fået en del mere hug end hun regnede med og det må bestemt ikke være behageligt når samtlige er imod en her inde. Jeg siger ikke i er forker på den, slet ikke, jeg siger blot at det nok ikke er så behageligt for ts. Folk er jo bestemt ikke blege for at gøre grin med at ts får hug.

  • #70   2. okt 2013 jeg er skam ikke hoppet ud af debatten her.
    bare ikke opdaget I også havde svaret på denne,da jeg ikke har siddet ved computeren.
    Men sorry,skal da nok få ham puttet ind under blandingskat og det samme med Simba jeg har.
    Købet begge som mc og ja,de var billige begge 2,da jeg ikke vil ofre 5000 el lign da jeg som skrevet før kun bruger dem til kæl og hygge og er faldet for deres sind og størrelse.
    Kald mig snydt,men nu var det ikke en opdrætter jeg købte af, men en privat person der solgte på gul og gratis.
    hun avde kun moderen og faderen til Silver og havde holdt sin hunkat indenfor mens den var i løbetid.
    Derfor jeg skulle mene at Silver var ægte.
    At i så mener han ikke er ud fra billeder er lidt ligegyldigt og dog alligevel ikke,for man bliver da lidt ked smiley
    Men uanset hvad,er alle mine 3 katte jordens skønneste dyr... Ægte som uægte


  • #71   2. okt 2013 I sin tid købte jeg 2 norske skovkatte, og de blev oprettet som dette

    Meeen jeg har ikke noget bevis på at de rent faktisk er norskeskov katte, måske de ligner tilstrækkeligt jeg har ihvertfald aldrig fået kommentere om at flytte dem.

    Jeg valgte selv at flytte dem til blandinger, jeg har så valgt at skrive blanding norsk skovkat Malou - det er hvad de er solgt som. Om man synes det er rigtig eller forkert at gøre sådan ved jeg ikke men det er måden jeg valgte at gøre det på.

    Hvorfor indså jeg det ikke var rigtig at have dem stående som norske skovkatte, jo da jeg selv fik racekatte med tavle og lærte om standarden, kunne jeg se hvor mange katte der er derude som slet ikke følger standarden men alligevel er listet som hellig birma.

    Når så jeg tænker på folk som ikke har sat sig ind i racen søger på racen, kan de få et helt forkert indblik i hvordan eks. En hellig birma egentlig skal se ud.
    Og det synes jeg er sørgeligt.

    Så nej det er ikke noget med at være snobbet at gøre, jeg synes det betyder noget at kan kategorisere kattene korrekt, så der ikke hersker tivivl om hvordan racen rent faktisk skal se ud.

    Prøv bare at tænk på de mange spørgsmål ang. Korthåret Maine coon, det er da os forfærdeligt at folk rent faktisk tror at de findes i den udgave, hvor mange der er blevet snydt på det groveste.

    Ved at kategorisere kattene korrekt hjælper vi mange der er ved at søge og lære om de forskellige racer, det er hovedsageligt derfor jeg synes det er vigtigt at dele dem op i de rigtige katagorier. smiley

    Er det snobbet i dine øjne??


  • #72   2. okt 2013 Du kan fremover være 100% sikker på, at er det ikke stamtavle på en nfo eller en mco, er de ikke ægte. Simpelthen fordi racen er så populær og misforstået.
    Og køber du ikke fra en opdrætter (med opdrætternavn) kan du være 200% sikker


  • #73   2. okt 2013 Nu ved jeg godt debatten har været lang..

    Men må indrømme at jeg bliver lidt stødt på manchetterne at blive kaldt snob, jeg har ikke tavle katte, men helt almindelige huskatte, og nogle dejlige nogle af slagsen smiley men jeg er en af dem der ved profiler når de er til indstemning, ofte kommenter på hvis en kat er sat under forkert race, jeg anser det ikke for snobberi og føler mig bestemt ikke som en snob, men jeg mener at racerne er der for en årsag, for at man kan se racerne og være sikker på at det er den race som er beskrevet man ser på..

