1.116 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Sukkersyge/blærebetændelse??? Sukkersyge/blærebetændelse???

Hej!

Min 1 årige Maine Coon kat Nikita blev steriliseret igår, og det var grundet af at hun tissede alle vegne når hun var i løbetid, som hun var hver 14. Dag
Og i kattebakken var der kun små tissetåre.
Da de sterilisere hende så de at hendes blære var prop fyldt ( skal lige siges hun var i løbetid )
De tænker tanken "sukkersyge" og spørger om de må tage ydeligere test, hvilket de selvfølgelig fik lov til.
De fandt forhøjet indhold sukker i hendes urin, men ikke i hendes blod. Så de mente ikke det så var sukkersyge alligevel, hvilket også ville være underligt, for en kat på 1 år som på ingen måde er overvægtig, 4 kg, og drikker ikke mere vand end hun plager.
Jeg spurgte så, hvad dette betyder for hendes tilstand og om det kan være farligt for hende,? Lægerne kigger lidt på hinanden og siger så at det er en sjælden ting at en kat kun har sukker i urinen og ikke blodet, og det nok er nyren der ikke udskiller sukkeret rigtigt.
Spørger så om der er noget jeg kan gøre, men for et nej, og det ikke er noget at gøre, men det bare ville stå i hendes sundheds bog så man senere hen bare ved at hun har det.
De stiller derefter diagnosen blærebetændelse som jeg behandler hende med piller nu og ser tiden an.

Grunden til jeg skriver til jer, er at jeg ikke føler jeg fik svar om hendes tilstand og går nu uviden om, om det kan have konsekvenser for hende senere hen? Og krydser fingre for der er en her der måsket kender til det.
Lægen begyndte at kigge efter denne "sygdom" i deres kattebøger, men så ikke ud til at finde noget, og vi blev sendt hjem.

Skal lige siges at hun var svær at få i diagnose og da de skulle have blodprøvers på hende, havde de svært ved at få blod ud af hende, og prøvede 3 steder.

Håber virkelig i ligger inde med mere viden om hendes tilstand!
Hun er min lille baby, og vil ha at hun har det godt.

Har vedlagt et billedet af hende som jeg tog lige da vi kom hjem med hende. Hun var sulten og fik så sovs i hele hovedet (;

Kh Denice

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sukkersyge/blærebetændelse???
  • #1   20. nov 2013 Jeg har ikke prøvet din situation, men jeg ville finde noget godt vådmad uden korn og med masser af kød eller give hende råt kød.
    Sukker i urinen ville jeg tage som et forvarsel om sukkersyge og ville give mad uden eller med meget lidt kulhydrat, og masser af vådt som er godt for urinvejene.
    Jeg ville ikke stille mig tilfreds med intet at gøre, det ville jo svare til, at jeg ikke forsøgte, at spise sundt og tabe mig, nu jeg ved jeg har let forhøjet blodtryk smiley
    Google alt det du kan finde om katte og sukkersyge/ sukker i urinen, og forhåbentligt kommer nogle af dem med sukkersyge katte på....

• #2   20. nov 2013 Tak for dit svar Jette!
    Hun elsker heldigvis vådfoder, så det skal hun få!
    Har også surfet rundt på google, men alt førte til sukkersyge, men det var også med sukker i blodet, og det havde min kat ikke.
    Så ja det kan godt være en start på det. Må bare finde en god kost til hende, så jeg hvertfald ikke fremprovokere det smiley

• #3   20. nov 2013 Jeg håber Lis kommer på, hun har selv en kat med sukkersyge og stor erfaring med katte generelt smiley

• #4   20. nov 2013 Ja så håber jeg også hun kommer på smiley

• #5   20. nov 2013 Ja jeg har en sukkersygekat der er 8 år. Opdaget ved urinvejsinfektion.

Vådkost og råfodring er vejen frem - ingen tørkost. Vådmaden skal være høj protein = meget kød og lav kulhydrat = ingen korn, majs, ris osv.

Der er katte der ikke har behov for insulin fodres de sådan.

Og så er masser af vådmad også godt for urinvejene

• #6   20. nov 2013 Tak for svaret Lis!
    Min kat elsker vådfoder så det må blive hendes nye kost smiley
    Ligger du inde med viden om eller erfaring med at der kun er forhøjet sukker i urin og ikke i blodet?? Skal der ikke være forhøjet sukker i blodet før det er sukkersyge?

• #7   21. nov 2013 Hos mennesker er sukker i urinen første skridt mod sukkersyge, men der starter man også med kosten, før man afgør om der skal insulin til.

Min datter startede med svangersskabs diabetes og der var det kosten der blev sat ind på og stadig skal hun forbygge, at det ikke bliver permanent, altså forebygge med kosten, så jeg går ud fra det også gælder kat smiley

• #8   21. nov 2013 Enig med Jette - og det er både nemmere og billigere at fodre sig ud af det.

Der må selvfølgelig ikke være sukker i foderet.

LUX fra Aldi og Whiskas Mmmm er til at få fat i. Det ene måltid daglig består her af råt kød. Jeg har lige købt en masse kyllinghjerter, 12 kr for 500 gram i Lidl. der er til to dages aftensmad til 7 katte.

Ellers har zooplus en masse kornfrit foder:
    http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_dose/getreidefreies_katzenfutter
    Bozita på dåse er de glade for her i huset og det får alle. Jeg køber små dåser/poser til portionsfodring af sukkerkatten og hendes bofælle

• #9   21. nov 2013 Jeg har købt noget af det wishkas mmmm det dufter bedre og wishkas er ikke bare wishkas smiley der er faktisk forskel.

Jeg køber mest kornfrit, men kan ikke følge med prismessigt, hvis de skal have så mange gange om dagen som de vil, så ind i mellem kommer der lidt andet ind, for LUX spiser de altså ikke meget af, de forvente unger smiley
    Poser passer så fint til et måltid!

• #10   21. nov 2013 Mine katte har kun fået Royal Canin og har ikke ville spise andet, men må se om jeg ikke kan finde noget der falder i hendes smag smiley
    Mit problem er lidt, at min anden kat elsker tørfoder og nikita elsker vådfoder, så bliver nød til at have begge dele stående og det svært ikk at få nikita til at spise tørfoder. Men må jo gøre mit bedste.
    Vi har fået tørfoder til steriliserede katte med hjem, men kan se der er ris i, men ikke sukker. De begge to er helt vilde med det, bliver svært at holde nikita væk smiley

Tak for jeres svar! Nu er der noget jeg kan gøre for hende, istedet for bare at stå og se det ske uden st gøre noget.
    Tak for hjælpen smiley

• #11   21. nov 2013 Hills M/D er god til diætkrævende sukkersyge. Fås også i dåser.
    HVIS den får konstateret sukkersyge - altså med forhøjet blodsukker over længere tid, så har jeg gode erfaringer med RC Diabetic. Min "sukkerkat" blev hurtigt velreguleret da det blev insulinkrævende.

Jeg skal understrege, at det han blev aflivet for, var ikke relateret til hans diabetes.

Kommentér på:
Sukkersyge/blærebetændelse???

Annonce