Så kom den vilde killing ind {{forumTopicSubject}}
Idag besluttede vi os for at prøve at tage den lille vilde killing ind, selvom vi egentlig var blevet advaret imod at gøre det.
Men må sige det gik over AL forventning. Hun tog det selv bedre end to af de katte vi havde i forvejen. De gemte sig de første to dage. Allerede 1½ time efter Tiny var kommet ind, havde hun mødt alle husets dyr (på nær slangen) og hilst på dem med succes.
Hunden var lidt farlig den første times tid, men derefter fik selv hun lov at gøre Tiny ren.
Vi måtte dog være noget kun hurtige da vi skulle spise, for pludselig var der flyvende killinger - Det skulle man ihf. tro, for hun kom fra alle steder for at smage vores mad.
Hun spiste og drak indenfor de første 3 minutter (trods der stadig både var mad og vand i stalden), og hun har været på bakken 2 gange og lavet både nr. 1 og nr. 1.
Nu ligger Tiny på et håndklæde på en stol og sover, ovenpå alle de nye indtryk.
Her er en meget kort video, ligeefter hun er blevet taget ind, og havde gået en runde i stuen:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151805410628822&set=vb.580043821&type=2&theater
Og her er et album med billeder fra hele den første halvanden time, fra hun kom ind, og til hun faldt til ro på fars skød:
https://www.facebook.com/lykke.twh/media_set?set=a.10151805493898822.1073741843.580043821
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
jun 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Katte: 5 Emner: 91 Svar: 144
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Måske viser problemerne sig først om 1-3 år, men i ved jo hvad i har med at gøre og hvad i kan forvente og så må i jo tage den derfra..
Med mindre de slås og virker aggressive over for hinanden, så syntes jeg det er en dårlig ide at afholde kattene fra hinanden, for det betyder at det hele skal foregå forfra hver eneste morgen, og de "gamle" katte ser jo den lille ny som noget farligt, siden den bliver fjernet hver aften og dukker op igen hver morgen..
jun 2007
Vores tre kan godt være lidt efter hinanden, men vi har besluttet os for at lade dem alle være sammen i nat, og så ser vi hvordan det går.
Hun virker til at føle sig 110% hjemme - Ved hvor alting er, og bruger megen af tiden på at sidde på vores skød. Bl.a. mens vi har siddet og set film. Derudover er hun blevet vasket af både hund og de andre katte. Den eneste der synes hun er lidt farlig, er Taz, som er den roligste af dem alle. Tøsen, som plejer at være den der giver de andre klap, har vasket hende, og har generelt taget rigtig godt imod hende. Så so far går alting godt. Og så må vi jo tage den herfra.
Ikke nogen grund til at male Fanden på væggen - Som sagt, kan der jo komme gnidninger bl.a. alle, om det er katte, hunde eller heste.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Han er efterhånden 3 år og ekstremt kontaktsøgende og kælen.
Bakken har han brugt fra dag 1.
Sidst ankomne - virkelig VILDkilling - er i dag kommet så langt, at hun selv hopper op til mig for at nusse. (Man når langt med smør på en finger)
I lang tid både tissede og lavede hun på risten i badeværeset, men da jeg satte en lille bakke over, brugte hun den.
Hun var kun 5-6 uger, da hun en dag sad ude i min indhegnede have.
I dag er hun nok 16 uger.
Hun har lige fra starten og uden probler været sammen med både husets katte og hunde, men de er også meget gæstfrie og både vasker og leger med hende.
jun 2007
Tak for en dejlig historie. Så er der håb forude.
Natten er gået uden problemer her. Hun har brugt kattebakken fra første gang hun lavede, og fik brugt den 4-5 gange igår, mens vi var oppe.
Ligeledes har hun spist rigtig godt. De andre katte lod hende få dåsemad, selvom de godt kan hakke lidt på hinanden når de får (de får ikke så tit, for at undgå det bliver en vane).
Og ja, så lå hun på kærestens mave, da jeg kom ind her til morgen
maj 2007
Jeg kender flere, der har taget en vildkilling ind uden efterfølgende problemer.
Dog er jeg ret sikker på, at det kan give problemer, hvis man tager en stor killing ind i en lejlighed som alenekat, hvis den har været vant til at kunne være ude og sammen med andre katte.
Og det gælder ikke kun vildkillinger.