    Min huskat som er blå og har en vis lighed med en Russian Blue, kunne jeg aldrig finde på at kalde for race kat, faktisk er jeg blevet spurgt om hun har Russian Blue i sig, da hun er hittekilling kan jeg ikke svare på det, men tvivler stærkt, så jeg skynder mig altid at sige nej nej hun er helt almindelig huskat..

    Jeg er egentlig af den mening at det er snobberi at udgive sin kat for noget den ikke er, hvorfor er det vigtigt at kalde sin semilanghårede kat for en MCO, er det vigtigste ikke at det er en sød og dejlig køn kat man har med stort K smiley

    Og hvis nogen har kaldt dig dyreplager fordi du har fritløbende katte, tjaa så er det da dem der har et problem og ikke dig..

    Jeg forstår ikke helt at du bliver ked fordi du får at vide at dine katte ikke er race typiske, for de er som du siger de dejligste katte for dig og tavle eller ej så er de ægte katte, ikke race ægte men Katte.. smiley


  • #74   2. okt 2013 fordi jeg jo stolede på det var maine coon nu da jeg købte dem,trods den billige pris.
    Men trods de er ikke er ægte som jeg har fået svar på her,ville jeg ikke bytte dem med nogle andre smiley


  • #75   2. okt 2013 Min MCO opdrætter var den lykkelige ejer af en kat med stamtavle der sagde den var MCO men det var en huskat med MCO sind smiley hendes første rasekat. Som hun håbede skul e være starten på hendes opdræt, den levede et langt og lykkeligt liv som kastrat og et evigt minde om, at hun skulle se sig for, og da hun ikke kunne mere var det med stor sorg de tog afsked med hende.

    Man kommer jo til at elske dem, og selv hvis man får en fejl ordre, kan man jo ikke bare sende den retur.
    Fortsæt du med at elske dem, og vil du en dag have en der følger standarden ? Ja så ved du, at du må finden god opdrætter og give en del for en MCO med tavle smiley


  • #76   2. okt 2013 Self. Ikke.

    En stamtavle afgør ikke hvor højt vi elsker vores katte det gør vore hjerte smiley


  • #77   2. okt 2013 Selfølgelig gør den ikke det jeg elsker vores huskat Noel lige så højt som vores MCO smiley

  • #78   3. okt 2013 En leveret killing med hele pakken kan ikke sælges meget billigere end 5000.

    Nogen har så den opfattelse at det der mangler er billigere gør de det selv - det er det ikke i de fleste tilfælde, da opdrættere normalt får lidt storkunderabat hos dyrlægen


  • #80   3. okt 2013 Lis vi søgte kat i seks måneder i hele landet. En ting jeg lærte mere end noget andet var, at hvis katten kostede under 4500kr i jylland så var der noget galt.

    En opdrætter der solgte sine katte til 3800, alle hendes katte havde klamydia og levede under kummerlige forhold.

    Et andet opdræt tog sig 3500 pr. Kat. De var dog ikke færdig vaccineret og de gik med ihvertfald 26 andre katte under mindst lige så kummerlige forhold med bla. Kun 2 kattebakker i hele huset.

    Min opfattelse er at sunde opdræt sagtens kan sælge kattene til normal pris. Hvorimod opdræt med problemer føler de må sænke prisen for at sælge kattene.