Du får lige et ekstra billede af hende.
maj 2007
I starten var Kiss-Kiss (kalde-mad-lyden blev efterhånden hendes navn) så vild og så bange for mig, at hun lynhurtigt flygtede og gemte sig, bare hun så skyggen af mig på afstand - også, når hun kom ind i huset (det var jo godt vejr, og havedøren stod åben hele døgnet), så jeg havde mine betænkeligheder.
Overvejede faktisk i starten, om jeg ikke burde lade hende aflive.
jan 2012
Dåsemad eller måske rettere vådmad er super sundt for kattene, de bidrager til deres væske balance, katte er ikke særligt gode generelt til at drikke nok væske selv, ved at give vådmad så hjælper man katten med dens væske indtag..
Mine får dåsemad 2 gange dagligt, og min dyrlæge har netop anbefalet mig at skrue op for dåsemaden så den gamle får det 3 gage om dagen og gerne 100gram pr. gang, så hun forhåbentligt kan tabe sig, da dåsemad også mætter meget mere og længere..
Så selv dyrlæger anbefaler dåsemad, da det pga væsken forebygger urinvejslidelser, nyreproblemer m.m.
Sorry, blot lige en mindre kommentar til dit sidste indlæg nr.6
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
jan 2012
Hvis den stadig vil få mulighed for at komme ud og den øjensynligt trives med de andre katte, så tror jeg såmænd nok det skal gå fint trods det at den er født vildkilling..
Men at den ikke har fået særlig meget katte-opdragelse fra sin mor kan på sigt give noget uheldig adfærd, hvilken kan der ikke spås om eller om der overhovedet kommer nogen, men risikoen er der jo..
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Tillykke med den lille ny
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Da jeg fik Frk. Leopold ind i pleje, var hun cirka 6 uger gammel, og selv om hun kun var en lille splint på 276 gram, var hun en RIGTIG vildkilling. Hun hvæsede og spruttede og fægtede med de bittesmå kløer, hver gang jeg rakte hånden ned for at samle hende op og give flaske, men dengang betød det ikke så meget - hun var jo så lillebitte, at jeg nemt kunne hapse hende alligevel, og når først flasken kom i munden, var der ro.
Men, men... på trods af, at hun faktisk fik flaske 4 gange i døgnet, fra vi modtog hende i pleje, og til hun var omkring 8-9 uger gammel, blev hun aldrig rigtigt tam. Hun var nysgerrig og ville gerne være med i vores hverdagsaktiviteter, men på afstand. Forsøgte vi at røre ved hende, stak hun som regel af i en pokkers fart. Kun i meget, meget sjældne, korte øjeblikke, når hun selv ville, kunne det lykkes at komme til hende.
Sådan en hittekilling kunne vil jo ikke sælge, så vi stod med valget mellem at aflive eller beholde hende selv. Da jeg aldrig er gået ind for at aflive en sund, rask og velfungerende kat (eller noget andet dyr for den sags skyld), valgte vi at lade hende blive boende hos os på sine egne præmisser. Som 12 uger gammel blev hun indfanget og bragt til dyrlægen for at blive neutraliseret osv., men ellers har hun fået lov til at passe sig selv. Hun har hygget med de andre katte, været tryg og trivedes fint, så længe vi ikke forsøgte at kæle med hende. Men vi vidste også, at kom der en dag, hvor hun blev syg og krævede behandling, så ville vi blive nødt til at få hende aflivet - det er jo umuligt at behandle en kat, man ikke kan komme til.
Denne dag kom så desværre i onsdags, da vi har været så uheldige at få en killing ind, som havde en omgang ringorm med sig. Det kunne vi ikke se, da vi modtog ham, så selv om han blev tjekket rigtigt grundigt, ja så lykkedes det ham altså alligevel at snige infektionen med ind i huset. Resultat: Jeg, hunden og 4 af vores egne katte; heriblandt Leopold, fik den også.
Jeg er nu selv under behandling og mere eller mindre ringormefri, og både hunden og Astrid, Albert og Alexandra samt selvfølgelig hittekillingen selv er ligeledes under behandling, så vi begynder at kunne se enden på mareridtet nu, men Leopold kunne vi jo altså hverken bade eller give flydende medicin gennem munden, så hun måtte aflives. Det krævede selvfølgelig en tur til dyrlægen, og det er en af de allermest modbydelige oplevelser, jeg nogensinde har været igennem. Hun blev så skrækslagen, da vi forsøgte at få hende i en transportkasse, at hun først "fløj" rundt i vild panik, hvorved hun slog sin mund, og derefter besørgede på sig selv af bare skræk og gik til angreb på min kæreste, før det lykkedes. Så da vi kom til dyrlægen, var hun smurt ind i både blod og afføring.