  • #81   3. okt 2013 Skovmisserne

    Tror også Lis måske er prisskadet af hendes egen race, hvor en killing ikke koster under 5000 smiley
    Men man får typisk hvad man betaler for, så en mco og nfo til 4000 har typisk flere sygdomstjek (her tænker jeg gen-sygdomme) bag sig.
    Så køber du en racekat med tavle til 2000 kroner, kan du ikke vide dig sikker på om den skal aflives for hofteproblemer om et år, hvis forældrene ikke er testet negativ.
    Og så afhænger prisen også af, hvor fin stamtavlen er


  • #83   3. okt 2013 Pris plejer også at følge kattens alder. Mange vælger at sænke prisen på lidt ældre killinger og demed får underskud smiley

  • #86   3. okt 2013 Ligegyldigt hvor meget man selekterer på sundhed, tester for arvelige sygdomme, vaccinerer efter foreskrifterne, så kan vi altså ikke garantere at dyrene ikke bliver syge, hvor meget vi end gerne vil.
    Der vil altid være nogle dyr som "falder ud" og er mere syge end andre, men det kan vi jo ikke se før vi sælger.
    Jeg får tit spørgsmålet af købere: Hvor gammel bliver den ? ! Så stiller jeg modspørgsmål: Hvor gammel bliver du ?
    Man kan ikke garantere for sygdom eller alder, det er levende individer vi har med at gøre, men vi kan gøre vores bedste ved at selektere efter sundhed smiley


  • #87   3. okt 2013 Er man bange for indavl, så kig dog i stamtavlen. Søg på nettet efter stamtavledatabaser, der kan man se sindsygt langt tilbage i anerne, og optræder det samme navn mange gange, kan man jo vælge fra smiley


  • #88   3. okt 2013 Altså lige omkring pris så kostede min "racekat" smiley mig 2500 kr. en lille dyrlægeregning oveni på 700 tror jeg fordi den havde lopper og skulle i behandling. Heldigvis er jeg sluppet med en udover det meget rask kat, dog er hun allergisk overfor vaccine så hun kan ikke vaccineres eller forsikres hvilket jo er lidt øv, men må jeg leve med. Hun har kun været til dyrlægen en gang udover det og det var da hun skulle steriliseres det kostede så 2500 kr. også. Så samlet har jeg jo givet 5700 kr. for en tavleløs kat, af udgifter en tavlekat ikke ville have kostet mig. Det er ca. samme pris som jeg ville kunne få en neutraliseret killing fra en opdrætter så kan ikke lige se at min kat har været billigere hehe smiley at jeg fik verdens bedste kat ud af det har jo så været meget heldigt smiley

  • #89   3. okt 2013 Det er jo helt umulig at diskutere pris ved man ikke hvad der følger med.

    Der var langt bedre økonomi for mig omkring for 20 år siden hvor jeg solgte killinger for 3-3500 med én vaccine og uneutraliseret.

    Prisen på voksne katte kan ikke sammenlignes med killinger. Jeg har netop leveret en voksen på 5 år med hele pakken og tænder var ordnet for 120 - det var hvad det kostede mig i benzin at aflevere hende.

    Det er korrekt at aby'en ikke døjer med HCM og derfor ikke hverken DNA testes eller scannes. Men der bliver da testet for andre arvelige sygdomme hvilket også har en pris skulle jeg hilse og sige.

    En killing herfra er testet hvis det er nødvendig, tester ikke er forældrene frie.
    3 x dyrlægebesøg - to gange til vaccinering og
    en gang til kastration og mærkning, chip eller øremærke er ejers valg + registrering.
    Killingen leveres i sit nye hjem med stamtavle, kontrakt og sundhedsbog
    Livslang support


  • #90   3. okt 2013 Det her link fortæller faktis meget godt hvad det koster pr. killing for en opdrætter inden den flytter hjemme fra smiley
    http://www.kattehandel.dk/pris.htm

    Dog er prisen for indkøb af avlsdyr, udstillinger, DNA-test m.m. ikke indregnet


  • #91   3. okt 2013 Snobberi?
    Jeg magter ikke at læse hele tråden, men hvad er der forkert i at have en "blandingskat"? Hvorfor skal det være en MCO når man ikke er sikker i sin sag?
    Og sikker kan man IMO kun være hvis den har stamtavle.