At vi har måttet sige godnat til hende har været trist nok i sig selv, efter at hun har været en del af familien i 5 år, men den stress og angst, hun måtte udsættes for, for at kunne blive lagt til at sove, var simpelthen ikke fair. Det skar langt ind i sjælen at se, hvor bange hun var, uden at kunne gøre noget som helst for at hjælpe hende, og det var slet, slet ikke sådan, jeg havde ønsket eller forestillet mig hendes sidste stund i livet.
Så det vil jeg hverken udsætte en kat eller mig selv for at skulle igennem igen nogensinde. Derfor: Aldrig, aldrig mere vildkat til mig!! Heller ikke selv om jeg tidligere har set utallige eksempler på, at det er lykkedes at få fine katte ud af vilde killinger. For hvad nu, hvis det er en Frk. Leopold igen, som aldrig bliver tam???
Når den uhyggelige beretning er fortalt med dertil hørende knude i maven og klump i halsen, fordi det hele stadig er ret "friskt" i min erindring, vil jeg skynde mig at tilføje, at med de billeder og video m.m., jeg har set af Tiny, og med den selvfølge, hun har indtaget jeres hjem, så tror jeg ikke, hun vil komme til at volde jer problemer. Hun virker ikke særligt "vild", og det er helt sikkert også et stort plus for hende, at hun har jeres voksne katte at være sammen med og lære at være kat fra.
Så jeg er sikker på, at I nok skal lykkes med smuksakken.
jan 2012
jun 2007
Tiny var også 100% vildkat, da hun kom i stalden. Hun løb så snart hun s vores skygge, og var generelt meget bange for os.
Jeg tror dog (Woah! Der kom lige en flyvende Tiny efter en flyvende Teddy) at det har hjulpet, at hun blev forladt. Hun har savnet selskab, og har derfor været nemmere at gøre tam - det er ihf. min teori. Vi tæmmede hende i stalden. De første mange dage miavede jeg efter hende, og hun svarede, og sådan snakkede vi frem og tilbage. Hun havde så en dag gemt sig i en krog under nogle plader, så vi tænkte at vi kunne stikke en teske med noget vådfoder ind, og der gik ikke 5 minutter, så havde hun hapset det.
Så tog vi skeen lidt længere ud, og pludselig kom et hoved til syne. Allerede samme dag, mens hun spiste vådfoder, kunne vi så småt røre hende, og hun spinnede højere end vores tre store til sammen.
Hun var selvfølgelig stadig bange for vores bevægelser, og smuttede så snart vi rørte for meget på os, men det gik over efter blot et par dage.
Når vi var inde hos hestene, kom hun ind, og spandt op af deres muler, så vi har en idé om hvor hun har fundet varme.
Der gik ikke en uge fra vi rørte hende første gang, til vi tog hende ind, og samme aften var hun 100% tam, og har været siden.
Jeg tror bestemt også det har noget at gøre med kattens temperament. 2 af de andre killinger fra samme kuld, er blevet tæmmet på nabogården, men den lille røde var enormt hidsig, og lød meget som du beskrev Louise. Han var så bange og så "aggressiv". Ved ikke hvad der er blevet af ham, desværre.
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Det bliver sådan et griseri, når de små banditter laver deres egne små "toiletter" rundt omkring i hjørner og krinkelkroge...
Nå, men så snart jeg sidder her ved computeren, har jeg minimum én killing på skødet. Lige nu er det Tulle-pigen, der sidder op og sover med hovedet på min arm, mens jeg skriver (hm... er det virkelig en behagelig stilling??), mens Peanut er ved at tømme den papirkurv, kæresten lige har "pakket sammen" igen for 117. gang.
I Leopolds tilfælde havde hun jo vores andre katte... så hun "behøvede" os ikke på samme måde, som Tiny har behøvet jer, fordi hun var alene. Jeg tror, det var en meget klog beslutning at gøre hende tam ude i stalden, før I lukkede hende ind i huset.
Til sidst skal det måske også tilføjes, at der jo er forskel på kattes temperament; nogle ER bare mere sociale og kontaktsøgende end andre, og en meget kontaktsøgende kat vil altid - vild eller ej - være lettere at gøre tam, end en meget selvstændig og reserveret kat.
Så kom den vilde killing ind