    Nææhh...
    At sige at jeg har en MCO uden at generne er helt i orden det er lidt snobbet synes jeg, for det er så p**** moderne at have langhårskatte - og bevares, de er da også nuttede - ligeså nuttede som huskatte smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #93   3. okt 2013 Vi alle kan have en dårlig dag eller periode hvor det hele bare bliver for meget for èn og kan lave et indlæg som man ellers ikke ville have gjort.

    Nej det var ikke pænt af TS at skrive "" en del snobber herinde"" men tag det da med et gram salt. Jeg bliver ikke stødt af de ord, selv om jeg har 3 katte med stamtavle, fordi jeg ved med mig selv at jeg ikke har købt mine katte for at være en snob. Så derfor bliver jeg ikke stødt over en enkelt person skriver det, som måske har en dårlig dag, det er jo ikke mit problem. smiley

    Men jeg tror nok at TS har forstået mange af de ting der er blevet skrevet nu. smiley


  • #94   4. okt 2013 Nu avler jeg selv birmaer med stamtavle, men jeg har en super skøn birma - uden stamtavle! Jeg ved hun er renracet, da begge forældre havde stamtavle. Hun var min første kat, og dengang gik jeg ikke op i det med tavlerne.

    Nu er kategorierne herinde jo sådan, at du vælger en race når du opretter en kat herinde, hvorefter du udfylder om hvorvidt katten har stamtavle.
    Derfor er min Cleo sat under birma, UDEN stamtavle - for hun ER en birma men UDEN stamtavle.

    De 3. MCO varianter Lasse P opstiller i første indlæg er vel fine nok, men så manger der altså en 4. variant. For hvis to birmaer eller MCO får killinger, begge med stamtavle, men ejer/opdrætter vælger tavlen fra, eller også er tavlerne lukkede. Etikken er en helt anden snak, men dermed må killingerne da være "ligeså ægte" som en killing med papiere, blot ikke med samme arrangement bag som en "rigtig opdrætter" lægger i arbejdet.


  • #95   4. okt 2013 "Nu er kategorierne herinde jo sådan, at du vælger en race når du opretter en kat herinde, hvorefter du udfylder om hvorvidt katten har stamtavle.
    Derfor er min Cleo sat under birma, UDEN stamtavle - for hun ER en birma men UDEN stamtavle."

    Er du sikker på det - altså at der oprettes om katten er med eller uden stamtavle?


  • #96   4. okt 2013 Vil gerne slå fast, at man sagtens kan få en sund og rask kat for under 5000.
    De behøver hverken være vanrøgtet eller mangle diverse behandlinger - blot et spørgsmål om, hvad opdrætter ønsker at tjene. Om det enten skal gå op med omlostningerne eller give lidt ekstra for det hårde arbejde.
    Jeg må ud fra min erfaring erkende at 3000, som jeg sælger mine for, kun lige kan gå op. Og så er der ingen kredit for arbejdet bag. Men det kommer jo også an på om man ønsker "at brænde inde med" en masse killinger. Så må man jo sælge til en billigere pris.
    Så prisen siger ikke altid det hele!
    Men ja, det afhænger skam også af udbud/efterspørgsel som alt anden handel smiley


  • #97   4. okt 2013 Det kan da umulig gå op med to vacciner, øremærke/chip + registrering, neutralisering, stamtavle, tests, levering osv -. alene det er mere end de 3000

  • #98   4. okt 2013 Røde var super billig, og 11 mdr men det hele, jeg vil sige rent tab for opdrætteren, for han var billiger end en internat kat smiley
    Men jeg er en af dem som ikke tror der er stor gevinst på opdræt, tværd imod smiley


  • #99   4. okt 2013 Blev Røde diskvalificeret siden han ikke kostede mere hos en opdrætter??

  • #100   4. okt 2013 Jeg mener jeg kun gav 2.000 kr for den Europé jeg havde.. Der var intet i vejen med hende smiley

  • #101   4. okt 2013 smiley nææææ han er jo også udstillet, men der måtte ikke gå han killing videre i avl, i det kuld, det blev aftalt med den som havde hans far, der er en halv bror i avl i dk, og når der kun er 7 opdrættere er de nød til, at tænke sig meget om og hente nye katte fa udlandet.
    Derfor er Røde tidligt neutraliseret og ikke beregnet på avl, og som 11 mdrsyntes de det var på tide han kom til nyt hjem, hans bror fik nyt hjem her i foråret!


  • #102   4. okt 2013 Det blev en lang debat som vidst aldrig ender. Havde jeg ikke lige regnet med...
    har ikke læst alle svar og heller ikke pointet på alle er snobbet,for så var det ikke det jeg mente.
    Men kort sagt synes jeg bare det kun virker som om at katte,uanset race,kun er racerene hvis de har stamtavle. Alt andet er blandinger.
    Købt min som Maine coon.
    At han så ikke er det i følge Jer,er der så ikke noget at gøre ved. Han er dejlig alligevel,såvel som mine andre dyr.


  • #103   5. okt 2013 Hov Lis, havde ikke set dit spørgsmål...

    Ja, når du opretter en kat herinde, så vælger du racen, hvorefter du udfylder feltet om den har tavle...

    Eller misforstår jeg dit spørgsmål nu?


  • #104   5. okt 2013 Du har ret Ditte - det er længe siden jeg har oprettet kat - og gør det ikke mere, da de ikke bliver stemt ind. Fint for mig - men nogen burde vist købe sko et nummer større smiley

  • #105   5. okt 2013 @skovmisserne: Når Lis skriver at en kat sælges med "hele pakken" er jeg ret sikke på, hun ikke taler om en killingepakke smiley "Hele pakken" betyder, at katten er neutraliseret, vaccineret, mærket og registreret. Er det med i prisen, når du ser racekatte til 2000 kr. ? Og hvad mon kattens pris løber op i, når du selv skal ud at betale for de ting efterfølgende?

    Mere generelt: Jeg har ikke læst hele tråden, men faldt over påstanden om at racekattene er mere indavlede og dermed sygelige end andre katte. Ingen tvivl om at for tæt avl i generationer kan være skadeligt. Og netop derfor er stamtavlerne et uundværligt stykke værktøj, når man opdrætter. Man kan sørge for at parre ud igen efter de tætte parringer, så der netop ikke opstår indavlsdepression. Og man kan sikre sig, at de rette katte tages ud af avl, hvis der opstår et problem med en linie.

    Når man avler på katte uden papirer, hvordan sikrer man sig så imod for megen indavl? Jeg får ofte det indtryk, at så længe man ikke ved, hvorvidt de katte, man parrer er beslægtede, så er der ikke tale om indavl smiley Går det, så går det. Og hvis noget går galt, så er det nok bare et af naturens luner. Ingen kan alligevel bevise, det har noget med avlen at gøre, for intet er registreret.
    Man kan så spørge sig selv, hvad man finder mest hensigtsmæssigt - for kattenes skyld.

    Og hvad tror I, der foregår i blandt fritgående fertile katte i Danmark? Spørger de til hinandens afstamning, inden de parrer?
    Katte uden stamtavler kan ikke dokumentere deres ophav. Netop derfor kan man ikke påstå, at de er mindre indavlede end de stambogsførte. For hvordan ved man det?

    Jeg ved desuden, at der hos mange opdrættere ligger et meget stort fokus på netop sygdomme. Man tester, man registrerer og studere sygdommene i egen race for at sikre racens sundhed i fremtiden. Det kan give det billede at racekattene er mere syge end andre katte. For der tales om problemerne! Hos blandingerne og huskattene gøres der intet forebyggende via avlen, for hvad kan man egentlig gøre, når ikke man aner, hvordan kattene er beslægtede?

    Når man stambogsfører sine racekatte, kan man arbejde for racen som helhed.
    Når man ikke gør det, bekymrer man sig kun om den ene kat, man ser foran sig - ikke om alle de andre i samme race. "Hey, hvis dette kuld gik godt, er jeg tilfreds. Skidt pyt med, hvad der sker i næste generation."

    Jeg ved godt, hvilket avlsarbejde, jeg støtter. Og det har intet med snobberi at gøre smiley


  • #106   5. okt 2013 Beltane: Jeg mener jeg kun gav 2.000 kr for den Europé jeg havde.. Der var intet i vejen med hende

    Steriliserede du ikke hende på grund af dårlig tandkød? Begge dele kan du lægge til købsprisen ...



  • #107   5. okt 2013 Nej, hun blev ikke neutraliseret hos mig.. Hun kom tilbage til opdrætter af personlige årsager, hun neutraliserede hende og tog hende med på udstillinger, hvor hun klarede det godt smiley

  • #108   5. okt 2013 Liz

    Bliver de ikke stemt ind ??
    Jamen hvad sker der lige for folk.
    Kg hvor ikke alle er velkomne ... Hu Hej hvor det går smiley


  • #109   5. okt 2013 De bliver afvist - stadig det er fint for mig. Har mere ondt af dem med de for små sko:-)
    Jeg har prøvet det et par gange - så slut med at oprette katte.


  • #111   5. okt 2013 Årsagen er mig -. der er mange der syntes jeg en nævenyttig bedrevidende møgkælling.

    Der kommer ikke en eneste mere ind - det pjat gider jeg ikke spilde tid på:-)


  • #112   5. okt 2013 smiley jeg syntes da du kommer med mange gode råd Lis, så jeg fatter det ikke smiley

  • #113   6. okt 2013 Nej jeg forstår det virkelig heller ikke..
    Jo, Lis - du taler lige ud af posen.. Men forstår jo altid at formulere dig pænt..
    Der må være folk der går med VIRKELIG små sko, hvis de bliver stødt over det smiley


  • #114   6. okt 2013 At man ikke stemmer en kat ind alene pga. at man ikke bryder sig om personen bag, det er simpelthen for barnligt smiley
    I øvrigt kender vi jo kun hinanden i cyberspace - okay jeg har regnet ud at nogle har andre relationer, men hvem ved hvordan vi er i virkeligheden??


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 164 Svar: 3.367
    #117   6. okt 2013 Det ville måske være en god ide om vi også kunne se hvem der gav

    velkomstpoint og
    afvisepoint

    Så når man trykker på tallet ved velkomst eller en afviserpoint, kan se hvem der har giver hvad. smiley


  • #118   6. okt 2013 Ja Janne det syntes jeg da ville være en super god ide, den må vi videregive til admin Rikke smiley

  • #119   6. okt 2013 Det kan man se på de nye bazoom gallerier, i hvert fald hvem der byder velkommen..
    Der kommer der automatisk en kommentar til galleriet hvor der står velkommen


  • #120   6. okt 2013 Jeg er ret .... det siger mere om dem end om mig. Men nogen mener jo ikke de kan lære noget af andre da de selv ved alt. Forhåbentlig bliver de klogere en dag. Jeg lærer noget nyt stort set hver dag - noget viser sig brugbart andet ikke.

  • #121   6. okt 2013 Man bliver aldrig for gammel til at lære smiley

  • #122   6. okt 2013 Jeg har læst din side om vaccinationer en del gange smiley og sammenligner med oplysninger fra min bog " giv din hund og kat et sundt liv" og det har givet mig et skub og jeg har aftalt der skal køres efter de nye anbefalinger, når det gælder mine katte smiley og min dyrlæge har lovet at sætte sig grundigt ind i det smiley ellers kommer jeg bare selv med en plan ( den har jeg jo allerede nu, for hver kat )
    Jeg har alt for mange gange fået vaccineret syge katte af dyrlæger der mente det var ok, det kommer aldrig til at ske mere smiley


  • #123   6. okt 2013 Jamen Lis, du er da også bare sådan en kælling når du ikke gider give folk ret når de er forkert på den smiley

    Jeg er hvertfald glad for at have dig herinde smiley

    Nogle folk mener desværre man snakker grimt bare fordi man ikke er enig og holder på sit..


  • #124   6. okt 2013 Lis
    Så strid er du da heller ikke he he smiley

    Janne

    Super hvis man kan se hvem der afviser ;)det forhindre vel nogle af de mest
    useriøse brugere i at afvise


  • #127   8. okt 2013 Med tavle eller uden tavle - det er vel ligemeget bare man er glad for sin kat. Jeg vil personlig meget gerne have en ren Ragdoll eller Hellig Birma, men det mener Nordea ikke jeg vil ;). Så jeg har Carlokat og Wallemis, og de er i mine øjne fantastiske. Jeg havde misforstået reglerne og satte Carlo under Ragdoll, men det skal han selvfølgelig ikke, for han er ikke racekat. De forskellige racekategorier er vel lavet, så folk med racekatte kan følge andre med samme race, og mere er der vel egentlig ikke i det....eller har jeg misforstået? -det er ikke første gang, hvis jeg har smiley .

    Mine er racekatte, de tilhører den race der hedder "elsket af deres ejer" smiley


  • #129   8. okt 2013 Jeg forstår så ikke den her diskussion skal tages igen og igen - og slet ikke af brugere der har været her i flere år. De burde om nogen vide hvad de går ind til.

    Det er lidt den der med så snart glæden over den billigere pris har lagt sig - så vil man noget mere


  • #130   8. okt 2013 winnie w.
    Er nu Silver han hedder :D.... Simba er min anden mc blanding.
    Men jo jeg nyder liver med alle 3 katte. De ar jo hver deres personlighed


  • #131   8. okt 2013 lige for at lukke den af for mit vedkommende ligger jeg lige et billede op af Silver s mor og far.
    Der må i meget gerne give mig jeres mening
    Dette er faderen


    profilbillede
  • #132   8. okt 2013 og her moderen

    profilbillede
  • #133   8. okt 2013 Moderen er hvertfald ikke ren MCO..

  • #134   8. okt 2013 .? Jeg syntes hun ligner manne's mor, måske lidt mere spids i ansigtet?? Men jeg er ikke ekspert og selv om katten har stamtavle kan den jo også have fejl på boksen og andre fejl smiley så vi kan jo kun skille ved tavle eller ikke tavle.
    Helt klart der burde være en kategori der heder uden tavle, så slipper vi for de her dumme diskussioner, for tavle eller ej det er en kat smiley


  • #135   8. okt 2013 Det er umuligt at sige hvad kattene er, når ikke der er registreret noget omkring deres afstamning! De kan være både racerene og blandinger. Der findes jo også reg. opdrættere, der ikke går særligt højt op i typen på deres katte. Og der kan være avlsprogrammer, der medfører nogle typemæssige "svipsere" i et ellers fornuftigt opdræt. Alt gætteriet kan man ikke bruge til så meget - enten ved man det eller også gør man ikke smiley

  • #136   8. okt 2013 eller afkom af katte der ikke er kastreret men med lukkede stamtavler fordi opdrætteren ikke ønsker de går i avl - det kan der være mange grunde til

  • #137   8. okt 2013 Ja det kunne jo være en køn brøler hvis jeg havde brugt Manne til avl og uden,at tjekke for sygdomme, han er jo efter flere generationer af katte uden HD og dna test for?? Mener det er hjerte sygdom? Sååå jeg kunne da lave fine killinger og fortælle hans forældre var testet smiley men det viste sig jo han havde svær HD i den ene side og lidt bedre, men stadig i en grad man ikke må vel på, i den anden smiley godt han var tidligt neutraliseret!!

Kommentér på:
ingen stamtavle,så man dømt

Annonce